Samsung QLED QE55Q8D Zwart

Specificaties 55" • Ultra HD • LCD • HDR • 2 tuners • 100Hz - Bekijk alle specificaties

Samsung QLED QE55Q8D Zwart Review

hrigteri 21 december 2018, 579 views

Samsung QLED QE55Q8D Zwart

Vanaf de eerste dag zijn onze eerste ervaringen heel positief. Wat een prachtig scherm. De oude tv had nog grote randen om het scherm zelf heen en ook de kleuren en contrast zijn onvergelijkbaar met deze Samsung. Wat een ronduit prachtig scherm!

Pluspunten

• Kleuren en contrast
  • 4K
  • YouTube app

Minpunten

• Afstandsbediening
  • Ambient Mode

Dit scherm is ronduit geweldig. De kleuren en contrast zijn top. Ook bij veel daglicht is het scherm onverminderd goed te bekijken en zelfs onder een hoek van 160 graden kun je nog steeds prima kijken, omdat het een plat scherm is. Je verliest dan wel iets van de geweldige kleurbeleving e.d. maar nog steeds acceptabel.

De meest negatieve eerste ervaring is de afstandbediening. Ik ben helemaal voor nieuwe ontwikkelingen zoals stem-bediening (we hebben ook de Google Home smart assistant bijvoorbeeld, wat natuurlijk helemaal stem-bediening is), maar voor een TV vind ik dat erg raar. Op de afstandsbediening zitten geen 'ouderwetse' nummertjes, dus je kan niet erg makkelijk veranderen van kanaal. Ook het gebruiken van volume en kanaal omhoog/omlaag vind ik niet direct heel intuitief.

Gelukkig heb ik een slimme universele afstandsbediening (Logitech Harmony Elite) waar ik al mijn apparaten mee kan bedienen, dus dit is voor mij geen probleem.
De vormgeving van de afstandbediening is overigens wel heel mooi; geen plastic dingetje maar een solide aanvoelend apparaatje in een alu behuizing. Ik had echter liever gezien dat Samsung een "omdraaibare" afstandsbediening had gemaakt waarbij je op de achterkant wel nog gewoon cijfertjes kan indrukken.

Waar de afstandsbediening wel perfect werkt is in de ingebouwd YouTube en Netflix apps, die heel gebruiksvriendelijk werken.

Ik was ook verrast over hoe een lagere kwaliteit videostream er op de TV uit zag. Zowel via Netflix als Kodi had ik het idee dat er upscaling plaats vond waardoor de weergave beter was.

Het geluid van de TV is nog heel redelijk, maar zo'n mooi scherm hoort eigenlijk via een goede receiver/speaker zijn geluid te delen. Het geluid via bluetooth werkte voor geen meter, op zich prima geluidskwaliteit maar synchronisatie bleek onmogelijk - na veel gepruts heb ik de TV terug naar fabrieksinstellingen moeten zetten. Gebruik dus de HDMI-ARC functie om het geluid op een soundbar te krijgen, of sluit een optical audio kabel aan om YouTube/Netflix geluid goed naar de receiver te krijgen.

Een volslagen onzin feature vind ik de ambient mode. 2x aangeklikt en daarna niet meer aangeraakt. En laat daar nou wel een dedicated knopje voor zijn op de afstandsbediening....

Aansluiten en instellen zelf ging als een zonnetje, binnen een paar minuten stond de TV en had ik beeld.

Conclusie: top product, afstandsbediening mag beter.

Heb jij ook een Samsung QLED QE55Q8D Zwart?