Teufel Concept E Review

Ximinez 27 januari 2006, laatste update op 27 januari 2006, 1.327 views

Teufel Concept E

Pluspunten

• Degelijke kwaliteit.
  • Versterker met genoeg reserve en een overbelasting beveiliging.
  • 2weg satellieten.
  • Regelpaneel voor volume en crossover
  • Prima game kwaliteiten
  • Overtroffen prijs prestatie verhouding

Minpunten

• Geen verloopkabels voor aansluiting op geluidskaart. (wel tulp<->tulp)
  • Geen afstandbediening of externe regeleenheid voor op het bureau.

Mid- en hoogweergave Score: 4
Basweergave Score: 4
Film/gameweergave Score: 3
Muziekweergave Score: 3
Mijn beoordeling is gericht op het beoordelen van de 5.1 speaker set op het gebruik met een PC. Als high-end audio liefhebber wil ik geen oordeel vellen over de geluidskwaliteit buiten de bedoelde toepassing om.

Wat ten eerste opvalt aan deze is de degelijke bouwkwaliteit. Vaak is alleen de subwoofer solide geconstrueerd maar hier zijn ook de satelieten degelijk geconstrueerd. Ze zijn relatief zwaar voor hun afmeting. Dat komt de geluidskwaliteit ten goede.

Het versterker paneel achterop de subwoofer heeft voor elk kanaal een pot.meter en de scheidingsfrequentie kan ook op de versterker worden geregeld. Naast de on/off switch zit er ook een standby schakelaar op dir afhankelijk van een aangeboden signaal de versterker aan dan wel na een periode weer uitschakeld. Ook het versterkerpaneel straalt degelijkheid uit. De koelvinnen van de versterker zijn aan de achterkant zichtbaar.

De iets duurdere vergelijkbare uitvoering van deze set heeft een afstandbediening en een electronisch regelpaneel. Echter wanneer de spanning volledig wordt uitgeschakeld, bij gebruik van een master/slave stekkerblok bijvoorbeeld, verliest deze set zijn instellingen. Aangezien zwart mijn voorkeur heeft en ik een master/slave stekkerblok gebruik, was de keuze simpel. Dit betekend wel dat de volumeregeling via de PC dient te geschieden.

Dan de test. Hiervoor gebruik ik een Audigy 2ZS en een van mijn meest favoriete spellen, GT-Legends. Meteen naar de GT-40 en het volume open. Werkelijk genieten, ik weet hoe een GT-40 in het echt klinkt en dit is zeker niet verkeerd. De versterker heeft voldoende kracht het geheel op indringende wijze te doen beleven. De duurdere Altec Lansing MX5021 (2.1) die ik laatst had gekocht hadden het allang opgegeven.
Ronduit geslaagd. Voor gaming is dit een aanrader.

In vergelijking met de bekende merken Logitech en Creative valt bij deze set de degelijkheid op. In vergelijking krijg je hier 2weg satellieten daar waar de vaak duurdere Logitech en Creative het met een phase dome plug afdoen. Het aansluit paneel doet niet onder voor een middenklasse audio component, iets waar de concurrent vaak een plastic paneeltje plaatst.

Dan toch nog even een DVD'tje.
Vanwege de prijs verwacht je minder maar je wordt verrast. Om niet in superlatieven te spreken is dit niet verkeerd voor een setje van deze prijs. Voor de gamer en PC gebruiker die kwalitatief een goed product zoekt voor een bescheiden budget is met deze set zeer goed bediend. Een echte aanrader.

Heb jij ook een Teufel Concept E?