Cooler Master MasterCase H500M

Specificaties Tower • 8 interne bays - Bekijk alle specificaties

Cooler Master MasterCase H500M Review

desiree.w 20 december 2018, 171 views Product gekocht

Cooler Master MasterCase H500M

Prachtige computerkast met zeer goede airflow en uitstekende bouwkwaliteit. Had wel een ARGB fan aan de achterkant mogen hebben, en de uitleg over de ARGB controller had wat duidelijker gemogen. De kast is lastig te vervoeren/verplaatsen en mijn ML240L RGB is zeer luidruchtig in mijn build.

Pluspunten

• Uitstekende bouwkwaliteit
  • Mooie verlichting; niet te vel
  • Zeer goede airflow
  • Ruimte zat voor een radiator aan de voorkant en eventueel een reservoir + volledige custom loop
  • GPU support bracket
  • Glazen zijpanelen blijven 'hangen' aan de onderkant zodra je ze los schroeft

Minpunten

• Houd er rekening mee dat je de ARGB controller moet configureren voordat je de verlichting kan aanpassen in Mystic Light
  • Gewicht en grootte maken het verplaatsen en vervoeren van de kast een uitdaging
  • Mijn ML240L RGB is zeer luidruchtig in deze kast
  • Had extra ARGB fan aan de achterkant mogen hebben
  • Ondanks dat dit een E-ATX kast is, is het toch niet geschikt voor E-ATX moederborden
  • Verticale GPU brackets zitten te dicht tegen het zijpaneel aan

Ik was een tijdje geleden van plan om een nieuwe PC voor mezelf te bouwen, aangezien mijn Acer PC van toen inmiddels 6 jaar oud was en ik die upgrade hard nodig had. Na lang zoeken en lijsten met de beste cases van 2018 bekijken heb ik besloten om een Cooler Master MasterCase H500M te kopen, en ik heb er tot nu toe geen spijt van.

Het was wel een beetje een uitdaging om een volledig systeem hierin te plaatsen, maar ondanks dat was het het toch waard. Ik heb overigens niet echt rekening gehouden met de USB Type-C poort toen ik besloot om een Ryzen systeem te bouwen, maar ik zal het voorlopig toch niet nodig hebben.

Mijn systeem had redelijk stil kunnen zijn als mijn ML240L niet zoveel lawaai maakte in de kast. Nou weet ik niet zeker of het meer aan de fans liggen of aan de kast zelf, maar het was in het begin nogal irritant. Ben er intussen wel gewend aan geraakt, maar het is nog steeds een beetje jammer.

De 200mm fans werken prima en de verlichting ervan is niet te vel. Ik vind overigens wel dat er ook een ARGB fan aan de achterkant had gemogen. Een ding waar ik achter ben gekomen is dat de 200mm fans constant op 100% draaien als ze op de meegeleverde splitter aangesloten zitten, en dat ik de fan curve niet aan kan passen in de BIOS. Zonde! Alhoewel ik me er niet al te veel aan stoor aangezien ze vooralsnog bijzonder stil zijn, had ik het wat fijner gevonden als ze niet constant op 100% draaien. Dat is gewoon niet nodig.

Een ding wat mij op is gevallen is dat, ondanks dat dit een E-ATX kast is, er toch niet echt een E-ATX moederbord in past. Het kan wel, maar het is niet aan te raden i.v.m. cable management.

De GPU bracket komt zeer goed van pas; mijn GPU had een beetje last van sag, maar hangt dankzij de bracket helemaal recht!

Een ander nadeel van deze kast is dat de verticale GPU brackets veel te dicht tegen het zijpaneel aanzitten. Tenzij dat je GPU watergekoeld is, zou ik het niet aanraden om je GPU verticaal te monteren.

En om uit te leggen wat ik bedoel met het punt van de ARGB controller; als je de reset switch eruit haalt en de ARGB kabel in het moederbord zet (bij MSI moederborden, tenminste), zijn de kleuren en patronen niet aan te passen via Mystic Light. Ik heb misschien net iets meer dan een week lang gepraat met zowel Cooler Master als MSI, en kwam er dus achter dat je de ARGB controller moet configureren via de reset switch (je moet de knop een aantal keer lang indrukken, als ik het antwoord van MSI goed heb begrepen) voordat je de verlichting überhaupt kan aanpassen in Mystic Light. Dit had Cooler Master wel in de handleiding mogen zetten.

Ondanks de nadelen die ik genoemd heb vind ik dit toch een hele fijne kast. Zeer goede airflow, en het ziet er nog prachtig uit ook! Ik weet niet hoe Cooler Master dat doet, maar mij hoor je niet klagen.

En ondanks de minpunten raad ik de kast alsnog aan! Het is gewoon een kwestie van rekening houden met een aantal dingen.

Heb jij ook een Cooler Master MasterCase H500M?