Synology DiskStation DS1515+ Review

ArPHP 20 december 2018, 253 views Product gekocht

Synology DiskStation DS1515+

Mooie en gebruiksvriendelijke NAS, helaas binnen 3 jaar gesneuveld door de foutieve Intel Atom CPU. Voor een essentiële unit binnen het netwerk eigenlijk niet acceptabel.

Pluspunten

• Harddisks zijn gemakkelijk te plaatsen.
  • Het beheer is zeer gebruikriendelijk
  • Veel opties tav de instelling

Minpunten

• Fans maken relatief veel geluid
  • Kwaliteit onvoldoende
  • Service organisatie niet in Nederland

Kwaliteit voeding Score: 4
In juli 2016 de DS1515+ aangeschaft om het databeheer te verbeteren en gemakkelijker back-ups van data te kunnen maken.

Installatie van de NAS ging vlot. In mijn situatie zijn 4 Western Digital 2TB HDD op basis van RAID 5 configuratie opgenomen. Opstelling is in de meterkast naast de router. De HDD zijn gemakkelijk te plaatsen.
Het beheer is met Disk Station Manager (versie 6.2) relatief eenvoudig. Binnen het configuratiescherm zijn veel tools opgenomen. De beheerapplicatie biedt goede ondersteuning om rechten voor gebruikers en de toegang tot de directories aan te maken. Daarnaast verschaft Synology regelmatige updates van Disk Station Manager en de applicaties. Tevens is er een app ter ondersteuning van het maken van back-ups. Maak zelf gebruik van een losse HDD met USB aansluiting (back-up kost wel erg veel tijd helaas)

Ik maak gebruik van diverse standaard app's die door Synology beschikbaar worden gesteld voor IOS en PC Windows 10 platform (Audio, Video en Photo). Helaas zijn er geen standaard Audio en Video app voor Windows 10 tablets (Microsoft Surface), kennelijk is dit platform niet groot genoeg.

Na 2,5 jaar gebruik is de DS1515+ zonder enige waarschuwing plotseling overleden. Onderzoek op internet wijst op de Intel Atom CPU bug. Voor een kritisch element in het netwerk eigenlijk niet acceptabel en ik vind dat Synology hier pro-actiever mee om had moeten gaan (te meer daar het probleem door de ontwerpfout vroeg of laat zal gaan optreden).

Inmiddels ben ik de NAS twee weken kwijt en in afwachting van een vervangende unit. Een ticket aangemaakt op de support pagina en buiten het weekend reageert Synology snel op berichten, hoewel het supporttijdwindow (bestaat dat woord?) lijkt af tw wijken van de Europese werktijden. Ik krijg vaak midden in de nacht reactie.
Helaas loopt de RMA vervanging via Engeland en dat zorgt voor een extra vertraging door langere logistieke levertijden. Tevens nemen de werkzaamheden binnen Synology zelf veel tijd in beslag. Hopelijk loopt de migratie naar de vervangende NAS beter, die ervaring zal ik nog toevoegen.

Helaas geen aanbeveling voor een kritische unit binnen het netwerk en in vervolg zal ik bij de aanschaf van kritische apparatuur ook beter letten op waar de supportorganisatie is gevestigd.

Heb jij ook een Synology DiskStation DS1515+?

Helaas hier exact dezelfde ervaring met de DS1815+. CPU lijkt dood te zijn, apparaat doet niks meer. Ik werd verwezen naar mijn lokale leverancier voor support. Die moeten nog reageren.
Zelfde probleem met onze unit en Mobile-harddisk heeft deze binnen een week vervangen (unit was 2jr oud). Zeer nette service. Het ligt dus heel erg aan het feit waar je hem koopt en hoe de RMA daar afgehandeld word.
Hopelijk gaat dat bij mij ook goed, 4Launch zit er nu bovenop.

Het product is verder prima! Alleen is het probleem met de processor bekend bij de maker (Synology) en hebben zij besloten er niet pro-actief actie op te ondernemen. Dus als jouw NAS na 5 jaar kapot gaat om de clock timing bug, jammer maar helaas, krijg je geen garantie.
Ik vind 1 ster (uit 5) wel vrij karig voor een product dat je verder als vrij goed beoordeeld. Je hebt helaas een product met een bug, maar de ondersteuning lijkt je wel te helpen, maar niet op een manier die je als voldoende ervaart. Kan natuurlijk gebeuren, maar om het product dan direct 1 ster te geven gaat mij wel vrij ver. Volgens mij is de configuratie, performance, gebruiksgemak, geluidsproduct, en de features meer dan voldoende en gaat het hier mis op de afhandeling van het RMA proces. Het lijkt me dat je 1 ster uitdeelt om zo je frustratie te uiten en dat geeft overige consumenten helaas een verkeerd beeld van het product.
Tja, ik ga natuurlijk niet over wat jij vindt, maar alleen over wat ik vind, en dat is één ster. In mijn ogen geef ik een evenwichtig beeld van de NAS.

Resumerend waarom het één ster is:
1. Alle features, performance etc zijn natuurlijk prettig, maar hij doet het niet. Daarmee is de rest niet meer relevant.
2. Als dat alleen met mijn NAS zou gebeuren, dan zou ik zeggen helaas pindakaas. Maar het blijkt dat dit sinds begin 2017 een known probleem is. Zij hebben geen pro-actieve houding aangenomen behalve het verlengen van de garantie van 2 naar 3 jaar. Sterker, zij hebben er niet eens direct naar mij over gecommuniceerd zodat ik de nodige voorbereidingen kon treffen voor als het mis zou gaan.
3. Een product en bedrijf leer je pas goed kennen als er iets niet goed gaat. Hoe goed zijn ze voorbereid om je te ondersteunen en hoe snel lossen ze problemen op. Ik denk dat mijn ervaring daarmee een stuk waardevoller is dan de recensies die vlak na een aankoop zijn gegeven en die allemaal een 10 gaven.

Desalniettemin betekent dit zo'n 3 a 4 weken zonder data. De commentaren op internet geven aan dat de workaround voor de CPU goede resultaten zouden moeten bieden, dus laat ik daar maar op hopen. Maar tot nu toe heeft Synology me nog niet een warm gevoel gegeven.
helaas heb ik ook al 2 keer een DS1515+ moeten retourneren. Wel beide binnen een week terug gehad...