Smappee Gas- en Watermonitor

Specificaties Gasmeter (Multi prot.) + app - Bekijk alle specificaties

Smappee Gas- en Watermonitor Review

HansKeesom 20 december 2018, laatste update op 24 december 2018, 188 views Product gekocht

Smappee Gas- en Watermonitor

Raar ontworpen product, vreselijk schroefje, onhandig klepje en onhandig rubber dat tussen deksel en apparaat moet maar er niet in wil. Zodra je de batterijen erin doet moet je koppelen met de smartphone. Niet eerst het klepje monteren, dan ben je te laat. Maar het doet wat het moet doen

Pluspunten

• Werkt op mijn oude gasmeter
  • integratie met app voor smappee
  • Doet wat het moet doen

Minpunten

• Raar ontwerp
  • Lastig te installeren
  • Website versie toont niet gasverbruik

Kwaliteit Score: 3
Een lelijk ding en dat is het. Als je niet kunt ontwerpen, doe het dan gewoon niet.

De eerste ervaring met een product heeft veel invloed op hoe je het product beoordeeld.
Helaas heeft de firma achter de Smappee de gewoonte om zich te verliezen in een heleboel vormgeving waarna de werkelijke functionaliteit en het functioneren van hetgeen ze verkopen nogal tegenvallen. Ik hou daar niet zo van. Vormgeving moet helpen om het gebruik gemakkelijker en plezieriger te maken, het is geen doel op zich.

Dat gezegd hebbende, uiteindelijk is de Gas en Water gewoon een product wat doet wat het moet doen. In mijn geval is dat het meten van het gasverbruik, het laten zien hoeveel ik vandaag al hebt verbruik en een grafiek waarmee ik kan zien wanneer er gas wordt gebruikt.
Helaas komt het gasverbruik niet terug in de lijst met gebeurtenissen, is het bolletje voor gas nogal klein en na vergroten niet te centreren. En dat is in de oude app, want er is een nieuwe app, die wat mij betreft geen verbetering is.

Vraag is natuurlijk wat het nut is om te weten wanneer er gas wordt gebruikt. Het kan wellicht helpen om er achter te komen of een C.V. ketel vaker aanslaat dan de bedoeling is, bijvoorbeeld tijdens een lange vakantie in de zomermaanden. Ik hoop dat nog te ervaren.
Omdat mijn watermeter een paar meter verderop zit, heb ik die nog niet op de Smappee aangesloten. Had wel gekund, maar wel met een los te kopen optische sensor omdat die in doos zat al in gebruik is voor het gas. Een tweede Gas en Water aanschaffen alleen voor het water gaat me wat te ver.

Ten slotte de prijs, het is allemaal niet goedkoop.
Zeker als je je bedenkt dat Amazon voor de helft van de prijs je een Alexa verkoopt waar toch heel wat meer intelligentie in zit.....zal wel iets met de schaal van de productie zijn of zo.
Het is nog even de vraag of ik dit ga terug verdienen. Voorlopig zie ik het maar als een hobby.

Heb jij ook een Smappee Gas- en Watermonitor?

Ik snap het niet. Je kraakt het product af op uiterlijk, maar je kunt toch zien wat je koopt tegenwoordig?
Ook weet je toch ook wat je er voor betaalt als je m koopt en je noemt een ander product met een compleet andere functie welke voor de helft goedkoper is? :?

Ik ben t ff kwijt
Wat je online niet ziet is hoe het groene rubber onhandig tussen het klepje van het batterijvak en het batterijvak zelf moet worden geklemd en hoe vreselijk piepklein het schroefje is.
Op zo'n moment heb ik liever dat men kiest voor een praktisch vierkant kastje met een normaal klepje en overdreven ontwerp even achterwege laat.

De vergelijking met de Alexa is volgens mij zinvol om aan te geven dat de Smappee Gas en Water een relatief duur apparaat is voor de electronica en intelligentie die je koopt.
Dat wist ik inderdaad toen ik 'm kocht. Ook toen vond ik 'm al relatief duur.