1 review

Silicon Power Ace A55 1TB

Specificaties 2,5" • TLC • SATA-600 - Bekijk alle specificaties

Silicon Power Ace A55 1TB Review

PC_EVERYDAY 19 december 2018, 884 views Product gekregen

Silicon Power Ace A55 1TB

De A55 is een interessante SSD als je voor een capaciteit grootte gaat van minder dan 256GB. Als je een grotere variant neemt in GB dan zie je toch wel een duidelijk verschil met de concurrerende 1TB drives en dat doet deze A55 van Silicon Power niet ten goede.

Pluspunten

• 1TB/1000GB SSD is nooit verkeerd.

Minpunten

• Prijs / prestatie verhouding is niet reëel in deze tijd.
  • SP Toolbox software is niet geweldig en voelt niet erg accuraat.
  • Erg trage CDM speeds voor zijn geld. Kost het zelfde als een Samsung 860 EVO 1TB en hier komt hij niet eens bij in de buurt qua snelheden...

Silcon Power ACE A55 1TB SSD

Uitpakken
Bouwkwaliteit
Specificaties
Software
Prestaties/testmethode

Dit is inderdaad eens wat anders dan een behuizing die we normaal reviewen. Ik ben op deze SSD gestuit via onze PC_EVERYDAY Instagram pagina waar ik het bedrijf Silicon Power tegen kwam. Wat me opval toen ik door klikte naar hun site is dat ze heel veel verschillende SATA SSDs hebben in hun assortiment en dit trok mijn nieuwsgierigheid. Ik ben toen uitgekomen bij de ACE variant van Silicon Power, de A55 1TB. Wat me opviel toen ik naar de specificatie pagina keek van dit product, is dat ze redelijk hoge snelheden doen beloven (ATTO Read: 560MB/s / ATTO Write 530MB/s). Wat ze hierbij wel letterlijk tussen haakjes hebben staan is dat dit dan ook wel meteen het maximale is wat deze schijfjes kunnen behalen en dat dit ook grotendeels af hangt van welk systeem/platform je gebruikt. Ik was dus daarom dan ook wel erg benieuwd naar dit product en wat hij nu precies te bieden heeft. De CDM speeds waren wel wat lager dan eerder genoemde snelheden en dat is ook logisch. Deze CDM snelheden waren als volgt; CDM Read 500MB/s / CDM Write 450MB/s. Deze zijn zoals je ziet al een stuk lager maar we gaan vooral focussen op de CDM speeds in deze review. Dit omdat Seq. Read en Write het meest voor komen en toepas baar zijn in heden daags gebruik en als je een review moet schrijven op pieken van een meting zoals de ATTO dan komt vrijwel elk product er redelijk uit.

Uitpakken

De SSD komt in een simpele verpakking met gewoon een plasticje ervoor en dat zit weer in een kartonnetje verpakt. Niets spectaculairs hier dus maar dat verwacht ik dan ook niet perse van een SSD. Op de verpakking staat een claim dat deze SSD maar liefst 15X vlugger is dan een standaard 5400RPM HDD, mehh, dat zou dus betekenen dat als we uit gaan van de piek snelheid van deze SSD en dat is 560MB/s ATTO zeggen ze, dat een standaard 5400RPM HDD dus maar op een snelheid van, komt i; 37,3MB/s zou draaien… In mijn weten is dit zelfs traag voor een 5400RPM HDD drive. Wat mij bijstaat van een 5400RPM HDD drive is dat de Read en Writes namelijk rond de 100MB/s zijn, en van een 7200RPM HDD is dit een klein beetje sneller namelijk ongeveer 120MB/s tot 130MB/s. Deze claim gooi ik persoonlijk dan ook meteen overboord en ik zie het dan ook enkel maar als een marketing truck.

Verder staat er dat er ook een software tool beschikbaar is voor deze SSD en deze heet SP Toolbox. Hier komen we later nog op terug om je te vertellen van wat deze software nu precies voor ons te bieden heeft en wat het precies inhoud. Verder kun je vinden op de verpakking dat je 3 jaar garantie hebt bij het aankopen van dit product en deze kun je aanvragen doormiddel van het scannen van een QR code achterop de verpakking. Dan is het een kwestie van een account aanmaken bij SP (Silicon Power in dit geval) en je product toevoegen aan je account en je garantie is van start gegaan!

Als we de SSD eruit willen halen dan moeten we helaas gaan scheuren. Er is namelijk geen andere mogelijkheid om de SSD eruit te halen. We hebben heel voorzichtig geprobeerd om de SSD eruit te halen maar helaas is het niet mogelijk om de 2 kartonnetjes intact te laten zoals je op de foto kunt zien. Wat best stom is eigenlijk, want eenmaal je SSD eruit gehaald zie je dat aan de binnenkant van de verpakking het een en ander nog staat uitgelegd. Door een van de zinnen zit in ons geval dan ook een grote scheur en dit kun je van te voren niet weten dat daar tekst staat. Van SP uit zelf is hier niet helemaal helder over na gedacht want je weet van te voren al dat de kans er dik in zit dat het een en ander kapot gescheurd gaat worden. Al helemaal als een tiener net zijn eerste SSD heeft weten te bemachtigen en als een beest dat ding gaat uitpakken, tja dan weet ik al helemaal niet hoe dit af gaat lopen. (Oké, misschien was ik ook een beetje enthousiast maar je snapt het punt :X ).

Bouwkwaliteit

Maar dan heeft de tiener de SSD uit de verpakking weten te krijgen, nee geintje. Maar we gaan wel kijken naar de SSD zelf, want hij is uit zijn verpakking. Hoe zit het met de bouwkwaliteit van dit beestje? Tja, niets is geweldig maar ook niets is bagger hier aan. Hier geld het echt dat je er niet te veel aan moet gaan zitten want je voelt gewoon aan alles dat het redelijk ‘’cheap’’ gemaakt is. Plastic van niet al te hoge kwaliteit als je het mij vraagt en persoonlijk vind ik de structuur die op de achterzijde is toegepast niet mooi ogen maar ook vooral niet premium ofzo.

Is het dan een premium product? Nee dat is het niet en SP is ook geen premium merk, zo willen ze zich zelf ook helemaal niet neer zetten op de markt maar wanneer je een 1TB SSD, 1TB jongens, jezelf kunt veroorloven dan verwacht je toch wel net iets meer. Ik in ieder geval wel want een 1TB SSD is niet voor iedereen, en ja de prijzen zijn rustig aan, aan het zakken maar dan toch. Aan de voorkant zit een grote sticker die de hele voorkant bedekt. Goed zal je denken want dan zie ik de structuur niet, nou deze sticker daar ben ik toch ook geen hele grote fan van. Het ziet er prima uit daar niet van maar die barcode en die symbolen die hoef ik niet te zien in mijn PC built want ga er maar van uit dat wanneer iemand een SSD heeft dat hij deze ook op zijn PSU-shroud gaat bevestigen, en niet achter de dubbele want in zijn behuizing. Had er dan voor gekomen om deze bar code en die symbolen, want het zijn er nogal wat, dat je deze aan de achterkant van de SSD had geplaatst zodat ze niet opvallen wanneer je de SSD hebt gemonteerd in je built. Klein detail maar wel een hele grote impact verwacht ik.

Was dat aan de orde geweest dan had ik niets te vertellen gehad over de voorkant van de SSD want dan was dit gewoon prima geweest. Voor vergelijking, de Crucial MX500 SSD heeft het precies zo gedaan, design en type en dergelijke doormiddel van een sticker aan de voorkant, en al de technische date en symbolen doormiddel van een sticker op de achterkant. Een veel nettere uitstraling maar vooral ook rustiger en mooier in je uit eindelijke PC built. En aangezien alle behuizingen voortaan voorzien zijn van TG of een side-window, dan wil je ook wel dat het er allemaal een beetje goed uit ziet, ik in ieder geval wel! Bouwkwaliteit dus alles bij elkaar, hhmm…, ik zou zeggen bouw hem in je PC en laat hem daar dan ook, niet te veel aan gaan zitten want dat wil je gewoon niet. Tja, prima maar zeker nog wel winst te behalen hier en dan hebben we het enkel nog maar grotendeels gehad over de Visuals van het product zoals het design en dergelijke.

Specificaties

Hieronder zal ik de specificaties laten zien die Silicon Power op hun site heeft staan. De volgende woorden komen dus van Silicon Power af.

Zoals je hierboven ziet in de 2e afbeelding zie je dat de Silicon Power ACE A55 gebruik maakt van de "SLC Cache Technologie", de nieuwe caching architectuur die zowel SLC en TLC flash blokken combineert. Deze technologie maakt het mogelijk dat alle data eerst in het SLC-gedeelte worden geschreven en vervolgens sequentieel gekopieerd worden naar TLC, en dus leidt tot een hogere piek in de schrijfprestatie. Bovendien maakt de A55 eveneens gebruik van "DRAM buffer cache" om de prestaties te verbeteren. Bovendien kan een dergelijke technologie de schrijf-amplificatie op het TLC- gedeelte verminderen en dus een betere duurzaamheid en een langere levensduur van de SSD bieden.
De A55 is één van de lichtste en dunste SSD's in zijn soort, maar tevens schok- en vibratie-proof, omdat het geen bewegende delen bevat. Bovendien zorgen het S.M.A.R.T. monitoring-systeem en de ECC-technologie voor een hogere veiligheid van de transmissiegegevens.

Software

Zoals eerder al aangegeven komt deze SSD ook met software zoals vele SSDs deze tijd. Maar wat heeft deze Software ons precies te bieden? Is het zin vol voor de doorsnede gebruiker?

De software heet SP Toolbox (v2.014.1) en wat je hiermee kunt doen maar vooral zien is het totaal geschreven Bytes en wat de tempratuur is van je SSD. Ook kun je hier zien hoe vol hij zit en het serie nummer van je SSD krijg je hier gevonden.

Ook kan hij jou een indicatie geven in wat voor staat je SSD is in de termen van slecht naar goed; Critical, Warning, Good. Ook geeft hij je een ‘’estimated life remaining’’ dus hoelang je SSD verwacht nog mee te kunnen gaan. Je ziet hier vervolgens dan een balk van 0% tot 100%. Tja, moeten we hier veel waarde aan hechten? Ik vind het super tof dat dit er bij zit en complimenten daarvoor ook maar ik weet niet hoe ze deze uitkomsten berekenen en van hoeveel waarde ze zijn zeg maar, dus ik neem ze persoonlijk wel met een korreltje zout. Maar stel er mocht in de toekomst toch iets mis zijn met jou SSD en SP Toolbox geeft dit ook aan dan heb je gelukkig wel iets om verhaal op te halen bij Silicon Power dus je hebt wel iets als consument om achter te staan en dat vind ik wel erg tof! Wat ook fijn is, is dat Silicon Power ook een kantoor in Nederland heeft dus mocht je niet erg goed zijn in Engels of Japans dan kun je het altijd nog op je beste Nederlands proberen hier in Nederland zelf.

Verder kun je nog een ‘’Diagnostics scan’’ uitvoeren met de SP Toolbox en deze geeft je wederom inzage in hoe de staat van je SSD is. Je hebt hier de optie om een Quick scan uit te voeren en een Full scan. Echter werkt de Full scan optie niet helemaal goed lijkt me want hij is ontzettend traag. De scan was al 23 minuten bezig en hij was nog niet eens boven de 0,73% gekomen van de volledige 100% van de test. Na nog eens 1 uur en 20 minuten te hebben gewacht was de scan nog niet verder gekomen dan 2,57% en heb ik besloten om de test te doen stoppen jammer genoeg.

En dan als laatst is er ook nog een optie om een ‘’Performance test’’ uit te voeren binnen in de SP Toolbox. Deze geeft je natuurlijk een beeld van hoe je SSD presteert. Het zijn allemaal Sequential speeds dus geen ATTO maar CDM uitkomsten. Hier onder een foto van de test met de uitkomsten daarbij.

Wat opvalt is dat de Sequential Write precies de snelheid is van de aangegeven seq. Write snelheid op de site van Silicon Power zelf… Namelijk afgerond 450MB/s, Toeval? Ik vind het in ieder geval erg opmerkelijk maar het zou wel erg mooi zijn als dit klopt. Laten we daarom maar eens vlug gaan kijken naar de Benchmarks die we voor jullie hebben staan. Klopt het allemaal een beetje met elkaar?

Prestaties/Testmethode

De cijfertjes die Silicon Power zelf op gooien zijn prima te doen maar kloppen deze ook wel daadwerkelijk? Want vaak willen SSD fabrikanten hier nog wel wat rommelen. Ze vertellen namelijk niet met welke software deze snelheden zijn gemeten en zo word het vergelijken van de SSDs natuurlijk ook een flinke klus. Wij hebben de tests gedraaid met de bekende AS SSD Benchmark tool en ATTO hebben we ook los gelaten op deze drive. Vervolgens hebben we de seq. Read en seq. Write speeds van de drive vergeleken met andere SSDs, want wij kunnen wel wat nummertjes noemen over hoe deze SSD presteert maar is dit goed of slecht dan? Hiervoor heb je nou eenmaal vergelijkings materiaal nodig en daarom leggen we nog eens 26 verschillende 1TB SSDs naast degene van Silicon Power. Ook hier hebben we gekozen om enkel vergelijkingen te doen met 1TB/1000GB SSDs om de vergelijkingen zo accuraat mogelijk te houden. De drives hebben allemaal dezelfde Benchmark gedraaid en dat is in dit geval AS SSD Benchmark geweest.

Hieronder vind je de seq. Read en de seq. Write speeds.

Ook heb ik nog een Screenshot van de AS SSD Benchmark nummers van de Silicon Power ACE A55 1TB SSD voor jullie. En hierop krijgen we toch echt wel andere nummers te zien dan dat Silicon Power ons doet beloven op hun site. ATTO speeds dat zijn het niet nee, bij AS SSD zijn het CDM speeds en daar moeten we dan ook naar kijken als we naar de site van Silicon Power zelf gaan. Op hun site staat dat de seq. Read up to 500MB/s is en dat de seq. Write up to 450MB/s is. Hier twijfelen ze dus al over want anders zet je er geen ‘’up to’’ voor lijkt me. De cijfers die wij hebben kunnen vast stellen komen in ieder geval niet eens in de buurt van die genoemde CDM speeds. Bij seq. Read hebben we een verschil van 34MB/s.. en bij seq. Write is dit 31MB/s… Flinke verschillen hier als je het mij vraagt en we hebben de AS SSD Benchmark dan ook verschillende keren gedraaid en ook op verschillende momenten maar het bleef een groot verschil, minimaal 30MB/s elke keer.

Om dan terug te komen op de ‘’Performance test’’ die je binnen in de SP Toolbox software kunt uitvoeren, hier krijg ik wel kriebels van moet ik eerlijk zeggen. Want wat erbij staat in de Software hier is dat ze werken met een bestand van 1G. Als we dan kijken naar de AS SSD Benchmark tool staat er hier ook dat we hebben gewerkt met een bestand van 1GB en hieraan kan het grote verschil dus niet liggen terwijl er toch echt een flink verschil aanwezig is tussen beide testen. Vertrouwen doe ik de ‘’Performance test’’ van SP Toolbox dan ook niet in dit geval. Ik zeg niet dat de test van SP Tooblox voor geprogrammeerd is dat hoor je me niet zeggen, maar ook deze test hebben we vaak opnieuw gedaan en ook op verschillende momenten en elke keer kwamen er bijna precies de zelfde nummers uitrollen en dan zegt mijn gevoel wel van eey kerel, hier lijkt iets niet helemaal goed te zitten. Maar dat is hoe ik erover denk.

Verder hebben we ook nog ATTO los gelaten op deze drive en hebben we zowel de IO/s gemeten en de Bytes/s. Hier onder voor de liefhebber nog wat screenshots hiervan zodat ze zelf wellicht wat kunnen vergelijken of dergelijke. Hier gaan wij echter niet verder op in omdat we hier geen vergelijkings materiaal over hebben en omdat we dan eigenlijk het zelfde verhaal opnieuw gaan voeren maar dan aan de hand van een andere test. AS SSD reflecteert in onze ogen het best het heden daags gebruik van een eind gebruiker van een SSD en daarom hebben we ook gekozen om enkel daar verder op in te gaan zoemen.

Waar we na het testen van deze SSD wel achter zijn gekomen is dat het niet de beste 1TB SSD is voor zijn geld. Wat opvalt is dat Silicon Power de A55 op de markt zet met als tekst dat het een van de meest voordelige SSD is voor het upgraden van je computer. Als we dan gaan kijken naar de 64GB, 128GB, en 256GB varianten dan kunnen we dit ook wel beamen want voor net iets meer dan €40,- heb je de 256GB variant al in huis, terwijl dit bij de concurrent al meer als €50,- is. Op de 512GB en de 1TB variant van deze drive word minder gefocust door Silicon Power zelf neem ik aan en dat is ook wel terug te zien in de prijs want ze zijn zo goed als niet goedkoper dan de SSDs van Samsung of Curcial terwijl deze wel stukken vlugger zijn. Helaas zie je dit niet terug in de prijs en kan ik deze 1TB SSD daarom ook niet aanraden. Ik denk wel dat de kleinere varianten van deze drive goed gepositioneerd staan op de markt en het dual dan ook wel aan kunnen gaan met de concurrenten. Echter heb ik de kleinere varianten nog niet kunnen testen maar dit wil ik na het schrijven van deze review nog wel gaan doen in de toekomst aangezien ik dit nog wel een interessant onderwerp vind en waar nog niet alles over bekend is. Mochten de kleinere varianten dezelfde snelheden hebben als de 1TB variant en dat dan voor weinig geld, dan zou ik het overwegen van het aanschaffen van zo’n drive wel aandurven. Ik denk dat je deze drive een beetje kunt vergelijken met de BX serie van Curcial. Ook moet de tijd natuurlijk nog laten blijken wat de levensduur is van dit beestje want dat is nu enkel maar wat gokken. Ik ben erg benieuwd, dat kan ik jullie wel vertellen! Ik zal deze review updaten wanneer er gebreken op treden maar zolang deze review on geüpdatet blijft zullen deze er ook nog niet zijn.

Ik vond dit een erg interessante review en ik hoop dat ik jullie als lezers wat heb kunnen bij brengen met het schrijven van deze review, dank voor het lezen!

Gegroet allemaal nerds!

PS.
Voor de mensen die dit voor Kerst 2018 nog lezen, bedankt voor jullie support van het afgelopen jaar en ik wens jullie een paar hele fijne dagen toe!

Beste wensen allemaal en een gelukkig nieuwjaar alvast!
Laat die oliebollen maar komen! :Y)

Heb jij ook een Silicon Power Ace A55 1TB?

Het is dan ook een TLC SSD.. Die zijn - verbazingwekkend dat ik dit moet uitleggen aan iemand die een 'PC_EVERYDAY' Instagram beheert - simpelweg niet gemaakt om hun ziekelijke Read/Write prestaties, maar om de mogelijkheid te bieden om aanzienlijke opslagcapaciteit voor een níet ziekelijk bedrag te kunnen leveren.

Als je read/write speed wil zit je simpelweg in het verkeerde segment te kijken, want daarvoor moet je bij de M.2 SSD's zijn. Die zitten niet voor niets op de PCI-E bandwidth met een M.2 aansluiting.. specifiek gericht op 'high-speed'. En.. 50% van de opslagcapaciteit voor 200% van de prijs.. :X :9

SATA moet je tegenwoordig gebruiken voor opslag. Met deze prijs, 1TB én SSD - je zou godverdomme een gat in de lucht moeten springen. Silicon Power geeft het zelfs aan.. 'een van de meest voordelige'..

Je ligt een heel verhaal te lullen over snelheid, terwijl het in wezen, in een overdreven geval, om 100MB/s gaat. Leg dat naast de M.2 SSD's, die inmiddels - hopelijk - minimaal 3000MB/s ophoesten, en de verschillen doorgaans '> 700MB/s' zijn.. het 'probleem' speelt zich af in jouw verwachtingen.

Als je 'spectaculaire snelheidsverschillen' zoekt om tot je conclusies te komen dan zet er een Samsung 970 EVO benchmark bij.. ziet die grafiek er nóg spectaculairder uit! En dan begrijpen mensen tenminste óók dat je, eigenlijk, stiekem, uit je nek lult. |:( ;(

Wat je hier doet is E8400 vs Q8200 benchmarken alsof het AMD Ryzen 7 2700X vs Intel i9-9900k is, en dan als hoofdlijn het aantal cores nemen.. _/-\o_ Totale waanzin. De 'TLC'-opbouw is speciaal ontwikkeld voor SATA SSD's, met één simpel doel: opslagcapaciteit + goedkoop, op basis van de SSD-techniek.

Klopt. Sommige fabrikanten hebben ontdekt dat goede - of gewoon vage - marketing een aanzienlijk aantal mensen zover kan krijgen om M.2 SSDs te kopen die in feite niet meer dan 'besneden' SATA SSDs zijn - kort door de bocht genomen hebben ze gewoon de behuizing eraf gehaald en de prijs verdubbeld, maar dat is weer een ander verhaal. Dat krijg je met die Aziaten, grapjassen dat het zijn! :X

Tough love, niets persoonlijks, maar dit is een klote review, over een prima SSD. ;)
Bedankt voor je reactie, word gewaardeerd!
En ja het klopt wat je zegt echter heb ik er inderdaad niet voor gekozen om op die toer te gaan wat ik misschien wel wat meer aan het licht mag brengen de volgende keer.

Op het moment van schrijven was deze SSD namelijk aanzienlijk duurder dan een Samsung EVO of MX500 en gezien de benchmarks is er toch een groot verschil en dit ten na delen van de SP SSD, gebasseerd op deze 2 dingen heb ik besloten om voornamelijk in te zoomen op de snelheid van de SSD omdat veel mensen snelheid accosieren met een SSD. Van daar de keuze voor de opbouw van deze review.

Maar super bedankt voor je feedback, hier hebben we echt wat aan en we nemen het mee naar de volgende review! Hartelijk dank! _/-\o_
No way, duurder dan een Samsung 970 EVO(M.2)? Kan ik me alleen voorstellen als Silicon Power hier in feite een pioniersrol had, door bijvoorbeeld een van de eerste 1TB SATA SSDs op de markt te brengen die toegankelijk zijn/waren voor consumenten.

Dat kan ik mij nog herinneren als 'doei, Crucial'-day..

Ik zal je eerlijk zeggen: ik heb er ook geen kloten verstand van. Heb alleen laatst een best uitgebreid, en goed te volgen verklaring gelezen over de verschillende 'type' SSDs. Het kwam wel overeen met een regelmatig terugkerende structuur..

Die absurd lange periode dat een 1TB SATA SSDs duurder was dan een Toyota Starlet uit 1993-1994. Godverdomme een van de, zo niet de, eerste kleine hatchbacks die met gemak 179KM/h over die linkerbaan heen skeurde. Lederen jas aan, peuk in je muil, Aviator op je smoel, en een cassette bandje met Bruce Springsteen - No Surrender in de stereo. Middelvingers omhoog naar elke dikke nekken wagen die we passeerde - behalve als je de backseat had, want klapraampjes.. :X

Wat een tijd. Tot we erachter kwamen dat we nu op de linkerbaan reden, en niemand de middelvinger zag. Dat was ook wel waanzin.

Dat gezegd hebbende, het heeft simpelweg geen nut om SATA SSDs op snelheid te testen.. de verschillen zijn zo klein dat het het equivalent is van een benchmark-score lijst samenstellen, waarop o.a. de E8400, Q8200 en Ryzen 7 2700X staan. Vergeleken met de balkjes aan de top, van de M.2's en PCI-E varianten, en die aan de onderkant, is het snelheidsverlies irrelevant, dat ze naast de benchmark van een Samsung 970 EVO(M.2) nauwelijks met het blote oog waarneembaar zijn.

SATA blijft SATA, het heeft een grens, en men bokst er eerst tegenin. En dan op een gegeven moment is het stil.. wie het bedacht heeft, noemen we niet bij naam. Maar, weet je wat we doen, we rammen gewoon alle moederborden vol met SATA poorten, M.2's en PCI-E bandwidth, en dan in plaats van jumbo, verkopen we gewoon tien keer gemiddeld geprijsde, waarbij geldt: "hoe meer je er aansluit, hoe sneller het gaat".

Vandaar dat de focus op opslag in omvang dient te liggen, zou ik zeggen. Alleen.. dat.. druist een beetje in tegen het huidige idee.. Hoeveel Crucial 240Gb's passen er nou echt in één 2,5" inch behuizing.. laten we zeggen, 'het AZC-systeem'.

Als je snelheid wil, koop je er een SSD bij gefocused op PCI-E - .. ook al vergelijk ik nu waarschijnlijk twee distinctief verschillende 'eigenschappen' of 'kenmerken', die eigenlijk niet te vergelijken zijn .. - als je opslag wil, koop je een MLC, TLC of QLC - deze type zijn goedkoper, "daarom passen er meer in 2,5""..

Voor mij is de logica ook zoek, hoor. Economisch denken is ook bijzonder onlogisch, maar van de andere kant: economisch gezien heb ik de indruk dat ik het nog wel volg. Ik begrijp er de ballen van - maar wat ik wel begrijp is de overeenkomst tussen de 'we maken iets snel, dat regelmatig aangesproken wordt, en dat duur is.. en we maken iets traags, dat sneller naar de kloten gaat, hoe sneller het gaat.. maar daarom spreken we het minder vaak aan, dan valt het niet zo op - voila, de dataopslag SSD is geboren.. 10*€20.99 is ook €209,90..

Voor zover ik het begrijp, is dat waar het op neerkomt.. doordat MLC, TLC en QLC aan de Gladiator Pils en Jaegermeister zitten, en niet aan de gewone pils, slijten ze sneller per pint - ofzo iets. Dus.. goedkoper == meer ruimte, in dezelfde ruimte. Als je met een maat op stap bent die altijd 'ja' zegt tegen een aangeboden rondje, maar tevens alleen zwaar bier en Jaegermeister drinkt, dan ga je minder rondjes aanbieden.. zoiets misschien. Andersom, als je met een maat op stap gaat, die vervolgens net zoals jou aan de gewone pils zit, dan geef je vier extra rondjes, want godverdomme wat is het goedkoop vanavond. :X

Trappen we niet allemaal gewoon in de uitspraak: "Slechts twee garnalen voor €3,95"?

Uiteindelijk komt het er op neer dat we massaal over moeten naar die SSD's. HDD's zijn down and out. Herman Brood, klaar, done. SSD's zijn de shit. Fuck de Toyota Starlet. Die klote Japanners draaien gewoon even een 1:16 benzine motor met injectie in elkaar, waarvan er al meerdere 500k op de teller hebben, en nóg niet naar de kloten zijn.. 26 jaar lang al blijft dat klote ding doorrijden.. zo betrouwbaar dat je een "ANWB, mijn kloten" bumpersticker kan nemen. Schandalig.

Ik heb hier trouwens nog een Western Digital(WD2500) van 250Gb, uit 26 sep 2004. Die doet het nog steeds. Ongelofelijk. Je kan er ene mee dood slaan, al laat je hem per ongelijk op z'n dikke teen vallen, zo zwaar is dat ding. Maar godverdomme, als ik die duurzame harde schijf hoor opstarten, dan hoor ik tussen het geschraap en gekraak van oude gewrichten Bruce Springsteen - No Surrender.

Ofzoiets. |:( Kan van alles zijn. Oh, als die HDD een geheugen had.. dan zou ik unaniem verbannen worden naar.. België.. al die porno, die smeerlapperij, al die vuige punk rock muziek, die anti-commerciële discographies, op brute wijze van onder een nooit vervagende piraten vlag zo van de handelsschepen geroofd, keihard niet betalen. Die godsgruwelijk effectieve en duurzame muziek van 'als het in de weg staat, schuppen we het wel aan de kant', die dáár op heeft gestaan. :9~ :X

Een staatsgevaarlijk hard schijfje.
Nee nee, geen 970 M.2, een Samsung 860 EVO bedoelde ik.

Maar mooi verhaal zeg!
Bedankt voor je reactie, en hij leesde ook nog eens lekker weg :)
Hey, het is carnaval. Alles kan, alles mag.