Specificaties 15,5" (1366x768), 500GB (hdd) - Bekijk alle specificaties

Sony Vaio VPCEB1S1E/BJ Review

ankhie 11 april 2010, laatste update op 11 april 2010, 5.502 views

Sony Vaio VPCEB1S1E/BJ

Pluspunten

• Snel, zowel windows als games
  • Stil
  • Veel aansluitmogelijkheden op logische plaatsen
  • Erg mobiel

Minpunten

• Accuduur, 2-2,5 uur had beter gekund
  • Kleuren van het scherm

In navolging van mijn review over de Storm 2 (mijn eerste nieuwe speeltje van m'n nieuwe werk) heb ik als laptop van de zaak er zelf een mogen kiezen tussen de 700 en 900 euro. Een paar punten die voor mij belangrijk waren zijn uiteraard snelheid, het design, toetsaanslag, toch mobiliteit en snelle graphics (ivm Civilization 4 BTS nu en binnenkort V multiplayer bij mij thuis). Nadat ik 1,5 jaar geleden voor bijna 1700 euro een Acer Gemstone 8920G had aangeschaft en dit voor mij eigenlijk op een totale deceptie is uitgelopen vanwege continue problemen met voornamelijk hitte, spontane reboots en meer ellende hoefde ik geen Acer meer. Gezien ik altijd een zwak heb gehad voor VAIO en deze zowel qua specs als prijs binnen het budget viel, was ik na het lezen van het topic op GOT overtuigd dat dit mijn laptop zou worden. Mede ook omdat er niet echt iets vergelijkbaars te vinden was in deze prijscategorie qua specs

De specs
De laptop wordt geleverd met een Intel I5-430 processor, 4 GB RAM, een harde schijf van 500 GB op 5.400 RPM, een Radeon 5650M, DVD brander, 15,5" scherm met een resolutie van 1366 x 768.
Daarnaast beschikt de vaio over een Gigabit netwerkaansluiting, Wifi b/g/n, ingebouwde bluetooth 2.1. Ook een cardreader voor de gangbare formaten kon niet ontbreken (SD/MMC/MSDuo) en het geheel wordt afgemaakt met een ingebouwde webcam van 0.3 MP.
Daarnaast heb je qua aansluitingen er 3x USB 2.0 opzitten, een eSATA poort, HDMI, VGA, headset en microfoon aansluiting. Zie voor een overzicht met uitleg de onderstaande link:

De prestaties
Systeem algemeen
Het systeem kreeg ik iets anders afgeleverd dan wanneer je hem in de winkel zou kopen gezien hij eerst bij onze systembeheerder is geweest en deze hem (compleet open) opnieuw heeft geinstalleerd en voorzien van Windows 7 Ultimate (EN) en Office 2010. De hele zooi programmatuur van Sony heb ik dus eigenlijk nooit van dichtbij gezien, met uitzondering van een paar kleine programma's die ik er zelf op gezet heb (system centre).
Het systeem start snel op (windows, msn, blackberry manager, magiciso en 2 sidebar widgets), wat op zich logisch is als het nog vrij leeg is, en voert de taken naar behoren uit. Ik heb nergens last van problemen in performance, haperingen of ander soortige vertragingen.

Games / Benchmarks / Videokaart
Het systeem krijgt een totale WEI van 5.8 gebaseerd op de HDD die erin zit. (CPU 6.7, Ram 5.9, Graphics 6.7, Gaming 6.7 en HDD 5.8).
Qua gaming doe ik op zich niet heel veel met uitzondering van Civilization IV BTS (RoM mod, Giant map met 18 spelers voor de kenners) Multiplayer en zo nu en dan een potje Sacred (ook MP). Waar ik mijn Acer op 1024x768 met details op low moest zetten om Civilization enigzins speelbaar te houden draait de VAIO het spel gewoon op 1366x768 met details op high eigenlijk vlekkeloos.
Sacred draait hij ook probleemloos en eindelijk is er dan ook op betere details te spelen zonder dat je PC elke 20 minuten crashed.
Gezien ik niet bekend ben hoe ik qua FPS deze spellen kan benchmarken heb ik 3D Mark 06 maar even losgelaten op deze notebook en ik kom tot een score van 6.198
Voor meer benchmarks verwijs ik jullie graag naar:
* Het topic op GoT
* De review op Notebookcheck
In deze laatstgenoemde komen ze met de volgende framerates aan (om jullie hier alvast een idee te geven)
Bad Company:
F.E.A.R. 2
1280x1024 high details 4xAA: 44.2 FPS
1024x768 medium details 2x AA : 67.6 FPS

Het scherm
Net zo belangrijk om lekker te werken is het scherm van een laptop. Deze viel me bij deze VAIO een beetje tegen. Het scherm is goed leesbaar ook als je er licht op laat schijnen is het nog redelijk te doen. Het is een scherm met een glanslaag dus met veel zon moet je er van houden om jezelf zo nu en dan eens te kunnen bewonderen. Wat mij vooral tegenviel was de kleurstelling van het scherm. Deze heb ik nog niet gepoogd te kalibreren maar ik vond de kleuren er redelijk flets uitzien. In vergelijking tot mijn desktop maar zeker itt het scherm van mijn Acer welke hele warme heldere kleuren heeft. Hier wil ik nog wel wat aan proberen te doen maar ik denk dat dit een van de componenten is waarop wel enigzins bespaard is om aan zo'n relatief lage prijs te kunnen voldoen.
De kijkhoek van het scherm is als je er recht voorzit uiteraard prima en ook als je van links of rechts naar het scherm kijkt gaat dat goed. Zodra je meer vanaf boven kijkt (vanaf onder is wat lastiger maar zelfde effect) dan wordt het scherm al snel heel vaagjes en minder goed leesbaar en de kleuren krijgen een waas eroverheen. Het scherm krijg van mij een voldoende tot goed.

Het toetsenbord
Het toetsenbord heeft toetsen die niet aan elkaar geplakt zitten (zie hier voor foto)Het toetsenbord is voorzien van een numeriek gedeelte waardoor je met je handen wat meer naar links zit dan dat je zou verwachten, wat in het begin voor mij wennen was, omdat ik met blind typen mijn handen een positie naar rechts had opgeschoven waardoor je tekst krijgt op je scherm die meer in startrek thuishoort. Dit is voor mij verder overkomelijk en je went er snel aan.
De aanslag van het toetsenbord is zacht (niet hard hoeven duwen voor een toets), het typt lekker vlot en je hebt geen last van 2 toesten tegelijk indrukken door de ruimte die ertussen gelaten is en de grootte van de toetsen. Het is zeer geschikt en comfortabel genoeg om lang op te werken.

Warmteontwikkeling
Na een paar uurtjes gamen wordt de laptop natuurlijk wat warmer maar dat merk je eigenlijk alleen aan de warme lucht die aan de linkerkant eruit komt. In tegenstelling tot mijn Acer kan je je hand hier gewoon inhouden zonder dat het te heet voelt. De warmteproductie merk je voor de rest eigenlijk niet op de rest van de laptop en deze bereikt nooit schrikbarende temperaturen. De hitte wordt netjes afgevoerd dus ook hier lijkt het prima voor elkaar.

Mobiliteit en Accuduur
De mobiliteit van deze laptop is prima. Hij weegt ruim 2,5 kilo en ik vind hem prima draagbaar in een tas zonder dat dit vervelend wordt. Nou moet ik wel zeggen dat ik eerst een 17" XPS 1710 had en daarna een Acer 8920G 18,4" dus voor mij is de 15,5" met dit gewicht natuurlijk sowieso een stuk lichter. Ik vond de eerste 2 niet echt draagbaar alhoewel ik ze toch geregeld meenam. Uiteraard is het altijd subjectief. Mijn ouders (die werken op een 13" vaio) vonden hem eventueel ook geschikt als opvolger maargoed, de een heeft hier een andere mening over dan de andere: voor mij is hij zeer mobiel en gebruik ik hem met plezier op bezoek bij klanten.

Wat betreft de accuduur, als ik op de bank ga zitten met wat MSNen en e-mailen voor de TV (niet aangesloten) heb ik zo'n 2 tot 2,5 uur de tijd voordat het systeem zichzelf afsluit wegens gebrek aan prik. Dit is dan uiteraard verbonden via wireless zonder verdere apparaten welke eraan hangen en met gedimd scherm. Dit is niet fantastisch te noemen maar het voldoet voor de meeste 'out of office' taken genoeg en gezien alle klanten tegenwoordig ook voorzien zijn van electriciteit niet echt een groot probleem maar een iets steviger batterij had er van mij wel ingemogen.

Bouwkwaliteit en uiterlijk
De bouwkwaliteit van deze laptop voelt voor mij prima aan. Wat steviger dan de gemiddelde Acer welke ik in handen heb gehad, wat minder stevig dan een high-end VAIO of mijn oude XPS 1710. ik heb geen rare piepjes of kraakjes bij het open en dichtdoen maar de laptop is dan ook pas 2 weken in gebruik. Het geheel voelt wel solide aan waardoor ik er vertrouwen in heb dat hij zonder problemen zijn taken zal volbrengen.

Het design vind ik persoonlijk erg mooi. Ik heb de matte versie van deze laptop volgens mij (er is ook een compleet glimmende in wit/zwart/bruin) en de laptop heeft dan ook de kleur die je vaak bij laptops ziet. Alleen het onderste gedeelte waar het touchpad zit is glimmend (waarom juist dat als vingerafdruk / polsafdrukmagneet) wat ik toch wel geregeld met een stofdoekje moet afnemen (lang leve verharende katten) omdat je er alles op ziet liggen.

Geluid & geluidsproductie
Het maakt geluid. De speakers zijn niet fantastisch maar dat zijn ze op geen enkele laptop echt. Als je het aan een normaal setje hangt dan komt er prima geluid uit voor een muziekje en een spelletje. Hier geen verrassingen in positieve of negatieve zin.

Het systeem zelf maakt nauwelijks geluid. Niet tijdens het gamen of tijdens het werken. Sommigen hebben het over een irritante piep maar hier heb ik zelf geen last van gehad. Dit schijnt bij sommige modellen alleen voor te komen. Ook de harde schijf hoor je nauwelijks als hij druk bezig is dus wat dat betreft werkt dat zeer plezierig.

Deze laptop werkt voor mij als een verademing na mijn Acer avontuur. Snel, stil en mooi design. Voor minder dan 800 euro is dit een toplaptop. Eventueel is hij nog met Full-HD scherm te krijgen of zelf aan te passen via Sony Style om er andere componenten in te krijgen, maar daar zit/zat je wel vast aan een lange wachttijd (6-8 weken op dit moment). Voor mij heeft deze machine alles dat ik nodig heb en mijn favo games speel ik zonder problemen op prima resolutie. Prijs/kwaliteit is dit echt een topper in mijn optiek.

Heb jij ook een Sony Vaio VPCEB1S1E/BJ?

Leuke review, ziet er allemaal goed uit en doet bij mij de bekende ikwilwatnieuws kriebel terug komen. Mag ik vragen waar je hem gekocht hebt? :)
Sure. Hebben hem besteld via OBCS. Daar was hij op dat moment op voorraad en een-na-goedkoopst.

Edit: thanks trouwens :) (lijkt anders zo asociaal haha)

[Reactie gewijzigd door ankhie op 12 april 2010 19:10]

Ik heb gisteren ook naar deze laptop zitten kijken. Hoewel ik nu een Vaio heb, waar ik van baal, overweeg ik toch weer voor een Vaio te gaan. Als je en bepaalde minimale kwaliteit wilt, is een Vaio vaak de goedkoopste oplossing.

Ik ben benieuwd of ze de problemen met de fan in dit model nu wel opgelost hebben.
Wat ik zo op internet ben tegengekomen is dat sommige mensen er last van hebben en anderen (waaronder ik) helemaal niet. Zoals ik al in de review aangaf heb ik totaal geen problemen met hitte maar ook de irritante hoge piep heb ik tot nu toe niet gehoord. Ondanks dat hij veel aan de lader hangt (waar het probleem zich nooit voordoet) heb ik ook op bezoek bij klanten en thuis hangend op de bank met de laptop op schoot op batterij geen last van enige vorm van irritante piep. Ik denk dat dit dus iets batch afhankelijks zal zijn.
Kan je hem ook gewoon op je schoot gebruiken/ op je bed?
Ja absoluut. Zit er geregeld mee voor de televisie. In bed heb ik nooit een laptop erbij maar dit is geen enkel probleem. Heb dan wel altijd een broek aan maar kan d'r gewoon 2 uur mee op m'n schoot zitten.
Leuke review, prettig om te lezen en een mooie laptop ook. Nog veel plezier ermee!
Ik wil deze laptop graag kopen maar kan hem nergens vinden. Iemand een idee waar ik deze nog kan krijgen?