Apple MacBook Pro 2018 15,4" i7 2,6 GHz, 512GB (Qwerty) Spacegrijs

Specificaties 15,4" • 2880x1800 • 512GB • Intel Core i7 - Bekijk alle specificaties

Apple MacBook Pro 2018 15,4" i7 2,6 GHz, 512GB (Qwerty) Spacegrijs Review

magnat505 17 december 2018, laatste update op 24 januari 2019, 2.616 views Product gekocht

Apple MacBook Pro 2018 15,4" i7 2,6 GHz, 512GB (Qwerty) Spacegrijs

Het model is hetzelfde voor 3 jaar ondertussen, maar ziet er nog steeds prachtig, modern en dun uit. Het hele apparaat voelt duur en extreem goed gebouwd aan. Echter voor de prijs zijn er wel een aantal steken die apple "nog" steeds laat vallen.

Pluspunten

• Prachtig beeldscherm
  • Extreem goeie bouwkwaliteit
  • Veel winst door 6-core processor
  • Toetsenbord typt echt hemels, zeker voor langere tijd vliegen je vingers over het toetsenbord
  • Touch Bar is echt een must have voor FCPX en Affinity producten
  • Touchpad is echt ongeëvenaard

Minpunten

• Loopt erg warm (zoals de laatste tijd alle apple apparaten)
  • (Onbekend) of toetsenbord problemen zijn opgelost || na de laptop 5x te hebben gebruikt is de spatiebalk alweer vast...
  • Accuduur is alleen 10 uur als je naar het scherm staart en niets doet
  • Crasht vaak, wat na research blijkbaar komt door bugs in de T2 chip
  • Voor een DERDE generatie product had ik veel meer verbeteringen verwacht, ipv juist meer tegenvallende zaken zoals het vastlopen.
  • PRIJS, wat een geld voor het Mac ecosysteem

Het model van 2016 heb ik 6 maanden in gebruik gehad. Na deze 6 maanden was het toetsenbord 4x kapot gegaan, zijn de speakers 2x kapot gegaan. Zat het scherm los bij 1 model. Na lang klagen bij Apple heb ik het bedrag na 6 maanden volledig teruggekregen. In 2017 waren de veranderingen aan alle ellende zoals het leek nog niet opgelost, bij het 2018 model nog maar een keer proberen?

Momenteel heb ik de laptop een kleine 3 maanden in gebruik en alles werkt nog! Dus tijd voor een review van de ondertussen alweer 3de generatie MacBook Pro 15 inch.

Beeldscherm

Met beeldschermen blijft apple me altijd verassen. De kleuren knallen echt van het scherm af, de helderheid is hoog en het scherm is in bijna alle omstandigheden prima af te lezen. Het scherm heeft true tone, wat ik zelf niet gebruik. De laptop wordt voornamelijk voor video en foto editing gebruikt, en soms ook voor gaming. De eerste week heb ik true tone wel aan laten staan, en net als bij de iPad lijkt het scherm wel rustiger voor de ogen. De webcam die in het beeldscherm verstopt zit is ver onder maats. Het is 2018 en het lijkt alsof dat ding uit 2010 komt. Dit lijkt een beetje de trend te zijn bij laptop makers. Als er maar een webcam inzit, en of die goed is of niet maakt niet uit.

Bouwkwaliteit

Als je deze laptop vasthoud en het scherm met 1 vinger open kan doen voel je hoe perfect alles gebalanceerd is. De gehele behuizing is 1 blok aluminium wat er erg mooi uitziet. Jammer dat het apple logo niet oplicht, hoewel dit vooral in het donker weer een voordeel is. Vroeger kreeg ik nog wel eens geklaag van het vrouwtje dat het licht van het logo irritant was, dat is nu niet meer. Persoonlijk vindt ik het wel jammer.

Toetsenbord

Bij veel mensen lijkt dit toetsenbord een love it, or hate it relatie op te wekken. In mijn geval is het een love it (zeker als het blijft werken). De mindere travel is bij dit model totaal niet opvallend. De toetsen voelen zeer stevig aan. Dit toetsenbord maakt het voor mij mogelijk om zeer snel te kunnen typen, maar ook om voor een langere tijd comfortabel te typen. Naast video en foto editing wordt deze laptop ook gebruikt om een website te programmeren. Dit is helemaal geen staf op dit toetsenbord. Voor sommigen zou het even wennen kunnen zijn en als je vaak wisselt tussen een toetsenbord met veel travel en dan weer op dit toetsenbord, lijkt het minder comfortabel. Dit is iets wat mezelf ook opviel.

UPDATE: na 5x het laptop toetsenbord te hebben gebruikt zijn er weer toetsen vast, het membraan lijkt geen reet uit te maken.

Aansluitingen

USB-C, joepie! 3 jaar geleden voor het eerst op de oude macbook gepresenteerd en tot mijn grote verbazing is het nog lang niet ingeburgerd. Muizen met kabel zijn nog steeds standaard usb-a, telefoons worden nog steeds met een usb-c naar usb-a kabel geleverd, waardoor je er in feite helemaal niks aan hebt. Echter als je eenmaal meerdere devices hebt die usb-c naar usb-c zijn, dan is het wel echt een feest. Het maakt helemaal niets uit in welk van de 4 aansluitingen je iets aansluit het werkt altijd, dit geld ook voor de oplader. Als je dit eenmaal gewend ben en je zit op je werk weer op een windows laptop met 10 verschillende aansluitingen dan denk ik wel eens zucht, jammer dat alles usb-c zolang duurt.

Accuduur

De accuduur zou 10 uur moeten bedragen, in praktijk is dit haalbaar als je niet meer doet dan alleen wat internet browsen met een lage brightness. Zodra je youtube op 3k gaat kijken en het geluid erbij gebruikt en de brightness wat omhoog doet, dan zakt de accuduur snel weg. Mijn persoonlijk gebruik is de accuduur rond de 4-4,5 uur per lading. Daarbij zit dan 3k youtube, old school runescape, browsen in safari, brightness +-80%, de speakers op 20%.

De prijs voor een product met (mogelijke) problemen is erg hoog. Zo is het niet zeker of het membraan wat apple onder de toetsen heeft geplaatst of dit werkt. De temperatuur van de CPU loopt hoog op en throttled onder constante load. De video kaart is pas geleden vernieuwd naar de Vega 16 & 20, die volgens reviews flink meer performance hebben en een stuk minder warmte produceren. Omdat bij een MacBook Pro de heat pipe van de CPU en GPU gedeeld wordt, kan de CPU ook weer beter presteren met deze Vega chips. Ik vind het echt belachelijk dat apple 3 maanden na de introductie van dit model Vega chips aanbieden die dus indirect een deel van het hitte probleem oplossen en eindelijk eens een goeie performance biedt op het gebied van graphics. De T2 chip van apple die de security en nog een reeks van andere zaken regelt is erg buggy. Mijn laptop is in 3 maanden ongeveer 15x vastgelopen. Het werd minder na een software update 1 maand geleden, maar het is nog steeds aanwezig!. Daarnaast is de prijs van upgrades echt van de zotte, een vergelijkbare dell upx 15 kost 2200 euro vs de 3800 euro van een MacBook Pro. De apple tax is sinds 2016 erg hoog.

Aangezien ik deze laptop gekocht heb en van plan ben te houden, zullen er vast anderen zijn die ook dit bedrag over hebben om in het Mac OS ecosysteem te blijven. Naast de nadelen zijn er natuurlijk ook veel voordelen. De nadelen springen er echter een stuk verder uit, vanwege de hoge prijs. Hoe hoger de prijs, hoe beter het product hoort te zijn, dat is in elk geval mijn mening. Als Mac OS niet zo goed werkte als dat het nu deed, dan zou ik deze laptop ook niet aanraden.

Heb jij ook een Apple MacBook Pro 2018 15,4" i7 2,6 GHz, 512GB (Qwerty) Spacegrijs?

ik heb een paar maanden geleden mijn 2013 model ingeruild voor een 2018 model. De 2013 werd daarbij best wel flink warm en stond veel te blazen (ook nadat hij schoon gemaakt was, wat echt hard nodig was! hehe). Het verbaast mij echter met deze 2018, dat hij bij mij een stuk minder warm wordt en minder loopt te blazen. Ik herken me dan ook niet echt in jouw ervaring, maar dit is natuurlijk afhankelijk van wat je ermee doet. Gisteren was ik m'n voeding vergeten en heb ik bij mijn klant toch 6 uur programmeren, compilen en runnen van code eruit kunnen trekken, dus daar ben ik niet ontevreden over. Maar, als ik met HandBrake video's ga encoden, dan wordt hij best druk en warm, maar nog steeds responsive.

Crashes van de T2 kan ik me ook niet in herkennen. Mogelijk zijn er verschillende versies in omloop. Ik heb tot nu toe 1 crash gehad, toen ik de laptop in standby in een scherm geplugd heb. En aangezien ik dat bijna dagelijks doe, vind ik die ene keer niet zo'n probleem. Daar had ik met m'n 2013 model veel meer problemen mee.

En ik ben het zeker met je eens! 4x thunderbolt waarbij het niet uitmaakt welke je kiest! Erg relaxt!
De warmte is extra erg als je bv 40% cpu gebruikt constant en 60% gpu tegelijk. Dan blaast hij vol vermogen en zit je alsnog rond de 90 graden op je cpu, dat vind ik erg warm. Daarnaast zet apple de koeling te laat aan, liever 95 graden dan lawaai
De warmte is imo niet alleen een Apple probleem. Nagenoeg alle 'dunne' laptops hebben hier 'last' van.
Goed om te zien dat er nog mensen voordeel zien in de touchbar, want ik haat dat ding :+
Je geeft aan als minpunt dat het toetsenbord nog steeds snel kapot gaat. Ik lees daar verder niks over in je review. Zou je daar meer over kunnen vertellen? Moest deze weer gerepareerd worden?
Mijn excuses ik bedoelde te zeggen dat het onbekend is of de problemen zijn opgelost, Apple geeft zelf aan dat het vooral voor het lawaai is, en niet om vuil tegen te houden. Momenteel heb ik nog geen problemen met dit toetsenbord, dus houdt deze het al velen malen langer uit dan zijn voorganger. Maar ik ben ook wel extreem voorzichtig geworden door de vorige ervaring. Kan het dus niet eerlijk vergelijken met welk ander toetsenbord dan ook, vanwege dat ik nu voorzichtiger ben.
Prima review.

Ik ben na 15 jaar Apple-gebruiker met pijn in het hart een jaar geleden terug geswitched... Ik vind de Apple Tax de laatste jaren ronduit misdadig en de kwaliteit van hun producten daalt.
Heb een jaar geleden een 15" Xiaomi Notebook Pro gekocht met vergelijkbare specs (OK, mindere videokaart en minder scherm) voor 1000 euro... En met een accuduur van 8-10 uur bij gewoon office-gebruik. Heerlijke laptop.

Er was een tijd dat de Macbook Pro verreweg de beste laptop op de markt was voor een iets duurder dan redelijke prijs... Dan heb ik het over de periode 2005-2012 zo'n beetje.

[Reactie gewijzigd door zaphod_b op 19 december 2018 09:10]

Ik ben eigenaar van het 2017 model, daarvoor had ik de uitvoering die nog niet de nieuwe look had(geloof 2015 of 2014 model). Het is eigenlijk te triest voor woorden dat Apple het ieder jaar presteert of nieuwe bugs te introduceren, of oude bugs nog steeds mee te nemen naar de volgende versie. We hebben het hier niet over een budget product. Ik mis mijn vorige Macbook eigenlijk wel, was net zo snel maar had veel minder problemen, en bovendien een veel fijner toetsenbord. Dat zegt denk ik heel veel over de ontwikkeling van Apple. Die is er eigenlijk gewoon niet.
Vanwege de vele fouten voor een duurder product ook maar 3/5 sterren ;)
Ben erg tevreden met mijn tweedehands macbookpro 2015, wacht nog wel even met aanschaffen van een nieuwe als ik het zo lees. Benieuwd of Apple met een compleet nieuw model komt waarbij het op elegante manier in de achteruit gaat en het platte keyboard + touchbar concept verlaat.
Het toetsenbord als het de komende 5 jaar zou blijven werken is echt een verademing tegenover welk ander toetsenbord dan ook. De touchbar is minder nuttig als je geen final cut pro of affinity producten gebruikt, hoewel er vast ook wel andere applicaties zijn die ik niet gebruik die ook best nuttige features zullen hebben. Ik hoop zelf dat de touchbar blijft, maar dat er voor sommige applicaties betere toepassingen voor worden bedacht, aangezien het nu niet voor alles nuttig is.
Over die Apple Tax: ik vind het bijzonder dat Apple eigenlijk weer is teruggekeerd naar de prijsniveaus die ze eind jaren '80 / begin jaren '90 hadden. Vroege Macs waren relatief betaalbaar, daarna werd het snel duurder (Macintosh IIfx voor 20.000 Oudhollandse Guldens, dat soort werk) om daarna weer betaalbaar te worden (met de LC's, Performa's en later de iMacs en MacMini's) Inmiddels is alles weer highend en loeiduur. Wie weet dat deze golfbeweging de komende jaren Apple weer naar een lager prijsniveau laat gaan?