Specificaties Losse body, 21MP sensor - Bekijk alle specificaties

Canon EOS 5D Mark II Zwart Review

Luxurydiver 19 april 2010, laatste update op 6 mei 2010, 6.646 views

Canon EOS 5D Mark II Zwart

Pluspunten

• 1 De helderheid en kleuren van de fotos is fenomenaal ! wat een verschil met mijn 400D
  • 2 Ik kan nu eindelijk goede crops maken van mijn fotos zonder veel kwaliteits verschil
  • 3 De C1 t/m C3 knoppen schelen heel veel tijd (Hoef niet meer 5 aanpassingen te doen per foto en dat keer op keer, als ik van object wissel waar ik op een andere manier wil schieten)
  • 4 De body is stevig en weegt ook wat zodat je hem makkelijker stabiel kan houden.
  • 5 De batterij gaat lang mee.

Minpunten

• 1 Ergonomie en gebruikersgemak is iets minder als de 7D, sommige instellingen zitten wat verstopt.
  • Bijvoorbeeld het instellen van je C1 t/m C3 keuzes, nadat je alles hebt ingesteld moet je in je menu nogmaals de keuze confirmeren voordat je aan de knoppen gaat draaien.
  • 2 Liveview werkt niet op de C1 t/m C3 keuzes

Uitbreidbaarheid Score: 5
Batterijduur Score: 4
Snelheid en automatiek Score: 4
Waarom de 5d Mark II ?
Mijn voorgaande camera was de Eos 400d gebruikt met verschillende EFS lenzen.
Na 3 jaar heavy use op verschillende locaties in de wereld vond ik het tijd worden voor een overstap naar een nieuwe camera met ook een video functie, daar ik dit toch ging missen.
Na heel lang nadenken (half jaar) of ik een 7D of de 5D mark II zou kopen, heb ik besloten om voor de 5D te gaan.
Beide camera's heb ik van te voren ook voor een dag getest om te kijken hoe ze mij bevielen.
De 7D in combinatie met de 10-22 lens
De 5D in combinatie met de 17-40 L lens

Wat mij beviel aan de 7D was de ergonomie van de bediening, alle knoppen zitten precies waar ik ze ook zou willen en de interface werkt gewoon vloeiend. Vooral het schakelen tussen video en foto is gemakkelijker op de 7D dan de 5D. Het opnemen in 720p 60fps is op de 7D mogelijk en niet op de 5D (Waarom niet vraag ik me af !?)
Tevens zou je remote vanaf de 7D al flitsers kunnen aansturen en op de 5D kost dit je een extra 200 euro voor een accessoire. Ook is er een digitale waterpas, maar als je een wat duurder statief hebt is dit niet relevant. De snelheid van continue schieten is op de 7D ook sneller, maar dat gebruik ik nooit.
Ook de flitser mis ik niet, daar ik de flitser voor de meeste situaties waardeloos vond. (Op de 400D heb ik me daaraan al veel geŽrgerd)

Maar waarom dan toch de 5d ?
Ik gebruik mijn camera voornamelijk voor landschap fotografie en wilde de overstap naar FF dan ook gelijk bij deze aankoop maken.

Waarvoor gebruik ik de camera ?
Veelal landschap / cultuur objecten fotografie en soms portret (mens en dier).

Wat zit er in de doos ?
Bekijk mijn unboxing video op youtube: http://www.youtube.com/us...=mhw5#p/a/u/0/vEGNQkQg32o

Duurzaamheid en gebruik.
Ik bezit de camera nu 1,5 week en heb hem veel gebruikt (gemm. 1,5 uur per dag).
De body is echt zeer goed bestand tegen stoten (hiken, lange wandelingen), maar ook tegen zand !
Heb veel gefotografeerd in de Nederlandse duinen + strand en kwam er thuis achter dat er geen zand in de behuizing zat !? Dit was wel anders met mijn 400D ! Nou heb ik ook een L lens erop met filter dus dan zou de beloofde weather en dust seal goed moeten werken volgens Canon, en dit klopt.
De bediening is na 1,5 week prima te doen, en ik kan nu alles snel en gemakkelijk vinden.
Ik gebruik de C1 t/m C3 knoppen veel om snel te schakelen tussen diverse schiet standen, dit scheelt iets wat inregel tijd met de joystick.
Daar ik de joystick veel gebruik (ISO, AF modus, Kleurinstelling instellen) , hoop ik dat die ook nog goed werkt na 1 jaar ! Wie weet kunnen andere gebruikers daar een uitspraak over doen.
De camera is redelijk zwaar in vergelijking met de non profi modellen, maar ik merk dat dit een voordeel oplevert met stabiliteit en je voelt dat je een camera vast houdt, en geen plastic ding.

Foto kwaliteit
Daar ik hem hiervoor heb gekocht kan ik na 1,5 week het volgende zeggen.
Deze fotocamera in combinatie met mijn 17-40l lens blaast mijn oude 400D met diverse EFS lenzen volledig weg.
Bijna elke shot is vele malen mooier dan de 400D, meer kleuren, meer contrast en veel meer scherpte !
Samen met een kennis die een 500D + kit lens had zijn we een dag in de duinen gaan schieten.
De plaatjes die van deze kennis kwamen (RAW) konden we bijna gelijk weggooien in vergelijking met de plaatjes die uit mijn camera kwamen van hetzelfde landschap of object.
De RAW omzetting in aperture 3 tovert er een spectaculaire foto uit keer op keer.
Kortom ik ben bijzonder blij met de foto's daar ik nu meer goede foto's schiet dan voorheen.
De perfecte shots blijven lastig, daar ik nog niet zo goed ben dat ik die om de 10 shots schiet. Oefening baart kunst.
Maar ik weet nu dat goede apparatuur het halve werk is om mooie foto's te schieten terwijl sommige mensen mij voor gek verklaarden om de overstap naar FF en deze 5D MII te maken.
Ik weet het nu zeker, de investering in deze camera voor de foto's was het zeker waard!!

Film
Filmen uit de losse hand werkt niet zo goed als met een echte videocamera, daar je geen stabilisatie functie hebt. Tevens focused hij ook niet automatisch.
MAAR, als je eenmaal een statief gebruikt en het focussen handmatig doet op de momenten dat dit in de film nodig is, krijg je shots die onwaarschijnlijk mooi zijn !

Conclusie:
De camera schiet bijzonder mooie plaatjes waar je nog keer op keer van kan nagenieten.
Het filmen is ook een hele mooie optie die je erbij krijgt en waar je je ook in kan verdiepen.
De camera kost wel wat, maar is het absoluut waard !

Wil je meer voorbeeld plaatjes zien? ga naar http://www.scherpeblik.com

Heb jij ook een Canon EOS 5D Mark II Zwart?

Hoi, ik had een review van de Canon 5D Mark II verwacht. Maar dat is het niet, je wilt uitleggen dat je tussen de 7D en de 5D Mark II twijfelde en hebt gekozen voor de laatste. Alleen leg je ook niet uit waarom je kiest voor de 5D Mark II.

Ik vind het een nogal onduidelijke review, kan je niet wat meer vertellen?
Ik heb de review wat aangepast, hopelijk sluit hij nu beter aan op je verwachtingen ?
Had destijds ook niet zoveel tijd + had de camera nog niet zo lang in gebruik om er heel veel over te schrijven.
De review heeft in principe net genoeg inhoud, maar je maakt veel te veel gebruik van enters en te weinig gebruik van tekst opmaak waardoor ik halverwege afgehaakt ben: het leest voor geen meter. De tekst is op deze manier waardeloos ingedeeld en het overzicht is ver te zoeken. Als laatste stralen de foto's door afwezigheid.

Qua inhoud is het prima, maar ik zou voor de inhoud van de doos niet linken naar een unboxing video; als je dat al doet, zet het er dan gewoon embed in en een lijst met de inhoud is toch wel een must.

Waren deze punten wel in orde dan was het al gauw een ster of 3 waard, misschien zelfs 4 als je net iets meer tekst zou hebben.
Hoe vind je het verschil in scherpte diepte in vergelijking tot de 7D? ik ben aan het twijfelen tussen de 7D en de 5D mark II. Ik doe voornamelijk straatfotografie en portret. krijg ik op de 7D ook deze foto bv:

@Jla: Ja zo'n zelfde foto is prima te schieten op een 7D.
De DOF is afhankelijk van de lenzen die je wilt gaan gebruiken, waar dacht je aan ?
Wat ik heb ondervonden is dat een 7D beter presteert bij snel bewegende objecten, daar deze camera een nieuwere AF met meer puntjes gebruikt en tevens sneller kan schieten 7ps i.p.v. 3,5
Echter wil je stilstaande beelden schieten, dan vind ik de foto's van de 5d m2 persoonlijk iets scherper, kleurrijker en meer contrast bevatten.
De scherpte die ik zie, kan wellicht deels te maken hebben met het feit dat hij foto's schiet van 21megapixels en ik daardoor ook beter kan croppen.
Zelf heb ik geen verstand van portret fotografie in studio's danwel straatfotografie, maar volgens mij kan je daar met de 5d ook perfect uit de voeten.
Succes met de beslissing.
Wat ik me nog wel afvraag is of het wachten op de opvolger van de 5DmkII de moeite waard is. Ik heb zo mijn twijfels over het huidige AF systeem. Ik denk dat de plussen van de 7D verwerkt zullen worden in de opvolger.
@fvermeerL Het huidige AF systeem in combinatie met de 3fps is prima voor natuur fotografie. Echter ik heb gemerkt bij snelle actie fotografie van wat skateboarders, dat het AF systeem en de snelheid van de camera mij soms in de steek liet.
Zelf vind ik de prijs en prestatie van de huidige 5d M2 body absoluut marktconform in vergelijking tot de in mijn ogen nog veel te dure 7D.
En ja je kan altijd wachten tot de nieuwste modellen, maar je kan ook gewoon nu beslissen en gelijk beginnen met genieten ;)
Duidelijke review. Schiet nu nog met een 550D maar loop voor mijn gevoel soms al tegen zijn beperkingen op. Nu ben ik zeer arm dus het wordt hard sparen dus denk dat ik voor zijn opvolger ga.
Hoi, ik heb momenteel nog Nikon d200. Maar het staat vast dat hij weg gaat. De Canon 5m2 is zo mooi. De viel mij op, op Flickr.com. Zonder vooraf revieuws te lezen, zag ik de 5d mark 2 kwam zo goed naar voren.

Met name bij potrets en landschappen. Meer kleur, dieptewerking. Dat is op de computer al te zien!!

De Nikon d7000 en de Canon eos 7d missen iets scherpte en een beetje zuiverheid.

Zijn prachtige cameras, maken veel foto's per seconde, maar de 5d M2 maakt wat minder per sec. maar een hoog percentage goed.

Ik spaar nog even door.

Dick Siesling