Acer XF250Q Zwart

Specificaties 24,5" • 1920x1080 (Full HD) • 240Hz • TN • 1ms - Bekijk alle specificaties

Acer XF250Q Zwart Review

Rik92 17 december 2018, 285 views Product gekocht

Acer XF250Q Zwart

Gekocht voor 211,- met Black Friday 2018. Ik ben naar deze 240hz monitor overgestapt vanaf een 60hz 21,5" Benq monitor. De hoge verversingsfrequentie merk ik vooral in CS:GO. Bij bijvoorbeeld een flick-shot of het snel checken van plekken merk je dat je veel meer frames te zien krijgt.

Pluspunten

• Prijs-kwaliteit verhouding
  • Hoge verversingsfrequentie
  • Stevig gebouwd
  • Duidelijk menu
  • Opslaan profielen

Minpunten

• Hoge freq pieptoon (opgelost)
  • Zwarte rand (5mm) rond scherm

Algemeen

Ik ben eigenlijk heel tevreden over het beeldscherm. Wat betreft kleurweergave kan ik dat niet echt beoordelen; het ziet er voor mijn ogen goed uit, maar ik heb geen apparaatje waarmee je de kleurweergave kunt meten.
240hz
In PUBG was de overstap naar de grotere beelddiagonaal vooral wat voor een verbetering zorgde. De hoge verversingsfrequentie merk ik vooral in CS:GO. Bij bijvoorbeeld een flick-shot met een AWP of het snel checken van plekken wanneer je ergens binnenkomt merk je dat je ogen veel meer frames te zien krijgen. Normaal zag ik bij een flickshot eigenlijk niet mijn crosshair op de vijand, maar moest ik in de killfeed kijken of ik met mijn arm goed had geschat hoeveel ik de muis moest bewegen om de vijand te raken. Nu, met 240hz, zie ik de crosshair - al is het kort - duidelijk naar de vijand verplaatsen.
Bouwkwaliteit
Wat mij opvalt is dat de voet van het beeldscherm héél stevig en zwaar is. Dat is fijn want je hoeft er zo niet bang voor te zijn dat het beeldscherm omvalt wanneer je een keer een beetje onhandig bent. Draaihoek van het beeldscherm bevalt heel goed en het is soepel te bewegen. Het beeldscherm kan daarnaast ook 90º gedraaid worden!
Begrijpelijke interface
Het menu waarmee je de instellingen van het beeldscherm kunt aanpassen is goed ingedeeld. Ook zijn de knoppen goed. Je kunt verder ook eigen profielen opslaan!
Kritiekpunten
Zwarte rand
Wat mij opvalt, en mijzelf niet stoort maar misschien andere gebruikers wel: het scherm heeft een erg dunne rand, maar het beeld begint niet meteen waar het scherm begint. Er is dus (naast de behuizing) een zwarte rand van ongeveer 0,5cm die rond het scherm loopt, aan elke kant behalve de onderkant van het scherm.

Hoge pieptoon speakers
Toen ik het beeldscherm een uurtje had gebruikt viel mij op dat er een hoge freq toon aanwezig was. Het deed mij denken aan het hoge frequentie geluid dat je hoorde bij TV's van een aantal jaar geleden wanneer je die op standby zette. Na wat onderzoek op internet las ik ergens dat dit uit de speakers kan komen. Toen heb ik het volume van het scherm naar 0 gezet en was de piep inderdaad weg.

De piep komt, ondanks dat het volume altijd op 0 staat, vaak terug. Door het volume dan naar 1 te zetten en weer terug naar 0, verdwijnt het weer! Ik vind dat zelf niet erg maar het leek me wel goed om te vermelden hier.

Heb jij ook een Acer XF250Q Zwart?

Wat is je ervaring bij PUBG?

Ik heb hetzelfde scherm (te samen met een Dell 2414H IPS scherm als dual screen). Qua schermkwaliteit zie ik weinig verschil met tussen beide panels - iets wat mij positief verraste.

Ik had eerst een 3440x1400 34" ultrawide, maar ondervond dat alhoewel een verrijking is voor productivity - het qua gamen lastiger was vanwege de grote van het scherm. Vandaar naar 2*24" in een formaat dat de XF250Q rechtstreeks voor mij is en de 2414H links naast mij zit.

24" is voor mij een sweetspot om overzicht te houden wat er gebeurt, zonder het gevoel te hebben om naar een tenniswedstrijd te spelen. Ik heb ook een tijdje een predator 27" 1440p GSYNC gedraaid, maar vond het scherm een soort van een waze hebben dat ik niet prettig vond.

De 240hz werkt goed, en alhoewel het geen GSYNC heeft, merk ik dit niet qua gemis - ik heb het verschil nooit zo gezien.
Ik kan het alleen vergelijken met mijn voorgaande scherm. Dat verschil is enorm, vooral qua grootte van het beeld; mijn vorige scherm was namelijk slechts 21,5".

Wat betreft verversingssnelheid merk ik dat in PUBG alles wat vloeiender lijkt te gaan. Het verschil (met 60hz) is voor mij bij PUBG alleen wat minder groot omdat mijn pc PUBG draait op ongeveer gemiddeld 110FPS. Bij CS:GO zit ik ruim boven de 200FPS en is het verschil daardoor veel duidelijker!