Specificaties Rad. HD5770 (850MHz), 1GB GDDR5 - Bekijk alle specificaties

Asus EAH5770/2DIS/1GD5/A Review

luukvanbeers 10 april 2010, laatste update op 12 april 2010, 1.242 views

Asus EAH5770/2DIS/1GD5/A

Pluspunten

• Prestaties
  • Uiterlijk

Minpunten

• Jammer dat deze versie niet meer te koop is.

Drivers en compatibiliteit Score: 5
Reden Aankoop
Mijn oude videokaart, een MSI GeForce 8600 GT T2D256E OC, was opzich al een heel behoorlijke videokaart om goed op te gamen. Totdat ik begon met GTA4... Dit spel heeft namelijk ongelovelijk veel video,- en processorkracht nodig om fatsoenlijk op de PC te draaien. Een videokaart van minimaal 512mb geheugen is een must. Helaas is dit punt precies het zwakste punt van mijn oude videokaart. Ik twijfelde of het waard was om een nieuwe videokaart aan te schaffen om dit spel te kunnen spelen terwijl andere spellen wel allemaal vloeiend gingen totdat de nieuwe HD 5xxx serie van ATI uit kwam. Deze serie videokaarten zijn allemaal uitgerust met de nieuwste snufjes waaronder directX 11. Nou, dacht ik, die zullen dan wel weer ongelovelijk duur zijn! Maar nee!

Ik houd vrij regelmatig een LAN party met mijn vrienden bij mij thuis. Gewoon hardstikke gezellig een beetje zombies afschieten is voor ons ontspanning. Nu heb ik een tweede computer op mijn computer staan waar een videokaart in zit uit het stenen tijdperk die het al moeilijk heeft met GTA San Andreas. Ik heb deze kaart eruit getrokken en mijn 8600 GT erin gezet en nu kan deze computer vrijwel alle spellen weer aan.

Prestaties
Over de prestaties ben ik vooral te spreken. Natuurlijk heb ik met deze kaart Dirt2 even uitgeprobeerd op hoogste kwaliteit. Ik speel op een 19" beelscherm met een ratio van 16:10 op een resolutie van 1400 x 900. Het enige waar de kaart last van heeft is een hoge anti-aliasing van 8x AA of 16x AA. Hierdoor gaat de framerate iets omlaag naar 30-40 . Met anti-aliasing 4X AA zit je tussen een framerate van 60-70.

Overclocking
Ik heb deze videokaart met ATI Overdrive overgelockt tot maximaal:
GPU Clock: 950Mhz
Memory Clock: 1350Mhz
Verder ben ik niet gegaan omdat ik hier en daar een glitsh waar nam en ik persoonlijk niet zo'n extreme overclocker ben. Ik houd liever mijn videokaart wat langer heel dan dat ik op kan scheppen over de prestaties van mijn computer.

Belangrijk!
Als je twee beeldschermen aangesloten hebt en je gaat je videokaart overclocken kan het tweede beelscherm gaan knipperen/haperen. Ik ervaar het zelf en ik ben meerdere gevallen tegen gekomen die het zelfde probleem hadden. Ik weet niet goed hoe ik dit fenomeen moet omschrijven omdat ik het nog nooit eerder heb gezien. Als je een venster naar het tweede beeldscherm sleept krijgt het beeld soms stuiptrekkingen om te gaan verschuiven/door erlkaar te lopen.

Mijn mening
Ik ben hardstikke te spreken over de kaart, geen moment spijt gehad van de aankoop. Prijs/kwaliteitverhouding is prima in orde. Ook het uiterlijk spreekt mij enorm aan. Geen scherpe randen, geen lelijke stickers en een strak design. de tweede versie van deze videokaart van ASUS is in middels al uit en ik vind deze er persoonlijk niet uit zien. Wil je een nieuwe videokaart, ben je een hardcore gamer en wil je geld besparen? Deze videokaart is naar mijn mening de beste uitweg.

Heb jij ook een Asus EAH5770/2DIS/1GD5/A?

Reviews door de redactie

Zit op deze kaart de V1 koeler of de V2 (het bloemetje)?
Op mijn kaart zit de V1 koeler. Deze versie heeft Asus niet meer te koop helaas.
en welke resolutie speel je ???
Ik speel op een Samsung Syncmaster 943nw.
Ratio: 16:10
Resolutie: 1400 x 900
Even een paar puntjes:

- Anti Analizing moet 'Anti Aliasing' zijn. Standaardmanier van opschrijven: 4x AA of bijvoorbeeld 4x Anti Aliasing.
- Probeer wat meer standaardbenches te posten, zoals bijvoorbeeld 3DMark(06).
- De herrie en de temperaturen die die produceert?

Verder en goeie review! ;)