Apple Mac OS X Snow Leopard 10.6 Review

arno_vos 21 april 2010, laatste update op 21 april 2010, 2.310 views

Apple Mac OS X Snow Leopard 10.6

Pluspunten

• snel en stabiel installatieproces met duidelijke uitleg
  • Finder in het format van iTunes beginscherm
  • veel verbeteringen voor weinig geld
  • snappy feel en look

Minpunten

• ontbreken van direct sms verzenden via Addressbook met bluetooth
  • handmatig opruimen van 'achtergebleven' programma's na installatie
  • beperkte openstelling van Addressbook voor synchronisatie met on-line tegenhangers

Gebruiksvriendelijkheid Score: 4
Systeemeisen Score: 3
Stabiliteit Score: 4
Stabiliteit
Zoals de meeste versies van OS X is ook Snow Leopard stabiel, voor zover dat te beoordelen valt wanneer je niet bewust aanstuurt op het veroorzaken van systeemcrashes. Snow Leopard is behoorlijk bugvrij, en eventuele bugs die aan het licht komen hebben vaak te maken met programma's van derden die voor Snow Leopard(10.6) geschreven zijn. Daarnaast draai Snow Leopard sneller in vergelijking met bijv. Tiger (10.4).

Fuctionaliteit
Voor een volledig overzicht van alle nieuwe functies kun je beter op de website van Apple kijken.
Op mijn MacBook uit 2006 (!) draait Leopard als een zonnetje, zonder strandballen of wat dan ook. het besturingssysteem zelf voelt vertrouwd aan voor iedereen die aan OS X gewend is. Het werkt gewoon.

Ik licht een drietal veelgebruikte functies/programma's eruit, om te kijken of ze het beter danwel slechter doen.

iCal
Het calender programma dat mij nog altijd het meest bekoort, heeft nu de mogelijkheid om met gCal samen te werken, zonder allerlei buggy third-party apps of ingewikkelde sync oplossingen. Syncen van iCal met mijn Nokia E51 telefoon gaat trouwens goed, maar dat was ook al zo onder Tiger. Verder verbeteringen van iCal zitten vooral in de meer gestroomlijnde look en feel (en ja, dat is belangrijk)

iSync en Addressbook
Helaas heeft Addressbook de weg naar syncen met Gmail nog niet gevonden, waardoor je contacten niet altijd automatisch up to date blijven. iSync werkt wel vlekkeloos met mijn telefoon, zowel voor contacten als afspraken. Een feature die ik bijzonder mis in Snow Leopard is het versturen van sms berichten direct vanuit Addressbook via bluetooth. Blijkbaar heeft Apple deze ontzettend handige feature al in Leopard (10.5) verwijderd... Gelukkig heeft de Apple-community een oplossing gevonden door een widget te strippen en daarvan een Addressbook plugin te maken die redelijk goed werkt. Overigens kun je ook via Skype of Adium smsjes versturen, maar dan is een internetverbinding nodig.

Finder
Sinds Leopard (10.5) heeft Apple de Finder meer en meer laten lijken op het bekende beginscherm van iTunes. Dit zorgt voor een vertrouwd gevoel, aangezien ik veel functies en knoppen in iTunes blind weet te vinden. Ook handig is dat in de zijbalk link ook een slimme map c.q. query is neergezet die alle documenten van gisteren, of alle afbeeldingen automatisch zoekt indien je hem aanklikt.

Persoonlijk zie ik de toegevoegde waarde van Coverflow in de Finder nog niet echt. Wat dat betreft ben ik een ouderwetsch persoon, die nog het liefst in mapjes denkt. Ik vond Apples tussenoplossing van slimme mappen (zoals idd in iTunes) altijd erg fijn werken. Natuurlijk komt Coverflow veeeel beter tot z'n recht indien je een trackpad hebt met multi-touch. Dat was er in 2006 nog niet.

Prestaties
Over prestaties kan ik niet veel zeggen, met name omdat ik het OS draai op een machine van 4 jaar oud. Ik zal dus vaker strandballen tegenkomen dan mensen met een nieuwere mac.

Systeemeisen
Enerzijds ben ik tevreden dat mijn 4 jaar oude Mac het nieuwste besturingssysteem nog aankan, maar anderzijds vind ik het jammer dat Snow Leopard geen ondersteuning biedt voor PPC Macs. Niet voor mezelf, maar ik kan me goed voorstellen dat er veel Mac-gebruikers zijn die graag Snow Leopard willen draaien, maar waarvoor dit niet mogelijk is door een hardware keuze van Apple.

Gebruiksvriendelijkheid
Voor Mac newbies zal Snow Leopard zeker wennen zijn, vanwege de duidelijke verschillen met Windows. Linux switchers (zijn die er?) zullen veel zaken wel herkennen ; echter, OS X maakt veel meer keuzes voor je, waardoor de tweakability van het OS veel minder is. Voor ervaren Mac-gebruikers is de overstap moeite minimaal, en ben je na 10 minuten wel klaar met de nieuwe features.

Installatiegemak
Snow Leopard laat zich gemakkelijk installeren. Dvd in de Mac, paar keer op okay klikken en hij gaat aan de slag. Snow Leopard is bedoeld als upgrade voor Leopard, maar vanaf Tiger naar Snow Leopard kan dus ook. Wel viel op dat na de Tiger naar Snow Leopard upgrade sommige oude programma's bleven staan in de Applications map. Of dat kwam door mijn eigen onderverdeling in mapjes weet ik niet, maar het kostte me wel even een half uur om alle programma's die dubbel waren eruit te vissen.

Ondersteuning
Gelukkig nog geen gebruik hoeven te maken van support van Apple voor dit stuk software.

Snow Leopard is spotgoedkoop als je het als een nieuwe besturingssysteem koopt. Kom je van Tiger, dan is de 29 euro die je betaalt duidelijk elke cent waard. Als upgrade vanaf Leopard is de 29 euro vooral een opfrisbeurt voor je Mac, waarbij de afweging prijs/waarde uiteindelijk in het voordeel van Apple uitvalt.

• Apple MacBook MA700LL/A (wit)
  • macOS

Heb jij ook een Apple Mac OS X Snow Leopard 10.6?

waardoor de tweakability van het OS veel minder is.
Dit ben ik niet helemaal met je eens. Via de Terminal (command prompt) kun je veel, heel veel, naar je eigen hand zetten.

Goede review verder.
Goede review, maar persoonlijk vind ik 10.6 helemaal niet sneller draaien dan 10.4 Tiger. Ik praat dan over een witte MacBook uit 2007.
@ matty: de Tiger versie van iSync was blijven staan in de map applications, terwijl de SL ernaast was geinstalleerd.

En wat het sms-en, juist die basale functionaliteit van snel een smsje typen zonder aparte programma's beviel me bijzonder goed. Het enige wat je hoeft te doen is bluetooth verbinding aan te zetten/te leggen.

@ pasz. Je kunt veel naar je eigen hand zetten, maar daarvoor moet je en diep onder de motorkap, en je moet daarnaast wel precies weten wat je doet.

@ frietsaus. Ik kan het ook niet bewijzen, maar dat gevoel heb ik gewoon. Voor benchmarks zul je elders moeten zijn.
Address Book synct niet automatisch met Gmail?
Werkt hier perfect, de exchange server van me Gmail account synct automatisch mijn contacten. Zo ook mijn iCal en mijn Google Calender.
Coverflow is handig als je door een stapel foto's gaat.

direct sms? kom nou het is een os geen nokia suite.
handmatig opruimen van 'achtergebleven' programma's na installatie
wat bedoel je daar me?