Samsung QLED QE65Q8D Zwart

Specificaties 65" • Ultra HD • LCD • HDR • 2 tuners • 100Hz - Bekijk alle specificaties

Samsung QLED QE65Q8D Zwart Review

Rasmalluin 13 december 2018, 307 views Product geleend

Samsung QLED QE65Q8D Zwart

Al met al ben ik zeer onder de indruk van deze TV. Het beeld is prachtig en vooral de snelheid van het menu verraste mij positief!

Pluspunten

• Scherp en helder beeld
  • Snel qua bediening
  • Simpel menu
  • Vele apps in Smart functie

Minpunten

• Afstandsbediening zonder cijfers

Inbrandgevoeligheid Score: 5
Nu de Samsung QE65Q8 TV enkele weken in gebruik te hebben is het tijd om de balans op te stellen.

Allereerst wordt de TV in een zeer grote, maar stevige verpakking geleverd. Tijdens het uitpakken kwam ik er al vrij snel achter dat dit bakbeest een stukje groter is dan mijn huidige 46" Samsung TV uit 2013. Maar goed, het formaat is niet onderscheidend ten opzichte van andere modellen. De software en hardware echter wel!

Allereerst is de TV zeer eenvoudig aan te sluiten. Er is geen gereedschap voor nodig en de kabels zijn netjes weg te werken. Met de afstandsbediening is alles eenvoudig te bedienen, alhoewel ik wel de simpele cijfers mis om te kunnen zappen. Na de montage volgt een quick-start installatie en werkt alles direct naar behoren.

Het menu van de TV is duidelijk, helder en overzichtelijk. De mogelijkheden met verschillende apps zijn uitgebreid, waardoor ik naast TV kijken ook gebruik kan maken van YouTube, Netflix, Plex (voor mijn server), Spotify en dergelijke. De TV is zeer snel, waardoor het eenvoudig is om tussen verschillende apps te switchen. Ook de Ambient Mode is een leuke toevoeging, maar moet de komende jaren nog wel worden verbeterd. Zo vind ik de opties beperkt, werkt het niet altijd eenvoudig en is het minder 'schilderij-achtig' dan verwacht.

Waar het uiteindelijk om draait is de vraag of het beeld voldoet aan de verwachting. Allereerst is 65" echt serieus groot voor mijn woonkamer van 4x6 meter. Ik zit op ongeveer 5 meter afstand en met deze TV is een 4K film kijken echt een hele beleving. Vooral met de HDR functie aan zijn (vooral natuur)films echt prachtig! Ook vanuit verschillende kijkhoeken is alles goed te zien. Daarentegen is het kijken van bijvoorbeeld het journaal wel even wennen. Op ongeveer 5 meter van de TV afzitten om een close up van de nieuwslezer te zien vind ik eerlijk gezegd niet zo prettig op een 65" scherm met deze scherpte en helderheid. Al snel kwam ik er echter achter dat het minder erg is als de helderheid lager is, dus dit heb ik dan ook zo ingesteld.

Als laatste een korte beoordeling over het geluid: voor een TV (en in vergelijking met mijn vorige TV) klinkt het geluid van deze TV behoorlijk goed! Het is alleen niet opgewassen tegen mijn 5.1.4 surround set met soundbar en subwoofer, waardoor ik na een paar uur al het geluid via deze set heb laten afspelen.

Heb jij ook een Samsung QLED QE65Q8D Zwart?