1 review

MSI Cubi N 8GL-001BEU

Specificaties (HT)PC barebone met Intel Celeron N4000 - Bekijk alle specificaties

MSI Cubi N 8GL-001BEU Review

Carnifex 11 december 2018, 526 views Product gekocht

MSI Cubi N 8GL-001BEU

Ideaal als klein servertje. Jammer dat het installeren van de nvme niet probleemloos ging en uiteindelijk een SATA600 disk erin moest. Het lage verbruik en meer dan redelijke performance om een aantal dockers mee uit te voeren maken het toch een prima product

Pluspunten

• Klein
  • Energiezuinig
  • Goedkoop
  • Stil (fanloos)

Minpunten

• Werkt niet met snelle nvme van Transcend
  • Maar 2 cores

Waarom?

Ik zocht een vervanging voor mijn OrangePi zero's waarmee ik in een docker wat tooltjes uitprobeer. Helaas zijn de OrangePi's niet zo stabiel en verdwijnen regelmatig uit mijn netwerk. Pas na een harde reset (stroom eraf) werkt het weer. In mijn zoektocht naar iets nieuws, wilde ik iets meer performance om meerdere docker containers op 1 machine te kunnen uitvoeren.

Uiteindelijk uitgekomen op dit relatief goedkope kastje van MSI waarin ik 8GB heb geprikt en een Transcend 110S 128GB. Omdat de Transcend en MSI PCIe 4x ondersteunen, zou dit ca 1500 mb/s mogelijk moeten maken. Helaas was dit het begin van wat probleempjes.
Na het installeren van de Transcend reep, even snel CentOS installeren. Helaas gaf dit vrijwel meteen een kernel panic (zou opgelost moeten zijn in een komende versie). Dan maar Ubuntu 18.04.1 LTS. Installeren gaat super snel van een USB image naar de nvme. Omdat de installatie op de achtergrond al kan beginnen terwijl ik gebruikersnaam etc invoer, is de installatie bijna direct klaar. Als ik echter even de stroom van de MSI af haal, duurt het ineens lang voordat het scherm weer zichtbaar wordt. Dan blijkt de BIOS de Transcend niet meer te vinden en kan hij niet meer opstarten. Ook de installatie USB stick kan de Transcend niet meer vinden. Transcend eruit halen en opnieuw erin zetten, BIOS bijwerken, niets helpt. RMA gestuurd en nieuwe geprobeerd: zelfde probleem. Na een paar uur aan kon ik niet meer via SSH inloggen en waren er filesystem-corrupted foutmeldingen te zien. Zowel Transcend als MSI kennen geen problemen met de combinatie (maar hebben die ook niet getest) en raden aan een SATA600 variant te proberen.

Uiteindelijk is het gelukt met een WD Green SSD V2 240GB. Die voldoet prima, maar zit wel aan de max van de SATA600 snelheid (ca 500 mb/s).

Energieverbruik

Omdat het de bedoeling is dat het kastje 24/7 aan staat, was het belangrijk dat het energieverbruik niet te hoog was.
Idle verbruikt hij ca 2,3 watt. Als ik een stress-ng uitvoer voor een maximale load, gaat het verbruik naar 7,6 watt.
Opvallend is het verbruik als er een monitor is aangesloten op de VGA (D-Sub) uitgang. Het verbruik neemt dan met 2 watt toe, ook als het scherm uit staat (geen stroom).

Alternatieven

Ik twijfelde nog tussen een Celeron met 4 cores, bijvoorbeeld het grotere broertje met een N5000 (MSI CUBI N 8 GL - 002BEU), maar heb vanwege prijs en verbruik uiteindelijk voor dit model gekozen. De upgrade vanaf de OrangePi is sowieso al enorm.

Heb jij ook een MSI Cubi N 8GL-001BEU?