Samsung QE49Q6F (2018) Zilver

Specificaties 49" • Ultra HD • LCD • HDR • 2 tuners • 60Hz - Bekijk alle specificaties

Samsung QE49Q6F (2018) Zilver Review

xrfx 11 december 2018, laatste update op 12 december 2018, 966 views Product gekocht

Samsung QE49Q6F (2018) Zilver

Goede TV voor de prijs. Robuust en mooi design. Beeld is scherp, levendige kleuren. Tegenvaller is de kijkhoek en de TV is side-lit.

Pluspunten

• Beeld overall
  • Kleuren
  • Bedieningsgemak

Minpunten

• Kijkhoek
  • Side lit
  • De tv grijp snel in bij donkere films (met ondertiteling)

Opmerking vooraf: De TV is gekocht in de Black Friday week voor 799 euro. Dat scheelt bijna 200 euro met het prijspijl op dit moment.

Dit is de goedkoopste QLed TV die Samsung aanbiedt. Omdat wij op zoek waren naar een 49" scherm, kwamen we al snel bij deze uit. 55" is te groot voor onze zithoek. OLed valt daarmee al direct af (55"is de kleinste maat) en Samsung biedt alleen 49" aan voor de goedkopere modellen.

Voor deze prijs, is dit een prima TV. Uiteraard kun je geen zwartwaardes verwachten zoals bij OLed of de duurdere QLed modellen. De kijkhoeken vind ik wel tegenvallen. Die zijn echt beperkt. Het beeld wordt dan snel fletser als je een beetje aan de zijkant zit.

Gebruiksgemak

Tizen (het besturingssysteem) werkt erg snel en prettig. De afstandbediening is wat klein met maar een paar knoppen, maar de bediening valt zeker niet tegen! Het is voldoende voor wat men tegenwoordig doet met een TV (minder Ziggo zappen, meer streamen). Ik ben aangenaam verrast door het gebruiksgemak. Ook de eerste keer instellen van de TV ging vlot met de Samsung app. Daarbij herkent de TV al mijn randapparatuur direct (Xbox One X, Chromecast en Sony Receiver [optisch]).

Beeld instellen kostte wat tijd

Het heeft me even wat tijd gekost het beeld zelf af te stellen (helderheid, contrast, etc). Voor normale TV - films enzo - is het kalibreren met behulp van enkele 4K HDR Youtube filmpjes wellicht de beste methode. Hier krijg je een goed idee van de kleuren, zwartwaarden en of de backlighting niet te sterk staat. Ik heb bijvoorbeeld de backlighting terug geschroefd naar ongeveer de helft. Dat verbeterde de zwartwaardes behoorlijk en alles is nog steeds duidelijk.

"Spelmodus" is voor de Xbox (4k & HDR) een uitkomst. Dit verbetert merkbaar de kwaliteit en werkt automatisch wanneer een game opgestart wordt. Helaas is deze TV niet voorzien van Freesync, dat is pas vanaf 55".

Kritiekpuntje

Een punt van kritiek is de contrastverbetering (of iets dergelijks) bij donkere films. De TV past continu het contrast aan als dat nodig is. Als je donkere films met ndertiteling kijkt kan dit heel irritant zijn. Doordat er steeds wit in beeld verschijnt (ondertiteling dus), zal de TV het contrast aanpassen. Wordt er niets gezegd, dan zie je alles weer donkerder worden. Ik heb deze setting op het laagst gezet, maar toch merk je het nog. Zeker bij series als The Haunting of Hill House was dit merkbaar.

Overall een goede TV voor deze prijs. Als je veel om zwartwaardes en kijkhoeken geeft, dan is mijn advies toch om nog even door te sparen voor een OLed - tenzij je echt niet groter dan 49" wil gaan dan...

Heb jij ook een Samsung QE49Q6F (2018) Zilver?