×

Tweakers Awards 18/19

Wat vind jij de beste tech- en elektronicaproducten van het afgelopen jaar? De Tweakers Awards stembussen zijn nog drie dagen open. Laat je stem gelden en ontvang 50 ippies. Bovendien maak je kans op een Sony PlayStation 4 Pro 1TB, GoPro Hero 7 of Sonos One.

Stemmen

1 review

Teufel AIRY NG (Wit)

Specificaties On-Ear met bediening - Bekijk alle specificaties

Teufel AIRY NG (Wit) Review

pclinde 9 januari 2019, 248 views
De reviewer heeft het product gekregen in ruil voor het schrijven van deze review.pclinde schreef afgelopen jaar 60 reviews, waarvan 71% gesponsord.

Teufel AIRY NG (Wit)

De Teufel Airy 2018 is een lichtgewicht met een indrukwekkende batterijduur. Aan geluid kiest Teufel voor de typische middenweg: heldere klanken, een redelijke bass dat vergroot wordt door het ruimtelijke geluid. Niet geweldig voor ieder muziekgenre, maar zeker niet teleurstellend voor het prijssegment.

Pluspunten

• Heerlijk licht op het hoofd.
  • Geluidskwaliteit en waarborging van deze geluidskwaliteit met aptX is top!
  • Ruimtelijk en warm geluid.
  • Batterijduur van 30 uur.
  • De aanwezige 3.5 mm Jack ingang.
  • Eenvoudige bediening met de fysieke knoppen.
  • Duurzamer dan zijn voorganger omdat je de oorkussens kunt vervangen.
  • Opvouwbaar.

Minpunten

• On-ear headset = minder comfortabel bij het dragen van een bril. Dat geldt ook voor deze Airy.
  • Gekleurde ringen is eerder een gimmick om de headset verder te personaliseren. Zelf vind ik het vervangen van de oorkussens een groter pluspunt.
  • Minder geschikt voor muziekgenres zoals hardstyle en hardcore.

Review: Teufel Airy - Wit (2018)

- Inleiding
- Specificaties
- Uitpak avontuur
- In de Praktijk
- Conclusie

Extra:
Een klein sprongetje naar de reacties

Links:
Teufel Airy (2018) productpagina

De Teufel Airy zou een verlichtende headset moeten zijn, de headset zelf weegt namelijk maar 165 gram. Eerder kwam de Airy in 2017 op de markt. Teufel heeft het ontwerp van de nieuwe Airy geactualiseerd en de interne hardware heeft ook een update gekregen, laten we dit alvast in de inleiding van deze review kenbaar maken, zodat je direct bekend bent met de verschillen.

Een langere speelduur is één van grootste verbeteringen. De Airy uit 2016 heeft een maximale speelduur van 20 uur. De nieuwe Airy (2018 model) doet daar een flinke scherp bovenop met 30 uur. Bluetooth is nu niet enkel Bluetooth, de nieuwe Airy is namelijk uitgevoerd met aptX voor een betere geluidskwaliteit. Dadelijk vertel ik nog wat meer over aptX in de specificaties. Draadloze communicatie is verder uitgebreid met betere ondersteuning voor derden. Voice control is mogelijk via Google en Siri. Meer specificaties krijg je voorgeschoteld in het opvolgende hoofdstuk, op het moment van schrijven kost de Airy 2018 ongeveer 150 euro. Mijn dank aan Teufel voor het beschikbaar maken van de Teufel Airy voor deze review.

Een overzicht van de specificaties:

Laat ik beginnen met aptX, waar staat dit precies voor? Bluetooth is een bekende naam, het is ondertussen vrijwel op ieder apparaat te vinden, zelfs moederborden worden steeds vaker uitgerust met Bluetooth. AptX is een aparte audio-codering dat audiobestanden comprimeert voor draadloze verzending. Door het comprimeren blijft de geluidskwaliteit gewaarborgd, zonder verlies. AptX is over de jaren heen aardig doorontwikkeld, vooral voor de draadloze Bluetooth verbinding. Op het moment garandeert AptX Cd-kwaliteit audio via de Bluetooth verbinding. Hierdoor is het onderscheid tussen draadloos en bekabeld via een 3.5 mm Jack minimaal. Let wel op dat beide apparaten AptX moeten ondersteunen.

Het frame van de Airy is vervaardigd uit verenstaal, waardoor het ontwerp licht blijft. De oorkussens zijn geventileerd, wat voor een extra stukje comfort zou moet zorgen. Teufel vermeldt op hun eigen website dat de headset goed samengaat met een bril, iets wat ik dan ook zeker ga testen tijdens mijn review avontuur. De headset is uitgerust met twee lineaire HD-drivers ter grootte van 40 mm.

Nog een verschil ten opzichte van de Airy uit 2017 is het inklapbare ontwerp van de nieuwe Airy. Je kunt de oorschelpen naar binnen vouwen, wat vervoer in de meegeleverde sleeve een stuk compacter maakt. Verbinding via 3.5 mm Jack is een optie, opladen gaat via een Micro-USB aansluiting tevens is de headset uitgerust met mediaknoppen. Visueel kun je de nieuwe Airy nog een beetje pimpen. De ring tussen de oorschelpen en behuizing kun je namelijk verwisselen voor een andere kleur. Voor iedere gelegenheid een kleurtje!

Geheel in Teufel stijl, oftewel zwart met rood maken we kennis met de Teufel Airy headset. De Airy 2018, ter verduidelijk, komt in twee kleuren; zwart en wit. Ik heb de witte variant ontvangen, in mijn beleving staat deze redelijk deftig bij mijn nieuwe iPad Pro 11 inch zilver. Op de verpakking komen we vrij weinig specificaties tegen, door naar de inhoud. Binnenin vinden we de headset, twee gebruikershandleidingen en accessoires. Twee keer een gebruikershandleiding? Jazeker! Het Duitse Teufel levert een handleiding in het Duits en in het Engels.

Aan accessoires komen we een Micro naar USB kabel tegen om de headset op te laden, een 3.5 mm Jack kabel met een rode sleeve, een gestoffeerde etui om de headset in op te bergen en gekleurde ringen. De gekleurde ringen zijn gemaakt van rubber, zo kun je de headset een klein beetje personaliseren rondom de oorschelpen.

Niet alleen zijn de rubberen ringen een persoonlijke touch, het draagt bij aan één van de nieuwe design elementen van de Airy. Je kunt namelijk ook de oorkussens vervangen van deze headset. Met een draaibeweging verwijder je de oorkussens, waarna je de rubberen ringen eenvoudig plaatst op de oorstukken. Dankzij dit is de nieuwe Airy een stuk duurzamer. Zachte rubberen oorkussens van dit kaliber hebben namelijk sneller de neiging om te verkleuren. Je kunt de oorkussens via de Teufel webshop bijbestellen, mocht je een nieuw paar nodig hebben. Naar verwachting moeten de oorkussens bij normaal gebruik wel een goede 2 jaar meegaan, in de zin van: proper blijven.

Na nog wat prollen heb ik uiteindelijk gekozen voor de rode ringen, deze complimenteren het audiowieltje op de headset zelf. De Airy is heerlijk licht in handen met 168 gram, wat vrijwel gewichtloos aanvoelt op het hoofd. Je ervaart enkel een lichte druk op de oren, die ikzelf bestempel als niet storend. Je draagt de nieuwe Airy dan vrij onopgemerkt, positief! Het verenstaal in het frame maakt de headset lekker flexibel doch stevig. Het compact maken is natuurlijk ook een pluspuntje. We vinden aan de buitenzijde van de hoofdband het Teufel woordmerk, met op de zijkanten aan weerszijde het Teufel logo. Op de linkerzijde (L) vinden we geen knoppen of connectiemogelijkheden, deze bevinden zich namelijk allemaal aan de rechterzijde (R). Ik duid L en R even ter verduidelijking, zoals aangegeven op de headset zelf. De headset is verstelbaar en heeft op het verenstaal nog een knipoog naar de productnaam, leuk detail.

Aan de rechterzijde vinden we een tweetal aansluitingen, de Micro USB aansluiting om de Airy op te laden en een 3.5 mm Jack ingang. Deze 3.5 mm Jack is mij al te welkom, vooral handig wanneer er geen batterijcapaciteit meer is. Mits je de 3.5 mm Jack kabel bij hebt, kun je alsnog verder genieten van je Spotify afspeellijst. Aan knoppen vinden we één audio scroll-knop, die zoals vanaf de voorzijde- als via de achterzijde van het frame/het oorstuk te benaderen is. Om de headset in te schakelen druk je op de Play/Pauze knop, waarna er een lampje gaat branden. Als deze nog niet verbonden is met een Bluetooth apparaat knippert dit lampje blauw. Wanneer deze verbonden is, pulseert dit lampje met een fade- in en out in het blauw. De knoppen hebben een clicky feeling, de aan- en uit knop functioneert zoals eerder vermeldt als de Play/Pauze knop. Verder vinden we nog een voor- en achteruit knop, om terug te gaan of om een nummer te skippen.

Geluidskwaliteit
De Teufel Airy bewijst zich als lekker ruimtelijk, waar de bass aanwezig is, maar niet op de voorgrond treedt. Nu heb ik dit sowieso vaak met Teufel headsets, het merk lijkt duidelijk te kiezen voor een middenweg, geen overheersende bass, eerder genuanceerd. Binnenin iedere oorschelp zit één lineaire HD-driver met een grootte van 40 mm. Warm geluid is iets wat deze headset vertegenwoordigd. Het is geen knaller voor de bass-monsters, de zware dreunen van menig hardstyle- hardcore nummer klinken oké, maar is niet het voorkeursgenre voor deze headset. Ritmisch en diepere klanken zitten meer in het spectrum. Zit hardstyle- en hardcore vaak in je lijst, dan zou ik de Airy overslaan.

De Airy is met dat gezegd zeker geen saaie headset. Het ruimtelijke gevoel van deze on-ear headset verveelt niet snel. Waarmee de klanken en vocaal best indrukwekkend is in dit prijssegment. Bass is voldoende, gewoon netjes, maar niet indrukwekkend. Hier raakt de Airy soms wat zoek, vooral bij de eerdere genoemde muziekgenres. Redbone ‘We Were All Wounded At Wounded Knee’ klinkt heerlijk. Kortom: vocaal redelijk op de voorgrond, klanken zijn helder met het gevoel van feedback in een ruimtelijke omgeving rondom de oren. Mocht je nog nooit gehoord hebben van Redbone (you’re welcome):

Comfort
Een on-ear headset heeft zo zijn voor- en nadelen, hoewel deze ervaring per gebruiker kan verschillen. On-ear heeft wel het karakter dat de headset zich meer moet vastklemmen op en rondom het hoofd, wat gebeurd op de oren. De oorschelpen klemmen zich bovenop de oorschelpen (oren), zodat de totaliteit netjes op je bol blijft zitten. De headset voelt stevig aan dankzij het verenstaal, is daarmee licht en gewichtloos. Op de oren voelen de zachte oorkussens goed aan. Wel is het bedienen en daarmee aanraken van de headset vrij gehorig op het hoofd. Dit dreunt een beetje door op- en rondom het frame, wat uiteindelijk bij de oren terecht komt. Alleen storend bij het bedienen van de knoppen. Nu gebruik ikzelf vaak de on-screen knoppen op mijn iPhone of iPad, fysieke knoppen kan handig zijn, maar genieten niet mijn voorkeur.

Voor de brildragers: je zult een beetje moeten spelen met de Airy. Zelf heb ik een bril met -2 glazen, waardoor het afzetten niet problematisch is, uiteindelijk vind ik mijn weg wel. Persoonlijk vind on-ear in combinatie met een bril niet zo fijn. Wanneer ik de headset opzet, is het vaak al automatisme dat ik mijn bril naast mij neerleg op het bureau. Nu is mijn montuur vrij fors, waardoor na langere tijd mijn oren gaan tintelen als ik een bril draag. Verder zonder bril voelt de Airy aan als lucht…?

Batterijduur
De batterijduur heb ik tijdens kantooruren goed kunnen testen. Gemiddeld tikt de nieuwe Airy de beloofde speelduur van 30 uur aan. Een headset van dit formaat en gewicht met een batterijduur van 30 uur is indrukwekkend. Geneuzel over ANC (noise cancelling) rond het prijssegment van 150 euro voelt niet gerechtvaardigd. Deze headset heeft duidelijk een andere visie: een lichtgewicht met een zeer deftige batterijduur, die ook nog eens compact te maken is. Het is een on-ear headset, met dat gezegd zitten we ook in een ander kaliber dan over-ear, wat gebruikelijker is voor ANC headsets. In al zijn eigenheid doet de nieuwe Airy het prima.

Opladen zit gemiddeld rond de 2 – 3 uur. Je kunt dan weer gemiddeld 30 uur aan onbezorgde draadloze avonturen beleven, met de 3.5 mm Jack aansluiting als laatste levenslijn. De toevoeging van aptX is positief. Bij sommige headsets heeft Teufel een moment gehad (2017 – 2018) dat aptX niet aanwezig was. De geboden Cd-kwaliteit via aptX zet het geluid van deze headset nog net even beter op zijn plek. Gemiddelde afstand is circa 8 meter met de Bluetooth verbinding tussen de headset en het Bluetooth apparaat.

De nieuwe Airy van Teufel komt met wat aangename veranderingen, waardoor de headset nét wat relevanter is ten opzichte van zijn voorganger. Is er sprake van liefde in de lucht of…? Je leest het in deze eindconclusie!

Dat de Airy wat kleine tweaks ontvangen heeft van Teufel is niet zo gek. Je moet twee a drie jaar later toch wel met wat verbeteringen en nieuwe features op de proppen komen. Nieuwe toevoeging is het plaatsen van de gekleurde rubberen ringen, wat mij betreft eerder een gimmick is. Het personaliseren van de headset met een hip kleurtje is zeker niet een wow-factor. Zelf vind ik de toevoeging van het vervangen van de oorkussens een stuk beter. Met een witte kleur krijg je toch uiteindelijk te maken met verkleuring. De oorkussens worden uiteindelijk ook minder luchtig, iets met een Mona toetje… Even de gekkigheid opzij, de stof in de oorkussens zullen bij veel gebruik minder comfy worden. Nu kun je deze vervangen, zodat de Airy weer als nieuw aanvoelt.

Geluid is kenmerkend ‘Teufeliaans’, niet links, niet rechts maar de middenweg. Hoe Rita het zelf zou zeggen: recht door zee. De bass is voldoende, maar niet overdreven. Geluid is vooral gericht op klanken, vocaal en een ruimtelijke ervaring met een warm gevoel. Genres als hardstyle en hardcore klinken niet superieur met de nieuwe Airy. Deze genres klinken wat warrig in mijn beleving. Gewoon Redbone luisteren, zie video hierboven, dan komt alles goed!

Batterijduur zit gemiddeld op 30 uur, wat voor een headset van dit gewicht, lees: 165 gram subliem is! De on-ear headset voel je bijna niet op de bolling van je hoofd, wel lichtjes op de oren, dit is dan ook het typische karakter van een on-ear headset die zich klemt op de oren. Voor brildragers is het wat minder comfortabel, vooral bij langere periodes is het draagcomfort wat minder. Met de zachte kussens weet Teufel redelijk comfort te bieden met de Airy. Bediening via de fysieke knoppen is een fijne toevoeging.

AptX is een dikke plus wat mij betreft. Het voeren van een 3.5 mm Jack ingang idem dito gevolgd door het geluid van de headset zelf. Bass is nogmaals gewoon prima, niet overheersend. Door het ruimtelijke geluid is het bass-gevoel beter vertegenwoordigd, wanneer de zware klappen dreunen (of een drop) komt de bass nét wat te kort. Zoals Rita het nu zou zeggen met een Airy op haar hoofd: de middenweg. Dit vind ik overigens helemaal niet verkeerd. De Airy komt met zijn features en kenmerken goed uit de bus. Geen trillende bass headset, eerder ruimtelijk en helder, prima voor het prijssegment.

http://techgaming.nl/image_uploads/reviews/Teufel-Airy/low1.JPG http://techgaming.nl/image_uploads/reviews/Teufel-Airy/low2.JPGhttp://techgaming.nl/image_uploads/reviews/Teufel-Airy/low3.JPG http://techgaming.nl/image_uploads/reviews/Teufel-Airy/low4.JPG

Heb jij ook een Teufel AIRY NG (Wit)?

Leuk headsetje met een degelijke prijs/prestatie-verhouding. Vind het design alleen niet het allermooiste, maar ik ben nou eenmaal geen fan van wit. Zoals gewoonlijk weer een toppertje van een review! :)
Thanks man. Ik vind juist de witte variant even iets anders. :D Sleek en minimalistisch. :D
Goedemorgen pclinde! Het nieuwe jaar brengt ons lezers weer goede moed. Het was even wachten, maar dan komen ze weer binnen! De review monarchianen
Teufelatastische review.

Leuke review. Een witte headset ben ik niet vaak tegen gekomen.
Ik ga wat minder hard van stapel, maar af en toe is er wel ruimte. :D Er komt veel moois aan (CES 2019).

Mooi hé! Ik vind de witte variant ook even net wat unieker.