MSI GeForce RTX 2080 Ti Gaming X Trio

Specificaties 11GB GDDR6 • 3x DP, HDMI, USB type-C - Bekijk alle specificaties

MSI GeForce RTX 2080 Ti Gaming X Trio Review

Foritain 12 december 2018, laatste update op 12 december 2018, 4.683 views Product geleend

MSI GeForce RTX 2080 Ti Gaming X Trio

Snel, extreem dik uitgevoerd met een berg RGB, stil, efficient. Gewoon een RGBeest. Let er wel op dat je 2x8-pin en 1x 6-pin nodig hebt; veel (prima geschikte) PSU's hebben dat niet.

Pluspunten

• Snel
  • Stil
  • Efficient
  • Echt een hele dikke RTX om te zien. Groot, diep, dikke backplate, vol met RGB, kwijlmateriaal.
  • Meerprijs boven instap-RTX 2080 Ti's valt mee, en tegelijk net wat goedkoper dan concurrerende topmodellen.

Minpunten

• MSI RGB software kan nog altijd beter
  • Let op: 2x 8-pin + 1x 6-pin. M.i. onnodig, veel prima geschikte PSU's hebben niet voldoende aansluitingen
  • RTX an sich blijft niet zonder kanttekeningen (vooral mbt prijs)
  • RTX 2080 Ti slechts mondjesmaat leverbaar.

MSI RTX 2080 Ti Gaming X Trio & Duke review

Nvidia "Turing" Experience deel zoveel – Moar RTXs!

In deze review gaan we het hebben over de MSI GeForce RTX 2080 Ti Duke en Gaming X Trio. Voor meer informatie, diepere bespreking van relatieve RTX prestaties en algemene gedachtes over de RTX producten en Turing chips verwijzen we je naar onze andere hoofstukken over dit onderwerp. Hier gaan we uit van een basale kennis over de chips en bijbehorende featuresets en richten we ons vooral op mensen die serieuze interesse hebben in deze kaarten, of gewoon benieuwd zijn of MSI een beetje leuke kaart heeft weten te maken. En ja dit zijn RTX kaarten nummer zoveel, dus als je eerdere RTX reviews hebt gelezen van ons kan je feitelijk plaatjes kwijlen en enkel de hoofdstukken uitpakken, prestaties en conclusies lezen; de rest is inhoudelijk gelijk aan eerdere reviews.

Prijzen? Momenteel gaan deze kaarten voor 1299 (Duke) of 1349 (Gaming X Trio) over de toonbank. Let op, de meeste RTX 2080 Ti's momenteel (Dec 2018) zeer beperkt leverbaar. Ik begrijp van meerdere fabrikanten dat er geen zichtbare stock is omdat er meer pre-orders zijn dan kaarten te koop.
Uitpakken

De Duke mag dan wel een instapper zijn in de RTX 2080 Ti serie, maar het is een verdomd nette kaart om te zien. Stevig frame, fors, drie fans, dikke backplate en een nette afwerking die best high-end oogt en voelt. Subjectief luxer dan de Gigabyte Gaming OC bijvoorbeeld. Het bracket tegen doorzakken is hier aanwezig, maar die oplossing blijft erg case afhankelijk en gemakshalve geven we aan daar niet al te veen van te verwachten.

Ook van de zijkant kan dit toch prima op tegen wat MSI jarenlang als top-end presenteerde, de Gaming X. Ook de backplate is keurig, plus zijn wij zelf positief over de nieuwe, neutrale kleurstelling.

Wat aansluitingen betreft: Drie maal DisplayPort 1.4a, éénmaal HDMI 2.0b, en een USB Type-C connector voor (toekomstige?) VR headsets die zowel hun data als hun stroom over één kabel kunnen laten gaan.

De Gaming X Trio is een stuk groffer voor het oog. Nog wat groter, vooral de diepte in, en extra aandacht voor nog meer RGB elementen.

Beide kaarten zijn fysiek damn impressive, maar de Gaming X Trio maakt toch net wat meer indruk zoals de prijs doet vermoeden. Het grote verschil is en blijft echter de hoeveelheid RGB, want waar de Duke het met een RGB logo moet doen is praktisch de hele Gaming X Trio één grote lichtbak.

Features en specs

Test setup

Onze GPU test opstelling voor 2018 bestaat uit:
- Cooler Master Test Bench (Open)
- Asus ROG Z370-F Strix Gaming moederbord
- Intel Core i7-8700K @ 4,5 GHz
- 32 GB Corsair Vengeance LPX 3000 MHz
- Seasonic Prime Titanium 850W PSU
- Samsung 960 PRO 1TB SSD
- Samsung T5 External SSD 2TB
- Windows 10 Pro x64

Zoals in het andere hoofdstuk genoemd hebben we de laatste weken alle GPU’s die je in de lijstjes ziet staan hertest, oftewel alles van de GTX 1050 Ti tot en met de RTX units, en van de RX 570 tot en met Vega 64. Er is namelijk zo veel gebeurd (Spectre, Meltdown, algemene Windows 10 updates en driver updates) dat hergebruik van oudere resultaten van twee jaar terug simpelweg niet acceptabel is.
3D Mark

3D Mark benchmarks zijn toch de onbetwiste vaste hap wat benchmarks betreft. Fire Strike is een oude bekende DX11 benchmark, Extreme en Ultra zijn respectievelijk 1440p en 4K varianten van het 1080p origineel, en Time Spy is de nieuwe DX12 1440p benchmark. Lang verhaal kort: nog altijd een sterke graadmeter wat onderlinge krachtverschillen betreft.

Assassin’s Creed Origins

Assassin’s Creed Origins is door Ubisoft uitgebracht in Oktober 2017 en is de zoveelste game in de Assassin’s Creed series (who is keeping count). Na de nodige stukjes herhaling in eerdere games in de serie is Origins een opvallende positieve uitschieter in ons boekje: uiteraard genoeg bekende elementen, maar het gevechtsysteem is goed onder handen genomen, en de game draait ook uitermate soepel en je klimt vlotter dan voorheen overal naar boven. De game speelt zich af in een grote open spelwereld en kent de nodige snelle scenes en gevechten, een gemiddelde van 55-60 FPS vertaalt zich in een soepele spelervaring, waarbij enkel de meest fps gevoelige gamer in grote gevechten meer zal willen. Niet de game van het jaar, maar wel één die echt de moeite is om te spelen.

Tom Clancy’s Ghost Recon Wildlands

Ook Wildlands (2015) is een grote open wereld game, maar dan met minder klimmen en klauteren, en meer rondrennen met moderne wapens. Of eigenlijk rondsluipen, want hoewel we de nodige drukke gevechten meemaken is het een Tom Clancy game en is de primaire focus eigenlijk om ongemerkt je missies uit te voeren. Als FPS game is een gemiddelde score richting de 60 ook gewoon gewenst, wat in de praktijk ook redelijk stabiel blijft. Wel is het een extreem zware game an sich, zeker vergeleken met de minder-open-world broeder van Ubisoft The Division, en het is ook de enige game in de huidige line-up waarin de RTX 2080 Ti op 4K Ultra de 60 FPS niet haalt.

Tom Clancy’s The Division

Vergeleken met Wildlands is de wereld van the Division (2015) weliswaar wat kleiner, het voornaamste verschil is dat je door een verlaten, door een apocalypse verwoeste stad slentert. Het is een echte looter shooter, waarbij je soms wellicht wat te veel tijd bezig bent met je inventory en je wapens wisselen of verpatsen (iets wat Wildlands een stuk soepeler wist te verwerken), maar onder de streep een heerlijke co-op game die je een keer gespeeld zou moeten hebben. Wederom een shooter, dus een gemiddelde richting de 60 FPS is nog wel gewenst, maar de game draait een stuk soepeler dan de grote-wereld Wildlands.

Total War: Warhammer

Total War in het Warhammer universum, dat kon bijna niet mis, en dat ging ook niet mis. Een genot voor strategy liefhebbers, zowel op meta niveau als zij die graag hands-on gaan met gigantische legers. De sfeer is goed, de uitdaging is goed, zo ook die voor je systeem, al gaat dat met 2017-hardware redelijk eenvoudig. Als strategy game heb je niet direct een hoog gemiddelde framerate nodig, maar gezien de druk op je computer flink toe kan nemen met hele grote battles kan het geen kwaad om je alsnog op de 60 fps te richten als uitgangspunt. Gelukkig lukt dat zelfs met een mid-range kaart tegenwoordig, ook op 1440p, al heb je voor 4K wel een GTX 1080 Ti of RTX 2080 nodig.

Middle Earth: Shadow of War

Shadow of Mordor maakt plaats voor Shadow of War in onze suite, al zeg ik wel dat het de moeite is om de eerste game er voor een paar euri bij te kopen als je hem nog niet hebt. De Assassin’s Creed stijl game in de wereld van Lord of the Rings combineert strategie met vooral veel vecht scenes, en met de character ontwikkeling, aardige verhaallijn en goede sfeer een leuk game om wat uurtjes in door te brengen. De completionist in mij heeft wat moeite met de tig dingen die je kan doen en het feit dat het verhaal af en toe wat rekt, maar als je niet te gehaast bent zit er simpelweg tientallen uren aan fun in. In de framerates zijn beide games best onrustig; meestal is een 60 fps gemiddelde voldoende om een soepele ervaring te bieden, maar een beetje hoger inzetten kan geen kwaad voor de drukste momenten.

Far Cry 5

Far Cry Primal maakt plaats voor Far Cry 5, waarin Far Cry een beetje naar de roots terugkeerd in gameplay met meer guns en minder melee wapens als in Primal, maar het is en blijft een echte, herkenbare Far Cry 5 game. Goed verhaal, lekkere gameplay, genoeg humor en hoewel de co-op ervaring een teleurstelling was vanwege de slechte co-op mechanics is ook dit een game die je wel gespeelt zou moeten hebben. Ook hier is 60 FPS een prima uitgangspunt voor een soepele ervaring door het hele verhaal heen.

Strange Brigade

Strange Brigade is een heerlijke nieuwe co-op shooter waar ik eigenlijk weinig vanaf wist, maar ons de laatste dagen (totdat RTX uit kwam en we volop in test modus gingen) het nodige plezier bracht. Lichte humor, hordes zombies, wat puzzelwerk met een Indiana Jones achtige stijl, en vooral heel veel knallen. Verwacht niet te veel diepgang, maar een avondje knallen met je vrienden weet deze moderne, vriendelijkere take op het Left 4 Dead en Vermintide concept toch goed te brengen.

Technisch een interessante bench omdat deze game zowel Vulkan als DX12 API opties biedt, die we dan ook naast elkaar zetten met één (high) setting:

Grid Autosport

Eigenlijk zou deze game in een 2018 test lijstje niet thuis horen, maar kennelijk doet auto’s iets met gamers waardoor ze die ook in games willen zien. Voor high-end kaarten zoals de RTX units eigenlijk geen geschikte graadmeter, ook niet op 4K Ultra settings, maar het is wel een benchmark die wat mindere goden de kans geeft om hun relatieve krachten te laten zien; niet iedereen koopt louter high-end kaarten.

Final Fantasy XV

Final Fantasy XV daarentegen is wel een mooie benchmark voor high-end kaarten om wat spierballen te tonen. We testen hier enkel 1080p en 4K, maar de 4K ‘high’ preset (daar zit standaard niets boven) is een mooi stukje eye candy waar ook de duurste kaarten nog niet de limieten van de CPU weten te vinden. Over de gameplay kan ik weinig kwijt, want de game zelf hebben we nog niet gespeeld.

Prestaties

We richten ons hier nu specifiek op de prestaties van deze kaart ten opzichte van andere RTX units:

Core prestaties:

Temperaturen, geluidsmetingen, en temps versus geluid. Temps in graden Celcius op basis van een 23 graden ambient, geluid gemeten op 50 centimeter in dB(A).

Verbruik, in Watt, gemeten aan de muur oftewel van de volledige testbench. Zowel met enkel load op de GPU, als volle belasting van CPU en GPU:

En dan de prijzen om het in perspectief te plaatsen:

We gaan dit de komende tijd meer en meer verduidelijken: aandacht aan de stabiele clock speeds geven we maar minimaal. De grafiek doet vermoeden dat de Duke sneller is dan de Gaming X Trio, in werkelijkheid zal het per sample altijd wat verschillen en maakt het onder de streep allemaal geen pepernoot uit. Als we al prestatieverschillen in de praktijk zien is maar zeer de vraag of die 1-2% merkbaar zijn, en belangijker: of die niet omgedraaid liggen als we een andere Duke of Gaming X Trio zouden pakken.

Wat efficiëntie van de koeler is het een ander verhaal, maar niet per sé minder complex. Moderne kaarten zijn praktisch allemaal koel en stil, en het verschil zit dan ergens in de nuance. Goed nieuws voor MSI echter, want beide kaarten blijven lekker stil, en zitten met 68 en 69 graden op een prachtige temperatuur voor zo’n extreem dikke kaart. Opvallend is dat Gigabyte de stilste is met een scherpe temp, maar het veel lagere verbruik verklaart dat wel. Een verklaring voor dat verschil in gebruik hebben we echter niet; ook sample specifiek?

In grote lijnen zien we echter twee stille videokaarten met een nette temp, dus wat wil je nog meer? Iets betere RGB software misschien? Dat is wel een dingetje. Het resultaat echter?

De Duke:

De Gaming X Trio heeft wat meer:

Besluiten of je een RTX 2070, 2080 of 2080 Ti wilt is al lastig genoeg. Vervolgens één model kiezen is echter nog veel lastiger, ook tussen de echte high-end units. MSI zet een objectief uitstekend resultaat neer met de Duke en Gaming X trio; erg stil, nette temps, goede efficientie, en ook een net design. Visueel gezien is vooral de Duke als instapper indrukwekkend, want naast de Gaming OC van Gigabyte waren we beide overtuigd van de betere fysieke indrukken van MSI; de Duke voelt en oogt praktisch als een high-end 2080 Ti, de Gaming OC voelt duidelijk als een mid-range uitvoering. Daar staat echter wel een heel tastbaar vierde jaar garantie tegenover van Gigabyte, dus ik denk dat MSI er goed aan doet daar ook eens naar te kijken. Niets zegt ‘high-end’ als ondersteuning vanuit de fabrikant.

En de Gaming X Trio dan? Simpel: als jij 50 euro meer wil betalen voor een bak extra RGB zit je hier goed. De Gaming X Trio is nog forser (vooral dieper wat wel moet passen in je case), en zit kneiter vol RGB. Voor de prestaties hoef je het niet te doen; de Duke is praktisch even efficiënt. Twee verbeterpunten: Zo is de RGB software nog niet zo goed als Asus, voor een wat luxere 2080 Ti verwachten we toch ‘alles top’ en geen ‘mwah’ software applicatie. Ook heb ik moeite met de drie PCIe power aansluitingen die meer uit marketing oogpunt dan engineering oogpunt zijn toegevoegd; er is geen –echt- goede reden voor meer dan 2x 8-pin. Tal van populaire 650 Watt voedingen hebben die extra aansluiting simpelweg niet en daarmee compliceert MSI de compatibiliteit van deze kaart onnodig.

Maar voor de rest blijft ons verhaal gelijk: de verschillen zijn klein en ook deze kaarten voorkomen de echte valkuilen. Wat resteert zijn dan erg twee goede kaarten die je prima mee kan nemen in je wenslijstje waarbij je persoonlijke voorkeuren wat betreft merk of de designs prima kan laten sturen. Geen zorgen in elk geval wat de prestaties betreft, op welk vlak dan ook; gewoon degelijke performers, zowel van binnen als van buiten.

- Feedback of vragen? Vrolijke reacties zijn altijd welkom!
- Check Discord voor off-topic vragen / advies (alle reacties bijhouden is soms lastig)
- YouTube voor meer tech video's
- Instagram voor meer gans geile tech foto spam
- Klik hier voor meer lange lappen tekst met foto's (aka reviews van Mr en Mrs Foritain)

tweakers - nomineer voor review van de maand

Enkele hogere res fotos voor de liefhebber, klikken voor de volledige versie:

Heb jij ook een MSI GeForce RTX 2080 Ti Gaming X Trio?

Zoals altijd, goede review! Maar, is de prijs niet een minpunt? 1350,- euro is toch wel een beetje gekke prijs i.m.o. en zo fantastisch performed de kaart niet zonder de RTX features. :-)
Staat erbij toch? :D Maar eens hoor, dit is echt een speeltje voor een hele select few. Oneens dat de prestaties zo goed niet zijn, die zijn echt heel dik.

Komt ook nog wat aan mbt streaming, met de nodige uurtjes gemaakt nu is dat een flinke stap vooruit boven de 10-serie.
Hmm, misschien niet goed gelezen of te snel gereageerd! Het blijft een goede review! 😉
Cheers :D En no worries, ik vergeet die dingen vaak genoeg.
wow 1350, ik moet me nog eens bedenken om zoveel geld in mn hele systeem te steken.
Fijne review! Lekker uitgebreid en helder :)

Enige wat ik me nog afvraag: kan ik de gaming trio x wel aan met mijn 650w psu?
Thanks! :D

Welke PSU is dat? Een goede 550 Watter kan het ook, al zou ik dat zelf niet aanraden. Zolang het een degelijke 650'er is zal het geen probleem zijn.
Seasonic focus plus gold 650w! We gaan het gewoon proberen :)
Uit mn hoofd had die ook een extra PCI-e kabel erbij voor de 3e aansluiting.

Ik heb zowel de Focus Plus Gold 550W (met extra kabel, die komt met enkel 2x8) en 650W gecombineerd met deze GPU. Gaming en stress test. Geen issues gehad :)
Cool man, goed om te weten :)
Ik zal zo es ff kijken of ik er dan alleen niet een nieuw kabeltje bij in moet klikken!
Trouwens, ik zit dus een beetje te dubben tussen welke kaart ik ga kopen, aangezien ze allemaal zo godsgruwelijk duur zijn: Is het verschil tussen de gaming x trio en bijvoorbeeld die palit 2080 ti Dual substantieel? Het is zo lastig online om iets van vergelijking te vinden. RGB boeit me allemaal niet zo, en de palit is 200 euro goedkoper, maar ziet er weer spuuglelijk uit.

Ik kan er niet echt een afgewogen keuze in maken. Ik had een 1080 Ti maar die is door een RMA helaas KO gegaan, dus elke 2080ti is in principe natuurlijk al een upgrade, alleen prijs kwaliteit is zo lastig in te schatten. Ik ben dus al anderhalve maand aan het uitstellen :P
Ik heb mede nav deze review zojuist de gaming x trio besteld. Let the waiting game begin!

Thanks nogmaals voor de in depth info, topreview
Welcome :)

Benieuwd hoe lang het duurt, blijft een mondjesmaat verhaal zo..
Beetje duur maar, maar als je dan kijkt naar die RGB's maakt dat heel veel goed imo. Nette review en lekker veel foto's! :P
Nou ja, en de game prestaties dan eh :D 1350 euro puur voor de RGB vind ik wel gek :D
Ja ik game niet/amper :P
Maar inderdaad, die verschillen tussen de 2080 non Ti en de Ti zijn echt flink in sommige gevallen.
Oh ja, vergeten dat jij een casual MC pleb was ;)

minpuntje toevoegen: beetje overkill voor MC en Fortnite
Na al die RGB-ellende ga ik nog bijna een review van kerstboomverlichting verwachten ook :)

Weer een topreview, Foritain. Alleen ditmaal haal je me niet over iets te kopen: m'n GeForce 1080Ti Strix van ASUS blijft lekker zitten. Op 1440P zou er wel wat vooruitgang zijn, maar niet echt de moeite waard -- zeker niet als je de aanschafprijs ziet. :P

[Reactie gewijzigd door Wildfire op 15 december 2018 14:45]

Hah, tja als je op een 1080 Ti zit neemt niemand dat je kwalijk. Ben er inmiddels alleen wel achter dat NVENC streaming met een 20-serie wel degelijk een stuk beter oogt, en dan kan het een goedkopere upgrade zijn dan een extra dikke CPU. maar puur voor 1440p gaming? Zit je voorlopig prima denk ik zo.
Je ontwijkt wel mooi m'n opmerking over kerstverlichting reviewen :P
MSI en nvidia lijken van de appel gegeten te hebben: € 1000,-+ hebbedingetjes voor het volk. Echter, de x en Xs verkopen lang niet zo best. Ik kan het betalen maar ook voor mij is bijna 3000 gulden voor een videokaart gewoon bezopen. Foritain, mooie review maar voor € 1350 heb je een hele goede rtx 2080 én je vorige advies: een dikke ps4 pro. :) Fijne feestdagen voor de Foritains.
Vooral Nvidia though, board partners hebben daar echt niets over te zeggen.

En even tellen. Voor 1350 heb je momenteel een leuke RTX 2080 Gaming X Trio (850), een PS4 Pro (300, 1150), BF V, RDR 2, God of War, Hello Kitty Island Adventure (1250 zitten we nu?), een nachtje stevig drinken (1345) en een happy meal! (1349) :D

Dus ja, keuzes genoeg :D Aan de andere kant, zolang ze die paar kaarten die ze langzaam het kanaal in krijgen verkopen verwacht ik weinig verandering. Vraag en aanbod en all that. Even los van het feit dat ik je sentiment dat 1350 euro voor een GPU 'bezopen' is ook begrijp ;)
@Foritain ik wilde alleen zeggen: chapeau voor jouw geweldige review. Boven alles wil ik ook melden dat je veel aandacht en tijd investeerd in jouw reacties op de post zelve. Super!
Dank u dank u :) Dat laatste is ook zeker het doel, al is het soms lastig bij te houden hoor.. pfff :D Doen ons best iig!
Werkt ie niet op stock met de stroom van 2x 8pins en het PCI slot? Je zou denken dat 375watt wel voldoende is voor stock.

[Reactie gewijzigd door eL_Jay op 14 december 2018 17:14]

Ik begin nu te twijfelen, maar volgens mij werkte deze ook echt niet zonder volledig aangesloten te zijn. Kan binnenkort nog even dubbelchecken.

Het gaat zelden om het vermogen, het gaat erom dat moderne GPUs checken of de kabels aangesloten zijn. Er is technisch gezien geen echt goede reden om meer dan 2x 8-pin toe te voegen.
Damn, nice review!

Helaas heb ik slechte ervaringen met de RTX kaarten. Tot 2 keer toe een DOA gekregen van 2 verschillende merken. Heb maar een 1080Ti genomen uiteindelijk.Jij hebt meer geluk haha.
Ouch.

Ik heb totaal één defecte RTX gezien op inmiddels iets van 20 kaarten. Maar goed.. het is nog vroeg. 2/2 klinkt wel HEEL ongelukkig :-/
Nette review, heb mijn msi gaming trio 2080 ti besteld in begin oktober en wacht er nog steeds op. Dit is zeer teleurstellend van nvidia.
Zelfde verhaal, ik heb de RTX 2080 ti Duke 11G besteld bij Megekko. Zij hebben de levertijd al 4x verlengd..

Ik snap niet hoe foritain wel zo makkelijk aan beide kaarten komt?
ook re: @MoMonay

Ouch.

Het enige wat ik van alle fabrikanten weet is dat hier maar mondjes maat voorzien worden. Waar dat ligt weet ik niet (maar ik gok dat Nvidia ze niet van meer chips kan voorzien). Ik weet wel dat -wat- er komt meteen richting pre-orders gaat.

Wat je zou kunnen doen is de shop kunnen vragen wat jouw positie in de wachtrij is, en daarmee een indicatie van hoe lang het echt gaat duren. Dat heeft mij soms geholpen om beter te schatten hoe lang iets duurt (zij worden ook niet blij als jij niet blij bent). Onder de streep is echter iedereen afhankelijk van iemand anders.
Ja heb een mail verstuurd twee dagen geleden maar nog niet gereageerd. Denk wel dat het helaas pas januari word voordat ze antwoorden aangezien de feestdagen er zijn. Dat over die wachtlijst is een goede tip, had ik moeten benoemen in de mail..

Ik denk dat Nvidia te weinig 2080 ti's naar MSI verstuurd. Dat Nvidia de grote schuldige hierin is. Ik denk ook dat de grote landen zoals Amerikanen en grote EU landen voorsprong krijgen dan de Benelux in levering.

Ik vind ook dat de webshops eerlijk moeten zijn en gewoon zeggen op hun website dat de kaart niet leverbaar is en onbekend is dat er voorraad komt. Dat moeten zij gewoon letterlijk zeggen en niet mensen aan het lijntje houden. Dan denk je dat je een grote klant bent omdat je €2660,- euro betaalt hebt voor een grote bestelling maar gebeurt er vervolgens weinig :(

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Elektrisch rijden