Specificaties 60GB 2.5" (SATA-300) @ 230/70MB/s - Bekijk alle specificaties

OCZ Vertex SATA II 2.5" 60GB Review

djunicron 9 april 2010, laatste update op 9 april 2010, 1.381 views

OCZ Vertex SATA II 2.5" 60GB

Pluspunten

• Snel
  • Betaalbaar
  • Stil en stevig

Minpunten

• Toekomstige Firmware updates wissen naar alle waarschijnlijkheid de schijf

Na een tussenpauze heb ik mijn werk-intel-X58 systeem uitgebreid met een nieuwe SSD. De vorige, een Summit, beviel niet zo goed. Toen deze schijf eruit gehaald werd, heb ik een Seagate 7200 750GB gedraaid. Inmiddels zijn de OCZ Vertexen bijzonder prettig geprijsd geraakt, mede door de introductie van de SandForce 1500. Voor mijn werk is deze nieuwere SSD niet zo nodig, ik draai vooral photoshop, PASW statistics, Access en andere office apps op deze PC. Inderdaad, niet zulk heel erg HDD intensieve applicaties.

De Vertex is inmiddels al meer als een jaar oud. Er zijn tientallen reviews te vinden, en ook hier op T.net staan er al 4, twee zeer volledige officiele, twee zeer volledige van gebruikers. Naast nieuwe firmware en een nieuwe verpakking, dus weinig nieuws in deze review.

Wat ik dus vooral kom toevoegen is eigenlijk alleen de verbetering met Firmware 1.5, die nu standaard op de schijf geleverd wordt. Alle Vertex series worden sinds Februari met 1.50 geleverd, welke TRIM verbeteringen en minime snelheidsverbeteringen zou moeten bewerkstelligen.

Tests:

Ik heb zoals ik al eerder stelde, deze SSD zelf wel doorgetest, maar een volledige review is wellicht wat overbodig.

Een aantal performance markers:

Windows 7 x64 Ultimate UK installatie: Inmiddels tweemaal uitgevoerd: van "copying files" tot eerste desktop: 10min15sec. Tweede ronde: 10min22sec.

Boottime: De bovengenoemde Win 7 x64: Na bios / bootloader selectie opties: 24 sec.
Wat wordt er gestart / staat er op de schijf?:
- Win 7 met alle updates tot nu toe
- Office 2007 Pro met updates / SP's.
- Adobe CS4 Web + updates
- Symantec Endpoint Protection x64, V11
- PASW 17.0.3
- SAS 9.2 Servered Client only.
- R 2.10
- Drivers e.d. natuurlijk...

Hiermee doet m'n Asus P6T SE bios dus langer over alles gereed maken als m'n SSD m'n windows start. (26 seconden). Dit mede door AHCI met 6 Sata-2 drivers eraan, een ATI 5850 die een POST heeft, Asus Expressgate die niet uit kan en een JMicron controller die toch altijd even kijkt of er stiekem nu niet toch een RAID Array aan hangt.

Photoshop x64 start in 1,5 seconden, PASW doet er zo'n 3 over om een 25mb + Syntax file te extracten en te laden. Erg netjes, zeker vergeleken met de 5~10 seconden die Photoshop laden duurde op de Seagate 750GB en de 12 seconden voor de database.

Verder: Bijgevoegd een Crystalmark 3 benchmark.

• Intel i7 920 @ 3,15Ghz
  • Asus P6T SE met ICH10R
  • 6GB Corsair XMS 3 op 1500mhz
  • Windows 7 x64

Heb jij ook een OCZ Vertex SATA II 2.5" 60GB?

De laatste 2 firmware updates wistten de schijf anders niet. En buitenom dat, ik vind een firmware update eerder een voordeel dan een nadeel. :)
uhhh djunicron bedoelt dat het wissen een negatieve landing heeft en niet het updaten van je firmware.
Inderdaad, maar ik las bij OCZ dat deze firmware "as good as it gets" was wat betreft de degradatie problemen. (voor alle Indilinx's controllers)

Nou geloof ik dat ook eigenlijk wel, als je mijn Crystal marks tegen die van de anderen hier zet. En dat was ná 2x de schijf volledig vol en weer leeg te hebben gemaakt. (als in, ongeveer 145GB traffic, waarbij max 48GB gevuld). Het is dus niet de "nieuwe drive" score.

Maar goed, het min-punt was ook vooral eigenlijk omdat ik geen min-punt kan verzinnen aan deze drive. Ik vind de prijs namelijk helemaal zo gek nog niet. En gezien de degradation nu eigenlijk erg goed onder controle is...