Cooler Master Hyper 212 Black Edition

Specificaties 120mm diameter met 26dB geluidsproductie - Bekijk alle specificaties

Cooler Master Hyper 212 Black Edition Review

Foritain 11 december 2018, laatste update op 11 december 2018, 1.150 views

Cooler Master Hyper 212 Black Edition

Strakke koeler voor een scherpe prijs. De 212 was al een prima prijs prestatie serie, en nu ziet 'ie er een stuk strakker (volledig zwart) uit voor hetzelfde geld. Weinig op aan te merken.

Pluspunten

• Vooral: lekker strak design voor een lage prijs
  • Koelt prima, 8700K met beetje OC no problem.
  • Kan stil, zelfs op max toeren niet luid
  • Installatie goed te doen
  • Prima compatible: niet te groot, geen expansieslot of geheugenoverlap
  • Ook verkrijgbaar met RGB fan. Echter ben je goedkoper uit met deze + losse CM aRGB fan!

Minpunten

• Niks mis mee. Tis misschien niet het meest spannende 'OMG' product, maar voor dit bedrag gewoon harstikke chic.

https://www.techtesters.eu/pic/00MENU/line2.png https://www.techtesters.eu/pic/CM212BLACK/902.jpg

Cooler Master Hyper 212 Black Edition

Soms is het verdomd lastig om alle varianten van een bepaald product bij te houden, en de Cooler Master Hyper 212 serie is mooi voorbeeld van een lastige klant wat dat betreft (nog even en Cooler Master heeft daadwerkelijk 212 verschillende Hyper 212 modellen in het assortiment). De basisversie Hyper 212 gaat al de nodige jaren terug, maar met de ‘Black Edition’ hebben we het toch echt over een gloedje-nieuw model van de koeler-meesters.

Met een prijskaartje rond de 35 euro en een vrij heldere naam weten we in ieder geval wat ze willen doen: een betaalbare zwarte koeler neerzetten. Aan ons de taak om te kijken of hij de moeite is.
Uitpakken, bouw en features

Jep. Betaalbaar en zwart is het thema. Compact doosje met een plaatje van een zwarte koeler, accessoires weinig charmant bij elkaar gemikt in één doosje (waarom er een RGB kabel bij zit weet ik ook niet, zal voordeliger zijn om die erbij te laten dan hem weg te halen vermoed ik, er is ook een Black Edition –met- RGB namelijk).

De koeler zelf is enerzijds een vrij typisch afgemeten en vormgegeven 120mm torentje, de Hyper 212 basis is duidelijk zichtbaar. Anderzijds zien we echter een lekker strakke zwarte afwerking; nette mat zwarte fan, zwarte vinnen, zwarte topcover. Die laatste is geborsteld afgewerkt wat je afhankelijk van de lichtinval beperkt tot juist heel sterk kan zien, zie de foto's.

Het lijkt misschien niet heel spannend, maar voor een redelijk betaalbaar ding ziet hij er toch lekker uit?
Specificaties

Montage

Installatieprocedure is ongeveer wat we van een betaalbare 2018 koeler zouden verwachten. Echte problemen zien we niet veel meer, kracht is niet meer nodig, het wordt een beetje vanzelfsprekend allemaal. Cooler Master volgt die trend met een prima, onopvallende installatiemethode. Wel eerst even de clips voor Intel of AMD op het kloelblok zelf schroeven.

Verder standaard verhaal: backplate met schroefjes, stand-off op die schroeven om de backplate vast te zetten…

Druppeltje koelpasta (tube wel altijd fijn, thanks CM), en vervolgens schroef je het blok op de stand-offs.

Gezien de Hyper 212 een mid-size 120mm blok is zien we geen overlap van de expansiesloten of het geheugen, dik prima dus.

Testmethode

We blijven vanaf heden volledig trouw aan onze nieuwe Intel Core i7-8700K setup in combinatie met de ASUS ROG Z370 Maximus X Hero en onze trouwe Seasonic Focus Plus Gold Platinum Plus Titanium Ultra nogwat, ik kan de namen niet bijhouden soms. Het liefst wil je zo veel mogelijk op één platform blijven, maar nu 6 cores het nieuwe mainstream is, met een hoger gebruik tot gevolg, is die stap ons inziens toch echt praktisch relevanter dan vast te houden aan de Intel Core i7-7700K. We zijn nu zo ver dat we een goede, rotsvaste setting hebben voor de temperaturen en geluidsproductie, we hebben lang zitten knutselen wat voltages betreft, afstelling van kleine details in de bios en het opzetten van een geheel vaste opstelling die zowel wat luxere koelers als instappers kan vergelijken, en het is nu vooral een kwestie van koelers (her)testen om de lijst weer zo lang te krijgen als voorheen. De meer nauwkeurige resultaten zijn het m.i. echter waard.

Alle instellingen staan vast zoals voorheen, minimaal 20 minuten burn-in op welk moment we normaliter al steady-state hebben bereikt voor deze processors, en vervolgens meten we het gemiddelde over een periode van 15 minuten. Dit op een open testbench, zonder verdere koeling aanwezig, en genormaliseerd naar de kamertemperatuur; dit kan je binnen een paar graden afwijking zonder problemen normaliseren. Enkele uren tot een dag later en de nodige burn-in verder, herhalen we de test voor een grotere betrouwbaarheid.

Nadat beide tests tweemaal zijn uitgevoerd wordt elke koeler opnieuw gemonteerd om eventuele fouten van onze kant bij monteren uit te sluiten. Afwijkingen die we daar tot dusver zien zitten meestal (mits we onze taak goed doen) in de tienden van graden tot hooguit één graad Celcius. Resultaten binnen 1 C van elkaar kan je dus als meting-technisch gelijkwaardig beschouwen en hanteren wij dan ook als maximaal gewenste afwijking tussen de meetmomenten, anders begint het proces opnieuw totdat we een resultaat hebben dat we betrouwbaar reproduceren. Heel praktisch bekeken kan je jezelf ook afvragen wat een verschil van 3, 5, of soms nog wel meer graden nu echt uit maakt in je build, maar dat neemt niet weg dat we daar termen als ‘beter’ en ‘minder’ met overtuiging kunnen toepassen.

Ter info: een open testbench is in de regel niet beter dan een goede case. Een case met zeer goede airflow laat normaliter een iets betere prestatie zien, een case met matige tot slechte kan de temperaturen iets tot flink laten oplopen. Een open bench test is daarmee dus redelijk accuraat voor menig 'typisch' degelijk tower systeem, maar blijf altijd nadenken over de gevolgen van jouw andere hardware.

Verder, onthoud ook dat synthetische tests aanmerkelijk zwaarder zijn dan typische game tests, vooral vanwege de consistentie van de belasting; een typische game geeft geen constante 100% load. Goede resultaten in synthetische tests geeft dus bepaalde zekerheden voor praktische applicaties. Hou daarbij wel rekening dat de ene CPU de andere niet is en dat variabelen als case airflow, warme grafische kaarten, of een kacheltje op je bureau in de winter ook invloed kan hebben. Je kan resultaten tussen verschillende reviews dus niet uitwisselen, noch garantie claimen dat jij bepaalde temperaturen die wij halen ook haalt. Dit is primair een vergelijking tussen koeloplossingen, zij het met praktische insteek.
Testresultaten

De resultaten met alle ventilatoren, pompen, en wat moderne koelers dan ook wel niet kunnen bedenken vol open:

De -maximale- geluidsproductie:

En alle koelers op 40,0 dBA of het maximale wat ze kunnen als dat minder dan 40 dBA is:

Tja, wat moeten we hier nu van zeggen? Koeling ligt ongeveer op het niveau wat we zouden verwachten van het soort constructie, de maximale geluidsproductie valt alleszins mee (wat fijn is voor mensen die niet met bios settings of software aan de slag gaan), en onder de streep valt hij niet positief noch negatief op.

Mijn enige kanttekening zou zijn dat de minimale geluidsproductie prima wat lager mag dan de 650 RPM die Cooler Master claimt (op mijn bordje net boven de 600). Je moet al erg lastig zijn om dat iets anders dan ‘heel stil’ te noemen, maar voor de gevoeligste oortjes onder ons.

We hebben hem overigens ook op een 9900K gezet, maar dat hete beest is echt een geval apart. Puur op stock gaat het nog, maar elke vorm van OC of MCE wordt te veel. Niet dat we van een budget koeler verwachten dat hij een 650 euro CPU bij moet houden overigens, maar dat er geen onduidelijkheid over bestaat.

En we sluiten af met een show-pic in de prachtige Cooler Master SL600M.

Mijn excuses als het enthousiasme er niet helemaal vanaf spat vandaag, maar de Hyper 212 serie van Cooler Master was natuurlijk nooit bedoeld om mensen echt loei-enthousiast te maken. Oorspronkelijk waren de Hyper 212’s echte prijs-prestatieknallers (120mm koelers in de prijsklasse van menig 92mm model) en het is juist positief dat we nu een lekker strakke versie zien die niet afwijkt van de originele prijsstellingen. Het probleem dat er tegenwoordig tig verschillende super indrukwekkende processorkoelers zijn met exorbitante prijskaartjes dient onze mening over de Hyper 212 Black Edition niet te kleuren.

Want met prijzen rond de 35 euro, hier en daar voor een paar euro minder, is de Hyper 212 Black gewoon verdomd goed. Koelt een 8700K met gemak, installeert prima, prima lage geluidsproductie, en ziet er voor een koeler met dat prijskaartje gewoon heel erg goed uit. Als je voor maximaal de prijs van menig suf zilverkleurig koelertje iets wilt wat er wel lekker strak uit ziet heb je hier gewoon een goede aan.

Niet 100% related, maar in deze video met Mrs. Foritain zie je de Hyper 212 Black de nodige keren in actie:

- Feedback of vragen? Vrolijke reacties zijn altijd welkom!
- Check Discord voor off-topic vragen / advies (alle reacties bijhouden is soms lastig)
- YouTube voor meer tech video's
- Instagram voor meer gans geile tech foto spam
- Klik hier voor meer lange lappen tekst met foto's (aka reviews van Mr en Mrs Foritain)

tweakers - nomineer voor review van de maand

Enkele hogere res fotos voor de liefhebber, klikken voor de volledige versie:

Tijd over? Hier vind je nog wat andere reviews om je door je werkdag te slepen!

Terug naar boven

Heb jij ook een Cooler Master Hyper 212 Black Edition?

Mooie review weer @Foritain! Ik ben van plan een pc in elkaar te zetten maar twijfel nog over wat onderdelen, waaronder dus de processorkoeling. Ik wil er niet al te veel geld aan uit geven, het belangrijkste vind ik dat hij goed koelt en er mooi uit ziet. Deze vind ik wel mooi, gewoon strak zwart, maar deze (welke jij ook gereviewd hebt) is natuurlijk een stuk mooier. Echter staat de pc in een vrij kleine ruimte en gebruik ik vrijwel nooit een headset. Geluidsproductie is dus wel een dingetje. Ik lees in deze review dat de geluidsproductie goed is. In de reviews van de Cooler Master MasterLiquid komt naar boven dat de geluidsproductie minder goed is, echter als ik de tabellen op 40dB(a) met elkaar vergelijk lijkt het erop alsof de Cooler Master MasterLiquid stiller is. Kortom mijn vraag: wat zou jij me aanraden?