sluiten

Onderzoek Tweakers

Naar het onderzoek

Steelseries Apex M750 TKL(US) PUBG Edition

Specificaties Bedraad Azerty met Steelseries QX2 switches - Bekijk alle specificaties

Steelseries Apex M750 TKL(US) PUBG Edition Review

Dutchiee 9 december 2018, 337 views Product gekregen

Steelseries Apex M750 TKL(US) PUBG Edition

In mijn vorige review schreef ik over de Apex M750, nu heb ik echter de M750 PUBG mogen reviewen. Mijn bevindingen beschrijf ik in deze review.

Pluspunten

• Lichte aanraking
  • Aluminium behuizing voelt stevig aan
  • QX2 mechanical gaming switches spelen fijn - erg direct RGB
  • Uniforme software voor alle Steelseries producten
  • Kan worden verhoogd door middel van rubbers
  • RGB verlichting aanpasbaar per key (handig om profielen voor games te maken)

Minpunten

• Geen polssteun
  • Rubbers (om te verhogen) kunnen door verschuiven los komen te zitten
  • Toch even wennen om de icoontjes te zien ipv letters/cijfers

Steelseries Apex M750 PUBG

Er is naast een PUBG edition toetsenbord ook een Arctis 5 PUBG koptelefoon, Rival 310 PUBG edition muis en uiteraard QcK+ PUBG style muismat beschikbaar! Kortom, ben je op zoek naar een nieuwe set; kijk ook even bij Steelseries voor een leuke set!

Specificaties

Laten wij als vanouds weer beginnen met de specificaties.

Top Material
5000 Series Aluminum Alloy, Matte Black Finish

N-Key Roll Over
104-Key (All)

Anti-Ghosting
100% (Full)

Illumination
Individually controllable per-key RGB, including whole-keyboard patterns and reactive typing effects

Programmability
Fully Programmable with Key Rebinds, Key Press Macros, Text Based Macros, and More

Weight

50 Million Keypresses

OS
Windows and Mac OS X. USB port required

Software
SteelSeries Engine 3.11.6+, for Windows (7 or newer) and Mac OSX (10.9 or newer)

Uitpakken

Tijd om met het toetsenbord te gaan spelen!

Voor de mensen die niet bekend zijn met Steelseries; Steelseries heeft niet alleen toetsenborden, maar ook ander randapparatuur zoals koptelefoons, muismatten en muizen. Door middel van Prism Sync lopen alle lichteffecten gelijk. Zo kleurt alles mooi op het zelfde moment, op dezelfde manier. En dat laten ze ook maar al te graag op de achterkant van de doos zien! :)

De M750 PUBG Edition scheelt niet veel met het ‘normale’ M750 model. De PUBG Edition heeft geen numpad, heeft ipv de wasd knoppen pijltoetsen en niet te vergeten, heeft op de benodigde plekken een PUBG speellogo die gelijk is met de game. Ergo, shift is een rennend tekentje, z is liggen en ga zo maar door.

That’s what she….. Ahum..
In de doos vinden we twee dopjes terug om het toetsenbord nog meer te verhogen en een handleiding.

Ik moet bekennen dat ik ook dit toetsenbord, eveneens zoals de Apex M750 er netjes uit vind zien.

Standaard worden al twee dopjes meegeleverd om het toetsenbord vrij vlak te houden. De twee extra meegeleverde dopjes zijn wat hoger waardoor deze nog wat extra kantelt.

Zoals aangegeven zijn een aantal knopjes vervangen voor logo’s vanuit Player Unknown’s Battlegrounds. Zoals de esc die plaats heeft gemaakt voor een level 3 helm, de 4 die nu als pan door het leven gaat.

Waar de Apex M750 PUBG natuurlijk in uitblinkt is in de RGB opties. In het gedeelte over software ga ik daar iets dieper op in.

Op het moment had ik een korte ripple effect aangezet; waardoor bij het drukken op ‘H’ de omliggende knoppen een andere kleur krijgen.

Software

Voordeel van Steelseries is dat het uniforme software gebruikt die op zijn beurt de verschillende apparaten (van Steelseries) kan besturen.

Mocht het niet lukken de apparatuur aan te sluiten, dan is er altijd nog de FAQ! :)

Via de illumination optie zijn de verschillende effecten te selecteren. Onder “Active” staan er ongeveer 12 voorgeprogrammeerde opties (ja, het kan uiteraard ook allemaal uit! :)). Van Firework (waarbij er soort vuurpijlen afgaan op je toetsenbord (erg grappig gezicht), tot wave waarbij een golf aan kleuren voorbij komen. Onder “Reactive” wordt er bijvoorbeeld een ripple effect op het toetsenbord zichtbaar gemaakt wanneer er een toets in wordt gedrukt. Of een rij die qua kleur verandert als er een toets in wordt gedrukt. Daarnaast is het uiteraard ook nog helemaal naar eigen hand in te stellen. Ergo, genoeg leuks om mee te spelen!

Je weet dat ze bij Steelseries humor hebben als je een Deense vlag in kan stellen. Mocht je toch meer van Nederland houden, met een paar klikken heb je zelf je rood, wit en blauwe vlag in elkaar gefriemeld.

Ook zijn de keybindings per toets aan te passen. Ergo, ben je het er niet mee eens dat de Z… een z is, dan kan je deze aanpassen naar een P, of andere knop :P.

Uiteraard ontbreekt een Macro recorder niet. Hiermee is een opname te starten over de toetsencombinaties die moet worden gegeven. Eveneens is zelfs te finetunen wanneer een knop ingedrukt dient te worden, hoe lang en weer omhoog komt. Uiteraard gaat dit software matig, de knoppen bewegen verder niet :D.
Aangezien de opties voor de M750 als de M750 PUBG versie hetzelfde zijn, gebruik ik de afbeeldingen van mijn vorige review!

Het aanpassen gaat door tweemaal op een macro te klikken en dan de waardes aan te passen.

Eveneens zijn nog andere settings als keyboard regio, polling rate en global illumination e.d. aan te passen.
Even terugkomende op de polling rate; dit zorgt ervoor dat er of per 1 milliseconde (1000hz) of 8 milliseconden (125hz) wordt gekeken of er een knop is ingedrukt.

Uiteraard zijn er ook complete configuraties te maken waartussen kan worden geswitcht.

Via de engine apps zijn de verschillende applicaties te starten die er voor zorgen dat bijvoorbeeld alle Steelseries producten op dezelfde manier qua kleur voortbewegen, of reageren op muziek. Eveneens is er voor Discord, ImageSync (waarbij een GIF kan worden ingeladen die op het toetsenbord zichtbaar is) en CS Go (en nog aantal anderen) een preset.

Via library kunnen de applicaties die een bepaalde preset dienen te gebruiken kunnen worden beheerd. Dit kan zijn, wanneer er een library is voor het gebruik van het spel Overwatch, dan wordt er bij het starten van het spel bijvoorbeeld de knoppen op een andere manier verlicht die benodigd zijn voor in het spel.

Via de settings knop rechtsbovenin kunnen de settings nog worden aangepast, zoals taal en of software updates zelf moeten worden gedownload e.d.

Ook ontbreekt de optie om het account te beheren (rechtsbovenin) niet. Wanneer er nog geen account in de software staat, dient er eerst te worden ingelogd/account aan te worden gemaakt.

Gaming

Voor gaming, en zeker competitive gaming, is een degelijke toetsenbord met goede switches gewoon een must. De snelle QX2 switches zijn erg reactief waardoor je vaak sneller een beweging of handeling uit kan voeren dan anders met een membraan toetsenbord. Voorheen gebruikte ik een Logitech G19 en Corsair K90. Ik dacht destijds dat de K90 al snel was vergeleken met de G19, de M750 is wel echt een overtreffende trap. Wat ook fijn is, is dat de toetsen niet helemaal ingedrukt hoeven te worden zodat het toetsenbord de aanslagen registreert. Daarbij is de polling rate van 1000Hz ook behulpzaam in het snel kunnen doorvoeren van aanslagen naar acties in zowel Word of in een spel.

Tijdens het testen kwam ik er overigens wel achter dat ik schijnbaar zware vingers heb, waar ik af en toe in PUBG automatisch mijn vinger liet zakken op de A waardoor ik opeens wegliep of buiten stond. Ik moet bekennen dat het meer aan mij ligt dan aan het toetsenbord, wanneer er gewoon normaal op de knoppen wordt gerust (polssteun zal hier ook van toegevoegde waarde zijn) is het geen probleem, maar aangezien het toetsenbord behoorlijk aanraakgevoelig is, is dit wel iets om even snel erin te stampen.
Wel moet ik bekennen dat ik als niet-PUBG-pro toch af en toe wel even naar de switches moest kijken. Als je dan je FPS preset aan hebt staan (waardoor de benodigde PUBG knoppen oplichten) dan is het vrij snel te zien welke knop je moet hebben.

De Steelseries Apex M750 PUBG edition is in mijn optiek een zeer goed toetsenbord. De QX2 switches werken erg goed en zijn ‘behoorlijk’ reactief. Zelf vind ik dit juist heel erg fijn gamen/werken. Het is in het begin even wennen om met zo’n direct toetsenbord te spelen. Ik heb nogal een zware vinger, en ook tijdens de reviews staat er opeens een halve pagina met een specifiek letter als ik even een paar seconden niet oplet.

Wat ik wel zonde vind, en dat geldt ook voor de M750 (normale versie), is dat er niet standaard een polssteun bij zit. Bij de M750 kon die wel nog los worden besteld voor ongeveer 15 euro.

In eerste instantie moest ik wel wennen dat er rubberen dopjes onder het toetsenbord zitten. Het toetsenbord staat er stabiel door en zal niet zomaar verschuiven - bij normaal gebruik.
Heb nu wel al meerdere malen gehad dat bij het ‘snel verschuiven’ van het toetsenbord de dopjes los schoten.

De software heeft een hoop te bieden en is een leuke extra. Er zijn leuke toevoegingen zoals het kunnen plaatsen van gifjes, waardoor het toetsenbord op een bepaalde manier oplicht. Ook voor de gamers is het fijn profielen in te kunnen stellen d.m.v. de software, waardoor elke game de exacte en benodigde knoppen verlicht (of een andere kleur geeft). Wat overigens wel fijn is, is dat de software er voor zorgt dat de verlichting over alle devices gelijkwaardig is. Hier bedoel ik mee te zeggen dat PrismSync er voor zorgt dat je niet drie of vier verschillende disco’s aan kleuren hebt, maar dat alles gelijk wordt getrokken - dat alles op dezelfde manier qua kleuren reageert.

Het toetsenbord is met de QX2 switches een ‘must-have’ voor een competitieve gamer die snel moet kunnen reageren. Zelf had ik dit toetsenbord in mijn ‘oud-’competitive carrière zeker willen gebruiken! Het toetsenbord gaat in iedere geval voor het gamen en livestreamen niet meer van mijn bureau af!

De Steelseries Apex M750 PUBG Edition krijgt van mij 4 van de 5 sterren en past wat mij betreft tussen de titanen der toetsenborden.

Heb jij ook een Steelseries Apex M750 TKL(US) PUBG Edition?

mooie uitgebreide review, heeft het toetsenbord ook een eigen geheugen? dat je de boel via de software instelt en vervolgens de software niet weer hoeft te gebruiken? of moet de software de hele tijd draaien?
Hi Ronald,

Ik kan nergens terugvinden of dit toetsenbord memory heeft, zoals roccat toetsenborden wel soms hebben.
Als dat zo is, dan kan je dit inderdaad eenmaal installeren en blijven gebruiken zonder software.
Ik denk dat het wel een paar dingen vasthoudt, maar niet veel.