Sonoff Basic Review

Toppe 9 december 2018, 997 views Product gekocht

Sonoff Basic

Prima WiFi switch voor een acceptable prijs, doet wat het moet doen.

Pluspunten

• Formaat
  • Tweakbaarheid

Minpunten

• Schroefterminals kunnen beter
  • Sluit minder goed na aantal keer open maken
  • Stock firmware

Kwaliteit Score: 4
Voor de buiten (en kerst) verlichting zocht ik naar een goedkope oplossing om de lampen te kunnen schakelen.

Tussenstekkers waren geen optie omdat je deze niet op een goede manier waterdicht kan krijgen of je moet er een hele plasticzak om heen willen tapen.

Het grootste nadeel van de Sonoff is toch wel de standaard firmware die er op zit. Als je geen Domoticz/HASS gebruikt dan val je al snel buiten de boot.

De standaard firmware werkt namelijk via de cloud om ze ook buitenshuis te kunnen bedienen, de verbinding loopt dan ook via China.

Er zijn momenteel twee grote firmware spelers op de markt voor de Sonoff's (ESP8266) dat is Tasmota en dat is ESPEasy(Mega). Tasmota is erg back to basic en werken out of the box. ESPEasy is uitgebreider maar dus ook lastiger om in te stellen, deze werken namelijk niet out of the box.

Heb jij ook een Sonoff Basic?

Je kunt de waterdichte case van sonoff ook gebruiken hiervoor.
Klopt. Die heb ik uiteindelijk geprobeerd en weer weg gedaan. Gebruik nu van Attema de AK-2 behuizingen. De behuizing van Sonoff vindt ik kwalitatief slecht.