Apple iPhone XS 64GB Grijs

Specificaties 5,8" • 2436x1125 • 64GB - Bekijk alle specificaties

Apple iPhone XS 64GB Grijs Review

flappie88 8 december 2018, laatste update op 8 december 2018, 3.991 views Product gekocht

Apple iPhone XS 64GB Grijs

even wennen, maar dan... Ik moet mijn eerste reactie volledig terugnemen. Na introductie was ik nogal sceptisch over de Xs en Xr. Vooral over prijs en afmeting. Ik moet het allemaal terugnemen. Waarom? Lees dan verder.

Pluspunten

• scherm
  • bedieningsgemak

Minpunten

• prijs

Ik was tot voor kort de tevreden eigenaar van een IPhone SE. Die had ik vooral voor het formaat. Maar omdat mijn abonnement op verlengen stond, ben ik toch maar eens in het echt naar de IPhone X/Xs gaan kijken. Na heel wat getwijfel toch voor de Xs gegaan. Hieronder mijn eerste ervaringen.

Scherm
Wat als eerste opvalt, is het heldere en scherpe scherm. Dat alleen al was de upgrade waard. Je hebt op geen enkel moment de behoefte aan nog meer helderheid of nog meer scherpte. Alle bewegingen gaan ook vloeiend zonder enige hapering, iets wat met de SE toch wel anders was.

Bediening
Waar ik vooral lang door getwijfeld heb, is de nieuwe manier van bediening. Ik dacht dat de touch ID niet meer overtroffen kon worden. Ik had het mis. De Face ID werkt voor mijn gevoel net zo snel, en je hoeft je hand ook niet meer in rare posities te houden om te unlocken. Ook in het donker werkt de face ID nog steeds goed, al duurt het dan wel een fractie langzamer, maar nog steeds niet storend. Na een maand ben ik er zo aan gewend dat ik ook niet meer terug zou willen naar touch ID. Hetzelfde geldt voor de bediening zonder de homeknop. Ik was bang dat ik die knop heel erg zou missen, maar ook hier had ik het mis. Binnen no-time aan gewend ook die home-knop wil ik nu niet meer terug. (Het is zelfs zo erg dat ik mijn oude ipad nu eigenlijk net zo wil bedienen als mijn Xs!!) Er is 1 minpunt: je kunt al je oude bekabelde koptelefoons/oordopjes niet meer gebruiken zonder het (niet meegeleverde) verloopstukje voor de lightning aansluiting. Dat Apple kiest voor maar 1 aansluiting kan ik volgen, maar lever bij dit soort prijzen dan wel het adaptertje mee.

Uiterlijk
Daar had ik bij Apple producten toch al niet over te klagen, en de Xs is geen uitzondering. Werkelijk prachtige telefoon, met maar 1 kanttekening: de camera steekt uit. Ik snap niet dat dat anno 2018 nog steeds een probleem is, al zal het in de praktijk met een hoesje geen probleem zijn, maar erg mooi is het in de basis niet. De afmeting is dusdanig dat ik nog net met 1 hand het hele scherm kan bedienen, al is het met twee handen wel makkelijker om de bovenkant van het scherm goed te bereiken. Ook in de broekzak gaat het nog net, al merk ik hier wel duidelijk het verschil tussen mijn oude SE en nieuwe Xs.

Accu
De batterij gaat bij mij een dag of 3 mee. Dat is ongeveer net zo lang als mijn SE, en dat vind ik prima. Een draadloze lader is wel makkelijk om tegelijkertijd op te laden en muziek te luisteren, zoals ik op het werk doe. Sneller gaat het opladen hierdoor niet, maar met maar 1 aansluiting is het het een, of het ander.

Bij de introductie van de IPhone X heb ik Apple bijna voor gek verklaard. 1000+ euro voor een apparaat dat niet in je broekzak past, face ID die rammelt, en geen homeknop. En ja, 1000+ euro is een hoop geld voor een telefoon (daarom ook maar 4 sterren), maar Apple heeft bewezen voor dat geld een product te maken wat wat mij betreft elke euro toch weer waard is. Ja, er zijn zat goedkopere Android-alternatieven maar ik ben nu eenmaal geen Android fan. Voor de wat meer budget-bewuste kopers heeft Apple ook nog de Iphone 7 en 8 in de line-up. Daarmee doe je ongetwijfeld geen miskoop, maar Apple heeft mij zo ver (of zo gek) gekregen om een Xs aan te schaffen waarover ik zeer, zeer te spreken ben, ondanks mijn eerdere terughoudendheid.

Heb jij ook een Apple iPhone XS 64GB Grijs?

Meer advertenties