AMD Athlon 64 3000+ Venice Tray Review

WillemJanJansen 24 januari 2006, 1.893 views

AMD Athlon 64 3000+ Venice Tray

Pluspunten

• Warmteproductie/ temperatuur
  • Overklokbaarheid
  • Stabiliteit/ weinig voltage nodig.
  • Prestatie

Minpunten

• Niks op te noemen.

Algemeen
Ik heb deze processor een aantal weken geleden gekocht, het wachten was alleen op mijn moederbord. Toen deze eindelijk binnen was kon ik het ding testen. Dit is de stepping:

ada3000daa4bp
lbble 0518dpdw

2005, week 18 dus.

Ik heb de cpu van iemand overgenomen en het ding zag nog perfect uit.

Overige onderdelen
-ASRock 939NF4G-Sata 2
-2 verschillende reepjes 256 MB geheugen (Andere latencies)
-Integrated VGA tot nu toe
-OEM toetsenbord
-Trust Optische muis
-CoolerMaster Extreme Power 380 Watt (12 CM fan, temp gestuurd)
-Zalman CNPS 7000 Alcu
-Sweex case, zonder draaiende fans

Installatie
De installatie ging zeer soepel. Socket open, processor er in, socket dicht. Hierna wat koelpasta er op vlakstrijken en de koeler er op. In 3 minuten gedaan. Mijn nieuwe moederbord herkende het ding meteen goed en het loopt dan ook vlotjes.

Warmte afgifte
Dit is een punt waar ik heel erg tevreden over ben. De processor wordt gewoon totaal niet heet. Ik heb nog geen enkele temperatuur boven de 31 graden gezien tot nu toe. Nu draai ik niet met de boxed koeler maar met een Zalman CNPS 7000Alcu @ 5 volt, verder draai ik in de winter zonder casefans. Met mijn koeler voluit wordt de processor niet warmer dan 26 graden, draai ik de koeler terug, met behulp van de fanmate 2 dan wordt de processor niet warmer dan 30 graden. Dit alles bij een kamertemperatuur van 18 graden. Dit is een heel groot voordeel wat de overklokbaarheid ook ten goede komt. Cool 'n' Quiet staat hier overigens uit.

Stabiliteit
Hier is ook niets over te klagen, de cpu kan niet stabieler zijn. Ik heb nog geen enkele vastloper/ hangmoment gehad. Mijn pc heeft een snelle response, ook als je meerdere dingen tegelijk doet.
De standaard kloksnelheid (1.8GHz) draait het ding prime stabiel op 1.1 volt (Standaardwaarde is 1.35~1.4 volt), dit komt de temperatuur dan ook erg ten goede. Met dit deze instelling (1.8GHz, Zalman @5v, 1.1vCore) wordt de processor onder full load niet heter dan 27 graden celsius.

Features
De enige feature die ik op kan noemen is Cool 'n' Quiet en omdat ik dat nog niet gebruikt heb (Mijn cpu is al cool and quiet, zonder die functie) kan ik hier niet over oordelen.

Overklokbaarheid
Dit heb ik nog niet tot het uiterste mogen testen. Mijn bios limiteert me tot een maximale vCore van 1.45 volt. Met dit voltage is mijn processor prime stabiel op 2530 MHz. Helaas is er nog geen bios aanwezig die meer volt op mijn core kan zetten. De max temperatuur onder load is 32 Graden celsius met deze instelling. Dit nog steeds met mijn Zalman op 5 volt.

Undervolten
Ik hou niet van herrie, om deze reden probeer ik al mijn koelers zo zacht mogelijk te laten draaien, wat op dit moment ook resulteert in een superstille pc. Zoals hierboven gezegd, loopt mijn 3000+ op 1.1 volt @ stock snelheid. Dit kan misschien nog lager maar dat heb ik nog niet geprobeerd. Ik vind het in ieder geval vrij netjes dat het ding net zo stabiel is met 81% van het laagste stock voltage. Hier mag ik alweer niet klagen.

Prestaties
Dit heb ik helaas nog niet zo goed kunnen testen aangezien ik nog moet wachten op mijn videokaart. In windows met verschillende taken, denk aan muziek, internet en tegelijk wat unzippen heeft het ding totaal geen moeite. Alleen mijn harde schijf vind dat minder leuk maar dat terzijde.

Compabiliteit
De processor kan in ieder moederbord met het socket 939, dit is overigens meer ondersteuning van de moederbord fabrikanten en niet andersom.
Bijna iedereen hier weet dat de geheugen controller in de cpu zit bij een AMD 64. Hierdoor kan de processor nogal kieskeurig zijn wat betreft geheugen, zeker als het in dual channel moet. Er zijn nogal wat gevallen bekend dat de AMD 64 serie Twinmos geheugen vaak niet erg leuk vind. Ik heb 2 verschillende PC3200 reepjes van 256 MB, met andere latencies (o.a. Cas latency 2.5 en 3.0). Dit loopt perfect in dual channel, dus ik heb hier ook niets te klagen.

Er hing een vrij klein prijskaartje aan deze processor, ik heb het ding voor 80,- overgenomen van iemand. Tweedehands dus. De prijs/prestatie verhouding vind ik erg goed. Ik ben nog niet tegen een limiet van mijn cpu aan gelopen en ik verwacht ook niet dat dat gaat gebeuren binnen dit jaar.

Potentie
Deze cpu heeft enorm veel potentie, al kijk je naar de prijs/prestatie/verbruik. Het max verbruik volgens AMD ligt op 67w. Ik zit hier een stuk onder door mijn voltage verlaging. Ook heeft de cpu veel overklok potentie, een ruime 33% overklok op het standaard voltage.

Deze cpu is het kleine beetje geld dat je er voor betaalt dik waard. Op elke 3000+ zit een grote overklokmarge en ook het energieverbruik is zeer goed.

Wat nog komt
Ik zal mijn verdere ervaringen hier nog bij zetten, ik heb het nu nog niet helemaal goed kunnen testen, zoals te lezen is. Betreffende:
-Prestaties
-Overklokbaarheid
-Undervolten

Heb jij ook een AMD Athlon 64 3000+ Venice Tray?

ik heb dat ding ook en ben er ook zeer tevreden over, ik heb er verder niets mee gedaan (overclocken ofzo) maar dat vind ik ook niet nodig op dit moment..
het was inderdaad een kwestie van 2 of 3 min om hem er in te krijgen en ik vind dat ie er heel goed in past :P kan ook wel beetje aan moederbord liggen daar niet van..
kortom ben ik erg tevreden over het ding
Goed erin past? dat is meestal als je de juiste socket bij de juiste processor hebt he, gaat hij er niet soepel in dan staan er pootjes scheef.
Tja, het zou niet best zijn al moet je de processor eerst in vorm slaan met een hamer.. :z

Het ging mij er meer om of het gebruiksvriendelijk is en ja, dat is het, het ging sneller dan mijn oude 2800+ Barton installeren.