Apple MacBook Pro 2018 13,3" met Touch Bar, 2,3 GHz, 256GB (Qwerty) Spacegrijs

Specificaties 13,3" • 2560x1600 (WQXGA) • 256GB • Intel Core i5 - Bekijk alle specificaties

Apple MacBook Pro 2018 13,3" met Touch Bar, 2,3 GHz, 256GB (Qwerty) Spacegrijs Review

skatebiker 6 december 2018, laatste update op 6 december 2018, 587 views Product gekocht

Apple MacBook Pro 2018 13,3" met Touch Bar, 2,3 GHz, 256GB (Qwerty) Spacegrijs

Prachtige laptop met weinig minpunten,

Pluspunten

• Hoge kwaliteit, robuust gebouwd
  • Zeer snelle harde schijf (een Samsung SSD ?)
  • Lekker licht reislaptopje en toch krachtig
  • Zeer sneller USB-C
  • Zeer mooi en helder scherm

Minpunten

• Hoge prijs
  • Touch ID werkt niet samen met Keychain
  • Nutteloze touch bar
  • Toetsenbord is niet echt fijn

Prachtige laptop, na bijna 8 jaar met de overigens ook zeer goede MBP 2011 toch maar deze gekocht. Omdat ik USB 3 miste (vaak gebruik ik externe HDD) en veel video doe, wilde ik een snellere machine. En kon hem niet meer updaten naar macOS 14 Mojave. Maar wel een licht reislaptopje.
Dus ff slikken, 2.5 rug aftikken(ik heb de 500GB / 16GB uitvoering) en dus maar gedaan.
Alles loopt zeer vlot, ook Windows 10 of Ubuntu 18.04 onder Virtual Box loopt zeer vlot. iMovie loopt veel vlotter dan mijn oude MBP, 240 fps GoPro filmpjes kun je gewoon snel door heen skippen.

En de Touch ID (vingerafdruk scanner) werkt maar bij heel weinig dingen, vaak moet je nog steeds gewoon een password intikken. Beetje nutteloos dus, maar on in te loggen (als die gelockt is) werkt gelukkig wel. Ik snap niet dat de Touch ID niet aan de keychain gekoppeld is, zodat je voor alle passwords in de keychain alleen maar hoeft te 'vingeren'.
En de touch bar heb ik meteen uitgezet, wat onhandig met al die rare kleuren waarvan je niet snapt wat het betekent en zie nu gewoon functietoetsen net als op mijn oude MBP. Maar je kon hem niet zonder krijgen.

En alleen die vier USB-C poorten was even wennen, maar een adaptertje erbij voor 'gewoon' USB, (micro)SD kaartje, ethernet, VGA en HDMI maakt het weer compleet, dus gewoon een scherm met een ouderwetse VGA stekker er aan werkt gewoon.

De screenshots gebruiken een soort 'virtuele resolutie' van 2560x1600 en niet de echte van 1280x800 (of 1440x900 volgens de default instelling van Preferences => Display), waardoor ze erg opgeblazen zijn.

Het scherm is overigens zeer helder, mooi en scherp en 'True Tone' werkt ook goed. Verder heb ik Night Shift aangezet, zodat ik f.lux niet meer nodig heb, maar heb het nog wel zodat die bij donker Mojave in 'dark mode' zet en bij daglicht in 'light mode'.

Het toetsenbord vind ik minder, het best te vergelijken met de ZX Spectrum Stimorol-letjes van 1982.
Maar ik gebruik het zelden, meestal gebruik ik een extern Logitech toetsenbord.

En verder het migreren van mijn oude naar nieuwe ging vlot en met weinig problemen, in 3 uur alles (230GB) over wifi overgezet en ik vond alle apps, data en instellingen weer terug op de nieuwe. Ik hoefde bijna niks opnieuw in te richten of te installeren. Ik vond zelfs allerlei programma's die ik al jaren niet gebruikt had op de nieuwe Mac.

Dit is iets waar Windows en Ubuntu nog van kunnen leren: bouw een migratie assistent in zodat je heel makkelijk naar een nieuwe computer kunt migreren.
Android en iOS hebben dit overigens wel.

Heb jij ook een Apple MacBook Pro 2018 13,3" met Touch Bar, 2,3 GHz, 256GB (Qwerty) Spacegrijs?

OnePlus 7 Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5