123-3D PLA filament eikenhout (Jupiter serie) Review

Duci 6 december 2018, laatste update op 10 december 2018, 4.129 views Product gekocht

123-3D PLA filament eikenhout (Jupiter serie)

Op het eerste gezicht een prima houtfilament. Hij lijkt het best te printen op 180-185 graden, terwijl de verpakking aangeeft dat er geprint moet worden tussen 195-215, dat is dus iets om op te letten. Prints lijken inderdaad echt op hout, niet op "bruin plastic". Zie uitgebreide review.

Pluspunten

• "Echte" houtlook
  • Ruikt naar triplex
  • Gemakkelijk te printen

Minpunten

• Vrij hoge prijs voor een halve KG

Printcapaciteit Score: 3
Printkwaliteit Score: 4
Dit is mijn eerste houtfilament. Ik had eerst wat twijfels of ik deze filament wilde hebben omdat ik online gelezen had dat houtfilament van goede kwaliteit rond de 40% houtvezels zou bevatten, en bij deze had ik ergens gelezen dat dit gehalte wat lager is.

De rol komt in een simpele kartonnen doos, en zit op een gele plastic spoel. Het filament voelt zeer anders dan normaal PLA. Dit filament is veel minder glad en voelt wat korrelig. Het is wat brozer dan normaal PLA, je breekt vrij gemakkelijk een stukje af. Bij normaal PLA duidt dat er op dat het plastic vocht heeft aangetrokken, maar bij houtfilament vermoedelijk niet. Ik heb hier in elk geval bij mijn eerste testprints geen aanwijzingen voor gevonden.

Mijn eerste print (een temperature tower) op mijn Creality CR-10S valt niet tegen! De print lijkt inderdaad echt op hout, niet op "bruin plastic" wat je soms leest op internet. Het voelt totaal niet als plastic als je je vinger er overheen haalt. Ook ruikt het naar hout (geur van gezaagd triplex).

Ik heb de temperature tower geprint met een nozzle van 0.4mm. Dat ging prima. Op de site wordt aangeraden een nozzle van 0.5mm of groter te gebruiken. Ik had met mijn nozzle van 0.4mm geen tekenen van clogging, alhoewel het filament onder de 175 graden niet vloeibaar genoeg meer is om te extruden. Dit is echter geen clog, hierna heb ik weer prima geprint met ander filament.

Wat me wel opvalt is dat de temperatuur van de print lager moet dan aangegeven op de verpakking: rond 180-185 krijg ik betere resultaten als de 195-215 die de verpakking aangeeft. Onderstaande foto is overigens gemaakt na een print met een profiel dat niet voor houtfilament is aangepast. De retraction settings en coasting staan nog op standaard. Met het aanpassen daarvan kan de stringing nog wel verbeteren, maar blijkbaar helpt printen op 185 graden ook al behoorlijk.

Goed om te bedenken is dat het filament niet verkleurd bij verschillende printtemperaturen. Sommige houtfilamenten schijnen dat wel te doen waardoor je door te varieren in je temeratuur bijvoorbeeld een nerfpatroon kunt imiteren.

Tot nu toe lijkt het prima houtfilament dat makkelijk te printen is, zonder enige aanpassingen vergeleken met normaal PLA. Waarschijnlijk zal ik dit bericht na mijn eerste echte prints updaten met mijn ervaring.

-Kleine edit-
Hieronder een voorbeeld van een printje: een testje voor een setje onderzetters dat ik wil gaan printen. Ik print hierbij 1 laagje hout, daarna een laagje van 0.2mm zwart, en daarna weer een laagje hout erbovenop met een "plaatje" eruitgesneden. Dit alles nog onbewerkt. Na wat schuren en -zoals in de comments getipt- wat beits zal dit er waarschijnlijk vrij netjes uitzien.

Overigens is het me helaas nét niet gelukt om de 3 printjes precies recht op elkaar te mikken, vandaar het randje. Hopen dat het bij de volgende beter gaat, anders moet ik wat extra schuurwerk doen. :P

Ik overweeg overigens om ook de donkere (mahonie) variant aan te schaffen om te testen en wat printjes mee te maken.

Heb jij ook een 123-3D PLA filament eikenhout (Jupiter serie)?

Thx voor de review. Zit al een tijd te overwegen of ik zo'n hout filament zou aanschaffen. Wat print jij trouwens ermee?
Heel suf, maar ben nu "custom onderzetters" aan het printen voor mijn vriendin, voor de kerst.

Maar vriendin heeft ook een verzoek ingediend voor een "baby groot" (guardians of the galaxy). Ik denk dat dit spul vooral leuk is voor dingetjes die je "voor de mooi" wilt printen die je bijvoorbeeld in je huiskamer of op je bureau zet.
Haha. Leuk toch. Heb zelf net bronzen filament van 123-3d ontvangen en had gister toevallig een baby groot uitgeprint. 12 uur bezig geweest maar prima resultaat.

[Reactie gewijzigd door BDekker op 7 december 2018 10:40]

Ziet er goed uit, zeg! Wat voor printer? En welke snelheid heb je deze op geprint?
Ik heb een anicubic I3 mega. Had hem op 40mm/s, infill op 50mm/s en buitenkant op 30. Infill is 10%. En filament op 195°c.
Print vooral sci-fi, dingen voor m'n kids en af en toe props. Ben ook beetje bezig met zelf design.
Goed om eens te lezen wat je settings zijn, bedankt! Ik print zelf vooral zelf ontworpen dingen en zet hem daarbij te snel (print vaak 60mm/s).
vraagje @BDekker was dat de metaal pro brons of de standaard pla brons variant?
Want resultaat is echt wel top zo te zien.
Dit was standaard pla brons. Het resultaat verrasde mij wel
Dank je.
Had hem daarstraks al maar besteld met de gedachte eventueel de andere na te bestellen. ;)
Ik vond het prettig om eens iets te lezen over 3d printers/filament.
Als je nieuwe filamenten probeerd mag je er van mij een review over schrijven.
Ga zo door, en maak wat meer foto's van je projectjes en wat je met de niewue filamenten geprobeerd hebt.
Groetjes
Dank je, ga ik zeker doen!
Haal vooral een potje houtbeits voordat je nog een rol (donkerder) filament koopt. In mijn ervaring reageert houtfilament echt heel goed op houtbeits, tot op het punt dat mensen op het eerste gezicht geen verschil zien.

Gewoon 1 a 2x er in wrijven met een oude lap stof (of meer voor een donkerder resultaat).

[Reactie gewijzigd door citruspers op 8 december 2018 17:17]

Ga het proberen, bedankt voor de tip!
Let wel op dat je met dit filament ervoor moet zorgen dat je niets te lang in de print kop laat zitten. Als het te lang blijft zitten krijg je een soort wax achtige substantie in je kop die je eigenlijk niet meer goed eruit kan halen.
Daar was ik ook bang voor inderdaad. Hij heeft nu max een paar minuutjes met de printkop warm aangestaan, en toen had ik gelukkig nog geen last.

Wat ik wel gedaan heb is aan het eind van mijn Gcode een retract van 30mm toegevoegd, zodat het niet (/minder) in de kop blijft zitten. Is overigens ook makkelijk met het verwijderen van je rol van de printer, dan hoef je niet weer de kop op te warmen voordat je het filament terug kunt trekken. :)
Nice om een review te zien over filament. nooit aan gedacht om dat hier te reviewen.

Ik heb eigenlijk met alle 123-3d jupiter fillamemten dat ze het beter doen in het lagere temperatuur segment.
(FLsun i3)
Cool! Welke filaments heb jij uit die serie geprobeerd? Ik overweeg een rol wit PLA en een rol gekleurd PLA te bestellen. Momenteel heb ik een rol witte Esun PLA, en die is echt dramatisch.

Daarnaast heb ik een rol zwart PETG uit de Jupiter serie. Heb daar enkel nog een temperature tower mee geprint. Zal die ook eens reviewen in mijn kerstvakantie.
Ik heb (alles jupiter) PLA Rood, Wit, Blauw, Zwart en Rose (ja ik heb een dochter :-) ) en PVA neutraal voor oplosbare support. de Wit print ik op 195 en de rest op 185. PVA op 200. Als ik zonder support print (dus zonder PVA gebruik ik een bed temperatuur van 35 graden. Als ik met PVA print 45 graden (omdat de support structuren wat losser geprint worden en ik goede hechting wil) met de eerste laag, daarna terug naar 35.

Ik heb overigens een alu bed met kapton tape bedekt en dan 3dlac als hechtmiddel.

PETG en ABS heb ik nog niet mee gewerkt. (ook nog geen noodzaak voor gezien)