Specificaties 2,6" display, 3G-support, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Samsung Omnia Pro B7330 Zwart Review

rendejo 8 april 2010, laatste update op 10 april 2010, 2.650 views

Samsung Omnia Pro B7330 Zwart

Pluspunten

• WinMo denkt hier en daar met je mee;
  • Sneltoetsen;
  • Groot scherm, zeker in verhouding tot de telefoon;
  • Telefoon niet te groot, ligt goed in de hand;
  • Makkelijk in dagelijkse gebruik. Veelgebruikte functies makkelijk te bereiken;
  • Keuze uit verschillende beginmenu's. In zekere zin voor ieder wat wils.

Minpunten

• Micro-USB aansluiting;
  • Besmettelijk voor vieze vingers;
  • Marketplace, in ieder geval in zijn huidige vorm;
  • Instellen sms-toon;
  • Wizpro niet naar eigen smaak in te richten.

Met veel belangstelling heb ik de afgelopen jaren verschillende reviews op Tweakers gelezen. Zeker de productreviews van lezers/bezoekers van Tweakers ervaar ik als waardevol. Het zijn namelijk vaak meerdere lezers die een review over hetzelfde product schrijven, waardoor in mijn ogen een redelijk compleet beeld van het product ontstaat.

Sinds twee dagen ben ik in het bezit van een nieuwe Samsung Omnia Pro B7330. Om ook mijn steentje bij te dragen aan de Tweakers-community, hier mijn review van genoemde telefoon.

Ik heb de telefoon uitgezocht/gekregen bij verlenging van m’n abonnement bij T-Mobile. Allereerst even een compliment voor T-Mobile. Ik had de telefoon via hun site besteld. Op de eerste plaats hoef je geen bezorgkosten te betalen. Lijkt vanzelfsprekend, maar ik ken genoeg webwinkels en sites waar wel kosten in rekening gebracht worden. Op de tweede plaats word je online keurig op de hoogte gehouden van de orderstatus en is tot in detail af te spreken waar en wanneer de telefoon afgeleverd moet worden. Op deze manier wist ik dat mijn telefoon woensdag tussen 14.00 en 17.00 uur afgeleverd zou worden op m’n werk. Wat ook keurig op tijd gebeurde.

De telefoon zit keurig in een niet te grote doos. Alleen het noodzakelijke zit er in, te weten de telefoon, een thuislader, een headset en een cdrom met daarop de setup van het Windows Mobile Device Center. Helaas geen beschermhoesje of een beeldschermcover. Kleine tegenvaller. Af en toe vind je in de doos ook nog wel een geheugenkaartje. Dat is nu niet het geval. Er zat wel een voucher in waarmee ik gratis een 8 Gb MicroSD kaartje thuis gestuurd krijg! Zeker niet verkeerd!
Over een beschermhoesje gesproken, ik heb een Nokia hoesje (in principe voor de E71) gekocht, waar de Samsung ook perfect in past.

Dan de telefoon zelf. Voor de exacte specificaties verwijs ik naar het internet. De telefoon is niet al te groot en ligt goed in de hand. Ook het scherm is redelijk groot, zeker in verhouding tot de telefoon. De achterkant van de telefoon is wel besmettelijk voor vette vingers.
Zoals te zien is beschikt de telefoon over een volledig QWERTY-toetsenbord. Dat was een van de redenen dat ik voor deze telefoon gekozen heb. De toetsen zijn elk iets bol van aard, wat wel prettig is. Zodoende is elke toets van de ander te onderscheiden. Ik heb nog niet veel smsjes verzonden, maar ik denk met dit toetsenbord goed uit de voeten te kunnen.
Voor het overige vind ik de telefoon er strak uit zien. Aan weerszijden van de telefoon zitten de volumeknoppen en de knop voor de camera. Ook is een MicroSD-slot aanwezig. De batterij hoeft dus niet verwijderd te worden om een SD-kaartje te plaatsen.
Tenslotte beschikt de telefoon over een micro-USB aansluiting. Vind ik wel een nadeel. Ik had liever een mini-USB aansluiting gezien. Nu moet ik weer een nieuwe autolader aanschaffen. De micro-USB aansluiting is ook voor de headset.

Dan de software. De telefoon draait op Windows Mobile 6.5 Standard. ‘Standard’ staat voor het feit dat het geen touchscreen-versie is, wat de ‘Professional’ versies wel zijn.
Er is al veel gezegd en geschreven over Windows als mobiel besturingssysteem. Hier wil ik niet al te veel woorden aan vuil maken. Ik heb me er altijd prima mee kunnen redden.
Microsoft heeft in mijn ogen redelijk goed nagedacht over het gebruik van het systeem. Alle opties en snelmenu’s in het systeem zijn voorzien van nummers. Dit heeft als grote voordeel dat je niet eindeloos met het keypad hoeft te scrollen/tikken. Je drukt op het numerieke toetsenbord gewoon het nummer in en je komt in de desbetreffende optie. Werkt handig.
Voor het dagelijkse gebruik vind ik de telefoon sowieso wel gemakkelijk in het gebruik. Veel gebruikte functies zijn een of twee klikken weg. Het werkt redelijk intu´tief.

Even over het numerieke toetsenbord. Ik weet niet of dat met andere telefoons ook het geval is, maar de telefoon voelt goed aan wanneer je cijfers of letters nodig hebt. Stel dat je een sms wilt maken. In het bovenste veld moet uiteraard de ontvanger komen te staan. Mocht je nu iemand willen sms-en waarvan je het nummer niet in je contacten hebt staan, maar bijvoorbeeld op een papiertje, dan moet je het nummer dus invullen. De telefoon ‘weet’ dan dat hier nummers moeten komen te staan. Hetzelfde geldt voor het veld waar de tekst in moet komen te staan. De telefoon ‘weet’ dat daar tekst moet komen.

Je kunt de telefoon voorzien van verschillende beginmenu’s. Wanneer de telefoon voor het eerst aangezet wordt, dan staat standaard Samsungs Wizpro menu geactiveerd. Op zich een fijn menu, waarbij je van links naar rechts kunt scrollen: Start – Contacten – Agenda – Afbeeldingen – etc. Er staat echter ook nogal wat meuk in, denk aan CNN Mobile, AccuWeather, Yahoo Finance en Yahoo Search. Dingen waar ik niet op zit te wachten. Het Wizpro-menu is bovendien niet naar eigen smaak in te richten. Ik heb dus gekozen voor ‘Schuifmenu’. De meest gebruikte opties staan dan op je beginscherm, variŰrend van de agenda, gesprekken, berichten en instellingen (profielen, wifi e.d.). Handig hierbij is dat de rechter sneltoets verandert. Scroll je in het schuifmenu naar de tijd en datum, dan is de rechtertoets ‘Contacten’. Scroll je vervolgens naar Agenda, dan verandert de rechtertoets in ‘Vandaag’ en bij Instellingen verandert de knop weer in ‘Alle instellingen’.

Dan nog iets waar Microsoft en/of Samsung heel goed over nagedacht hebben: sneltoetsen.
De telefoon beschikt over een ALT-toets. Druk je deze toets tegelijk in met een andere toets, dan kun je toepassingen versneld starten. Standaard ingesteld zijn ALT + B (Bluetooth aan/uit) en ALT + H (Headset). Naar eigen wens kunnen meer sneltoetsen gemaakt worden.
De telefoon beschikt ook over een toets Lock/Quick. Hiermee kun je de telefoon vergrendelen, snel naar het beheer van draadloze opties (wifi en bluetooth) en profielen kiezen.
Er is ook een mail-toets aanwezig, voor het snel opstellen van een mailtje of sms.

Kanttekeningen zijn er uiteraard ook. Zo is niet 1-2-3 een andere sms-toon in te stellen. Dit was ik al wel gewend van de mobiele Windows, maar het blijft vervelend. Er is wel een map ‘Mijn ringtonen’, maar daaruit kun je niet kiezen voor de sms-toon. Je moet de sms-tonen los in ‘Mijn documenten’ zetten, dan worden ze wel herkend.
Verder worden niet alle toepassingen gesloten. Er is geen ‘kruisje in de rechterbovenhoek’ aanwezig. Toepassingen blijven op de achtergrond draaien. Misschien dat Windows daarom het taakbeheer zo eenvoudig bereikbaar heeft gemaakt, want daar kunnen de toepassingen wel gesloten worden.
Het lukte me in eerste instantie niet om navigatie te installeren. Het was me niet duidelijk waar dit aan kon liggen. Via-via op het internet stuitte ik op de opmerking dat het kon liggen aan het feit dat er nog geen .Net Framework 3.5 geinstalleerd was op de telefoon. Nadat ik dit geinstalleerd had, kreeg ik Sygic McGuider aan de praat. Of het een verband houdt met het ander weet ik niet, maar feit is dat het me gelukt is.

Evenals Apple en Android beschikt Windows over een applicatiewinkel, de Marketplace. Tja, wat kan ik hier over zeggen. Het heeft niet veel te bieden. Wat ik ook niet begrijp is dat je niet alle applicaties wereldwijd kunt zien. Er staat in de opties van de Marketplace weliswaar ‘Wereldweergave’, maar daaronder moet je kiezen voor de specifieke catalogus. Het is me duidelijk geworden dat de Nederlandse catalogus niet hetzelfde biedt als de Amerikaanse of Engelse. Vind ik vreemd.

Door mij ge´nstalleerde programma’s:
- Opera Mobile. Ik ben zelf trouw gebruiker van de desktop-versie van Opera, dus ligt dit voor de hand. Is bovendien ook sneller dan IE, zowel in desktop als in mobiele vorm.
- Trackr. Voor het bijhouden van een GPS-track, bijvoorbeeld bij het mountainbiken.
- Total Commander
- .Net Framework 3.5 (Mobile)

Ik sta open voor suggesties en opmerkingen. Mogelijk dat jullie programmaatjes hebben of tweaks of iets dergelijks die dit toestel nog beter in gebruik maken. Of gewoon programmaatjes die leuk zijn.

Heb jij ook een Samsung Omnia Pro B7330 Zwart?

Ik heb 4 vragen:
1. Kan je het gewone menu aanpassen:

2. Heb je toetsverlichting?(voor als ik eventueel 's nachts een SMS wil schrijven)

3. Ik wil hem prepaid nemen dus kan je goed kiezen tussen 3G en Wifi?

4. Welke mobiel lijkt jou betrouwbaarder? (E71 of deze)

Ik zit namelijk zeer te twijfelen tussen deze en de e71.

Alvast bedankt
OkÚ,
Ik ben aan het kijken voor een los toestel.(Dus e72 is een beetje aan de dure kant)
Maar ik heb onderhand alweer veel leukere/goedkopere mobieltjes gezien.
Bijv:
Nokia 5530
Nokia 5630
etc

Ik heb er lang over nagedacht maar denk toch echt dat ik voor een nokia ga(omdat ik wel wil dat hij vele jaren meegaat en dat dit niet te zeggen is over zoiets als samsung(niet met mijn gebruik In Ieder Geval.))

MVG
naar het schijnt zijn ze een android port aan het maken voor dit toestel,
de vraag is echter maar om dat gaat werken zonder aanraakscherm, als dat redelijk werkt dan is dit de betere telefoon, in de meeste andere gevallen zou ik zelf eerder kiezen voor de e71, - maar dat is omdat ik symbian redelijk gewend ben, en er behoorlijk veel apps voor ken, en gebruik. ook een aantal j2me- apps die prima op de e71 werken.
Ik ben toch voor deze telefoon gegaan indien ik deze voor veel minder geld kon kopen dan de e71 en al die andere nokia's.
Maar waar heb je dat gelezen want ik wil wel android op deze telefoon hebben!!
De windows versie is gelockt bij mij op dit toestel. Ik kan zelfs niet eens kiezen welke icoontjes ik in mijn startmenu wil zien en welke niet. Weet iemand hoe dit aan te passen valt, want ik vind het redelijk irritant aan het worden.
@ GraveDigger

Voor een smartphone is de accuduur van deze telefoon heel goed!!
Je haalt met veel sms´en en internetten nogsteeds makkelijk 2 of 3 dagen!!
Absoluut aan te raden voor de zakelijke gebruikers!
Hoi,

tot mijn spijt zie ik je reactie nu pas. Bij deze alsnog de antwoorden:
1. Je kan het menu in zoverre aanpassen dat je kunt kiezen tussen een lijst of een raster. Een raster is zoals de foto die je bijgevoegd had. Een lijst vind ik persoonlijk makkelijker.
2. Onder het energiebeheer van de telefoon kun je kiezen of je inderdaad toetsenbordverlichting wilt en op welke tijdstippen. Maar het toetsenbord is dus verlicht.
3. Ik weet niet precies wat je hier mee bedoelt. Ik vind zelf wel dat je eenvoudig kunt kiezen voor wifi. Onder de knop 'Lock Quick' (om snel een profiel te kiezen, of de telefoon te vergrendelen) kun je ook eenvoudig naar het 'Draadloos beheer', waar je snel wifi in- en uit- kunt schakelen.
4. Toevallig heb ik sinds een dag ook de beschikking over een E71 (zakelijk), maar ik kan nog niet veel over het dagelijks gebruik zeggen. Ik weet ook niet wat je zoekt. Ik denk dat de 'look and feel' voor 80% overeenkomen. Ben je Windows Mobile gewend? Ik persoonlijk wel. Een en ander is voor dus makkelijk te vinden.
Ik heb wel zitten spelen met de E71, en ik moet zeggen dat ook hier het menu niet zo gebruiksvriendelijk is. Het is 'hoe meer opties, hoe ingewikkelder'. Dit geldt denk ik een beetje voor beide telefoons.
Wat ik er nu van zeggen is:
- De E71 is zwaarder
- De E71 heeft wel een flitser op de camera, maar maakt naar mijn mening mindere foto's (beide hebben 3.2 Mp)
- De E71 heeft een kleiner scherm (misschien belangrijk ivm navigatie)
- Beide hebben zo gekozen voor hun eigen sneltoetsen op het toetsenbordje. Is kwestie van wennen.

Heb je de E72 al overwogen? Heeft iets betere camera.
K ben sinds een paar weken in het bezit van een Samsung B7330. Net je tips geprobeerd om een andere sms toon in te stellen en dat is me al gelukt. Maar over het deel van de net.framework heb ik wat vragen. K heb het exe bestand gedownload, maar hoe krijg ik dit ge´nstalleerd op m'n gsm. T is m'n 1ste smartphone, dus ben ik nog volop in de 'ontdekkingsfase'.

Mvg
Ingrid
Ik heb hem nu een paar maanden en hij werkt heel goed,
ik deel ook je positieve en negatieve eigenschappen ;)

Nette review!

ps: bedankt voor de tip voor het instellen van een sms toon ;)
Ik ben ook op zoek naar een vervanger van men huidige toestel.
Op dit moment twijfel ik een beetje tussen de E5 van nokia en deze Samsung.
Ik heb hiervoor een HTC snap gehad en was best te spreken over WiMo 6.5

Kan je me iets meer vertellen over de Accu van deze GSM?
Hoe lang gaat hij ongeveer mee met normaal gebruik? (beetje sms, internet, af en toe wat bellen)

Ik ben namelijk op zoek naar iets zakelijks maar liefst ook een toestel dat het langer dan 1 dag uit houdt.

Alvast bedankt voor je antwoord.
p.s heel goeie review. Heeft me zo goed als over de streep getrokken ivm dit toestel :)