AMD Phenom II X4 955 Black Edition Review

luukvanbeers 8 april 2010, laatste update op 12 april 2010, 2.674 views

AMD Phenom II X4 955 Black Edition

Pluspunten

• Prijs/Kwaliteidverhouding
  • Overklokbaarheid
  • Warmteproductie

Minpunten

• Compatibiliteit
  • Meegeleverde Koeler

Reden Aankoop
Ik als aankomend studiotechnicus experimenteer graag met muziek en opnames. Ik heb thuis een opnamestudio waarbij ik opneem met de computer. Ook gebruik ik de computer om te mixen. Vooral het laatste kost veel processorkracht en eist een stabiel systeem. De meeste mensen kopen voor deze reden een PowerMac. Omdat ik nog wel windows wil draaien en het geld niet op mijn rug groeit heb ik er voor gekozen om mijn eigen PowerPC samen te stellen.

Een lange tijd heb ik de prijs van de Phenom II 965 in de gaten gehouden, het flaggenschip van AMD. Vanaf het begin heb ik rondgelopen met de gedachte "als ik een nieuwe processor koop, koop ik gelijk de beste". Ik ging de beste en de 1na beste processor van AMD eens met elkaar vergelijken en het enige verschil zat hem in het aantal Ghz. Wat te doen, wat te doen... 20 euro meer uitgeven voor 0,2 Ghz erbij? of diezelfde 20 euro uitbesteden aan een goede koeler waarmee je je processor ook nog eventueel op kan klokken?

Bestelling
Ik heb hem besteld bij Azerty, ik was ook wel toe aan een nieuwe systeemkast en een CPU koeler dus deze heb ik er gelijk bij besteld. Toen ik hem binnen kreeg verbaasde ik me al bij het formaat van het doosje waar de CPU in zit. Ik kon me nog herinneren dat mijn Athlon doosje nog groter was.

Ik opende het doosje en was weer verbaasd. Wat een kleine koeler! :o De meegeleverde koeler van mijn Athlon was is nog groter! Gelukkig had ik ook meteen een Scythe Katana III bij besteld die niet bleek te passen in de socket omdat ik per ongeluk de Intel versie van deze koeler had besteld... :9

Prestaties
Uiteindelijk heb ik de Athlon koeler op de Phenom gezet en de temperatuur in de gaten gehouden bij een potje flink gamen. De CPU werdt niet warmer dan 45 graden!!!. Ik kon de niet-warme heatsinks nog gewoon aanraken. Tijd om de CPU over te klokken....

Ik heb de CPU Multiplier op 18x gezet (3,6Ghz) en nog steeds blijft de CPU onder de 50 graden. Top!
Nu maar wachten op AMD "RTMS clips" van Scythe om de CPU er nog eens flink van langs te geven.

Ik heb de CPU met GTA4 getest.

AMD Athlon 64 X2 6000+-Windows Prestatie Index - 6.1
Met mijn vorige processor was dit spel simpelweg niet te spelen zo schokkerig ging het... Met behulp van "AMD Fusion Utility for Desktops" wist ik het spel nog fatsoenlijk te spelen. De display options stonden allemaal op het allerlaagste.
Framerate: ~20FPS.

AMD Phenom II X4 955-Windows Prestatie Index - 7.3
Ik was er van overtuigd dat ik met deze processor Fusion Utility niet hoefde te draaien. Nog steeds met alle Display options op het allerlaagste startte ik het spel. SMOOTH!! Display options nu op allerhoogste (behalve view distance want de videokaart heeft (maar) 1gb geheugen). SMOOTH!! geen enkel probleem mee!!
Framerate: ~60FPS

Ik zou zeggen dat dit dus een hele verbetering is.

LET OP!! De CPU draait NIET op alle DDR2 1066Mhz geheugenreepjes!!! Ik heb deze reepjes erin gezet: http://tweakers.net/price...yperx-khx8500d2k2-4g.html
en hij draait maximaal op 800Mhz. Ik heb in de BIOS het geheugen manual op 1066 gezet maar dan krijg ik na enkele minuten een "blue screen of death". Door de FSB te verhogen naar 225 heb ik het voor elkaar gekregen om het geheugen tot 900 Mhz te krijgen. RAM temps zijn rond fe 60graden.

Heb jij ook een AMD Phenom II X4 955 Black Edition?

Kan het niet zo zijn dat je dit in het bios moet instellen?
Het bios kijkt doorgaans naar de Jedec parameters.
Die zijn minder dan de fabrikanten specs.

Ik heb hetzelfde aan de hand gehad met een X4 965 Black Edition en OCZ DDR3-1333 geheugen. In het bios heb ik de parameters aangepast conform de specs van OCZ. Alles werkte toen prima.
Jah zijn limiet is 62 graden, heb deze processor ook in mijn bezit in combinatie met een gigabyte moederbord en ocz fatality geheugen is zeer stabiel.
Ik heb de fsb op 225 gezet en geheugen draait zo op 900 mhz.
Als ik eens een stresstest doe komt em wel gevaarlijk dicht bij die 62 graden limiet,staat nu een coolermaster hyper tx2 koeler op die ik nog had liggen maar denk wel van eens een andere aan te schaffen had graag bij een stresstest max een temp gezien van 55 graden ofzo :)
Voor de rest een topcpu die geen gat achterlaat op uw bankrekening :9
Exact hetzelfde hier met het geheugen:
pricewatch: OCZ Platinum Dual Channel OCZ2P10664GK

Deze kan ook maar op 800MHz, maar ja daar merk ik dus niks van; geheugen score staat hier gelijk aan processor, zelfs bij overclocken (7.3-7.4).
Mijn koeler bij mijn 955 doet het ook prima.
Verder leuke review, wel een beetje kort misschien.

Ik heb helemaal dezelfde scores (dus bij alle onderdelen) bij Windows Prestatie Index.
Had gehoopt dat je wat meer kon vertellen over de reden van aanschaf, ben wel benieuwd naar welke software je voor de audio toepassingen gebruikt en hoe de processor zich bijvoorbeeld in Reason met een flink aantal samples houdt. Hoeveel sporen audio kun je mixen zonder drop-outs en latency? Welke audio hardware gebruik je in combinatie?
Ik vind het een beetje een korte review, misschien wat meer informatie?
Meestal heeft het geheugen wat meer spanning nodig om die snelheden te kunnen draaien, check het ff op de website.
Verder had je geen vragen???