LG OLED55C8PLA Zwart

Specificaties 55" • Ultra HD • OLED • HDR • 1 tuner • 120Hz - Bekijk alle specificaties

LG OLED55C8PLA Zwart Review

Gielfreson 4 december 2018, laatste update op 4 december 2018, 189 views Product gekocht

LG OLED55C8PLA Zwart

Deze TV gekocht via Foka.NL. Dit toestel heeft een adembenemende weergave! Prachtige kleuren, hoge helderheid, hemelse zwart weergave en een vlot en reactief besturingssysteem. Ook de ingebouwde speakers presteren veel beter dan ik van een TV had verwacht, ik gebruik mijn huidige speakers zelfs niet meer. 1 woord: TOP!

Pluspunten

• OLED is prachtig!
  • Diep prachtig zwart
  • Dunne randen
  • Lage input lag
  • Magic remote werkt prettig
  • WebOS 3.5 werkt vlot en reactief

Minpunten

• Super dun scherm voelt kwetsbaar aan
  • OLED scherm gevoelig voor reflectie

Inbrandgevoeligheid Score: 2

Dit toestel heb ik gekocht bij Foka.NL waar ik via Whatsapp een goede deal heb kunnen krijgen.
Mijn vorig toestel was een relatief goedkope Samsung LCD uit 2010, waardoor de WOW-factor bij het eerste zicht erg groot was! Wat een kleurweergave!!

Uitpakken en opbouw

De TV werd geleverd in een vrij grote doos, ik kreeg hem met moeite via het koffer mijn auto in. Ik had vooraf meerdere reviews gelezen en uitpakfilmpjes op YouTube bekeken, waardoor ik wist dat ik voorzichtig te werk moest gaan.
Samen met een tweede persoon heb ik voorzichtig de instructies gevolgd en zonder problemen het toestel kunnen in elkaar steken en plaatsen.
Vooral bij het verplaatsen is het opletten aangezien de bovenkant van het scherm zo dun is dat het mij de indruk gaf in 2 te kunnen breken, wat niet gebeurd is! Goed zorgen dat je de achterkant onderaan vastneemt en slechts sturing geeft met je andere hand aan de bovenkant van het scherm.

Eerste gebruik

Een korte setup wordt doorlopen bij het eerste opstarten van het toestel. Na het uitvoeren van een software update ben ik dan aan de slag gegaan met alle menu's te doorlopen en wat testen uit te voeren.

Alle menu's doorlopen was een prettige ervaring. Mijn ervaring met besturingssystemen van oudere smart TV's had me lage verwachtingen gegeven, maar WebOS 3.5 in samenwerking met de A9 SOC doet alles vloeiend en vlot aanvoelen. De Magic Remote is ook leuk in gebruik, niets op aan te merken!

Ik had 4K materiaal gedownload van 4ksamples.com en op USB gezet om onmiddellijk de ware kwaliteit onder ogen te krijgen. Simpelweg adembenemend! Nadat ik de weergave op "Vivid" had gezet nog des te meer!

Gebruik nadien

Ik gebruik de LG OLED C8 niet om gewone TV te kijken, waardoor ik me hierover niet kan uitspreken.
PlayStation 4 en verbonden aan mijn PC zijn de voornaamste doelen waarvoor ik hem gebruik. Het tussenstuk van mijn oudere MacBook Pro limiteert de resolutie wel tot 1080p, maar een nieuwe 4K stuk is onderweg. De upscaling van de TV doet hier wel goed z'n werk.

Jammergenoeg heb ik geen PlayStation 4 PRO, dus kan ik niet van 4K genieten. Maar opnieuw, de upscaling doet z'n werk meer dan goed genoeg en geeft alles toch een goede ervaring. De lage inputlag is merkbaar (in vergelijking met mijn oud toestel) en voelt super!

De optie ScreenShare heb ik ook al vaak gebruikt. Hiermee wordt het beeld en geluid vanop mijn Android toestel (OnePlus 5T) gecast naar de TV. Ik vind dit erg handig om bv YouTube filmpjes mee te bekijken. Het navigeren met mijn smartphone zal naar mijn mening altijd leuker zijn dan de smart functies van de TV zelf. ScreenShare is veel reactiever dan ik had verwacht.

Om reflectie op het scherm tegen te gaan heb ik gezorgd dat ik in de dag verduisterende gordijnen heb en 's avonds geen lichtbronnen voor het scherm. Met deze voorzorgen heb ik helemaal geen last van de reflectieve gevoeligheid.

Qua geluid overtreft het ook mijn verwachtingen! Ik had me al een setje Bose pc speakers aangeschaft, maar de ingebouwde speakers zijn naar mijn mening meer dan voldoende.

Veiligheid naar de toekomst toe

Wat me op voorhand zorgen baarde waren de negatieve reviews over permanente burn in bij OLED schermen. Dit komt echter pas voor na veelvuldig herhalen van hetzelfde logo of HUD. Dit heeft me vanaf dag 1 doen opletten dat ik mijn laptop niet op een stilstaand scherm laat staan. Screensaver op de laptop, TV in standby als ik pauzeer in games en alle opties in WebOS geactiveerd die dit kunnen tegengaan.

Schitterende ervaring tot nu toe! (3weken gebruik)
Fantastische kleurweergave en heerlijk diepe zwartwaarden.
Wees voorzichtig bij het verplaatsen, het scherm is zo heerlijk dun dat het breekbaar lijkt.

Heb jij ook een LG OLED55C8PLA Zwart?