Specificaties 1-bay NAS met 1TB opslag - Bekijk alle specificaties

WD My Book World Edition 1TB Review

Postman_Pat 8 april 2010, laatste update op 8 april 2010, 2.824 views

WD My Book World Edition 1TB

Pluspunten

• compact
  • stil (zeker omdat ie bij ons in de meterkast staat)
  • snel genoeg om data via wireless over te zetten (daar heb je geen Gb-netwerk voor nodig)
  • hackbaar

Minpunten

• Mionet moeilijk uit te zetten (dien je voor te hacken)
  • standaard download-software traag en cpu-vretend

Features Score: 4
Sinds 2 maanden heb ik deze NAS in bezit. Ondanks recensies die niet echt erover te spreken waren heb ik hem toch gekocht.
Ik wilde gewoon een simpele netwerk opslag hebben waarop de foto's en muziek centraal konden worden opgeslagen. Wat dat betreft is de WD MBWE daar ideaal voor.
Nadat de NAS is uitgepakt heb ik hem aangesloten met een netwerkkabel aan mijn notebook. Dit wordt ook aangeraden om te doen omdat de doorvoersnelheid dan hoger ligt dan wanneer je gebruik maakt van het wireless netwerk. Wanneer je de NAS hebt aangesloten dien je software van WD te gebruiken om enkele zaken in te stellen (gebruikersomgevingen e.d.)
Wanneer dit is gedaan is de nas met 3 standaard netwerkschijven aanwezig (terugwerkend vanaf Z), een download, media en persoonlijke schijf.
Daarna is het een kwestie van drag-and-drop om bestanden over te zetten. De 1e keer dat ik alles over ging zetten (ettelijke GB aan foto's en muziek/films, en applicaties/games) duurde het kopieren wel lang. Maar dit is slechts 1 maal echt nodig. Daarna zal (bij mij in ieder geval) niet meer zoveel GB aan data gekopieerd hoeven te worden.
De software welke de WD schijft gebruikt draait onder linux en is dus eenvoudig aan te passen. De mionet-software welke standaard wordt gebruikt voor remote-beheer kan je uitzetten en dit zou ik ook aanraden om te doen. Op de site "HACKING MY BOOK" kan je allerhande tips vinden om andere software te draaien.
Zo maak ik geen gebruik meer van de standaard downloader (c-torrent) maar draai ik een andere (Transmission). De standaard downloader kreeg het nog wel eens voor elkaar om de NAS niet meer bereikbaar te maken (te hoge CPU load). Gelukkig kan je met bijv. Putty nog wel een connectie krijgen om dan via de CLI alsnog commando's uit te voeren (SSH connectie).
Dus opslag en torrents downloaden is tot op dit moment het meest door mij gebruikt.
Verder kan je ook een website hosten vanaf dit NASje. Ook kan je door de secundaire software je schijf vanaf een andere locatie bereikbaar maken door bepaalde poorten op je Router open te zetten (wel alle directories op je NAS met wachtwoorden beveiligen!).
Ook zit er nog een mediaserver op welke met een mediaplayer zou moeten kunnen samenwerken (bijv WD HDTV live), maar dat ga ik waarschijnlijk later dit jaar nog proberen.

Wat mij betreft voldoet deze NAS aan mijn wensen en heb ik zeker geen duurdere nodig.

Heb jij ook een WD My Book World Edition 1TB?

Ondersteund deze schijf ook NTFS partities via het netwerk?
Alleen via USB (Externe schijf) ... schijf intern is niet NTFS.