sluiten

Onderzoek Tweakers

Naar het onderzoek

Fitbit Charge 2 - Black/Gunmetal (L)

Fitbit Charge 2 - Black/Gunmetal (L) Review

PeacekeeperNL 2 december 2018, 219 views Product gekocht

Fitbit Charge 2 - Black/Gunmetal (L)

Prima fitnesstracker met veel opties, maar beschadigt redelijk snel. Accu gaat lang mee, maar het polsbandje daarentegen niet.

Pluspunten

• Goede accuduur
  • Doorlopende hartslagmeting
  • Verwisselbare polsbandjes
  • Service van Fitbit

Minpunten

• Levensduur van het originele polsbandje
  • Niet altijd gevoelig genoeg voor stappenregistratie
  • Niet waterdicht
  • Lastig schoon te houden

Noot vooraf: Voor Huawei-gebruikers, let erop dat Fitbit (zeer waarschijnlijk) niet compatible is met je toestel!

Omdat ik sinds kort een upgrade heb van mijn Fitbit van een Charge 2 naar een Charge 3, en ik van de Charge 3 een review wil gaan schrijven, wilde ik ook nog even kort mijn mening over de Charge 2 laten weten.

De Fitbit Charge 2, Gunmetal Black special edition, is een mooie fitnesstracker met verschillende opties. Het scherm is echter wel van plastic/kunststof, waardoor deze eenvoudig beschadigd raakt.

Het koppelen met mijn vorige telefoon (Galaxy S7), maar ook mijn huidige (OnePlus 6) ging soepel en vlot. De Charge 2 meet, in tegenstelling tot de Alta en Alta HR, ook het aantal verdiepingen wat je omhoog bent gegaan, aan de hand van luchtdruk. Dit heeft echter als consequentie dat als je op een dag een lange wandeling maakt door het bos, en er komt storm/slecht weer aan, je ineens heeeeeel veel verdiepingen hebt geklommen. Daarmee is de 700-verdiepingen-op-een-dag-badge wel makkelijk te halen, want anders lijkt mij die 700 verdiepingen tamelijk onmogelijk.

De gevoeligheid voor het tellen van stappen is mede afhankelijk van de instellingen in de app, wat je dominante hand is, en aan welke pols je de Fitbit draagt. Zelf wissel ik regelmatig van pols waar ik de fitbit draag, maar ik was er wel achter gekomen dat ik dan in de app ook moet aanpassen aan welke pols ik het apparaat draag. Bij een verkeerde instelling is de gevoeligheid namelijk enorm laag, waardoor je veel stappen mist.

Wat ik verder erg prettig vond van de Fitbit Charge 2, is dat de slaap wordt bijgehouden, en gedurende de dag doorlopend je hartslag wordt gemeten. Dit laatste had ik zelf van verwacht dat het best een (negatieve) impact op de batterijlevensduur zou hebben, maar dat viel me reuze mee; ik haalde 5 tot 6 dagen gemiddeld op een accuduur, ook na een jaar nog!

Echter, na een jaar heeft bij mij het originele Fitbit bandje de geest gegeven. Hierover contact gehad met Fitbit klantenservice, en ik kreeg na een kwartier al antwoord waarin mijn adresgegevens werden gevraagd, en een foto van het product met op papier geschreven het case-nummer. Hierna werd in no-time een nieuw polsbandje toegestuurd. De klantenservice ben ik dan ook zeer over te spreken.

Wat ik tevens een minpunt vond aan de Charge 2 is dat deze lastig schoon te houden is. Het is een magneet voor dode huidcellen. Het polsbandje is nog wel goed schoon te maken, maar de kleine naadjes van de tracker zelf zijn echt verzamelpunten voor dode huidcellen. Je moet dus geen smetvrees hebben als je er een draagt, of je moet dagelijks met een speld de naadjes schoonkrassen.

Inmiddels heb ik mijn Charge 2 wel ingewisseld voor de Charge 3, simpelweg omdat de Charge 3 waterdicht is, en ik daar mee kan douchen. Bij de Charge 2 schijnt het wel te kunnen, maar ik probeer het toch niet graag uit.

Mocht je nog vragen over de Charge 2 hebben, laat het gerust weten in de comments. Te zijner tijd zal in ieder geval een uitgebreide review van de Charge 3 verschijnen!

Heb jij ook een Fitbit Charge 2 - Black/Gunmetal (L)?

Op internet lees ik dat OP6 niet te koppelen is met Fitbit Charge 2. Maar bij jou kon dit dus wel?
Hier ook een Fitbit Charge 2 en een OnePlus 6. Werkt prima!
Allebei hebben de meest recente firmware.
Dan even interessant om te weten, heb je je Fitbit Charge 2 eerst geactiveerd op een andere manier/met ander device alvorens je hem aan je OP6 koppelde?
Weet ik heel eerlijk gezegd niet meer.
Ik had hiervoor een OnePlus 3T, daar gebruikte ik de FitBit ook mee. Maar de Charge2 is ook een keer onder garantie vervangen door Fitbit. Durf echt niet meer te zeggen of ik die vervangende toen in 1x op de OnePlus 6 heb gekoppeld of dat nog met de 3T was. Sorry.
Maakt niet uit ;) Maar wellicht dat het verschil heeft gemaakt. Toch wel raar dan dat sommige mensen wel en andere mensen geen problemen hebben in de combinatie OP6 met Fitbit.
Wellicht iets voor een topic op GoT om er achter te komen wat dat in zit?
Onder een review lijkt mij dat niet helemaal de juiste plek. ;)
Strak plan haha, maar was vanwege de vraag van @crimedevil ;)
Hi @crimedevil bedankt voor je reactie!
Jazeker. De Fitbit Charge 2 heeft prima gewerkt met mijn OP6. Mogelijk dat dit door een update aan één van twee zijden inmiddels niet meer mogelijk is, kan natuurlijk altijd. Maar ik had toentertijd geen problemen met het koppelen van de Charge 2 met mijn OP6.
Wat mogelijk hier ook nog verschil in maakt is dat de Charge 2 al eerst geactiveerd was met mijn Galaxy S7, en toen ik de switch van telefoon heb gemaakt, dat de Charge 2 alleen nog gekoppeld moest worden. Want jij heb dus problemen met het koppelen van je fitbit met je OP6?