Schiit Magni 3 Review
Ondanks dat Schiit ongeveer 8 jaar bestaat, heeft het snel naam gemaakt op de markt. Op de Nederlandse markt komt deze naam niet zo gigantisch vaak terug, en dat werkt mijn interesse. Waarom niet? Heeft dat met de kwaliteit te maken? Ik zoek het uit!
Pluspunten
Power wat het setje kan produceren Helderheid van het geluid Gemak qua gebruik - Plug & Play Aantal aansluitingen Tot en met 32-bit/192 kHz
Minpunten
Kabels (behalve adapters) niet meegeleverd Door trillingen kan de Modi 2 Uber switchen qua input - de Modi 3 heeft een switch waarbij dit verholpen is
Eindoordeel

Inleiding
Ondanks dat Schiit ongeveer 8 jaar bestaat, heeft het snel naam gemaakt op de markt. Op de Nederlandse markt komt deze naam niet zo gigantisch vaak terug, en dat werkt mijn interesse. Waarom niet? Heeft dat met de kwaliteit te maken? Ik zoek het uit!Voor degene die Schiit niet kent, in dit geval review ik de Modi en Magni. De Modi is een DAC (voor het aan kunnen sluiten van digitale bronnen) en de Magni is een AMP (kortom, een hoofdtelefoonversterker/amplifier).
Met deze combinatie heb ik in mijn review een USB aansluiting vanaf mijn computer mijn headset kunnen voeden met prachtige audio. Uiteraard ga ik daar verder op in, in mijn review!
Mocht je geïnteresseerd zijn achter hoe Schiit is ontstaan, daar heeft Jason (één van de medeoprichters van Schiit) een gigantisch blog (klik) over geschreven - met ook veel humor.
Specificaties
Laten we aftrappen met de specificaties van de Magni 3 (jawel.. mag wel!).Magni 3
Frequency Response:20Hz-20Khz, -0.1db, 2Hz-200KHz, -3dB
Maximum Power, 16 ohms:
3W RMS per channel
Maximum Power, 32 ohms:
2W RMS per channel
Maximum Power, 50 ohms:
1.3W RMS per channel
Maximum Power, 300 ohms:
430mW;RMS per channel
Maximum Power, 600 ohms:
230mW RMS per channel
THD:
Less than 0.001%, 20Hz-20KHz, at 1V RMS, less than 0.02% at 5V RMS into 32 ohms
IMD:
Less than 0.001%, CCIF
SNR:
Greater than 108db, unweighted, referenced to 1V RMS
Crosstalk:
-70dB, 20 Hz-20KHz
Output Impedance:
Less than 0.3 ohms at either gain
Gain:
2 (6db) or 7 (17db), selectable via rear switch
Topology:
fully discrete, all-bipolar, symmetrical current-feedback design with no capacitors in the signal path and DC servo
Protection:
Standard failsafe DC power input and muting relay
Power Supply:
“Wall wart” style 24VA 14VAC transformer, regulated +/- 17V rails with over 6,000uF filter capacitance
Power Consumption:
6W
Size:
12.7 x 8.9 x 3.18 cm
Weight:
0.45 kgs
Modi 2 Uber
En uiteraard de specificaties van de Modi 2 Uber!Inputs:
USB, Toslink SPDIF, Coaxial SPDIF
Sample Rates and Bit Depths:
16/44.1 to 24/192 via USB, Coax, and Optical
Input Receiver:
SPDIF: AKM 4113. D/A Conversion IC: AKM AK4490. Analog Summing, Active Filtering: Based on OPA1662 with precision thin-film resistors, DC coupled
Output:
RCA (single-ended)
Output Impedance:
75 ohms
Frequency Response:
20Hz-20KHz, +/-0.25dB
Maximum Output:
2.0V RMS
THD:
0.001%, 20Hz-20KHz, at max output
IMD:
0.001%, CCIR
S/N:
>104dB, referenced to 1.5VRMS, unweighted
Crosstalk:
-80dB, 20-20kHz
Power Supply:
USB powered with +/-5V switching rail generator; auxiliary USB power input for 0mA USB power draw devices (like phones and tablets)
Size:
12.7 x 8.9 x 3.18 cm
Weight:
0.45 Kgs
Uitpakken
De twee boxen van de Magni en Modi Uber. Of dit is een press-sample, of Schiit stopt in iedere geval geen geld in sierlijke dozen waarop 100x staat beschreven wat een product allemaal niet kan
Uiteraard wordt er voor beide producten een owner’s manual meegeleverd.

Tijdens het uitpakken viel in iedere geval op dat de adapter van de Magni best groot is. En dat is niet gek, de Magni kan best wat power bieden, en daar kom ik later op terug!

Beide producten zaten overigens ingepakt - vers van de pers.
Wat aan de Modi opvalt, is dat deze een kleinere adapter heeft, wat natuurlijk niet gek is. De Magni stuurt namelijk de koptelefoon aan.

Samen maken de Schiit Magni 3 en Modi 2 Uber een mooi en leuk torentje. Het geborstelde staal oogt ook erg netjes, eveneens de afwerking van de schroeven en andere materialen. De rubbers onder de producten zorgen er eveneens voor dat deze mini-powerhouse niet zomaar wegschuift.

Wat eveneens opvallend is, is dat er redelijk wat opties op de Schiit Magni en Modi zitten. Zo kan de Modi 3 Uber via Coaxial, Optical of USB aan worden gesloten op een apparaat. De meest linkse RCA-out (rood/wit) aansluitingen worden gebruikt om connectie te maken met de Magni 3 (of andere Schiit product uiteraard - er is namelijk genoeg). En uiteraard zit er ook nog een powerswitch op de Modi 2.
Op de Magni 3 zitten twee RCA aansluitingen waar de RCA input op binnenkomt vanuit de (bijvoorbeeld) Schiit Modi 2 Uber. De ‘out’ kan worden gebruikt om een speakersetje aan te sluiten. Eveneens zit er een gain switch (voor meer of minder power) op. En niet te vergeten ook op de Magni zit een powerswitch.


Met de stevige 6,25mm jack kan menig headset worden aangesloten. In dit geval (en ik kom later terug met een andere lijst aan koptelefoons die ik voor deze review gebruikt heb) heb ik een Beyerdynamic DT880 aangesloten.

Beide kastjes hebben beide een mooi wit ledje. In geval van de Magni om aan te geven dat deze aan staat. De Modi 2 Uber laat zien op welke input deze staat.

Muziek
Qua muziek was ik aangenaam verrast. De nummers die ik beluisterde, speelde ik zowel over de Beyerdynamic DT880 Pro als de AKG K712 Pro.Laten we even wat harder beginnen deze keer en eindigen op een rustige noot.
In geval van een set van Da Tweekaz kwam de DT880 met zijn 250 Ohm best goed van de grond - letterlijk. De bas wordt door de Magni en Modi heerlijk weergegeven, maar ook weer niet te..
Wat echter een grotere verbazing was, is dat de AKG K712 Pro echt goed klonk met de diepere tonen - en dat terwijl de headset daar eigenlijk niet voor is. De basweergave was hier prima door. Sterker nog, zo prefereer ik het. Niet te veel, maar ook vooral niet dat de bas niet te horen is.
De Modi en Magni zorgen eveneens voor een goede mid en high - wat in veel gevallen pas goed te horen is wanneer er nummers voorbij komt waar gesproken/gezongen wordt wordt.
Om even in de ‘hardere stijlen’ te blijven; Noisia Radio is voor de mensen die het niet kennen een podcast voor drum & bass. Gedurende het schrijven van de gehele review heeft de podcast opgestaan.
De Beyerdynamic DT880 Pro heeft in mijn optiek wel wat power nodig om de drivers aan te spelen, maar dat lukt met de Magni en Modi best aardig. Nou ja.. aardig. Dat moge een understatement zijn. De bas dreunt lekker weg doordat de Schiit’s best goed hun werk doen.
De mids en bas worden echt omarmd door de Magni en Modi. Muziek klinkt voor mijn gevoel ook echt alsof het zo hoort te zijn.
Kippenvel! Elke keer als ik er naar luister krijg ik kippenvel en ben ik even stil. Wat heerlijk! Luisterend op mijn moederbord en via de Schiit Modi en Magni is er zeker wel vast te stellen dat via Schiit het gezang en de instrumenten meer tot zijn recht komen. De violen klinken prachtig, helder, warm, of je ernaast staat. James Brown klinkt zoals gewoonlijk goed, maar in dit geval ook echt perfect.
De muziek van Michael komt echt tot leven door de Schiit Modi en Magni, de tonen zijn bijzonder helder. De bas is in zowel de AKG als de Beyerdynamic goed - niet te overdreven. De mids en high’s zijn heerlijk. De klanken zijn voor mijn gevoel warmer dan wat ze anders zijn.
En om groovy af te sluiten…. allemachtig. Ik heb dit nummer nu 5x beluistert en het blijft heerlijk. Wat een artiesten!
De instrumenten zijn zo onwijs vol, helder. Het voelt alsof je met je headset in een keyboard zit. Op de DT880 Pro voel je zoveel power geleverd wordt door de Shiit’s.
De low’s, mid en high zijn perfect.
Mocht je meer van zulke nummers kennen, stuur ze door, maak je mij erg blij mee!
Conclusie
De Schiit Modi 2 Uber & Schiit Magni zijn in mijn optiek niet Schiit (pun intended). Sterker nog, ik ben echt onder de indruk van dit setje. Gedurende het testen gebruikte ik een tweetal verschillende headsets. De ene die wat zwaarder was en een goede basweergave heeft, en een andere die juist tegenovergesteld is, namelijk de Beyerdynamic DT 880 Pro en AKG K712 Pro.Een klein nadeel wat mij met de Modi 2 Uber opviel is dat tijdens het gebruik van deze kastjes voor meerdere weken is dat de ‘input’ knop soms opeens een andere output kanaal selecteerde. Ik vermoed dat dit door de trillingen kwam en de knop die vrij gevoelig is. Op het moment is de Schiit Modi 3 al uit die een switch aan de voorkant heeft i.p.v. de ‘aanraakgevoelige’ knop. Daarnaast is de USB poort vervangen naar (wat lijkt) micro-usb. Hoe deze klinkt kan ik helaas nog niet zeggen, maar met een beetje geluk komt dit binnenkort in een volgende review (of review van een ander Schiit product!).
Schiit Modi Uber kan tot en met 32-bit 192000 Hz. Knal daar een paar flacs tegenaan en je bent echt een geruime tijd aan het genieten. En dat heb ik ook echt gedaan. Met de Beyerdynamic DT880 (250 Ohm), AKG K712 Pro, Sennheiser HD595 als de Beyerdynamic MMX300, speelde ik een hoop nummers met een hoop plezier af. Dat de DT880 nog met redelijk wat power weg kon worden gespeeld, daar verbaasde ik mij over.
Het fijne van dit setje is dat er ook nog een speakerset of dergelijke kan worden aangesloten. De Modi 2 Uber heeft een hoop opties!
In mijn optiek is dit setje, met de Beyerdynamic DT880 Pro een match made in heaven. Ook met de AKG K712 Pro klonk het geweldig scherp en helder. Sterker nog, het is dat de Schiit Modi 2 Uber en Magni terug moeten (wat al vrij schiit is natuurlijk), anders was dit mijn main audio set geworden en was ik fijn met de twee headsets gaan rouleren.
Mental note aan mijzelf; wanneer ik vanaf een Beyerdynamic DT880 Pro (250Ohm) naar een AKG K712 Pro switch, vergeet dan ook niet de gain even lager te zetten. Allemachtig, ik heb 5 minuten kippenvel gehad van de power die uit de AKG kwam (een headset die ‘gemakkelijker’ kan worden aangestuurd).
Het leuke aan zo’n (DAC en AMP) opstelling is, is dat het echt op vele toepassingen kan worden aangesloten. Mocht je bijvoorbeeld ook een kapotte audiojack op je moederbord hebben, dan kan je hiermee toch nog muziek afspelen - en dat klinkt dan nog eens lekker ook!
Moet eerlijk bekennen dat ik best onder de indruk ben van deze ‘kleine’ kastjes. Wat een power, maar ook echt heerlijk warm geluid.
Ik geef de Schiit Magni 3 en Modi 2 Uber beide 5 van de 5 sterren.
Reacties (44)
Iets van een versterker of zo, begrijp ik, of is het ook meer? Ik heb de naam Schiit nog nooit gehoord, en uit je review begrijp ik niet goed wat het moet voorstellen.
Oh wacht, nu zie ik het, een DAC + versterker...
[Reactie gewijzigd door Micio Nero op 22 juli 2024 13:55]
Excuus, heb het alleen in de conclusie vermeld zag ik! :'D
- Wat zijn het?
- Wanneer gebruik je deze apparaten? Wanneer niet?
- Wat heb je verder nodig? Versteker? Laptop? Telefoon? Kabels? ...?
Vanmiddag geen tijd voor gehad, maar ik pas het even aan! Bedankt
Seriously, dat moet toch beter kunnen.De Modi is een DAC en de Magni is een AMP.
Bijvoorbeeld:
De Modi is een DAC radio ontvanger en de Magni is een AMP koptelefoon versterker.
[Reactie gewijzigd door TWyk op 22 juli 2024 13:55]
[Reactie gewijzigd door TWyk op 22 juli 2024 13:55]
Onlangs begon ik weer met CD's luisteren en besefte hoeveel warmer en voller dat geluid is. Al jaren luister ik audio via een Raspberry Pi met Hifiberry DAC en nu ben ik op zoek naar een niet dure DAC die wel goed klinkt ;-)
Ik heb de Yamaha NP-S303 in huis gehad, een netwerkspeler, en een nieuw RP audio DAC van Allo Boss, maar beiden, hoewel erg open en ruimtelijk, missen in mijn opinie bas en warmte, en de stemmen klinken erg schel. Op de hoofdtelefoon klinken zij best goed, maar ik ga niet de hele dag met een ding op m'n kop rondlopen, daar ik 's-avonds ook al met zo'n ding op zit ivm m'n gehorige huis, als ik films kijk.
Nu vraag ik mij af hoe de Schiit Modi DAC klinkt op een stereo. Ik heb er veel over gelezen. Het schijnt een merk te zijn dat een eigen geluid heeft blijkbaar.
Mocht je meer van zulke artiesten hebben, let me know - via Pm!
Heerlijke muziek
[Reactie gewijzigd door Dutchiee.tv op 22 juli 2024 13:55]
Wat betreft het zilver, helaas... Ik heb ook alles zwart, dus mijn DAC steekt behoorlijk af. Er is ooit een "limited edition" in zwart geweest, helaas lijkt het erop dat het bij die ene uitgave gaat blijven.
Verder had je ook even een linkje naar de website kunnen plaatsen... www.schiit.com
Lees vooral de bedrijfsfilosofie eens door. De DAC's van Schiit zijn niet zomaar door de eerste de beste in elkaar gefrummeld.
[Reactie gewijzigd door Vlrdngr op 22 juli 2024 13:55]
Sinds een tijdje ook helemaal fan van dit merk. Geen BS audio spul waarbij de CNC-gefreesde aluminium behuizing imposant is maar wel by far het duurste onderdeel van het hele apparaat. Je betaald dus niet voor het uiterlijk maar gewoon een basic behuizing en simpele witte doos (ja, ook de vrij prijzige Yggdrasil zit in eenzelfde saaie witte doos als de spullen van de review) maar qua elektronica is het topkwaliteit. En het klinkt ook fantastisch.
Scanspeakman
[Reactie gewijzigd door Scanspeakman op 22 juli 2024 13:55]
Leuk review. Ik heb zelf ook de Magni 3 en de Mani (phono versterker). Kan me helemaal vinden in jouw review. Aleen heb ik nog een minpunt en ben ik benieuwd of jij die ook hebt. Heb jij ook bij de Magni als je aan de volume knop draait dat er een kraakje/ruis is? Het is alleen bij volume aanpassen en je hoort dit het beste als er geen muziek op staat. Ik ga er vanuit omdat hij zo goedkoop is dat op het mechanisme is bezuinigd.
Dat durf ik niet te zeggen. Heb zelf ook niet zulke speakers om te testen.
Ik lees op internet dat wanneer je de headphones lostrekt de speakers te besturen zijn.
Ik kan me helemaal vinden in hun filosofie om de opties basic te houden en de focus te leggen op de geluidskwaliteit maar ik kan me voorstellen dat ik niet de enige ben die ze daardoor links laat liggen.
Ben benieuwd naar de multibit versie. Wellicht dat je daar een sample van kan aanvragen
Ik ben het helemaal met je eens! Ben ook best te spreken over de Schiit producten.
Het gekke is, ik zag wel ergens een zwarte versie terugkomen, kan zijn dat iemand met een stift of dergelijke in de weer is geweest.
Weet je wat; ik ga het doorgeven aan Schiit zelf! Allicht doen ze er we wat mee
Ik kan niet wachten om weer wat anders van Schiit te reviewen. En gelukkig maakt dat mij, zo te lezen, niet de enige
Schijnt echt heel veel waar voor zijn geld te zijn.
Ik wil graag een magni3 aanschaffen, maar de verkrijgbaarheid is echt minimaal.
Rechtstreeks aanschaffen in de US is door de USD-EUR koers voordeliger dan Europese resellers, maar dan zit je met shipping en importkosten wellicht?
geen invoerrechten etc gewoon verzonden uit nederland
Goed bezig!
Inderdaad, via schiit-europe.com bestel je het bij een lokale importeur met goede service!
De Modi 2 Multibit is 295. Je kan ook de Modi 2 (of tegenwoordig 3 alweer!) kiezen, die is ook 125 euro.
De multibit is de iets duurdere versie van de normale versie.
Het verschil tussen de normale modi en de multibit versie is als volgt (FAQ http://www.schiit.com/products/modi-1):
What’s the difference between Modi 3 and Modi Multibit?
Lots. Let’s break it down:
- Control: Modi 3 uses a toggle switch to select inputs, Modi Multibit has a pushbutton with LED indication.
- D/A Converter: Modi 3 uses the AKM AK4490 DAC, a respected delta-sigma DAC. Modi Multibit uses the AD5547, a unique-to-audio multibit DAC.
- Digital Filter: Modi 3 uses the digital filter embedded into the AK4490 DAC, while the Modi Multibit features our own unique closed-form digital filter implemented on an Analog Devices SHARC DSP.
- Analog Section: Modi 3 uses the OPA1662 op-amp and is DC-coupled, Modi Multibit uses the AD8512 and discrete JFET buffers and is DC-coupled with a DC servo.
- Power Supply: Modi 3 is powered by USB and uses a switching power supply. Modi Multibit has a linear power supply and wall-wart.
- Miscellaneous: Modi 3 ships with a USB to Micro USB cable and a universal 5V USB wall adapter, Modi Multibit ships only with a 16VAC wall-wart (no cables)
Zie hier:
http://www.schiit.com/guides/choosing-a-dacamp
Ik heb ook nog een magni 3 liggen maar die heb ik nog nooit gebruikt - die Fulla 2 is perfect..
[Reactie gewijzigd door RwinG op 22 juli 2024 13:55]
Quote
"Now, if all of the above sounds like a lot of work, it was. Between doing schematics and laying out boards and researching suppliers and screwing up the first design and having to do it all over again—while at the same time buying a new scope and other assorted test equipment, getting prototype parts, doing research online, etc, it always seemed like I was running out to the garage (where the workbench was).
“I’ve got schiit to do,” I’d tell Lisa, and disappear.
She’s endlessly patient, but one day, she’d finally had enough. “Why don’t you just call it Schiit?” she shot back, crossing her arms.
“Call what schiit?”
“The new company. You’re always saying you’ve got schiit to do. Why not just call it Schiit?”
At first, I laughed. A company called Schiit? No sane company would do that. If we proposed that name to any Centric client, I imagined what they’d say. Way too out there. Can’t believe you’d propose that. Piss off too many people. What a crazy idea. Then they’d fire us.
But I’d had 15 years of marketing playing it safe, second-guessing everything we did, and watering down every great idea until it was meaningless. Maybe you can blame my decision on that history. Maybe it was nothing more than that.
And this company wasn’t about playing it safe. Hell, we were trying to reach Chinese prices here in the USA. And do it without a million-dollar investment. That was about as crazy as it got.
“Nobody would ever forget it,” I replied, finally.
“It would cut down your marketing costs,” Lisa agreed.
“And we could say we make some really good Schiit.”
Lisa laughed. “Why not? Go ape Schiit.”
“And Schiit happens,” I agreed.
“If you don’t have our stuff, you’re up Schiit creek,” Lisa added.
I nodded and sat back. Suddenly it didn’t seem so crazy. Hell, the word was meaningless for, what, 80% of the world that didn’t speak English? And if you spelled it funny, it could sound vaguely German.
Hell, the Teutonic connection opened up all sorts of stuff, including all the old Norse mythology. They named, like everything, from gods to spears to crows and forks. An endless source of non-alphanumeric names.
“Norse and German aren’t the same,” you say? Well, it doesn’t matter. We have comic books and movies to learn from. We’re dumb Americans. We mix stuff up. What’s more, we’re from California, where Thai-Mexican fusion food sounds like a good idea (and really is.)
And a name like Schiit would be unforgettable. Nobody could ignore it.
And, fact is, great marketing polarizes. Some people hate it. Some love it. An ad that hits the middle ground of “nice” is pure crap. Which is what most companies shoot for. Might as well cash out the whole marketing budget, roll logs of $100 bills, and have a big bonfire.
But we weren’t here to hit a nice middle ground. We were here to be unforgettable. (And hey, we didn’t have that many hundred dollar bills, either.)
And in that moment, everything gelled. We would be Schiit."
ps Lisa is zijn vrouw, en dit is quoted uit een boek die hij heeft gepubliceerd op Head-Fi.org
https://www.head-fi.org/t...900/page-22#post_10286931
[Reactie gewijzigd door JasonDeMontoer op 22 juli 2024 13:55]
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
:strip_icc():strip_exif()/u/351671/crop5909af5a7ad2c_cropped.jpeg?f=community)
:strip_icc():strip_exif()/u/436410/crop58891eaab4cb6_cropped.jpeg?f=community)
:strip_exif()/u/165291/Beholder60.gif?f=community)
:strip_icc():strip_exif()/u/1272280/crop5e47f917d74b5_cropped.jpeg?f=community)
/u/617268/crop58700492a0145_cropped.png?f=community)
:strip_icc():strip_exif()/u/361253/8c7870cbb9ccfe37b1f0b796a7a93c23.jpeg?f=community)
/u/33305/crop60893dfd18ede_cropped.png?f=community)
:strip_icc():strip_exif()/u/261029/crop641b08d1a7b6f_cropped.jpg?f=community)
:strip_exif()/u/306122/TNJ_P38.gif?f=community)
:strip_icc():strip_exif()/u/1103127/crop65383a45a027c.jpg?f=community)