Specificaties Intel Atom D510 on board - Bekijk alle specificaties

Gigabyte GA-D510UD Review

quakel 7 april 2010, laatste update op 19 oktober 2010, 2.451 views

Gigabyte GA-D510UD

Pluspunten

• Ik ben erg positief over dit moederbord, cpu, nic, videokaart + raid controller!
  • Waarom deze onderdelen zo beschreven? Het is natuurlijk meer dan alleen een moederbord, maar voor z'n 70,- euro heb je echt veel voor weinig geld.

Minpunten

• Er zit een active cooler op. Dit is prima, maar als deze passief zou worden gekoeld had dat mijn voorkeur. Verder alleen maar dikke plussen!

Layout Score: 5
De Gigabyte GA-D510UD is een mITX bordje die precies dat waarvoor ik hem heb aangeschaft.

Layout van een mITX bordje is doordacht. Alles past er netjes op (bekabeling zoals 4x SATA 1x IDE, voedingskabel)

Als je voor 4x SATA gaat (2x via de Intel controller en 2x via de gigabye Raid controller) is dit een prima oplossing voor een laag bedrag!

Prestaties is ruim voldoende voor een (Windows) Home Server. De stroomrekening vind ik belanrijker dan hoge prestaties. Het is natuurlijk een Atom D510 en geen i7!

Omdat alles geintegreerd is op het moederbord is het bordje zeer comaptible. Geen problemen met NIC, audio, CPU, geheugen(dit moet je nog wel even los aanschaffen).

Al met al, een zeer goede keuze voor iemand die 2 extra SATA aansluitingen wilt hebben t.o.v. het Intel D510 bordtje.

(voor 150,- euro excl. harddisk een leuke homeserver :-) )

• Element Q incl. 200Watt á 50 euro
  • Kingston 2gb DDR2 á 45 euro
  • Windows Server 2003

Heb jij ook een Gigabyte GA-D510UD?

Kun je, wanneer je 4 schijven aansluit, ook de volledige schijfruimte benutten (dus echt bv. 4 x 1TB) of moeten er 2 schijven in een RAID config? Vind dit een zeer interessant bordje voor een thuisserver maar lees tegenstrijdige dingen over de 4 SATA-aansluitingen.

Bedankt!
Dat staat gewoon in de specs:

• Supports 2-port 3.0Gbps SATA II interface
• Supports two independent SATA II channels (separate logic and FIFO)
• Supports Native Command Queue (NCQ) on SATA II port
• Supports Hot Plugging like USB on SATA II port
• Supports SATA II Gen1m and Gen2m (External SATA Connection, eSATA)
• Supports Port Multiplier with Command-based Switching on SATA II port
• Supports up to UDMA6 transfer mode of PATA
• Supports up to 4 storage device connection
• Supports up to 0,1,0+1,JBOD RAID function

Dus samen met de twee aansluitingen van de NM10 chipset heb je vier onafhankelijke SATA aansluitingen.

[Reactie gewijzigd door Squeezert op 5 augustus 2010 12:45]

Kun je iets roepen over het geluid van de actieve koeler?
Het geluid over de koeler is aanwezig. Je kunt met de gigabyte software de fan regelen. Als de CPU/GPU niet te warm wordt staat de fan helemaal uit! Als er veel gerekend moet worden gaat die licht draaien.

Een harddisk maakt veel meer geluid!
Ik weet dit niet uit ervaring, maar wat ik begrijp uit de specs van de jmb363 chip dat het wel 2 aparte (extra) poorten zijn. Verder idd een leuk bordje voor een thuisserver!
Ben best benieuwd hoe het werkt onder Linux met software RAID en twee verschillende controllers.
Ik ben ook erg benieuwd wat dit bordje verbruikt met 4x 3,5" schijven.

En als je dan 4x 3,5" schijven aansluit, moet je die extern, apart, voeden of kan dit via bijvoorbeeld een pico power-adapter?

Als ik het goed gelezen heb, dan kun je 2 schijven in RAID zetten en 2 schijven als aparte schijven gebruiken ? Of zit hier ook RAID op ?

Alvast bedankt.

[Reactie gewijzigd door iamrjh op 6 augustus 2010 20:40]

Heb je toevallig gemeten hoeveel het bordje verbruikt?
Ja,

28Watt in gebruik excl. harddisk
incl. een ecogreen 2tb harddisk 31Watt
Heb ook nog 2 vraagjes:
- Welke kast heb je erbij leren lezen - denk zelf aan de Chenbro ES34069 omdat daar 4 schijven in gaan.
- welke raid opstelling kan je maken met 4 schijven. Wil zelf 4 schijven van 2T erin zetten en dan een mirrorset maken (0 + 1), Kan dat aangezien de raid verdeelt is over de twee chipset (intel/gigabyte).
Ik ga hem gebruiken voor whs

[Reactie gewijzigd door shades op 16 april 2010 09:47]

Ik heb het bordje ook recent aangeschaft. Mijn configuratie gebruikt idle 33 watt en als de harddisk draait 39 watt.

Omdat het 2 aparte controllers zijn, kun je vanuit het BIOS geen RAID set over de 4 SATA poorten configureren. Ik heb echter Linux (Ubuntu) ge´nstalleerd, en met Linux software RAID is dit wel mogelijk.