Sony KD-43XF7596 Zwart

Specificaties 43" • Ultra HD • LCD • HDR • 1 tuner • 50Hz - Bekijk alle specificaties

Sony KD-43XF7596 Zwart Review

pelle888 26 december 2018, 1.519 views Product gekocht

Sony KD-43XF7596 Zwart

Een hartstikke goede tv, die er redelijk luxe uit ziet, veel handige features, prima audiokwaliteit voor een leuke prijs. Sony doet veel goed bij deze tv, geen echte dealbreakers te vinden. Meer weten, zie de uitgebreide review.

Pluspunten

• Beeld (out of the box mooie kleurweergave)
  • Uitstraling
  • Google Android TV
  • Bouwkwaliteit
  • Snel in gebruik
  • Ingebouwde Chromecast

Minpunten

• Missen NPO Start
  • Veel plastic
  • Gebruik adapter

Na een zoektocht voor een nieuwe tv voor mijn ouders ben ik uitgekomen bij de Sony KD-43XF7596. Dit was nodig omdat mijn ouders hun 10 jaar oude (HD-Ready) tv was overleden, ja dat was er zo'n een met 5 centimeter dikke randen ;) .

De tv moest aan enkele wensen voldoen. Als eerste moest de tv minimaal 4K zijn, nu nog investeren in Full-HD als woonkamer tv leek mij geldverspilling. De tv mocht wel wat groter zijn dan de 32inch die we eerst hadden maar ook niet groter dan 43inch in verband met de grote van het tv meubel. Ook moest de tv een redelijk geluidskwaliteit hebben, dit omdat er geen ruimte is voor speakers. En natuurlijk als echte Hollander mocht de tv niet al te duur zijn.

De rede voor het schrijven van deze review is dat ik uitgebreide reviews mis over de goedkopere tv's, tv's die juist interessant zijn als tweede tv, game tv of budget woonkamer tv. Ik hoop daarom ook dat jullie wat hebben aan de review!

Notes
  • Taal is niet mijn sterkte kant, dus ik verontschuldig me alvast voor de taalfouten die er hoogstwaarschijnlijk in zitten.
  • De foto's zijn genomen met een S7, bij gebrek aan beter. De S7 maakt geen geweldige foto's bij slecht lichtinval en/of weinig licht.

Specificaties

Ik zou hier nu een hele lijst met specificaties kunnen laten zien maar dat ga ik niet doen, deze kun je op sites van Tweakers en Sony zelf vinden. Echter zijn er specificatie die deze tv onderscheid van de rest en daarom graag benoem.

Alle beetje luxe uitvoeringen van Sony hebben tegenwoordig een Chromecast ingebouwd. Super handig dus als je vanaf je mobiel een filmpje wil streamen naar je tv, hierover later meer.

Ook iets wat hartstikke welkom is, is dat deze tv maar liefst 4 hdmi 2.0a poorten waar anderen in deze prijs klasse er vaak minder bieden of soms 1 met hdmi 2.0a en de rest met hdmi 1.4

Uitpakken & Instellen

De Sony Bravia komt in een redelijk grote doos, het is daarom handig om met z'n tweeën te zijn tijdens het uitpakken en verplaatsen van de tv. Tijdens het uitpakken kom je als eerste een stapeltje boekjes tegen, de afstandsbediening en adapter. De boekjes bestaan uit een Fast Guide, gebruiksaanwijzing en garantievoorwaarden.

In de Fast Guide is te zien hoe je de tv uit de doos moet halen(rechtop), hoe de tv vast te pakken en hoe de poten te monteren. Dit heb ik allemaal braaf gevolgd.

Setupguide deel 1

Setupguide deel 2

Het resultaat na dit alles mag er zijn:

Resultaat

Hierna kan de tv op zijn plek worden gezet en van stoom worden voorzien. Mocht je de tv aan de muur willen ophangen dan is dat ook mogelijk. Hou er echter wel rekening mee dat de tv gebruik maakt van een adapter en dat de kabel van de adapter ongeveer 120 cm lang is.

Het instellen gaat allemaal erg gemakkelijk. Je moet de taal instellen, een paar algemene voorwaarden accepteren van Sony en Google, wifi-netwerk koppelen en cast functies instellen. Het accepteren van de algemene voorwaarden houdt helaas (weer) in dat Google een heleboel data van je ontvangt als je dit nou erg vindt of niet, ik heb nergens in de voorwaarden opties kunnen vinden om dit te beperken. Mocht je gebruik willen maken van microfoon houdt dit dus ook in dat Google 24/7 mee zouden kunnen luisteren. Deze functie heb ik om die reden dan ook uitgeschakeld.

Instellen tv

Bouwkwaliteit en uiterlijk

De tv ziet er op het eerste oog erg goed uit. Niet al te dikke bezels, met een donkere brushed aluminium look.

Brushed aluminium look rand

De voet heeft aan de voorkant een aluminium omhulsel.

Standaard tv

Als je aan de achterkant kijkt zie je dat daar alles van plastic is. De achterkant van de voet heeft een plastic omhulsel en is er een kabelgoot waar je de kabels in kan weg werken.

Standaard tv achterkant

Bij het dichtklikken van de kabelgoot voelt alles wat slapjes aan, ik vraag me dan ook af na hoe vaak dichtklikken het plastic het begeeft.

Ook niet onbelangrijk is de bouwkwaliteit zelf. De voet is erg stevig, de binnenkant is dan ook van metaal. De tv kan ook opgehangen worden dankzij de Vesa 200x100mm mount. Tijdens het monteren van de voeten en plaatsen van de tv had ik ook niet het gevoel het scherm en/of de bezels slap zijn. Overall dus een prima bouwkwaliteit.

Features

Aan features geen gebrek bij de smart tv's van tegenwoordig. De tv neemt nu echt deel in je netwerk via de ethernetpoort of wi-fi. Je kan er via meerdere apparaten dingen op streamen en bedienen. Hieronder de features die deze tv maken voor wat hij is.
Chromecast
Ik heb het er tijdens de specificaties al kort over gehad. De tv is uitgerust met een Chromecast, iets wat de concurrentie niet bied in deze prijsklasse. En dan heb ik het niet over de standaard Chromecast ik vermoed dat ze de Chromecast Ultra in hebben gebouwd, tijdens het streamen van 4k Youtube Materiaal is het beeld haarscherp. Ik heb helaas geen testmethode om dit met 100 zekerheid te zeggen, maar het lijkt er niet op dat je 4k streamt en dat er maar 1080p wordt weergegeven. Hieronder een paar beelden van het streamen via de Chromecast:

Bloemetjes

Blaadjes

Het verbinden gaat verder vlekkeloos. Ook het bereik is prima, ik kan vanuit het andere kant van het huis/een verdieping hoger gewoon blijven streamen. Dit alles maakt de Chromecast niet gewoon een gimmick of iets maar echt een feature met toegevoegde waarde.
Google Android TV
De KD-43XF7596 maakt gebruik van Google Android TV, dit heeft veel voordelen. Als eerste kan je gebruik maken van de Android store, wat het aanbod van apps erg groot maakt. Wat mij wel op viel is dan NPO Start mist, echter is er wel de app NLZIET die min of meer dezelfde functies heeft als NPO Start. Hiervoor moet je dan helaas weer betalen. Verder viel het me op dat de tv maar slechts 16GB interne opslag heeft, waarvan er slecht iets meer als 8GB beschikbaar van is. Heel veel apps downloaden is er dus niet bij.
Aansluitingen
Qua aansluitingen kom je niks te kort bij deze tv. De tv heeft 4 hdmi 2.0a poorten, waarvan er een is voorzien van ARC. De tv heeft 3 usb 2.0 poorten, helaas geen 3.0. Verder qua geluidsaansluitingen heeft de tv nog ditigaal optisch en een normale 3.5 mm jack. Verder heeft de tv ook nog de wat verouderde aansluitingen voor satelliet, kabel/antenne, ir blaster en AV in. Ook kan je natuurlijk de tv aansluiten op je netwerk door middel van de ethernetpoort.

Hieronder een overzicht van de plaatsing van de poorten, de achterkant:

Poorten achterkant

En hieronder de zijkant:

Poorten zijkant

Opvallend hier is dat een poort blauw is wat doet vermoeden dat deze misschien toch 3.0 is. Terwijl de specificaties dit tegenspreken.
Overige
Ook heeft de tv nog zoveel meer opties waarvan ik er nog enkele wil benoemen. De tv heeft een kinderslot waarmee je bepaalde zenders kan blokkeren. Ook kan je een screensaver instellen. Omdat de tv ook Bluetooth heeft kan je ook een heleboel apparaten koppelen, denk hierbij aan speakers, telefoon etc.

In gebruik

Al die specificaties en features zijn leuk maar hoe is de tv in gebruik. Daar kan ik kort over zijn, erg fijn! De tv is in enkele seconden opgestart, ook het navigeren tussen alle opties gaat prettig en snel. Er zijn geen haperingen of iets te vinden, het starten van apps gaat ook vlug. Tot nu toe nog geen gebreken of tegenvallers vernomen.
Beeld
Het beeld, het belangrijkste onderdeel van een tv is out of the box erg goed. Het panel is erg helder en de kleurweergave is ook erg goed. Ik zit zelf veel achter een BenQ PD3200Q(monitor) die erg goede kleurweergave heeft en als ze vergelijk valt de KD-43XF7596 zeker niet tegen. De tv wint het zelfs als het op contrast aan komt, dit door de HDR ondersteuning. Ook de kijkhoeken zijn prima. Hieronder een paar foto's van 4k materiaal:

Zonsondergang

Leeuw

Zebra

Antilope

Flamingo

En hier nog een foto vanuit de zijkant gemaakt:

Zij aanblik
Audio
De audiokwaliteit van deze tv heeft mij positief verrast. De tijdelijk 32" full hd tv die van mijn slaapkamer kwam klinkt zonder boxen(Edifier R1700BT) echt nergens naar. Het geluid was erg hol en er was geen enkele sprake van een bass. Daarin tegen klinkt de KD-43XF7596 erg goed. De hoge en middel tonen klinken komen goed naar voren, ook vallen me de lage tonen niks tegen. Verwacht geen dikke bass of iets maar het is meer dan genoeg om goed te kunnen genieten van een film.

Hieronder een geluidsfragment van de tv:

Het OS
Persoonlijk vind ik het Google Android tv erg prettig. Alles voelt snel aan, alles ziet er overzichtelijk uit. Ook is het fijn dat je veel van de bekende apps hebt. Doordat ik spraakherkenning heb uitgezet en er geen toetsenbord op de afstandsbediening zit moet ik bij een zoekopdracht helaas letter voor letter typen. Dit kost erg veel tijd, ik ga daarom nog op zoek naar een draadloos handtoetsenbordje. Hierover volgt nog een update.

Sony doet veel goed met het uitbrengen van deze tv. De algemene bouwkwaliteit is gewoon goed voor deze prijsklasse. De tv oogt luxe aan de voorkant door de brushed aluminium look bij de randen en aluminium omhulsel bij de voet. Het beeld ziet er erg goed uit, het contrast, de helderheid en de kleurweergave zijn meer dan prima. Ook de audio krijgt een dikke voldoende, deze is goed genoeg dat de meeste mensen geen geluidsinstallatie hoeven aan te schaffen. Het feit dat er een Chromecast is ingebouwd die 4k ondersteunt is een geweldige toevoeging, mocht je deze functie gebruiken scheelt het je toch €80 voor een Chromecast Ultra. Het OS voelt verder snel aan, iets wat irritaties voorkomt. Wat ik wel heb aan te merken is het gebruik van een adapter icm een niet al te lange kabel. Verder had de tv best een usb 3.0 poort en wat extra geheugen mogen hebben. Ook het ontbreken van de app NPO start vindt ik minder. Natuurlijk is het mogelijk om NPO Start te streamen via je mobiel, alleen vreet dit batterij.

Kortom je krijgt erg complete tv die geen steken laat vallen voor een hele mooie prijs. Je krijgt met deze tv dan ook waar voor je geld. Ik geef deze tv daarom een 9 oftewel 4,5 sterren in de tweakers-terminologie.

Heb jij ook een Sony KD-43XF7596 Zwart?

Leuke review. Gewoon 'to the point' en als het gaat om taalgebruik niks op aan te merken. Het verbaast me dat de tv (lees het OS) snel werkt. Dit in tegenstelling tot wat ik vaak hoor bij reviews van Andrioid TV's lees.

De link naar de video van het geluid van de tv is geblokkeerd. Wellicht kun je daar nog naar kijken.
Thanks, goed om te horen.

Ik heb direct even gekeken naar de video. Wat blijkt de video is geblokkeerd wegens schending van auteursrechten, blijkbaar is het nog geen minuut filmen van AC/DC Back in Black al reden genoeg om het filmpje te blokkeren. Ik zal binnenkort nog even een filmpje maken van wat andere content om zo de audiokwaliteit weer te geven.

Qua OS ben ik echt tevreden, ik vind dat alles vlot werkt. Youtube heeft de tv binnen enkele seconden opgestart. Het kan zijn dat alles "nog" zo snel werkt omdat ik amper apps heb geïnstalleerd.

[Reactie gewijzigd door pelle888 op 27 december 2018 12:26]

Interessante review.
Niet teveel de techniek in, gewoon de zaken benoemd waar ik als potentiele koper nieuwsgierig naar ben.
Vraagje: ik heb een soundplate waar idealiter de tv over heen moet komen te staan. Kun je aangeven wat de afstand is tussen de beide pootjes en de hoogte is van de pootjes?
Ik heb even voor je gekeken. De poten zijn aan de voorkant iets langer dan aan de achterkant en staan in een net iets andere hoek, de gedeelte van de poten aan de achterkant staan verticaal ten aanzien van de tv. Vandaar dat de afstand van de poten aan de voorkant groter is, namelijk 69cm. De afstand aan de achterkant is 45cm en de lengte van de zijkant is 29cm. De tv staat verder 6,5cm van de ondergrond.
Ok, bedankt.
Dan moet ik nog even verder zoeken.
hallo,

vraagje:

ik wil deze als monitor gebruiken. althans ik zoek een tv onder de 600,- om als monitor te gebruiken. nu kwam ik vaker tegen dat reviewers met pc gebruik een Sony gebruiken.

Als je 1 meter van het beeld af zit, zie je dan de pixels goed ? of zijn die nagenoeg niet te zien ?
Ik heb even voor je gekeken en als ik een 4k film afspeel kan ik op 1 meter geen pixels waarnemen. Hetzelfde geldt voor 1440p, ook hier kan ik ook geen pixels waarnemen. Kijk ik naar een normale zender (1080P) dan zijn er pixels te zien, zo duidelijk dat het erg storend is. Dus ik denk dat je goed moet nagaan welke resolutie je content heeft.
ok bedankt voor de moeite

ja ik gebruik het straks 90% voor pc gamen en zo nu en dan op slaapkamer ps4 pro.

4k gamen dus op de pc en ps4 pro is ook best scherp moet ik zeggen.