Samsung U28E590DS Zilver, Zwart

Specificaties 28" • 3840x2160 (4K) • 60Hz • TN • 1ms - Bekijk alle specificaties

Samsung U28E590DS Zilver, Zwart Review

Maxxi 1 december 2018, laatste update op 4 januari 2019, 1.246 views Product gekocht

Samsung U28E590DS Zilver, Zwart

28" in 4K is super gaaf, het is eigenlijk 2 schermen in 1.

Pluspunten

• Mooi uiterlijk
  • Groot
  • Menu eenvoudig

Minpunten

• Kleuren
  • Ghosting
  • Onschep

Na lang wikken en wegen dit scherm gekocht op Black Friday voor 230 euro.
Direct een VESA beugel erbij besteld om goed te kunnen positioneren.

Het is een super groot scherm (28") dat ik als een verademing ervaar. Er passen 2 volledige websites zonder problemen naast elkaar (Windows 10 scaling 150%).

Bevestiging op de VESA beugel ging helaas niet zo goed, mijn beugel kan maximaal 46.5cm hoog (dat is vrij hoog). Echter zit het bevestigingspunt op de monitor vrijwel boven aan het scherm, i.p.v. centraal. Hierdoor komt het geheel veel te laag uit. De locatie van de VESA montage punten lijken in mijn optiek misplaatst.

Ik heb de monitor 180 graden gedraaid, dan is de hoogte prima maar de kijkhoek is daar duidelijk niet voor bedoeld.

De tekst is niet scherp, ik heb moeite om rustig naar source code in Visual Studio te kijken. Ook de de "dark"-achtergrond in VS meer bruin dan het bekende donkergrijs.

De kleuren van iconen op de Windows taakbalk vond ik er vreemd uit zien. Daarom heb ik een monitor-test gestart van https://www.eizo.be/all-m...es/software/monitor-test/.

Hier viel m'n mond open:

Het moge duidelijk zijn dat de keuren egaal hadden moeten zijn. Het rood is boven aan het scherm keurig maar hoe verder naar beneden wordt het een soort wit-roze. Datzelfde geldt voor groen. Mogelijk komt dit door het soort paneel.

De foto's zijn gemaakt met een iPhone 7 zonder vals licht in de kamer.
Voor mij reden genoeg om direct een retour bon van Amazon uit te draaien.
Erg jammer!

Edit: zelfde type scherm bij de lokale Media Markt opgezocht, exact zelfde kleuren en scherpte probleem. Het lag dus niet aan mijn exemplaar.

Heb jij ook een Samsung U28E590DS Zilver, Zwart?

Scherpte probleem ervaar ik ook.
Het komt volgens mij door de coating die ze gebruikt hebben op het scherm.
Hierdoor lijkt het beeld wel vettig.