Specificaties 42" Full HD LCD TV met 1 tuner - Bekijk alle specificaties

LG 42SL9500 Zwart Review

bashul 7 april 2010, laatste update op 7 april 2010, 3.285 views

LG 42SL9500 Zwart

Pluspunten

• Haarscherp beeldOntzettend platMooi designHeel veel functiesUSB openingDVB-T TunerMooi en overzichtelijk menu scherm

Minpunten

• Aansluitingen steken uit naar de achterkant wat het onmogelijk maakt om de tv zo plat mogelijk tegen de muur te monterenGeluid kan beterAls de tv in de zon hangt kan het door de glazen plaat gaan spiegelen

Intro
Mijn oude tv vond ik toch wat te klein (Samsung 32 Inch) dus besloot ik maar een nieuwe tv te kopen. Ik zocht een tv rond de 1000 euro en ik zat even te twijfelen tussen een 50" plasma scherm van samsung of deze LG 42" LED. De keuze was toch redelijk snel gevallen op de LED tv van LG omdat 50" toch net iets te groot was voor in mijn kamer.
Hierna was de keuze nog tussen de SL9000 of de SL9500, omdat er verder helemaal niks verschilt tussen deze tv's in de hardware, behalve het design van de voet (bij de sl9000 is het pootje tussen de voet en de tv rechthoekig en bij de sl9500 rond) vond ik dat het ronde toch mooier was dus had ik de sl9500 besteld.

Aankoop
Donderdag 18 maart 2010:
Ik had de tv besteld via MaxICT, bij deze winkel was de tv een paar tientjes goedkoper dus bestelde hem maar via hun website (dit was een slechte zet want ik bestel hier dus nooit meer iets..) Ik had de tv ongeveer 3 weken geleden besteld en wachtte gewoon rustig af tot hij binnen zou komen. Na 3 dagen werd ik toch ongeduldig dus besloot ik maar eens te bellen. Vervolgens kreeg ik iemand aan de lijn die mij die mij vertelde dat ik de tv dinsdag binnen zou krijgen (5 dagen later na bestelling).

Dinsdag 23 maart 2010:
Nou ik dus speciaal die dag vrij genomen om de tv in ontvangst te kunnen nemen maar heel de dag niks.. Rond 17:00 werd ik dus nogal ongeduldig en besloot maar om weer een keer te bellen. Na even te wachten kreeg ik weer iemand aan de lijn die mij heel fijn vertelde dat de tv niet dinsdag maar donderdag binnen zou komen (Hier was ik dus niet bepaald blij mee maar goed.. ) Donderdag was ik toevallig vrij dus kon ik weer wachten tot donderdag..

Donderdag 25 maart 2010:
Uiteindelijk was het donderdag en kon ik weer gaan wachten tot de tv binnen zou komen, ben ik heel de dag speciaal thuis gebleven om het pakket in ontvangst te nemen, weer niks.. De volgende ochtend meteen opgebeld en gevraagd waarom de tv nog steeds niet bezorgd was (Volgens een van de medewerkers zou de tv uit Duitsland moeten komen en pas de week erop bezorgd worden) Hierdoor werd ik nogal heel geïrriteerd maar helaas konden ze er niks aan doen dus kon ik weer rustig gaan afwachten.

Donderdag 1 april 2010:
Uiteindelijk na 3 weken EINDELIJK de tv binnengekregen en meteen uit het folie gehaald, ik bekeek de doos even goed en zag dat de doos al redelijk beschadigd was en vol zat met vieze vlekken (waarschijnlijk heel voorzichtig mee omgegaan dus..) Gelukkig was de tv niet beschadigd en was blij dat ik hem uiteindelijk binnen had dus had ook geen zin meer om de tv weer terug te sturen.

Uitpakken en Monteren
Nadat ik de doos had opengemaakt had ik even alle onderdelen die erbij zaten rustig bekeken.
De onderdelen die in het pakket zaten:

- Voet
- Scherm
- 2 Afstandsbedieningen
- Batterijen
- Metalen houder voor in de voet
- Gebruikershandleiding
- Schroefjes

Nadat ik alles even bekeken had vond ik het wel tijd om het scherm op zijn plaats te zetten, eerst de voet en de houder gemonteerd, dit ging nog redelijk gemakkelijk.

Nu kwam het moeilijkere gedeelte: Het scherm op zijn standaard zetten. Hoewel het scherm toch ontzettend plat is, weegt het toch nog wel rond de 20kg en is ook best wel groot dus dit kun je dit toch beter met 2 personen doen.
Het scherm klikte je er eigenlijk heel gemakkelijk erin en moest daarna alleen nog even vastgeschroefd worden aan de houder.

Mijn eerste idee was om de tv op te hangen met een zogenaamde LEDFix, hierdoor komt de tv zo plat mogelijk tegen de muur te hangen, zodat het net lijkt op een schilderij maar deze keuze viel na uitpakken vrijwel meteen af omdat heel stom alle uitgangen naar achter zijn gericht 8)7
Er zitten wel 3 uitgangen die naar de zijkant richten, dat zijn de DVB-T Tuner opening, usb opening en 1 hdmi uitgang. Maar omdat ik ook een xbox360 heb die aangesloten moeten worden met componentkabels ging deze optie toch niet door.

Design
Wat een ontzettend mooie tv, het design is superstrak en heel mooi afgewerkt met een glazen plaat en met zijn 2,9 cm verschrikkelijk plat wat het natuurlijk nog mooier maakt.
De voet is ook gemaakt van glas en past dus heel mooi bij het glazen scherm

Er zaten 2 afstandsbedieningen bijgeleverd. 1 "geavanceerde" basis afstandsbediening en 1 simpele afstandsbediening, die simpele afstandsbediening vond ik een beetje teveel van het goede maargoed.. wel handig als je ooit de andere afstandsbediening kwijt bent en geen zin hebt om ernaar te zoeken.

Het design van de basis afstandsbediening is mooi glanzend en strak afgewerkt met een mooie metalen rand.

PictureWizard
Nadat ik de tv aangesloten had was het tijd om hem maar eens aan te zetten. Als startscherm kreeg ik een LG logo te zien en een installatiewizard om het tv signaal in te stellen. Deze stap sloeg ik nog even over en ging meteen door naar het menu scherm. Hierin had je keuze uit echt ontzettend veel soorten functies en instellingen dus deze begon ik maar even door te kijken. Bij de optie ‘Beeld’ kon je kiezen uit de Picturewizard. Hierin kon je het beeld optimaliseren naar jou wensen. Hierin moest je een aantal stappen doorlopen doormiddel van plaatjes, die je in scherpe, kleur, contrast e.d. in kon stellen. Daaronder stond dan een low/ recommended /high voorbeeld. De picturewizard duurt ongeveer 10 minuten, maar ik raad aan om halverwege even een korte pauze te nemen omdat je na een paar stappen al scheel begint te kijken :9
Nadat je de hele picturewizard hebt doorlopen kun je kiezen voor welke uitgangen deze instellingen moeten gelden.

USB
Een van de redenen dat ik deze tv koos was de optie om een usb-stick of harde schijf aan te sluiten aan de tv en films vanaf de harde schijf af te spelen.
Nadat ik de harde schijf aangesloten had verscheen er een keuzescherm uit Foto’s, Muziek of Films. Ik wilde even proberen om een film af te spelen dus koos voor Film. Vanuit hier kreeg je een scherm waar een overzicht van de harde schijf word weergeven. Hierin kon je heel gemakkelijk bladeren door je harde schijf, en uitkiezen wat je wilde afspelen. Dit werk echt perfect _/-\o_ Nu hoef ik gelukkig nooit meer mijn pc aan de tv aan te sluiten. Welke formaten de tv aankan weet ik niet precies maar de formaten die ik tot nu toe heb getest zijn .vob, divx, mkv en .avi bestanden en deze werken allemaal goed.

TV Signaal
Omdat ik toch zo’n mooie tv heb zou het natuurlijk sonde zijn om gewoon tv via de kabel te kijken dus besloot ik maar digitenne van KPN te nemen. Ik had via de website van KPN een smartcard besteld die je gewoon achter in de de tv kon steken zodat ik digitale tv kon kijken zonder extra afstandsbediening en extra kastje. Dit was allemaal heel gemakkelijk aan te sluiten en je kon het meteen activeren door even naar KNP te bellen. Nadat alles aangesloten was moest ik even de installatiewizard opnieuw doorlopen. Dit duurde ongeveer 15 minuten.
Ik hoefde verder helemaal niks te doen en kon vrijwel meteen tv kijken. De kwaliteit was redelijk goed en voor 8,50 per maand ben ik meer dan tevreden met Digitenne.

Geluid
Het geluid is goed.. maar mag iets beter. Ik had het idee bij het kijken van een film dat het geluid echt uit de achterkant van de tv kwam en te weinig bass had, bij de rest van de personen die de film mee keken viel dit helemaal niet op maar ik ben wel echt kritisch als het komt op geluidskwaliteit. Hoewel dit toch wel snel wende, is een extra geluidsinstallatie misschien toch wel een optie die overwogen kan worden.
Bij het kijken van tv programma's is het eigenlijk helemaal niet storend.

Ik heb de tv nu 1 week in bezit en ben er zeer tevreden over. Elke dag kom ik weer nieuwe functies tegen op de tv (wat altijd wel leuk is :) ) en kan maar geen genoeg krijgen om er tv/films en foto’s op te kijken.

Heb jij ook een LG 42SL9500 Zwart?

Volgens de LG website heeft dit ding ook bluetooth, heb je dat al uitgeprobeerd?

Kun je dan bijv met je mobieltje dat ding besturen?
De tv heeft inderdaad ook Bluetooth, hiermee kan je muziek, filmpjes e.d afspelen vanaf je mobiel. De tv ermee besturen heb ik nog niet uitgeprobeerd, dit zal ik vanavond even proberen en laat het je dan wel weten ;)
En stel je wilt 720p streamen vanaf je mobieltje gaat dat dan met een redelijke fps?
Dat kan BT toch helemaal niet aan qua bandbreedte ?
Goede review! Ik heb zelf de SL9000 en ben er erg tevreden over. Vooral de USB functie is een verademing!
Voor de rest is Full HD gamen op deze tv heerlijk en valt zelfs het analoge tv signaal niet tegen.

Wel is de geluidskwaliteit niet je van het, dus hier zal er binnenkort een Home Cinema Set verschijnen.
Het is in mijn ogen logisch dat het geluid dat die TV produceerd tegenvalt. Hoe moet je dan voor een betaalbare prijs, kleine kwaliteits speakers plaatsten in een plaate TV? Dient de TV goed geluid te produceren dan wordt de prijs ook weer hoger en daar staat LG niet bekend om.

Eerder met de beeldbuis was er achter ruimte genoeg voor een grote speaker, deze ruimte is er hedendaags niet meer doordat alles platter word.
Leuke review! Maar zou je misschien nog iets willen vertellen over de beeldkwaliteit/backlight bleeding, kijkervaringen bij DVDs en 1080p?

Backlight bleeding is hét argument voor een plasma TV tegen een LCD, dus ik ben benieuwd hoe deze scoort.
Ik heb een plaatje op internet gevonden met een voorbeeld, maar nee hier heb ik absoluut geen last van.. bij een zwart scherm ziet het er ook echt zwart uit..
Dat is goed om te horen, dan is 't zeker een interessante tv
Dank voor je reactie!
Hier heb ik nog niet echt naar gekeken, als ik er meer over weet zal ik het erbij zetten ;)
Op dealextreme heb je angled hdmi connectors. 4 dollar zo uit mijn hoofd.
wat ik niet snap is dat je een mooie tv koopt met met de mogelijkheid om HD tv te kijken, wat een verademing is, en dan ga je je aansluiten bij digitenne. :'(
Weleens aan gedacht dat dit niet overal te krijgen is?
Bedankt voor je nette review, speelt deze tv vob bestanden vanaf usb af als een dvd of speelt ie ze stuk voor stuk af (dat vind ik nl niet zo handig bij mijn LG BD390 Blu Ray!) ?
Als je .vob bestanden hebt moet je de goede .vob bestanden markeren en dan kan je ze allemaal achter elkaar afspelen.
Zou ik mogen vragen waarom je voor deze TV bent gegaan, en niet voor de SL9000 ? Zie het verschil niet echt tussen deze twee opties namelijk..
Ik heb zelf sinds gister deze mooie tv ontvangen.
Echt op alle vlakken een verademing!! aanrader is
wel een speaker set. voor tv kijken is het geluid goed genoeg.
maar voor een film of game had er toch wat meer bas in gemogen.

zeer fijn scherm!!