Denon HEOS Bar

Specificaties Soundbar met 4x HDMI-in - Bekijk alle specificaties

Denon HEOS Bar Review

Kevinr1989 28 januari 2020, laatste update op 28 januari 2020, 3.482 views Product gekocht

Denon HEOS Bar

Inmiddels een jaar in bezit ter vervanging van mijn oude 2.1 setup. Tijdens 'Black Friday' de Heos Bar en Heos Subwoofer tegen een zeer aantrekkelijke prijs kunnen aanschaffen, met hoge verwachtingen. Eerlijk eens eerlijk, de eerste indruk was niet echt veelbelovend...

Pluspunten

• Draadloze connectie
  • Rijk uitgerust qua aansluitingen en afspeelbare bestanden
  • Makkelijk uit te breiden naar een groter bereik
  • Loepzuiver geluid

Minpunten

• Twee keer een Death on arrival
  • Heos App is erg wennen en niet echt logisch

Geluidskwaliteit Score: 4
Op tijd en datum van dit schrijven ben ik inmiddels ruim een jaar in het bezit van de Heos Bar in combinatie met de Heos Subwoofer. Voorafgaand de ‘Black Friday’ eind november 2018 was dit voor mij en vele andere mensen een uitgelezen moment om voor een schappelijke korting favoriete gimmicks, gadgets en elektronica aan te schaffen. Voor een al langere periode was ik zoekende naar een vervanging van mijn huidige surround set van Samsung, een 2.1 setup. Begrijp me niet verkeerd, maar ondanks dat het geluid uit deze 2.1 zeker niet slecht is, wil ik ook iets meer anno 2018. Eisen aan een nieuwe setup waren daarom ook:
  • Volledig draadloos systeem;
  • Uit te breiden naar een 5.1;
  • Muziek streamen via Spotify of TuneIn radio;
  • Startbudget van max € 1.250,-
Met dit in gedachte ben ik op zoek gegaan en de drie namen die hierbij het meest naar voren komen zijn dan ‘natuurlijk’ Sonos, Bluesound en Heos by Denon. Niet dat ik de overige merken heb overgeslagen, absoluut niet, maar eerdergenoemde kwamen veelvuldig voor! Ik heb tevens gekeken naar een receiver met twee grote zuilen als zijnde speakers voor en twee draadloze speakers achter, echter wilde ik ‘gewoon’ voor het gemak een geheel draadloze setup (ook om eventueel gehannes met kabels en gootjes te voorkomen). Situatie schetst dat we een woonkamer van 5,5 x 5,5 meter hebben met een doorloop van nog eens 4,5 meter de keuken in. Een behoorlijke ruimte die ik wil voorzien van een goede dosis van geluid.

Aangezien de systemen van Sonos, Bluesound en Heos dergelijk vaak naar voren kwamen (met mijn eisen c.q. wensen) heb ik hier de nodige reviews van gelezen, video’s bekeken en de onderlinge specificaties vergeleken. Een goede vriend van mij heeft zelf een Sonos systeem á 5.1 staan, deze klonk subliem. De Heos set heb ik destijds in de Mediamarkt beluisterd en ondanks de drukte maakte deze behoorlijke indruk qua volume en de zuiverheid. Bluesound heb ik nergens kunnen beluisteren maar vanwege de hogere aanschafprijs (naar zeggen en schrijven ook een betere kwaliteit) deze bij voorbaat al links laten liggen. Uiteindelijk heb ik de knoop doorgehakt en heb ik gekozen voor Heos.

Waarom Heos?

Aangezien Bluesound al snel was afgevallen wegens de ietwat hogere aanschafprijs, was het een strijd tussen Sonos en Heos. Beide systemen hebben op de nodige vlakken veel overeenkomsten, toch zijn er voldoende verschillen die mij hebben doen kiezen voor Heos. Ondanks dat ik persoonlijk het design van de Sonos veel aantrekkelijker vindt, is de doorslaggevende factor voornamelijk gebaseerd op de ruime aansluitmogelijkheden van Heos en de aanbieding tijdens 'Black Friday'.

Vanuit een objectief perspectief gezien, als je voor nog geen € 1.000,- zowel de Heos Bar plus Heos Subwoofer kan kopen waar deze normaal gezien rond de € 1.300 zitten, kan je toch wel zeggen dat je een redelijke bang for buck krijgt. Als je daarbij bedenkt dat een vergelijkbare set van Sonos toch al gauw minimaal € 300 meer kost, ondanks dat de kwaliteit wellicht ietwat in het voordeel is van Sonos als ik sommige reviews mag geloven, krijg je er op basis van aansluitmogelijkheden relatief weinig voor terug.

Anyway, de bestelling bij de Foka webshop (tegenwoordig Kamera Express) gedaan en de volgende dag is huis, we kunnen gaan aansluiten!

What's in the box?!

Zo blij als een kind de twee dozen in ontvangst mogen nemen van de bezorger. Dozen zijn erg goed verpakt, is natuurlijk ook wel nodig aangezien het gewicht best zwaar is en daarnaast het via de pakketdienst bezorgd werd. Beide verpakkingen waren extra gestrapt zodat deze niet per ongeluk open zouden kunnen gaan. Na het openen sprongen de zwarte schuim beschermingspanelen eruit, al met al erg goed verpakt. Zowel bij de Heos Bar als Heos Sub zat een instructieboekje alsmede een aparte doos met alle kabels (en ophangbeugels voor de Heos Bar) erbij inbegrepen.

Eerste indruk

De eerste indruk is meer dan prima. Zowel de Heos Bar als Heos Sub zijn van mooie materialen vervaardigd en zijn degelijk in elkaar gezet, het duidt erop dat de bouwkwaliteit uitstekend is. Tevens zijn de aansluitmogelijkheden rijkelijk aanwezig, hier kan Sonos niet tegenop en daar kan men wellicht nog iets van leren. Zowel via Bluetooth, als met een AUX-kabel, USB of via WiFi kun je muziek laten afspelen via een van de Heos componenten. Na alles te hebben bewonderd hoe mooi het product eruit ziet (blijft natuurlijk een kwestie van persoonlijke smaak) begonnen aan de installatie, hopende dat het geluid wat het produceert net zo prettig klinkt als dat het eruit ziet.

Installatie

Na alles uitgepakt te hebben en gecheckt welke kabels ik nodig zou hebben kwam ik snel tot de conclusie dat het vrij simpel aan te sluiten is. Moet wel zeggen, de Heos Bar op je TV aansluiten kan op twee manieren:
  • Via een optische kabel, van TV naar de Heos Bar en alle randapparatuur op de TV aansluiten met HDMI-kabels.
  • De Heos Bar als 'hub' gebruiken en daar alles op aansluiten, er zijn 5 HDMI aansluitingen aanwezig waarbij er 1 dedicated voor ARC.
Ikzelf ben voor het tweede gegaan en dat was echt een makkelijke klus, 5 minuutjes werk en hij deed het. De Heos Bar aansluiten op het netstroom en alle HDMI kabels aansluiten. In principe was dit voldoende om al het geluid via de Heos Bar te krijgen (TV, PS4 en Nintendo Switch). Na deze korte installatie moest ik de Heos App downloaden om de Heos Bar te kunnen installeren om gebruik te maken van zijn stream capaciteiten. Eerlijk is eerlijk, hier heeft Sonos echt wel meer aandacht aan besteedt, want enige logica is ver te zoeken. Enfin, na 5 minuutjes door die hele app te zijn gevlogen de installatie-wizard gevonden en met enkele ogenblikken was de Heos Bar aan het netwerk gekoppeld en kon ik via Spotify mijn playlistje laten afspelen. So far, so good!

Toen kwam de Heos Sub en dat was toch wel een..... uitdaging, om het zo netjes te verwoorden. Netstroom op de Heos Sub en via de Heos App de installatie-wizard wederom opgestart om de Heos Sub aan te sluiten. Hij werd gevonden maar op het moment dat ik de Heos Sub wilde koppelen aan de Heos Bar verdween de verbinding. Dit bleef ik op verschillende manieren herhalen (via de wizard, draadloos koppelen mogelijk en later ook met de bijgeleverde AUX-kabel) maar niks leek te werken. Fijn zeg, het ging nog zo lekker.... Contact gelegd met Foka en diezelfde dag nog de Sub kunnen omruilen voor een nieuw exemplaar, hele degelijke en snelle service! Thuis aangekomen en weer aan de gang, hetzelfde probleem... Nogmaals contact gezocht met Foka, die besloot om tevens de Heos Bar te vervangen, aangezien deze een soort van eigen netwerk maakt waar de Heos Sub aan toegevoegd dient te worden. Thuis aangekomen, alles weer opnieuw aangesloten en verrassing, alles doet het.

YES!

Let's play some music!

Zelf ben ik wel fan van iets hardere muziek, dus maar afgetrapt om een hardstyle playlist en wat te finetunen. Zoals eerder gezegd, een goede vriend heeft een 5.1 opstelling van Sonos dus enig referentiekader had ik al maar verbaasde me toch enigszins over te power die uit de Heos set kwam! 50% volume en 50% bass in de plus zorgde ervoor dat de buren binnen een minuut aan de deur stonden om te vragen of het wat minder kon, haha...

Ondanks dat het toen qua volume redelijk oorverdovend hard was, bleef de kwaliteit loepzuiver. Normaliter vervormd het natuurlijk wel iets naarmate het volume harder gaat, maar daar was nu zeker geen sprake van. 100% volume heb ik maar niet geprobeerd, dat zal in de praktijk nooit voorkomen (50% procent denk ik ook niet meer). Tot slot van elke muzieksoort een aantal nummers opgezet, van R&B tot hiphop en van Rock tot klassiek. Het geluid was uitstekend te noemen! Uiteraard begrijp ik dat twee staande grondzuilen van gerenommeerde merken een betere kwaliteit geluid produceren, maar dit is voor mij meer dan voldoende om ervan te kunnen genieten, zowel dagelijks om TV te kijken, radio of Spotify te luisteren.

Ondanks 2 keer te maken te hebben gehad met een DOA ben ik zeer te spreken over Heos by Denon. Het ging niet geheel van een leien dakje maar dankzij de degelijke en snelle service van Foka / Kamera Express ben ik een tevreden klant. Had ik voor Sonos gekozen als ik dit vooraf had geweten? Misschien wel, echter is het gras natuurlijk altijd groener bij de buren en heb ik op internet tevens enkele slechtere ervaringen van Sonos gelezen.

Binnenkort zal ik de setup uitbreiden naar 5.1 en zal ik de review nog aanvullen.

Heb jij ook een Denon HEOS Bar?

Mis ik iets en is er geen 5.1 receiver of een ander soort 5.1 versterker aanwezig?

Als goed geluid voor jou van minder belang is, dan begrijp ik de aanschaf van een subwoofer niet echt. De keus voor twee goede frontspeakers, daarna twee rearspeakers en als allerlaatste een subwoofer lijkt me logischer geweest.
Dat klopt, er is geen losse receiver of versterker aanwezig! Mij werd geadviseerd om de Heos Bar te nemen aangezien deze de mogelijkheid heeft om een 5.1 setup te realiseren. Een losse receiver met twee speakers had een optie geweest, absoluut., echter viel ik dan net buiten mijn budget. Uiteindelijk was de Heos Bar dusdanig afgeprijsd dat ik hem niet kon laten liggen/staan en op eerder advies was dit mijn uitgangspunt om eventueel een 5.1 setup te maken.

Mijn vorige surround set had een subwoofer maar die was helaas stuk gegaan en de boxjes waren niet in staat een goede bass te produceren. Dat viel me echt zwaar tegen en dat is de reden dat ik de Sub boven twee speakers heb geplaatst.
Aha nu snap ik het. Dankjewel.

offtopic:
Ik ben niet bepaald gecharmeerd van draadloos en moeder de vrouw is op haar oude dag door de kruipkelder gekropen om alle kabels door de juiste in de vloer geboorde gaten te duwen.
Heb voor de keuze tussen Sonos en Heos wel veel het internet afgespeurd en kwam behoorlijk wat topics tegen dat Heos connectie issues had. Zeker met de 2e DOA had ik zoiets van, ik lever het zootje in toen ik naar de winkel terug ging, echter adviseerde de verkoper me om het eerst nog eens te proberen. En met succes!

Gemak dient de mens en ik wilde per se draadloos (nieuwbouw huis, vloeren gelegd en geen loze leidingen) dus dat draden trekken zat er echt niet in, zeker niet zonder kabelgootjes die dan 100% in het zicht zouden springen...
Ik zit ook heel erg te twijfelen tussen een Sonos of Heos set... Ik denk dat de Beam weer net te “klein” is. Maar de play bar heeft weer geen HDMI aansluitingen... al klinkt deze wel veel beter!
Vandaar dat ik op de Heos bar ben uit gekomen tot nu toe.. Wat is je advies?
Ik heb de Heos Bar ook, tevens i.c.m. de subwoofer en 2 Heos 3 HS2 speakers achter.
In het begin was het even puzzelen om de instellingen goed te krijgen met de app, maar als het eenmaal draait is het eigenlijk fantastisch
Moet eerlijk toegeven, die Heos Bar is wel aan de maat. Ik weet niet welk Sonos apparaat je als vergelijking in maatvoering of hardware ernaast kan zetten, maar volgens mij is hij bijna 120 cm breed. Uiteindelijk heb voor de Heos Bar gekozen vanwege het overschot aan aansluitmogelijkheden, 5(!) HDMI aansluiten, optische kabel, Ethernet Kabel, Aux kabel, Bluetooth en zelfs een USB is mogelijk.

Mijn advies, ga er vooral naar luisteren, daar is het toch voor bedoeld. Ik heb vanwege bovenstaande voor Heos gekozen en ondanks de struggles die ik in het begin had ben ik er nu heel content mee.
Bedankt Kevin, ik ben meerdere malen gaan luisteren en het is De Heos Bar met Subwoofer en de Denon Home 150 speakers geworden. De Heos set klinkt zoveel beter de de Sonos Beam of Sonos Play Bar!
Ik ben voor de Home 150 speakers gegaan omdat ik deze beter vind klinken en ik ze mooier vind dan de HS2 speakers.

In de winkel raadde ze me nog aan om de Denon DHT-S716H en de Denon DSW-1H Sub aan maar dit is eigenlijk de nieuwe versie van de Heos bar en Sub.. kwa specs gelijk, andere naam precies hetzelfde product...

[Reactie gewijzigd door supernovasx op 5 februari 2020 13:06]

Kijk aan, top om te horen! Wat is uiteindelijk jouw afweging geweest om voor Heos te kiezen? Wat betreft het nieuwere type, was er he-le-maal geen verschil tussen beide? Als het een nieuwer type is betreft het meestal een evolutie op het vorige model met een aantal nieuwe features of iets?

Die Home 150 speaker, daar heb ik nog niet van gehoord? Is dat het nieuwste model?
Home150/250/350 Is een nieuwe serie Heos speakers onder de eigen Denon naam.

Ze zien er in mijn ogen ook veel beter uit. Dat druppelachtige design was niet helemaal mijn smaak.
Daarom nooit een Heos 5 aangeschaft. Maar met deze nieuwe wat klassieker uitziende serie eerstdaags een Home5 of misschien zelfs een Home 7 bestellen.
Serie is pas sinds januari 2020 op de markt.

Jammer dat ik 1 van de "early adopters" van Heos ben (al +3 jaar of zoiets). Ik zie namelijk een afstandsbediening in de doos en dat is echt een fijn gebruiks-artikel om even vlug het geluid meer of minder te zetten. Datzelfde geldt namelijk ook bij mijn Hue verlichting. Dat geprul elke keer met een telefoon is niet echt prettig te noemen.
Gelukkig ondersteunt de Heos software lang de besturings systemen van "oudere" tablets en telefoons zodat ik van een iPad mini van 5 jaar oud een dedicated Heos controller gemaakt heb,

Uitspraken over het "geluid" zijn uiteraard volkomen subjectief. Maar toen ik een paar dagen geleden bij een kennis op bezoek was en zijn Sonos systeem hoorde constateerde ik voor mezelf dat mijn Heos systeem van soundbar/subwoofer/2xheosOne HS1 "beter" klonk.
Om eerlijk te zijn, ik was lange tijd niet helemaal tevreden maar door een HeosOne in de woonkamer bij te plaatsen en die te koppelen met de soundbar die onder de TV hangt ontstond er een ruimtelijker geluid. Het iets anders positioneren van de subwoofer maakte het plaatje compleet en dat ik nu wel tevreden ben.
Ik ben uiteindelijk toch voor Heos gegaan omdat ik het veel beter vind klinken dan Sonos en naar mijn idee zijn er meer mogelijkheden.

Ik heb geen enkel verschil kunnen ontdenken tussen de Heos bar + Sub en de DHT-S716H en de Denon DSW-1H. Behalve dat de laatst genoemde veel duurder is. De specificaties, de looks het is allemaal precies hetzelfde. Helaas kon ik geen winkel meer vinden die de Heos bar als demo model had staan om zo te horen of er nog wat verschil in zat. Ik heb in de winkel alleen de DHT-S716H kunnen horen. Ik heb de vraag bij Denon neer gelegd en zij gaven aan dat de Denon soundbar iets anders klinkt want bij deze hanteren ze de Denon geluidsfilosofie, maar kwa functionaliteit zijn ze precies hetzelfde.
De naam Heos gaat helemaal verdwijnen als speaker merk, Denon gaat nu door als merknaam en Heos blijft bestaan als de software zeg maar. Bij de nieuwe Home 150 speakers staat ook "Heos" built in.

De Home 150 speaker is inderdaad het nieuwste model, eind deze maand gelanceerd als ik hun facebook pagina mag geloven.

Ik ben alleen nog wel even aan het vechten met de instellingen in de app en misschien kun jij / jullie me ermee helpen.
Als ik de Home 150 speakers (de surrounds) toevoeg als Surround luidspreker dan kan ik daar niet meer apart iets op afspelen, wil ik snel apart iets afspelen op 1 van de 2 luidsprekers dan moet ik ze eerst verwijderen als surround luidspreker, is hier een makkelijkere / snellere weg voor?
Hoi Supernova,

Dit is niet mogelijk. Zoals Kevin in z'n review schrijft, creëert de Bar zijn eigen netwerk voor de gekoppelde speakers. Je kunt dit ook zien in de instellingen, bij netwerk, van de Home 150 speakers (bij mijn Heos 3 HS2 in ieder geval). Communicatie met die speakers verloopt dus via de Bar, als je ze hebt gekoppeld. Wat is de reden dat je iets zou willen afspelen op 1 van de 2 luidsprekers? Kan me daar niet zoveel bij voorstellen...

Ik had graag gezien dat de DHT-S716H Dolby Atmos ondersteuning zou hebben, maar gemiste kans van Denon... Upgrade van m'n Bar niet waard.

Ik hoop trouwens echt dat ze de app een keer gaan herontwikkelen met een UX Design team want de out-of-the-box gebruiksvriendelijkheid is echt om te huilen.

[Reactie gewijzigd door NChristoffel op 6 februari 2020 14:17]

Hallo NChristoffel,

Dat klopt dat is met de Home 150's niet anders. Een collega heeft Sonos en daar is het precies hetzelfde, dus ook niet een "eenvoudige" manier
Waarom ik dat zou willen? Nou ja stel nou dat ik 1 van de speakers even boven of buiten in de tuin wil gebruiken... Maar aan de andere kant, hoe vaak ga ik dat doen? En als ik dat wel ga doen gewoon even ontkoppelen als surround en later weer toevoegen :-)

Wel jammer dat de DHT-S716H geen dolby Atmos ondersteuning heeft, wel weer Dolby Vision.
/quote
........Nou ja stel nou dat ik 1 van de speakers even boven of buiten in de tuin wil gebruiken...
/quote
Voor mijn 2 HeosOne's had ik maar 1 batterijpack. Laatst toch nog een batterij erbij gekocht. Want dit is één van de opties waar ik bij mooi weer regelmatig gebruik van maak.
Die mobiele factor was jaren terug toen ik e.e.a. aanschafte namelijk een plus overweging.