MSI GeForce RTX 2080 Ti Ventus

Specificaties 11GB GDDR6 • 3x DP, HDMI, USB type-C - Bekijk alle specificaties

MSI GeForce RTX 2080 Ti Ventus Review

Nees 26 november 2018, laatste update op 2 januari 2019, 4.361 views Product gekocht

MSI GeForce RTX 2080 Ti Ventus

Kort: Ben je geen tweaker? Prima prestatie, lekker stil, niet te groot... Maaaar, als je het wel bent... Koop deze dan niet en lees verder waarom... (check de UPDATE (2/1/19) onderaan)

Pluspunten

• Stil
  • "Lage" temp onder load - 69°
  • Perfect voor kleinere cases.
  • Goed voor de non-tweaker

Minpunten

• Non-A chip
  • Zo goed als laagste TDP van alle RTX2080ti's
  • Prijs, omdat je een mindere kaart krijgt, dan van een ander merk voor zelfde prijs.

Why? Nvidia doet een chip binning, maw, chips die slechter overclockbaar zijn, worden verkocht aan 3th parties en mogen de kaarten dus niet af-fabriek OCen en dus verkopen als standaard RTX "kaartje".

De betere chips hebben een A op de die en hebben ook een andere ID (1E07), de non A-chips, (1E04). Momenteel zijn er 3 kaarten met deze ID, de Ventus (non OC), de Palit Dual en 3de zou ik nog eens moeten opzoeken.

Ter info, niet elke NON-OC kaart is een Non-A chip. Gigabyte verkoopt kaarten die niet OCed zijn en zijn toch A chips.

Je kan nu de vraag stellen, waarom is dat belangrijk?
Wel, het stopt niet bij lastig overclocken. Mijn kaart had een zeer goede Core OC, maar memory ging totaal niet. Instant crashes of artifacts, zelfs bij amper 100Mhz.

Het 2de probleem is de TDP. Deze is extreem laag? ( 280watt bij +12% Power Limit) Dit is ONDER de TDP van Nivdias FE.

Ik wou daarom m'n kaart flashen met een andere bios, toen liep ik tegen de lamp. Doordat het een Non-A chip is, is het onmogelijk andre bioses van A chip-kaarten te flashen wegens andere ID.

In theorie kan je alle andere kaarten crossflashen (ondertussen reeds gedaan door verschillende) en het voordeel is dat je een hogere TDP kan bereiken.

Van Galax is er momenteel een 380Watt bios, waardoor stabiele clocks op 2100Mhz moeten kunnen. Mijn kaart kon niet hoger blijven draaien op 1935Mhz.

Voor die reden heb ik de kaart terug gebracht en ga nu een andere kopen die wel een A chip heeft, misschien de Ventus OC, deze heeft ook geen hoge TDP (292Watt) maar deze kan je wel makkelijk flashen met bios van Galax of Gigabyte (366watt).

Update 2/1/19: Elke kaart met een baseclock van 1545Mhz = NON-A, door voorraad tekort zou het kunnen dat je toevallig wel een A-chip hebt.

Heb jij ook een MSI GeForce RTX 2080 Ti Ventus?

Wat bedoel je precies met: "omdat je met een mindere kaart dan van een ander merk voor zelfde prijs."? ;)
Welke kaart moet je dus nu wel hebben? (Linkje?)
Maakt opzich niet veel uit. De Ventus OC kan je ook vinden op pricewatch. Die ga ik waarschijnlijk halen.

Wou de Gigabyte Gaming OC halen, maar door de Fan issues waar sommige over klagen, toch maar niet.
De rest... Kies adhv je budget.
Hoe dan? GTX 10 kaartjes hebben een gelockte BIOS zover ik weet.
Gewoon bios downloaden en flashen met laatste NVFlash. PCID moet overeenkomen. Getest door te crossflashen met 1 van die andere non-a chip kaarten, werkt perfect.
Het is een goedkope RTX2080Ti, en daar kun je geen prestaties van een dure van verwachten. Er is niet voor niets prijsverschil in series(niet van andere merken vergelijken) anders kan ieder merk net zo goed één kaartje uitbrengen. categorie: Videokaarten
Als je een prijsverschil van 5euro bedoelde, dan geef ik je gelijk...

De normale consument weet dit echter niet en verwacht dat een 2080ti dezelfde hardware hebben.

Voor de 2080ti, waren er ook OC versies, maar deze zijn allemaal dezelfde chip. Enkel gaat de fabrikant waarschijnlijk testen doen welke de beste is voor hun OC editie. Echter is de OC dan maar een belachelijk 20mhz ofzo. Technisch gezien een OC, maar dat is ruuuiimm binnen de marges.

Hier gaat het om 2 verschillende hardware codes voor een "zelfde kaart".

Voorheen was OC op een doos marketing...
Het is een goedkope 2080Ti met laag stroomverbruik, Je kunt altijd duurdere/betere kiezen. Deze GPU is smaller en compacter dan beter presterende. Ventus OC is +- €50,- duurder met verder zelfde afmeting.
Presteert beter (+-6%)en verbruikt wat meer stroom.
Niet correct. De gpu is zelfde. Enkel gebinned en anders gegraveerd door NVIDIAmet verbod op Overlock door fabrikant.

De andere fabrikanten hebben al een bios update uitgebracht voor hogere TDP. MSI helemaal niets,zelfs niet voor hun OC versie die paar Watt meer heeft. Daarom lekker flashen met bios van andere fabrikant. Opgelost. Enkel gaat dit niet als je dit niet op voorhand weet... Daar gaat het om!
Om hier nog even op te komen, ondertussen zijn fabrikanten andere kaarten met non-A chip aan het leveren, die voorheen wel A-chip hadden.

Ivm duurdere en betere, de ROG Strix, https://www.asus.com/Grap...RIX-RTX2080TI-11G-GAMING/ is ook een non-A kaart. Fancy fan en lijkt high end en betaald ook nog meer (1378!!) dan de Ventus OC en toch krijg je een mindere kaart.

De MSI Duke is er ook zo eentje: https://www.msi.com/Graph...orce-RTX-2080-Ti-DUKE-11G

Het komt nu aan het licht, dat elke kaart die een baseclock heeft van 1545Mhz, NON-A heeft (zal hebben).

Extra info aan review toegevoegd. Kaarten die in begin met A-chip geleverd worden, komen nu uit als NON-A. Waarschijnlijk wegens voorraadproblemen van andere chips en te kunnen voldoen aan vraag.