Specificaties 5" E-Paper scherm met 512MB opslag - Bekijk alle specificaties

BeBook Mini Zwart Review

xaz 31 januari 2011, 2.273 views

BeBook Mini Zwart

Pluspunten

• Snel opstarten
  • Makkelijke en vloeiende bediening/navigatie
  • Leest veel formaten
  • Leest prettig

Minpunten

• Bij sommige e-books geen paginanummering

Veelzijdigheid Score: 4
Ik ben een week lang bezig geweest om een e-reader uit te kiezen. Hierbij heb ik veel verschillende modellen in mijn handen gehad, zoals de Bebook One, de COOL-ER, de Cybook Opus en Gen3 en de Sony PRS-300 en PRS-600. Twee avonden spelen met deze producten in de winkel brachten me juist enorm aan het twijfelen of ik wel een e-reader moest kopen.

De COOL-ER en de Cybooks voelden erg goedkoop aan en gingen in de winkel bij normaal gebruik al hangen. De Sony PRS-300 bleek niet uitbreidbaar met extern geheugen, wat voor mij een dealbreaker is. Een paar honderd MB is gewoon niet genoeg voor een behoorlijk aantal boeken. De Sony PRS-600 heeft een touchscreen wat ervoor zorgt dat het scherm reflecteert. En de 6" Bebook One was erg traag en lag niet lekker in de hand. De randen voelden te scherp aan. Achteraf bezien blijkt dat geen breekpunt omdat ik de e-reader in een leren Milano cover heb zitten en hem hier nooit uit haal, maar op dat moment was dit een probleem.

Uiteindelijk kwam ik een winkel tegen waar ze de 5" Bebook Mini in het assortiment hadden. Deze kleinere broer van de Bebook One is veel sneller dan de 6" variant en is voorzien van iets fijner afgeronde randen. Hij leest een groot aantal bestandstypen, het geheugen van 512 MB (minder dan 400MB bruikbaar) is uitbreidbaar met een SD kaart en de e-reader speelt daarnaast MP3's af (dit heb ik niet gebruikt, ik lees graag in stilte). Hij wordt helaas niet standaard met een lichtnetadapter of cover geleverd, deze moet je er los bij bestellen. Ik heb de Milano cover erbij genomen en heb de lichtnetadapter van mijn HTC telefoon (mini USB) gebruikt om de e-reader de eerste keer op te laden.

Ik heb het apparaat nu 5 dagen in gebruik en ben er erg blij mee. Na de eerste keer opladen heb ik hem niet meer opgeladen, maar de batterij geeft nog steeds een volle lading aan. Dat is waarschijnlijk een gevolg van het feit dat een e-reader alleen stroom gebruikt wanneer het beeld op het scerm veranderd, bij bladeren bijvoorbeeld.

Ik heb ondertussen mijn eerste boek uit en heb er al wat meer bekeken. De meeste e-books die ik heb zijn in epub en lit formaat, wat de Bebook Mini probleemloos leest. PDF's en HTML bestanden worden niet altijd 100% goed weergegeven, maar blijven leesbaar. Ik heb dat opgelost door ze met Calibre te converteren naar epub formaat.

Het scherm reflecteert niet en is zeer prettig leesbaar, ook in zonlicht. Navigatie en bladeren werkt goed. Voor bladeren zijn er 3 verschillende knoppen, waardoor er hoe je de e-reader ook vasthoudt, er altijd wel een knop vlakbij je vinger zit.

Het enige negatieve punt wat me opviel is dat bij sommige boeken geen paginanummering wordt weergegeven door de Bebook zelf (wel in de e-book). Daardoor heb je, in tegenstelling tot een echt boek, niet door dat je bij het einde van een boek aankomt waardoor het einde onverwacht voelt.

Ik ben verkocht. Ik ga de look & feel van boeken missen en het is heel jammer dat mijn boekenkasten niet voller zullen worden, maar met deze e-reader heb ik altijd een bibliotheek bij en kan ik overal lezen.

-- Update 31 januari 2011 --

Ik heb de Bebook 7 maanden lang aan zon, zeelucht en hitte blootgesteld in Mexico. Gedurende die tijd heeft de Bebook heel wat te lijden gehad. De coating is op veel aangeraakte plekken afgebladderd en sommige knoppen zijn onleesbaar geworden. Daarnaast is het e-ink scherm qua helderheid sterk achteruit gegaan.

Dit is door Endless Ideas netjes en kostenloos opgelost door de Bebook kosteloos te vervangen, maar het is iets om rekening mee te houden. Zeker omdat het langzaam gaat en eigenlijk niet opvalt, tot je hem naast een andere ereader hebt liggen. Deze andere ereader was in mijn geval overigens de Bebook mini van een vriendin, die ook al een keer vervangen is i.v.m. onverklaarbare crashes.

Heb jij ook een BeBook Mini Zwart?

Erg nette review. Het enige dat ik wil toevoegen is dat de E-reader ook wel eens moeite heeft met de overige formaten als .lit. Gelukkig is dit erg zeldzaam en makkelijk te verhelpen door bijvoorbeeld een converter te downloaden. Deze converters zijn snel gevonden met Google en makkelijk te bedienen.