Specificaties Socket AM2+ met NVIDIA nForce 720d chipset - Bekijk alle specificaties

Asus M4N78 SE Review

Dennis Beekman 6 april 2010, laatste update op 6 april 2010, 469 views

Asus M4N78 SE

Pluspunten

• Erg stabiel en makkelijk te flashen via de ingebouwde tool.
  • Veel internet USB aansluitingen
  • Werkt met de allernieuwste quadcore.
  • Veel PCI sloten
  • alles werkt vlekkeloos onder Linux

Minpunten

• Sata aansluitingen recht achter het PCI-e Slot.

Layout Score: 2
CPU

Alle processoren die ik tot nu geprobeert heb deden het gelijk en werden ook perfect herkent kwa voltage.
Na een update van de bios worden zelf de nieuwste AM3 quadcore van AMD gebruiken.

Geheugen

Helaas zitten er maar 2 RAM sloten op en dus kan je niet zoveel geheugen plaatsen.
Ik heb er altijd 4 GB kingston DDR2 800mhz valueram geheugen in gehad, en dit werkte perfect.

Echter toen ik mijn Phenom 965 kocht wou ik geheugen hebben met een snelheid van 1066mhz en heb toen een zetje geil geheugen gekocht.

Ondanks dat dit geheugen in de QVL van Asus als compatible vermeld staat, wordt dualchannel geheugen maar op een channel ondersteunt.

Dit houd dus in dat als je dual channel geheugen wilt gebruiken, je eigenlijk maar een van de 2 dimms kunt gebruiken. |:(

Indeling

De processor heeft veel ruimte door de simpele uitvoering, zelfs grotere koelers passen perfect.
Het PCI-e 1x slot boven de videokaart is erg handig, dan zit die kaart de koeler van de videokaart niet in de weg en hij blokkeert de PCI sloten niet.

De Sata aansluiting zitten helaas wel direct achter het PCI-e 16x slot en dus kan je het gebruiker van grotere kaarten wel vergeten als je alle sata aansluitingen gebruikt, erg jammer.

Alle aansluitingen voor de interne USB & frontpanel USB alsmede de frontpanel Audio zitten helemaal onder aan het bord, erg handig en zo zitten ze niet in de weg bij de PCI poorten.

Een teleurstelling is het feit dat er geen casefans op het bord kunnen worden aangesloten, er zit alleen een CPU fan aansluiting op...
In de BIOS wordt wel gesproken over een systemfan, maar die is er dus niet :9

Bios & Software

De BIOS is erg simpel en de opties om te tweaken zijn minimaal kwa processor en geheugen.
De BIOS is wel voorzien van Expressgate en van ingebouwde flash applicatie waarmee vanuit de BIOs zelf een nieuwe versie geflashed kan worden, echt handig !!

Over de software voor Windows kan ik niet zoveel zeggen, ik heb er alleen maar Linux op gedraait, echter zitten er wel meedere tweak & monitor tooltjes bij.

De Drivers zijn zoals te verwachten valt netjes te downloaden vanaf www.asus.com, echter is de snelheid en stabiliteit niet altijd even goed.

De conclussie

Voor de simpele/game pc's is dit een perfect moederbord, zolang je niet al te extreem gaat met de geheugen keuze.
Tweakers zou ik toch de Pro versie adviseren, daar kan je meer op instellen en de chips zijn net iets beter en stabieler dan op de SE Versie.

Voor het geld is het geen slechte koop geweest voor mij 8-)

Heb jij ook een Asus M4N78 SE?

Hoe bedoel je dit?
Dual channel met één reepje? :?