HiLook Kit NVR/4x 2MP bullet camera/1TB HDD

Specificaties Alarmsysteem met 4 camera's - Bekijk alle specificaties

HiLook Kit NVR/4x 2MP bullet camera/1TB HDD Review

koelkast 23 november 2018, laatste update op 23 november 2018, 379 views

HiLook Kit NVR/4x 2MP bullet camera/1TB HDD

Hikvision levert met deze HiLook Kit een product dat vrij compleet is en prima functioneert, al moet je wel leven met een aantal grotere en kleinere nadelen.

Pluspunten

• Degelijk gebouwde camera’s
  • Goed beeld, ook ‘s nachts
  • Compacte NVR met voldoende aansluitmogelijkheden
  • Camera’s hebben POE functionaliteit
  • Zeer veel instelopties

Minpunten

• Niet volledig plug & play
  • Waterdicht aansluiten niet mogelijk zonder knip- en plakwerk
  • App niet goed werkend te krijgen
  • Geen Wifi verbinding beschikbaar
  • Aantal (beeld)opties zoals PTZ niet beschikbaar, wel aanwezig
  • Interface onoverzichtelijk door vele opties

Kwaliteit Score: 4

Hilook Network HD kit

Hilook is een budgetmerk van Hikvision, een bekende fabrikant van IP-camera’s. Met deze nieuwe set zetten ze een product neer, dat volgens de fabrikant over een uitstekende prijs-kwaliteitverhouding beschikt. Kan Hikvision dit waarmaken? Ik test het, in het kader van het Tweakers Oktober Testfest.
Inhoud doos
In de flinke, stevige doos bevinden zich de volgende artikelen, elk apart verpakt:
- 4 bullet camera’s met een resolutie van 2 MP (1280x1920)
- 4 x 18 meter cat 5e UTP kabel
- 1 korte CAT5e UTP kabel
- 1 NVR (netwerk video recorder) met 4 POE netwerkpoorten, een 1 TB harddisk en stroomadapter
- 1 HDMI kabel
- een mini USB muis
- een snelstart-handleiding
installatie
Aansluiten NVR

Het aansluiten van de camera’s op de NVR is eenvoudig; dankzij POE wordt er stroom vanuit de NVR gebruikt, en is slechts een UTP kabel nodig om het camerasignaal te ontvangen én de camera’s van stroom te voorzien. Dat is handig én noodzakelijk, ook omdat de eventueel benodigde 12 Volt adapters niet worden meegeleverd. De ‘uplink’ naar de router toe is slechts 100 Mbit. Dit zal vooral bij het ‘downloaden’ van beeldmateriaal vanaf de NVR een lagere snelheid opleveren.
Een ander minpunt is het gebrek aan een Wifi connectie tussen NVR en de 4 camera’s. Blijkbaar is er met deze set echt gericht op een degelijke, bedrade installatie. Mijn hele huis ligt dan ook wekenlang vol UTP kabels. Op een locatie met systeemplafond of kabelgoten zal dit minder problemen opleveren. Er worden een viertal 18 meter lange UTP-kabels bijgeleverd, die overigens wel érg goed verpakt zijn.
Aan de kant van de NVR is het een kwestie van aansluiten op de router, de camera’s inpluggen met de UTP kabel en een HDMI- of VGA kabel inpluggen voor uitvoer op een beeldscherm.
Installatie camera’s

De camera’s zijn voorzien van een kantelbare voet, die, ondanks het plastic materiaal, behoorlijk stevig blijkt te zijn. Op deze manier zijn de camera’s zowel aan een muur als aan het plafond te bevestigen. Het bevestigingsmateriaal is keurig bijgeleverd. De camera’s hebben een IP67 certificering, dus geschikt voor gebruik zowel binnen als buiten.
In de handleiding wordt beschreven dat je de connector van de UTP-kabel moet knippen, de kabel door de waterdichte tule moet halen en vervolgens de connector terug moet zetten. Dat is helaas wat minder plug-and-play dan gedacht; wel een voorwaarde om de camera ook echt ‘waterdicht’ aan te sluiten.
Gebruiksgemak
Interface
Ik sluit de compacte NVR middels een VGA kabel aan op een oud beeldscherm en op de stroom. Na een korte wizard, waarbij ik o.a. een sterk wachtwoord moet kiezen, kom ik in een enigszins spartaanse interface, die ik met de bijgeleverde USB-minimuis direct via de NVR kan bedienen. Het is even zoeken naar de vele instellingen, die qua logica niet altijd op de beste plek staan. Ook zijn er bepaalde instellingen niet beschikbaar, zoals de PTZ functies en een aantal andere beeldopties. Het zou handiger zijn om dit voor deze set dan ook weg te laten.
Het hernoemen van de cameranamen naar iets meer logische namen dan ‘camera 1’ en ‘camera 2’ lijkt wat minder eenvoudig dan gedacht; ik ben flink op zoek naar deze optie.
Nu maar eens inloggen met de browser vanaf de laptop. Dat gaat in ieder geval niet met Google Chrome en Mozilla Firefox. Het installeren van het benodigde installatieprogramma, levert niets op. Uiteindelijk blijkt de webinterface slechts in Internet Explorer te werken, na installatie van een add-on. Jammer! Achteraf blijk ik ook gebruik te kunnen maken van een configuratie- en beheerprogramma.

De webinterface lijkt wat op de interface van de NVR zelf. Er zijn minder opties beschikbaar, en de indeling is anders. Het valt op dat bepaalde dingen anders óf helaas niet werken. Zo is de functie om beweging te detecteren in een bepaald gebied van het camerabeeld, niet werkzaam met de webinterface, maar wel op de NVR zelf. Hier lijken wat bugs in de software te zitten.
In de webinterface is het mogelijk om live de camerabeelden te streamen, de opnames te bekijken, en het één en ander te configureren. Bij het live kijken valt de goede beeldkwaliteit op, zowel overdag als in het donker. De IR-leds doen hun werk goed!
Het terugkijken van de opnames vergt de nodige moeite; dat komt vooral door de enorme hoeveelheid knoppen en de wat vreemde werking van de afspeelbalk.
Beeldkwaliteit

De beeldkwaliteit lijkt erg goed. Met een resolutie van 1920x1080 pixels, is het beeld haarscherp. Ook met minder licht komt er nog veel detail door. In het donker vindt er uiteraard geen kleurweergave plaats, maar verlichten IR leds de omgeving. Dat lukt goed, er is van een behoorlijke afstand nog vrij goed, bruikbaar beeld.
Er zit een minimale vertraging van 0,25 seconde in het beeld, wat voor mij heel acceptabel is.
Er zijn in de interface de nodige instellingen te maken op het gebied van resolutie en bandbreedte. De laatste gaat van 32 kbps tot aan 8 Mps, in verschillende codecs, zoals H.264(+) en H.265(+).
Opname-opties
Er zijn een aantal opname-opties, die redelijk eenvoudig ingesteld kunnen worden. Uiteraard is er de mogelijkheid tot continue opname. Daarnaast is het mogelijk om tijdafhankelijke opnames te maken, per camera in te stellen. Je kunt ook bewegingsdetectie inschakelen met bijbehorende opties, zoals gevoeligheid en een masker. Dit ontlast de opslagcapaciteit en voorkomt dat je bijvoorbeeld een bewegende boom continue in beeld hebt.
Opslag
Standaard is de NVR van het type NVR-104MH-D/4P, voorzien van een 1 Tb WD Purple harde schijf. Of dit voldoende is, hangt nogal af van je behoefte. Als je 4 camera’s hebt, die continu beeld opnemen in full HD met een gemiddelde kwaliteit, dan zit de schijf in 10 dagen vol. Daarna worden oude beelden overschreven. Zelf verwijderen is standaard (dus) niet nodig.
Mocht je toch meer opslag nodig hebben, dan is de schijf eenvoudig te vervangen door een grotere, tot 6 TB.
Ondersteuning
Als je vragen hebt over deze set, dan kom je uit bij Hikvision. Helaas is de documentatie van dit product minder goed. Je merkt dat deze set niet erg bekend is, zodat er niet veel informatie over beschikbaar is. Daarnaast wordt in de digitale documentatie gebruik gemaakt van een andere interface. Blijkbaar is dit verouderd.
Voor ruim 700 euro levert Hikvision een behoorlijk complete ip-camera set. Voor thuisgebruikers een behoorlijk bedrag, maar zeker voor het MKB een prima prijs. Je krijgt een complete set met een prima beeldkwaliteit. Door alle opties die je erbij krijgt, heb je niet snel het gevoel dat iets niet kan. Wel kost het behoorlijk wat tijd om alles te vinden en doorgronden, en zitten er wat bijzondere fratsen in de interface. Daarnaast kom je wat kleine dingen tegen die beter zouden kunnen.
Door de beperkte beschrijving moet je er echter wel even voor gaan zitten als je de boel wilt gaan installeren.

Heb jij ook een HiLook Kit NVR/4x 2MP bullet camera/1TB HDD?

Mooie review, maar wel enkele zeer kritische opmerkingen:
  • Als je losse UTP kabel gebruikt, zet de achteraf de connectors erop. Dan hoef je niet te knippen en als je nog een krimpkous gebruikt over de bijgeleverde afsluiters is het tenminste wel waterdicht en gaan connectors niet oxideren (zwak punt van Hikvission).
  • Waarom gebruik je foto's van kinderen als voorbeeld? Het wordt overal afgeraden om dat te doen en zeker in een dergelijke review zijn ze van 0,0 meerwaarde.
  • Ik mag hopen dat je de camera achterom en aan de voorzijde op straat inmiddels anders gericht hebt, want dat heeft niets met beveiligen van je eigendom te maken, dat valt gewoon onder gluren bij de buren :X . Behalve dat het verboden is, kun je het ook niet naar je buren toe maken.
Het plaatsen van camera's is aan strenge regels gebonden. Heb er zelf ook een aantal (Hikvision) rond mijn woning hangen, maar die nemen echt niet meer vd openbare weg op dan strikt noodzakelijk en al helemaal geen slaapkamers en woonkamers van buren. Het zodanig plaatsen van camera's kan een dure aangelegenheid worden, zeker omdat je met de screenshots het bewijs al zelf online gezet hebt (wat overigens ook niet mag)...
Dank voor je opbouwende opmerkingen!
Vooropgesteld; de bewuste kit heb ik een aantal weken getest in het kader van het Oktober Testfest. Daarna heb ik 'm weer terug moeten sturen. Aan de ene kant helaas, want het is een puike set hardware waar het leuk mee spelen is, ondanks de genoemde nadelen. Een mooie kans om te testen, dus. De camera's heb ik nu dan ook verwijderd en de beelden heb ik vernietigd.

Nu zou ik zelf mijn woning niet snel willen voorzien van camera's, omdat het me een vals gevoel van veiligheid geeft, ik camera's aan huis persoonlijk niet mooi vind, en ik het voor (de meeste!) anderen vervelend vind om uit te stralen. Daarbij komt dat ik in een behoorlijk drukbevolkte woonwijk woon met kleine tuinen, waar dus slechts weinig mogelijkheden zijn om een camera op te hangen die alleen mijn eigen terrein 'begluurt'. Wat dat betreft heb je gelijk; er staat meer 'van anderen' op dan 'van mezelf'. Als ik alles moet blurren, blijft er weinig over van het goede beeld dat deze set geeft, en juist die beeldkwaliteit, is iets dat anderen wil laten zien.

De UTP kabels zijn bijgeleverd, en hebben aangegoten connectors. Ik ga er (dus) vanuit dat het plug&play is. Dat er dan iets in de handleiding over 'knip de connector af' vind ik afdoen aan de gebruiksvriendelijkheid. Ik ken weinig mensen die een dergelijke connectoren en gereedschap bezitten. Vaak maak ik zelf graag gebruik van losse kabel en connectoren, om het door jou beschreven resultaat te bereiken.

De eerste foto is van mijn dochter, ze klom zowat op de doos, en dient eigenlijk om aan te duiden hoe groot de doos is. Ik had er inderdaad ook een banaan op kunnen leggen (banana for scale).
De andere foto's ga ik nog even blurren, daar heeft het weinig meerwaarde. In mijn naïviteit heb ik daar niet bij stilgestaan.

Over de plaatsing der camera's het volgende; zelf zou ik een set als dit niet eens aanschaffen om de o.a. de door jou genoemde reden. Als ik nu vrijstaand op het platteland had gewoond, of een eigen oprit had gehad, was het anders geweest.
Midden in de zomer had ik dit ook niet zo gedaan, dan zit iedereen in z'n kleine stadstuintje en vind ik het not done om daar camera's op te richten. 'Gelukkig' was het nu winter en voelde ik de vrijheid om dit tijdelijk (voor ruim 2 weken) te doen. En je hebt me de ogen geopend; het is niet wenselijk om dit zo te doen en in bepaalde gevallen zelfs strafbaar. Ik was hiervan niet op de hoogte, dank!
Fijn dat je het vooral oppakt zoals ik het bedoeld heb, dat zie niet vaak... ;)