Specificaties Rad. HD4770 (750MHz), 512MB GDDR5 - Bekijk alle specificaties

Sapphire HD 4770 512MB GDDR5 PCI-E DVI-I/TVO Review

limp_1983 5 april 2010, 804 views

Sapphire HD 4770 512MB GDDR5 PCI-E DVI-I/TVO

Pluspunten

• Snel (zeker t.o.v. 3850 AGP)
  • Goedkoop

Minpunten

• Het is geen 5970

Drivers en compatibiliteit Score: 4
INLEIDING:
Laat ik beginnen te zeggen dat ik een hardcore computer gamer ben. Ik heb persoonlijk een hekel aan de PS3 en XBOX 360 en dat komt natuurlijk door zo'n irritante controller. Ik snap niet dat mensen daarmee kunnen richten. Dit is natuurlijk een persoonlijke mening maar ik verkies mijn G15 toetsenbord met G9 muis boven elke controller.

Mijn computer voor deze was een AMD 754 systeem met AGP videokaart. De videokaart had ik +/- 1 jaar geleden geüpgraded naar een 3850 AGP. Met dit systeem is het gewoon onmogelijk GTA4 te spelen wat natuurlijk vet k.t is. Ben toen gaan denken aan een nieuwe computer, wat ik inmiddels ook heb aangeschaft (zie specs). En hierbij hoort natuurlijk een nieuwe videokaart :)

REDEN VAN AANSCHAF:
Gezien ik alles nieuw moest kopen (proc, moed, geheugen) had ik een beperkt budget. Heb vervolgens de nodige review sites afgezocht en kwam mede door deze video tot mijn besluit:

SPECS:

# 7.1 Audio Channel Support
# Microsoft® DirectX® 10.1 support
# Shader Model 4.1 support

Featureset:
Niks bijzonders, DVI--->VGA een driver cd en nog wat...

Performance & Games
Gezien ik zelf wel wat benchmarks heb gedaan maar dit natuurlijk niet heb opgeschreven en te lui ben om dat nog een keer te doen hierbij een link naar een site, waar ze o.a. GTA4 hebben getest:

GELUID EN WARMTE
Ik hoor hem niet uit boven mijn case fans en wat betreft de warmte kan ik niet echt oordelen.

BEN IK BLIJ? (CONCLUSIE)
Ja dat ben ik. Ben zeer tevreden met de resultaten in games. Heb zelf meestal FRAPS aan in een game en meestal zit ik rond de 25 - 30 frames en de settings op high.

Heb jij ook een Sapphire HD 4770 512MB GDDR5 PCI-E DVI-I/TVO?

Negatieve eigenschappen:

*Het is geen 5970
Nee goh, wat had je dan verwacht toen je hem kocht? 8)7

Verder vind ik je review maar matig. Je inleiding is al de helft van de tekst, terwijl dat eigenlijk niet interessant is voor ons waarom je hem hebt gekocht, maar benchmarks etc veel interessanter zijn om te vergelijken met andere kaarten. Daarbij is deze kaart al een tijdje uit (heb 'm zelf ook en had 'm in crossfire), dus waarom ben je niet voor een HD5750 gegaan? Iets duurder maar sneller én Dx 11, dus een stuk toekomstbestendiger.

Maw: maak je review wat groter, breid 'm wat uit met benchmarks etc ipv een linkje neer te zetten met 'kijk hier maar'.
Positief: *Snel (zeker t.o.v. 3850 AGP) is meestal als je een pci-e koopt ;)
Negatief: *Het is geen 5970 is meestal als je een 4770 koopt ;)

Kun je niet wat benchmarkjes draaien en misschien hw monitor voor de temps. Dit zou al wat meer info toevoegen aan je review
AlexV------> Ik heb deze videokaart een 4 maanden geleden gekocht en als ik vandaag iets bestel wil ik hem morgen in huis, vandaar geen 5750.... En ja ik snap je kritiek over de inhoud maar ja ik verveel me en er is niks op tv, dus ik dacht laat ik eens mijn 1e review schrijven. thx anyway.
Ah, zo. Ik kon niet uit je verhaal opmaken dat je hem al 4 maanden hebt ;). Maar de HD57xx serie is wel gewoon goed leverbaar, itt de HD58xx serie, welke inderdaad slecht leverbaar is.

En als ik je nog een tip mag geven: kijk ook naar de reviews van andere mensen, en dan vooral de 5 sterren reviews om te zien hoe je een écht goede review kan schrijven. Vooral de benchmarks bekijken en zelf draaien is makkelijk ;)
Natuurlijk wordt het op prijs gesteld dat je een review schrijft, en die hier plaatst. Reviews helpen mensen kiezen tussen de verschillende mogelijkheden. Zeker bij videokaarten zijn er vaak veel merken en types te krijgen van 'dezelfde' 4770, bijvoorbeeld. Wat dan helpt is om mensen een indicatie te geven hoe snel, hoe traag of hoe stil een kaart is.

Als je bijvoorbeeld verteld welke games je speelt, op welke resolutie, welke detailinstellingen en dán vermeld hoeveel fps je haalt, hebben we daar meer aan dan wat je nu schrijft. Je zou eventueel een foto van de kaart kunnen toevoegen. Daarmee maak je de review al een stuk bruikbaarder voor anderen.

Succes!
AlexV--------> Ik kijk gemiddeld 3x per dag op tweakers heb daarbij al honderden reviews gelezen en ik weet hoe ze eruit moeten zien. Echter is dat een hoooooooop werk en ik wou er gewoon iets bij zetten i.p.v. alleen die sterretjes aan te vinken...

PS. Ik vond mijn inleiding juiste wel goed, zeker betr. de PS3 en XBOX360 (mee eens??) :)
Ik moet zeggen dat ik het wel met je PS eens ben maar het voegt niet echt iets toe aan je review over een grafische kaart O-)
Inderdaad, fps games op consoles vind ik ook maar ondermaats.
Welke cpu koeler zit daar trouwens op ?
De CPU koeler is een Cooler Master Hyper TX3. Ook zo'n bang for bucks artikel.

MAAR KAN NIEMAND MIJ EEN 2-STER GEVEN. DAS WAT BETER VOOR MIJN EGO. :'(
Inleiding is pakkend inderdaad, ik verwachte een volwaardige review toen ik de inleiding las, vandaar ook mijn reactie dat 't tegenviel :P. Desondanks ben ik het niet met je eens dat een PS3 kut is, maar dat komt misschien omdat ik zelf een PS3 heb :+. En inderdaad, iets is beter dan niets, dus dit is al beter dan alleen de sterretjes ;)