Canon Ixus 55 Review

stevert 6 april 2006, 2.055 views

Canon Ixus 55

Pluspunten

• mooi design en best wel degelijk (op het lelijke chromen schijfje/klepje van de SDcard en accu / USB aansluiting na dan)
  • zeer snelle cam, opstarten en knippen
  • aardige filmpjes bij voldoende licht
  • geliefde cam; makkleijk te slijten als je er vanaf wil
  • 2,5 inch scherm van goede kwaliteit

Minpunten

• (te) duur
  • 1 jaar garantie
  • met weinig licht ronduit slechte foto's
  • handmatig niet zo heel veel in te stellen
  • geen stabilisator, best wel gevoelig voor beweging

Snelheid en automatiek Score: 5
Batterijduur Score: 3
omdat ik op zoek was naar een nieuwe gsm met abonnement kwam ik uit bij sitel.nl waar je zelf je abo met gsm met evt. cadeau kan samenstellen.
omdat ik ook wel een nieuwe digicam kon gebruiken heb ik uit meerdere opties de ixus 55 gekozen. reden hiervoor was dat met mijn pakket ik voor een gsm + ixus 700 100 euro moest bijleggen.
ik kon wel een ixus 50 of 55 gratis bij de gsm krijgen. de keuze viel toen op de ixus 55 omdat deze net uit was en een 2.5 inch scherm had en vernieuwde behuizing. en nieuwer is beter ( gaat natuurlijk niet altijd op)

Ik zou zeggen, kijk eens bij reviews van de ixus 50 want ze zijn gewoon identiek op de behuizing en grootte van het scherm na dan.

Vind je de andere look / kleur en 2,5 in plaats van 2 inch scherm een paar tientjes meer waard moet jet doen (hij is niet zo 'goudkleurig' in het echt zoals ie er op sommige foto's uitziet).

ik kan heel kort zijn over de kwaliteit van de foto's.
Zolang als er genoeg licht is (buiten) maakt ie prachtige scherpe foto's met mooie kleuren.

echter zodra de lichtomstandigheden achteruit gaan (binnen) worden de foto's korrelig. naar mijn mening veel te korrelig.
Het bepaalt zelf de ISO waarde e.d. in de automatische stand en als je binnen een foto wil maken gooit ie de ISO omhoog en vaak ook de sluitertijd waardoor je dus grote kans krijgt dat je korrelige onscherpe foto's krijgt.
Ik heb al veel lopen klooien met de voorgeprogrameerde settings ('binnen ', 'portet ' etc. etc.) en weet nu ong. wel welke settings ik moet gebruiken bij welke situatie maar ik blijf er bij: bij weinig licht krijg je niet de mooiste foto's...

Tevens is de flits erg fel.... remedie hiertegen is wat meer afstand nemen van het te fotograveren object (b.v. persoon) en dan de optische zoom te gebruiken. Anders wordt de boel al gauw overbelicht (spookachtig-witte gezichten etc)

Wat wel érg mooi is om bij nacht de ISO op 100 te zetten en dan de sluitertijd op b.v. 3 4 5 of 10 seconden te zetten.

Tevens is de camera echt supersnel met foto's verwerken, aanzetten en knippen, continu schieten (2-3 p /seconde bij genoeg licht)

Ook de filmpjes op 640x480 @ 30 fps zijn (...weer bij voldoende licht...) prachtig. geluid is mono en matig. als het wat donkerder is ( binnen...) worden deze érg korrelig.

kortom: een overgewaardeerde cam. veel te duur naar mijns inziens vooral als je bedenkt dat er 'maar' een jaar garantie op zit.

had hiervoor een Samsung 2mpixel zonder zoom, fixed IISO-70e.d. van 79 euro (met CMOS sensor!!!)
en die maakte eigenlijk ook hele mooie foto's... binnen zelfs wel betere dan mijn huidige Ixus55 (!)
dat moet toch wel genoeg zeggen.
en tot overmaat van ramp heeft de CCD ook nog een 'stuck pixel'.
Vooral bij het opblazen van onderbelichte foto's is ie zichtbaar... en knalblauwe pixel.

Tevens heeft het 2,5 inch scherm een defecte pixel.

Heb jij ook een Canon Ixus 55?

Kan je geen garantie claimen vanwege die 'stuck pixel' in de CCD?
ja da's een goeie.
Wellicht ga ik het vlak voor het eind van de garantieperiode proberen ;)
Eigenlijk moet je garantie krijgen voor die tijd, dat je redelijkerwijs zou mogen verwachten, dat een elektronisch product minimaal werkt. En ondanks dat garantietermijnen voor computerelektronica vaak op 1 jaar worden gesteld, moet je minimaal 2 jaar garantie kunnen krijgen, op basis daarvan. Alleen is dit niet iets wat algemeen bekend is, of wat elke verkoper weet. Ik denk dat je het zelfs in de wet kan opzoeken. Je mag redelijkerwijs verwachten dat een computer, of digitale camera oid, wel 2 jaar mee gaat. Zoek het maar is na, volgens mij moet je er met een beetje doorzetten gewoon 2 jaar garantie op kunnen krijgen.

(Echter geef ik je geen garantie op mijn uitspraken ;) )

Gebruik overigens bij elke nieuwe zin is een hoofdletter, staat wat netter in een review/survey.

Ik heb 2 van die stuckpixels in m'n CCD, vooral zichtbaar bij nachtfotografie (lange sluitertijden).
Een rooie en een blauwe :'(