Conceptronic C300BRS4A Review

eppo16 5 april 2010, laatste update op 5 april 2010, 4.271 views

Conceptronic C300BRS4A

Pluspunten

• Snel
  • Bereik
  • Beveiligingsfuncties
  • Nieuwste functies en snufjes

Minpunten

• 300Mbps > 100Mbps
  • Infomatie klopt niet

Beheerbaarheid Score: 4
WLAN-bereik Score: 5
Een erg goede en stabiele Conceptronic router. Heb hem nu ongeveer een half jaartje in gebruik en moet zeggen dat hij erg snel en stabiel is. Ben er ook erg tevreden over en vooral de stabiliteit samen met de snelheid is voor mij geweldig.

De vele instellings mogelijkheden maken de router helemaal compleet. Zo kun je bijvoorbeeld instellen dat enkel vaste MAC adressen verbinding krijgen met het Internet en de anderen buiten de deur worden gehouden. Ook als een nieuw apparaat die nog niet eerder verbinding gelegd heeft internet wil wordt deze ''apart'' gezet. Zo kun je zien welke apparaten zoal met de router verbonden zijn en kun je zo dmv MAC adres een vast IP adres geven. Ook kun je de range instellen, meest gangbare is van 0 t/m 254 maar dit kun je vrijwel instellen naar elk gewenst getal.

De draadloos verbinding kan volledig uitgezet worden en kent vele beveiligings niveaus zoals WEP, WPA, WPA2 gemengd en Gemixed. Ik heb hem staan op WPA2 Gemengd samen met MAC adressen en vast ip adres, zo heb je een tal aan beveiligingen en is het erg compleet na mijn idee.

Over het bereik kan ik heel kort over zijn. Ik heb hem in de meterkast op de begane grond geinstalleerd en is verbonden met een ADSL modem. Als ik boven op zolder ben, zo'n 10 meter hoog en 2 betonnen plafonds verder heb ik op mijn Sony Vaio laptop nog steeds vol bereik. Met vol bereik bedoel ik, alle blokjes vol.

Wel zit er een soort ''maar'' aan de laptop. Volgens de specificatie is deze laptop geschikt voor WLAN met maximaal 300Mbps. Dit klopt echter niet en deze informatie is NIET juist. Conceptropnic levert de router met 3 antennes en per antenne is de snelheid 100Mbps. Dus in theorie heb je 300Mbps maar gaat het over 3 kanalen als het ware. Omdat je verbinding hebt met 1 antenne, heb je dus NOOIT 300Mbps maar ''slechts'' 100Mbps. Dit is tevens bevestigd door de klantenservice van Conceptronic.

Heb jij ook een Conceptronic C300BRS4A?

Dus in theorie heb je 300Mbps maar gaat het over 3 kanalen als het ware.
Dat is dus niet helemaal waar wat je daar allemaal zegt he ;)

De nieuwe 802.11n standaard (zelfs de 2 draft versies) maken gebruik van 2 kanalen om zo'n 40MHz bandbreedte te geven. Normaal is er maar 20MHz gereserveerd, dus vandaar dat er 2 kanalen gebruikt moeten worden om een maximum van 300 (soms zelfs 600) Mbit/s te garanderen.

Het eerste kanaal, bijv 6 word het control channel genoemd
het tweede kanaal die 2 hoger zit (dus 8 ) word het secondary channel genoemd.

Als je het zo bekijkt is de channel overlapping van channel 2 t/m 12! http://i42.tinypic.com/2e549x1.jpg

Dat even er buiten...
De meerdere antennes zijn niet exact "100 Mbit/s". Dat komt omdat ze in MiMo staan (multiple input, multiple output).
Kort gezegd betekend dat, dat sommige antennes luisteren en sommige antennes verzenden. In de meeste routers staat het ingesteld dat afhankelijk van de up of download een merendeel van de antennes gaat zenden of ontvangen aangezien je 3 antennes niet door 2 kan delen in dit geval.

Nog een voorbeeld zijn de veel beschikbare 802.11n kaartjes met 2 antennes, deze gaan meestal tot 150Mbit/s of soms zelfs wat lager (135 ofzo) :)

De snelheden die in het taakbeheer staan (onder het tabje netwerken) zijn meestal de juiste snelheden, afhankelijk van hoe snel je pc is ;)

[Reactie gewijzigd door wootah op 6 april 2010 00:00]

Ik heb zelf ook deze router 2 weken in gebruik gehad en kan dus ook het een ander vertellen over de snelheden etc. hieronder mijn ervaring:

Het was het geval dat ik als ik geen beveiliging in had geschakeld (geen WPA/WEP etc.) en vervolgens keek bij wireless clients dan was ik verbonden met 11n standaard.

Zodra ik de beveiliging aan zette (heb dit met aantal varianten geprobeerd, niet allemaal, excuses hiervoor) stond er tot mijn teleurstelling altijd 11a/g bij wireless client en kon hierdoor ook niet boven de practische snelheid van ongeveer 2.5MBps komen terwijl er via de kabel 8-11MBps binnenkomt.

Ik dacht laat ik dan eens kijken hoe het gaat als ik MAC filtering aanzet en de router geen SSID laat uitzenden om buurtbewoners op zijn minst op afstand te houden.
Na dat gedaan te hebben kwam er in de log ook flink vaak te staan "xmas port scan attack" wat er zo nu en dan voor zorgde dat mijn verbinding er instortte (Xfire afmelden, msn afmelden, online game crashen).

Hierna heb ik besloten de router terug te brengen en een andere te proberen, deze is nog niet binnen en heb dus geen vergelijkingsmateriaal.
Dat heeft waarschijnlijk hier mee te maken:

Melding van de router zelf wanneer 11n in gebruik is:

Notice: Wireless Security Settings
802.11n only defines three standard encryption methods: Open-None (Disable), WPA-Personal-AES, WPA2-Personal-AES. Other encryption methods are nonstandard. There may be compatibility problems among different manufacturers.
Het is al enige tijd geleden, echter gebruikte ik toen bijna zeker de WPA2-Personal-AES beveiliging die volgens de tekst die jij citeert geen last van compatibiliteit problemen zou moeten hebben.
Dat wordt gezegt bij Conceptronic, mag er van uit gaan dat hun toch wel weten waarover ze het hebben.