Corsair Vengeance RGB Pro CMW16GX4M2C3200C16

Specificaties 16GB • DDR4 • 3.200Mhz • kit van 2 - Bekijk alle specificaties

Corsair Vengeance RGB Pro CMW16GX4M2C3200C16 Review

Foritain 26 november 2018, laatste update op 27 november 2018, 5.284 views

Corsair Vengeance RGB Pro CMW16GX4M2C3200C16

Corsair's RGB geheugen kon wel een update gebruiken, en de RGB PRO brengt vervolgens alles waar we op hadden gehoopt: heldere addressable RGB, dikke uitstraling en uitstekende software waarmee ze -subjectieve smaak elementen terzijde- het meest volwassen RGB werkgeheugen op de markt in handen hebben.

Pluspunten

• Prestaties uiteraard in orde
  • Heldere ledjes en goede kleurweergave
  • Nu addressable RGB
  • Uitstekend compleet softwarepakket (maar ook support voor Aura Sync e.d.)
  • Nette afwerking
  • Schappelijk geprijsd voor een RGB kit, zeker gezien het m.i. objecitief de sterkste is

Minpunten

• Zoek je wat minder 'in your face' RGB dan zit je hier niet aan het juiste adres
  • Let op: Gelinkte kit betreft 2x8GB, in de review zie je 4 bankjes. Komt op hetzelfde neer als 2x dit product. Ik heb echter zowel als 16GB (2x8) als 32GB (4x8) in deze review getest

Corsair Vengeance RGB PRO review

Corsair was er uiteraard als één van de eerste bij toen verlichting op werkgeheugen populair werd (zo niet de eerste? Geen idee eigenlijk). Het nadeel van er vroeg bij zijn is dat de concurrentie dan gaandeweg wat dingen ontdekt die misschien beter kunnen. En hoewel de Corsair Vengeance LED modules nog altijd worden verkocht voelde het toch wel een beetje tijd voor een update van Corsair waarbij zij de rest van het speelveld zouden laten zien wat RGB geheugen anno 2018 zou moeten zijn.

(i)Cue (slecht, I know xD) de Corsair Vengeance RGB PRO, de jongste telg in de Corsair RGB werkgeheugen familie die deze taak op zich mag nemen. Inmiddels redelijk verkrijgbaar voor ca 190-200 ~175 euro per 16GB, wat een redelijk concurrerende prijs is voor RGB werkgeheugen op dit moment. Wij zullen met 32GB aan de slag gaan, want vier modules is visueel toch wat dikker.
Uitpakken, bouw en features

Doosje is leuk, who cares, gief RGB.

Corsair zet relatief forse RGB units neer, een stukje groter dan de meeste alternatieven. Niet dat we dat heel erg vinden, want men zal dergelijk geheugen veelal toch combineren met waterkoeling om te zorgen dat je ze goed ziet. Stevig, een nette matte afwerking, het spreekt niet extreem tot de verbeelding maar het is netjes en ze wijken ook niet te veel af van de standaard die hun Vengeance serie al jaren neerzet.

We zien wel wat kleine gaatjes voor de verlichting aan de zijkant, maar ook hier draait het natuurlijk om die lichtbalk bovenop. Verder is het geheugen zoals geheugen komt.

Op de RGB zelf komen we zo terug, eerst testen!
Specificaties

Test and performance

Voor de goede orde: alle gepresenteerde modules zijn hertest na de hele Spectre en Meltdown sh-tstorm, en maar goed ook gezien we vooral in de Fire Strike Physics resulaten toch verschil zagen. Alle resultaten zijn dus voor een volledig gepatched en geupdate systeem. We houden uiteraard vast aan ons vaste geheugen test bord, de Asus ROG Maximus X Hero gecombineerd met Intel Core i7-8700K en Nvidia GeForce GTX 1070 Ti videokaart. Uit eerder testen (en inmiddels toch geaccepteerd als bekende informatie) zijn de verschillen tussen geheugenkits in benchmarks veelal klein, dus beperken we ons tot een te overzien aantal benchmarks: AIDA64 Memory Copy en Latency als synthetische test, SuperPI als de echte numbercrunch, en FireStrike als de praktische benchmark waarbij (in theorie althans) het geheugen de prestaties van de graphische en de physics benchmark zou kunnen beïnvloeden.

De Corsair Vengeance LPX C15 3000MHz kit teruggeklokt naar 2133MHz en 2666MHz functioneert als referentie baseline.

Resultaten:

Zoals altijd, eigenlijk suf. We hebben deze kit zowel in 2x8GB als 4x8GB opstelling getest, en dan is het niet gek dat de 32GB variant het erg goed doet in de Memory Copy benchmark (waar capaciteit verschil maakt). We zien Corsair zichzelf keurig positioneren, maar merken wederom op dat de praktische impact van het gebruik van vrijwel elk van deze kits (teruggeklokte 2133MHz kit terzijde), eigenlijk gewoon niet van anderen te onderscheiden is. Niet praktisch in elk geval. Het belangrijkste is eigenlijk dat de performance benchmarks geen problemen aantonen, en dat is niet het geval.

Overclocken dan? Dat doen we niet als onderdeel van de review voor de simpele reden dat dergelijke resultaten vooral misinformatie zijn (of noem het Fake News, waarom ook niet). Overclocken zegt enkel wat over deze specifieke sample en/of combinatie met ons moederbord, het geeft geen garanties wat jij straks kan doen als je deze koopt, zowel in positieve als negatieve zin. Gezien de toegevoegde waarde aan het aankoop proces nul is nemen doen we het dus simpelweg niet. Wel vermelden we graag dat Corsair hier (vooralsnog in elk geval) kiest voor Samsung B-die chips die normaliter wel het potentieel hebben om nog een paar stapjes sneller te gaan. Niet dat je daar veel aan hebt, maar wellicht leuk voor de liefhebber.

Wat wel toegevoegde waarde heeft is het testen van Ryzen compatibiliteit. En hoewel we deze ook in een Asus X470-i Gaming hebben gestoken om dat te controleren is het fijn dat Corsair zelf ook al aangeeft dat de 3200MHz modules ook Ryzen compatible moeten zijn.
Software en praktijkervaring

Van de andere RGB kits zagen we GeIL en HyperX geen software bieden, en Gigabyte en Crucial wel. Corsair zet ook in op software functionaliteit, en dat doen ze op de meest overtuigende manier die we tot dusver hebben gezien. De software is overzichtelijk, werkt goed, en gaat bovendien veel verder dan de concurrerende opties.

Niet alles is even nodig wellicht, maar details zoals een grafiekje van je geheugentemperaturen, technische details, en zelfs notificaties en kleuraanpassingen (en effecten) gebaseerd op de gemeten temperaturen is zowel praktisch een mooie toevoeging als erg tof voor de liefhebber van een beetje licht tweaken.

Veelal niet direct noodzakelijk maar mogelijk handig op systemen die meer moeite hebben de verlichting aan te sturen: de optie om de dimms in de software te verschuiven om RGB-sync-gezeur te voorkomen.

De grootste meerwaarde is echter het feit dat Corsair meer, en verder aanpasbare RGB effecten in de software biedt dan elk van de concurrenten. Genoeg mensen zullen niet verder gaan dan de kleur te syncen in iets als Asus Aura Sync, maar als je meer standaard effecten wilt? Corsair is de enige die echt significant verder gaat dan een standaard regenboog kleurenfeestje.

Showcase

En wat die RGB betreft in de praktijk? Corsair zet een uitzonderlijk goede maximale helderheid neer (kan je uiteraard mee spelen met de RGB settings), wat voor de liefhebber van ‘meer RGB’ echt een plus mag zijn. Tevens zijn de effecten verdomd soepel en door de diffusers lijken ze zeer soepel, plus het feit dat ze dankzij hun afmetingen van alle kanten duidelijk zichtbaar zijn. We laten de foto’s het werk doen, maar de helderheid zorgt ervoor dat ze fors overbelicht lijken op de foto, tenzij we de rest van het systeem maar goed donker laten worden.

Eén ding is duidelijk: Corsair gaat voor de ‘more RGB is more better’ approach, en dat zie je echt terug.

Nog wat plaatjes van deze kit in de Spec Omega RGB behuizing:

Corsair was absoluut aan zet gezien hun vorige generatie Vengeance LED geheugen wel degelijk hun leeftijd begon te tonen, maar met de nieuwe versie zetten ze de markt weer goed op scherp. We zeiden in eerdere RGB geheugen reviews ook al dat we overder de prestaties van al deze kits eigenlijk niet hoeven na te denken en dat het vooral op de subjectiviteit aan komt, maar Corsair laat zowel subjectief als objectief in de secundaire elementen echt hele mooie dingen zien.

Subjectief met fysiek forse modules voorzien van een flinke bak licht, plus goede, verzadigde kleuren en uitzonderlijk soepele overgangen, en objectief met zowel met ruime marge het fijnste (en verreweg meest uitgebreide) softwarepakket van de RGB units in onze vergelijking en vervolgens ook nog eens met een objectief keurige prijsstelling. Daarmee heeft Corsair hele, hele sterke kaarten in handen. We zien wel degelijk enkele alternatieve paden, zo zal niet iedereen de ‘meer RGB’ route hoeven te waarderen en het feit dat je nog altijd 32GB moet kopen om vier led bars te hebben is een beetje balen voor gamers en andere typische consumenten die aan 16GB eigenlijk echt genoeg hebben (alleen bij Gigabyte kan je met dummy modules vier led balkjes krijgen in een 16 GB kit), maar dat is een uitdaging die voor de rest van de concurrenten ook telt terwijl de Gigabyte ook echt niet zonder kanttekeningen de deur uit ging. Ook is het feit dat Corsair heeft gekozen voor de Samsung B-die chips een fijne plus, want hoewel wij ons niet op het overclocken richten is er normaliter in elk geval wel het potentieel voor.

Corsair zet met hun totaalplaatje dan ook ‘the RGB kit to beat’ neer. Een paar aanbiedingen hier en daar zijn iets goedkoper maar van een significant price-premium is eigenlijk geen sprake (letten jullie op HyperX en Crucial?) terwijl we een beetje price-premium toch echt prima zouden durven verdedigen, en als je tussen de vele RGB-porn plaatjes nog twijfelt over welke kit je nu het aantrekkelijkst vindt dan wijzen we nog een keer op de software functionaliteit die laat zien hoe het moet. De uitdaging staat, en de duidelijke stap in de richting van een volgende generatie RGB geheugen is overtuigend gemaakt. Oh, en mocht je willen is hij er ook in het wit en in tal van verschillende snelheidsconfiguraties; of meer RGB per sé meer beter is laten we aan jullie over, maar meer keuzevrijheid wat de kleur en gewenste snelheid van de modules betreft is wel degelijk een extra plusjes erbij in de lijst.

Dus we herhalen: de RGB geheugenkit waar de concurrentie tegenop mag gaan boksen de komende tijd.

- Feedback of vragen? Vrolijke reacties zijn altijd welkom!
- Check Discord voor off-topic vragen / advies (alle reacties bijhouden is soms lastig)
- YouTube voor meer tech video's
- Instagram voor meer gans geile tech foto spam
- Klik hier voor meer lange lappen tekst met foto's (aka reviews van Mr en Mrs Foritain)

tweakers - nomineer voor review van de maand

Enkele hogere res fotos voor de liefhebber, klikken voor de volledige versie:

Heb jij ook een Corsair Vengeance RGB Pro CMW16GX4M2C3200C16?

Nice review! :)

Ik heb deze set, maar helaas wordt deze bij mij niet gedetecteerd in de Asus Aura Sync software op mijn Asus ROG Maximus XI Hero (Z390). Daarom ben ik verplicht hiernaast alsnog Corsairs software te gebruiken.

[Reactie gewijzigd door Onyxthegreat op 11 december 2018 13:45]

Thanks!

Uit interesse, welke bios draai je, en welke (exacte) set heb je? Ik zal het eens navragen, en kijken of ik het na kan bootsen. In de tijd hebben wij het enkel gedraaid op de X Hero (mobo testbed), zou kunnen zijn (maar dat weet ik niet meer zeker) dat de RGB sync/fotos op de Z370-F zijn gedraaid.

Maar ik heb een XI Hero liggen, dus zal es zien (Gaat even duren)
Ik heb de exacte set die hier gereviewed is (CMW16GX4M2C3200C16) en draai op de meest recente BIOS ver. 0602 van 31-10-18.

Mocht je iets wijzer worden dan hoor ik het graag! :)
Uitstekende review, zoals we van je gewend zijn, Stephan! :)

Zoals Onyx hierboven ook al opmerkte, synchroniseert de RGB pro bij mij in een van mijn builds ook niet met Aura Sync van Asus. De normale RGB (zonder pro) wordt bij hetzelfde moederbord wel direct herkend. Op tomshardware zijn hier ook meerdere topics over. Dus het pluspunt in je samenvatting (support voor Aura Sync) klopt dus helaas niet. Of heb jij wellicht een handige workaround of een andere manier om het werkend te krijgen in Aura Sync?
Thx, ik ben benieuwd.

Voor de volledigheid: ik heb een net iets andere set geheugen. Wel de RGB pro, maar met een andere snelheid. Maar dat is slechts bijzaak voor de verlichting, lijkt me. Zie ook mijn inventaris, als je meer van mijn build wilt weten. Grotendeels samengesteld met behulp van jouw reviews overigens.. _/-\o_
Dat is zeker bijzaak. Maar uit ervaring weten we dat het soms stevig prutsen is met RGB software bij moederborden. Het zou iig niet de eerste keer zijn dat een iets andere set het net niet doet op mobo X.

Ook Asus heeft soms bijv verouderde versies van de RGB software op de support pagina van moederborden staan. Je zou even kunnen kijken of er geen nieuwere versie ergens staat. Vaak is dat zo en komt die niet naar voren via de update functie of mobo pagina.

Duurt nml nog wel even voordat ik hier aan toe kom.

[Reactie gewijzigd door Foritain op 5 januari 2019 14:33]

Dat zal ik eens nakijken. Anders wordt het gewoon de icue software van corsair voor de geheugenbankjes. Ook prima te doen. Syncen met de rest van de rgb lukt dan helaas niet.

Er zijn overigens diverse topics dat de rgb niet werkt met aura en daar zie ik nog nergens een update dat het nu wel werkt. Ook op de corsair productpagina staat nergens het asus aura logo. Wel dat van oa gigabyte. Zie ook https://rog.asus.com/foru...engeance-RGB-Pro-and-AURA. Maar dank voor je reacties!

[Reactie gewijzigd door Zim op 5 januari 2019 16:17]

Ik ga binnenkort mijn pc upgraden en vind deze RGB-Ram wel heel erg vet, alleen het is mij niet helemaal duidelijk hoe je kunt zien of het moederbord het ondersteunt of niet. Met andere woorden; ik heb mijn oog laten vallen op de MSI H310M Gaming Arctic. Is het dan gewoon een kwestie van inklikken en software van Corsair downloaden? Of is het niet zo eenvoudig?
Ik had het kunnen weten, ik heb weer iets gekocht wat jij ook getest hebt :P

Prima reepjes die probleemloos 3200Mhz draaien in mijn 2e PCtje met een Ryzen 2700X :)
Ik zag je post in het New shit topic idd, eea kwam herkenbaar voor :D enjoy it dude!
Mag ik vragen in welk mobo je ze gebruikt?
Ik heb een Ryzen 2600X gekocht en wil dit geheugen ook kopen (2x8GB) in combi met Asus Strix B450-E maar het staat niet op de QVL
Ik heb het in gebruik op een Asrock X470 Taichi. Waar het wel op de QVL staat.
Oke dank je, ram zoeken voor Ryzen vind ik maar lastig :)
Liefst met RGB, maar durf niet zomaar iets te kopen wat niet op de QVL staat na alle spookverhalen die ik op internet ben tegen gekomen.