Creative Inspire T7900 Review

Martijn13 19 januari 2008, laatste update op 6 januari 2009, 13.034 views

Creative Inspire T7900

Pluspunten

• Frequentiebereik (tweeters)
  • Goed middenbereik
  • Diepe bas
  • Prijs/kwaliteitsverhouding

Minpunten

• Lichte resonantie wanneer slecht gemonteerd
  • Vervorming bij hoge volumes (verholpen met goede geluidskaart)
  • Buren worden wel eens boos
  • Rubbervoetjes laten snel los

Mid- en hoogweergave Score: 5
Basweergave Score: 4
Film/gameweergave Score: 4
Muziekweergave Score: 4
Ik was dringend toe aan een nieuwe speakerset. Mijn Altec Lansings uit '96 begonnen oud en vervormd te raken en ik wilde nou ook eens fatsoenlijk games kunnen spelen. Mijn oog viel op deze set: de Creative Inspire T7900. 7.1 surround beviel me wel. 92 Watt RMS was wel goed genoeg voor mijn zolderkamertje van 10 m2.

Verpakking
Toen ik de doos met de set voor de deur kreeg geparkeerd viel er gelijk een ding op: het was ENORM. Let hierop als er bij de verzending op de grootte van de doos wordt gelet. De set was prima verpakt. Piepschuim om de subwoofer, de satellieten zaten in een aparte (los eruit te halen) doos.

Installatie
Omdat ik totaal nieuw was met surround heb ik even de handleiding doorgekeken (waar overigens alles met plaatjes goed stond aangegeven) en ben daarna met het installeren begonnen. Alle kabeltjes waren al voorzien van een los rubbertje dat je er af kon halen om het koperdraad zichtbaar te krijgen. Plus- en min-pool waren duidelijk aangegeven, en installeren was een fluitje van een cent. Ook was er een klein stickervel meegeleverd, met daarop afkortingen om op de draadjes te plakken. Tijdens het opbouwen is het niet zo'n probleem, maar als alles staat is het wel handig om te kunnen zien waar alles staat. Het is namelijk nogal een 'kabelzooi'.

Bouwkwaliteit
De bouwkwaliteit is goed. Let er wel op dat als de speakers niet op de muur gemonteerd worden, en de bijgeleverde pootjes gebruikt worden, deze goed vast moeten zitten. Ik had deze niet goed vast gezet, met ernstige resonantie als gevolg. Nu beweegt alleen mijn toetsenbord nog maar mee... De kabels zijn vrij kort (2x5 + 2x7 meter voor zij/achter) maar zijn gemakkelijk te verlengen. Voor de speakers voor/midden zitten de kabels al bevestigd, deze zijn 1.5 meter lang. Goed genoeg, de subwoofer staat toch eigenlijk altijd dichtbij deze speakers.

Vormgeving/geluidskwaliteit
Ook de vormgeving is in orde. De set ziet er degelijk, maar ietwat saai uit. Zwart/zilver heeft bevalt mij wel. Ook de frontjes zien er goed uit, je kan de speakertjes er net doorheen zien. Of je het leuk vindt weet ik niet, dit is een kwestie van smaak.

Ook de geluidskwaliteit is dik in orde voor mensen die niet te veel nodig hebben. De bas is krachtig (soms een beetje té) maar is met de meegeleverde (afstands)bediening goed terug te draaien. Isolatie van de grond is aanbevolen als je van een harde bas houdt.

Gebruikservaringen
Ik speel veel games. Ik heb dat nog nooit met surround gedaan, en ik moet zeggen: er ging een wereld voor me open. Opeens zoveel beweging om je heen!! Shooters zijn veel realistischer. Ook mijn vrienden waren onder de indruk. Race-games zijn ook een lust voor het oor. Ik speel heel veel 'Richard Burns Rally' en 'GTR', geavanceerde race-simulatoren. Voor het eerst hoorde ik de turbo fluiten, dit vanwege de ingebouwde tweeters. Dat gebeurde niet op mijn Altec Lansings! Een iets minder realistich spel, NfS: Most Wanted, speelde ook heerlijk. Lekkere diepe bas in je Carrera GT.

Met een prijs van ~100 euro is het een mooie set voor de computer. Veel geluid (tot op de pijngrens toe) van hoge kwaliteit. De bas begint wel een beetje te vervormen bij hogere volumes, net als de satellieten. Dit was ook wel te verwachten, het is immers geen extreem dure set. De buren waren er ook niet zo happy mee. Verder een prima set!!

En nog een kleine tip voor wie hem ook gaat bouwen: bouw deze set eerst op dicht bij elkaar (op een bureau, oid) en sluit hem aan op je pc. Test dan één voor een alle speakers van geluid. Als er dan een niet werkt, hoef je niet achter kasten of onder bureaus te duiken om op te zoeken welk kabeltje het nou ook al weer was. Werkt alles eenmaal, bouw het dan in in de kamer.

Update :
Ik heb deze set nu bijna een half jaar, en er zijn in die tijd ook wat kleine probleempjes geweest. Ik heb de set een keer meegenomen om een 'disco' mee te draaien. Tijdens het vervoer heeft er iets zwaars op mijn linkerfront-speaker gelegen, waardoor er nu een deuk in mijn cone zit. De geluidskwaliteit is er gelukkig niet merkbaar op achteruit gegaan, maar het vergt wel wat extra voorzichtigheid.

Update 2
Enkele rubberen isolatorvoetjes beginnen los te laten. Bij mijn bas is alles al losgeraakt. Hij staat onder mijn bureau, en daar zitten veel voeten in de weg, dus hij schuift nogal. Let dus even op het loslaten van de voetjes als er iets verplaatst wordt. Bij 2 satellieten zijn er namelijk ook al een paar op een onverklaarbare wijze losgeraakt.

Update 3
Heb wat frequency-responsetestjes gedaan van www.realmofexcursion.com. Response zit tussen de 15-16000Hz. Lage tonen betekenen hier dus wel dat de sub snel moeite heeft met bijbenen. Tussen de 150-250hz wordt er omgeschakeld naar de satellieten, voornamelijk in dit gedeelte mist de set een hoop power, omdat de subwoofer het niet bijbeent op hoge frequenties, terwijl de frequenties voor de satellieten nog wat aan de lage kant zijn. Ik heb er nu een Sony HiFi subwoofer (100W) aanhangen en het is inmiddels stukken beter geworden.

EDIT: met de nieuwe geluidskaart van de Striker is het geluid al een stuk beter. Ik zit te overwegen een X-Fi Xtreme Audio aan te schaffen.

Update 4
Inmiddels bijna 2 jaar na aanschaf van de set beginnen er toch wat grotere gebreken te vertonen. De speakers hebben altijd op dezelfde plek gestaan, maar op de een of andere manier is er een probleem met het aansturen in de subwoofer ontstaan. Mijn linker rear-speaker werkt niet meer goed. Probleem is redelijk simpel verholpen door de speaker in serie aan te sluiten op de andere rear-speaker, maar het is toch jammer dat het niet helemaal meer goed draait. Heb inmiddels wel een XFI gekocht, en alle vervorming is nu weg. Bovendien heeft de bijgeleverde netspanningsadapter niet voldoende vermogen om de set op 60%+ volume te laten draaien met een goede geluidskaart/versterker. Het setje valt dan gewoon uit.

• Intel Core 2 Quad Q6600 @ 3.4Ghz
  • 4GB OCZ XTC Platinum DDR2-800 Dual Channel
  • Asus Striker Extreme
  • 2x Samsung Spinpoint P120 250 (raid 0)
  • Samsung T166, 500GB
  • Zotac NVidia GeForce GTX280
  • Zotac NVidia GeForce 8600GT
  • Creative XFI XtremeMusic

Heb jij ook een Creative Inspire T7900?

Pentium D 820? Met een clocksnelheid van 3.13?
Overclocked van 2.8 naar 3.13? :P:P

Achja, Die boxen ownen HARD!
Mijn maat heeft ook zo'n set en het is zeker iets waar de buren niet blij mee zullen zijn :9

Maar waren ze echt goed genoeg voor een disco?
Zo ja, Meesterlijk!
Nou ja, inmiddels 3.41, maar heb nu een CNPS-9500 :). De disco was in een aula van een school, en dat ging nog net...
Ik heb nog wel een frontspeaker liggen (zon kleine toch?). Wil ik voor een klein prijsje wel kwijd:)
yap ik heb em ook al een tijdtje en hijs echt goed samen met me Audigy 2 ZS :9
Ik moet echt nog even een fatsoenlijke geluidskaart zien te regelen... Die onboard realtek-chip is niet slecht, maar er zijn betere alternatieven...
Prima set, echte aanrader!
nadeel van de meeste speakersets vind ik toch dat er geen losse afstandsbediening geleverd wordt.. en de freq bereik van de meeste speakersets zijn gewoon te slecht.
het freq bereik van deze set is toch 40-20k? genoeg imo, hoger dan 18k hoor je meestal niet, en 20hz is ook amper hoorbaar, al trilt 20hz wel flink denk ik
Heb de set zelf ook en ben het eens met martijn, er kan wat vervorming optreden. Had hier zelf weinig last van door een aangepaste EQ, maar nu met een X-Fi XtremeGamer gaat het helemaal als een tierelier.

Maar in ieder geval, het frequentiebereik geeft weer welke tonen op een hoorbaar niveau worden weergeven. Over het algemeen betekent dat ook dat het geluid op die frequenties (redelijk) goed is. Maar bij erg hoge frequenties kan er wat vervorming optreden, zeker omdat deze speakers 1 tweeter en 1 midrange speaker hebben. Het zijn er maar 2 en dan kan je simpelweg niet alle tonen mooi weergeven. Je kunt ook zien dat high-end speakers vaak tweeter, mid range en bas hebben. De echte dure jongen hebben soms wel 5 tot 7 speakers op een speaker gemonteerd. Een tweeter heeft maar een bepaald bereik en dat geldt ook voor een midrange speaker. Ze moeten een beetje overlappen en dan verlies je bij de hele hoge en hele lage tonen wat kwaliteit.