Kingston V2 SATA2 2.5 Kit 128GB Review

Teus.shira 10 mei 2010, 2.532 views

Kingston V2 SATA2 2.5 Kit 128GB

Pluspunten

• Snel zeker bij het inlezen van grotere mappen

Minpunten

• Upgrade kit is niet bruikbaar bij overgaan vanaf een een grotere harde schijf naar deze SSD of maar één partitie willen overzetten.

Dit is mijn verhaal hoe deze SSD in mijn computer goed werkend te krijgen.
Na de review door Tweakers besloten deze drive te kopen.
Hij wordt zeer compleet geleverd in kit vorm;
Drive zelf
SATA kabel
SATA - Molex verloop
Exterene 2,5" behuizing
USB kabel
CD met kloon software en handleiding.

Ik wilde de eerste partitie van mijn oude harde schijf klonen naar deze SSD. Dat gaat echter niet met de meegeleverde software. Daar kan je alleen de hele schijf mee klonen.
Als oplossing eerst de andere partieties van de oude harddisk weggegooid en toen ging het klonen wel goed.
Boot volgorde aangepast en alles werkt vanaf de SSD.
Snelheid verschil is goed merkbaar maar ik had er meer van verwacht.
Het in de bios uitschakelen van de IDE controller op mijn moederbord na aanschaf van een SATA dvd-writer leverde meer tijdswinst op bij het opstarten.

Ik werk met een ouder Intel E6750 in een Asus P5K dus daar kan het ook aan liggen dat de winst bij mij niet zo groot is als verwacht.
Windows prestatie-index van deze Kingston is 7.0

Bedankt voor de feedback.
De Chrystal scores zijn heel normaal voor deze drive.(Zie afbeelding 2)
Allignment ben ik nog mee bezig om te kjken of het goed is.

Ik heb de SSD in windows 7 geformateerd en toe een verse installatie gedaan.
Voor de Chrystal scores, zie afbeelding 3.
Wat opvalt is dat de write van 4K bestanden veel sneller gaat.

In het grote SSD topic staat dat AHCI aanzetten aan te raden is. Om die reden heb ik mijn Asus P5K een cross flash gegeven naar P5KR. Dit moederbord ondersteunt wel AHCI.
Na installatie van de bijbehorende Intel drivers opnieuw de Chrystal scores doorlopen.
De scores voor sequential writes en gewone 4K writes nemen nog verder toe
AHCI werkt dus wel degelijk voor een SSD.

Al met al door het schopje van Moonstyle gemotiveerd om de schijf optimaal te gebruiken ;) .

Blijft de vraag, hoe "voelt" zo'n schijf in je systeem?
Mijn systeem voelt beduident sneller dan voor het alignen. Op dit moment is Steam mijn spellen weer aan het downloaden. Later zal ik laten weten hoe dit bevalt.

Een paar weken verder is wel gebleken hoe snel deze schijf is. Windows start in 25 seconden op (was 45).
Bij het spelen van Modern Warfare 2 multiplayer sta ik nu bijna altijd als eerste te wachten op de rest van de spelers. Hier blijkt dus ook de snelheid.

Heb jij ook een Kingston V2 SATA2 2.5 Kit 128GB?

Reviews door de redactie

Dat de schijf in jou geval niet zo snel is als verwacht zie ik nergens terug in benchmarks. Heb je bijvoorbeeld Crystalmark gedraaid om zo te kijken of de schijf wel voldoet aan de resultaten van andere mensen met dezelfde schijf?

In jou geval is het volgens mij zo doordat je de gehele schijf hebt gekloont je je partitie alignment bent verloren. Dit houdt in dat soms om een 4KB groot bestand uit een 4KB sector uit te lezen er 2 lees/schrijfacties moeten worden gedaan in plaats van de normale enkele lees/schrijfactie. Ik zou dit even uitzoeken als ik jou was of dat dit klopt. Theoretisch zou dit de snelheid namelijk al halveren.
dit halveert de snelheid theoretisch natuurlijk alleen bij losse bestanden van 4kb.
bij een groter bestand, wat toch al verdeeld is over meerdere sectoren, hoeft alleen voor de kop en/of de staart een extra leesactie gedaan te worden.
Ik heb vandaag mijn schijf gehaald voor in mijn laptop maar ik haal met Crystalmark niet meer dan 190read en 160write.
Heb niet gekloond maar een schone installatie van win7.
Had je die snelheid meteen out of the box?