1 review

Dell Precision M7520-7FJW8

Specificaties 15,6" • 1920x1080 (Full HD) • 256GB • Intel Xeon E3 - Bekijk alle specificaties

Dell Precision M7520-7FJW8 Review

Tyrian 19 november 2018, laatste update op 18 december 2018, 192 views Product gekocht

Dell Precision M7520-7FJW8

Noot: Ik review een op Dell.com samengestelde 7520 met specificaties die nagenoeg gelijk zijn aan deze. Kleine verschillen kunnen echter bestaan. Na goede ervaringen met Dell (mobile) workstations heb ik voor de 7520 gekozen als ultieme 15" Windows 7 notebook. Het is een krachtige alleskunner maar wel met enkele minpunten.

Pluspunten

• Prima prestaties en uitstekende stabiliteit
  • Prima bouwkwaliteit, maar wel een stapje terug in verhouding tot de M4800 die 'gebouwd was als een tank'.
  • Stukken lichter dan de 15" Precision M4800
  • Windows 7 compatible met een Skylake processor

Minpunten

• Dell is onduidelijk in welke LCD panels er geleverd worden. De full-HD panels zijn zowel leverbaar als een TN-panel met 42% AdobeRGB kleuren en IPS scherm met 72% AdobeRGB weergave. Informeer voor aankoop welk panel er gebruikt is.
  • Hoewel de laptop DDR4 2666 geheugen ondersteunt, is hij extreem kritisch in welke modules er geaccepteerd worden. Na twee mislukte upgrades met zowel generiek als Dell geheugen kon de Dell helpdesk me mededelen dat alleen dezelfde modules als de reeds gebruikte ge├»nstalleerd kunnen worden.
  • Helaas niet leverbaar met een Quadro P (Pascal) GPU
  • Speakers zijn matig
  • Multimedia knoppen ontbreken

Ik heb deze notebook bij Dell.com geconfigureerd met Intel Core Xeon E3-1545M v5 (Skylake), 16GB DDR4 2666 non-ECC, Quadro M2200 en 15,6 inch FHD IPS (kleurenbereik van 72%). Ik heb specifiek voor de 7520 gekozen vanwege de Windows 7 compatibiliteit (alleen met Skylake processors). In tegenstelling tot de 7720 en de 7530 is de 7520 helaas niet leverbaar met nVidia Quadro P (pascal) GPU's. Mijn aversie tegen Windows 10 is echter dusdanig groot dat ik dit nadeel graag voor lief neem.

Dell levert zelf inmiddels geen Windows 7 meer, maar de downgrade was snel en eenvoudig zelf uit te voeren met Dell's downloadbare Windows 7 images voor USB en DVD-ROM. Hierbij werd de licentiecode (Die door Dell in de BIOS wordt bewaard) netjes opgepakt en was Windows meteen geactiveerd.

De 7520 is een waardige opvolger van mijn M4800 waarvan de FirePro M5100 wat langzaam begon te worden voor games als Guild Wars 2 die ik erop draai. De Quadro M2200 is zeker 50% sneller als de M5100 in zowel games als professionele 3D toepassingen.

Met een uitstekende bouwkwaliteit die aan diverse MIL-810G specificaties voldoet is de 7520 robuust genoeg voor langdurige mobiel gebruik. Toch lijkt deze notebook iets minder solide als mijn Precision M4800, die was gebouwd als een tank. Maar daar was het gewicht dan ook wel naar. De 7520 is echt stukken lichter en ook wat dunner. Waar de M4800 bijna volledig van een aluminium alloy is, heeft de 7520 een deksel en schermbehuizing van kunststof versterkt met koolstofvezel. Dit is sterk maar niet zo stijf als aluminium waardoor je het wat in kunt drukken.

Een belangrijk nadeel van de 7520 is dat deze extreem kieskeurig is qua geheugenmodules. In ieder geval op 2666 MHz. Ik heb helaas twee mislukte geheugenupgrades mee moeten maken. De eeste met generieke -volgens Crucial compatible- DDR4 2666 modules en daarna met Dell DDr4 2666 modules. Na hierover contact te hebben opgenomen met de Dell helpdesk konden ze mij zeggen dat op 2666 MHz alleen dezelfde modules werken als die er al in zitten, in mijn geval Dell F875V / Kingston XF875V. Deze modules zijn nauwelijks verkrijgbaar in Nederland dus ik heb ze op eBay moeten bestellen. Als je overweegt om deze laptop aan te schaffen, zorg dan dat je hem laat maken met de gewenste hoeveelheid geheugen waardoor je later niet meer hoeft te upgraden.

Ook missen er wat extra knoppen op de notebook zoals een aparte volumeknoppen voor het geluid. Deze had de M4800 nog wel naast het toetsenbord maar deze ontbreken helaas bij de 7520. Ook laten de speakers wat te wensen over. Deze zitten aan de onderkant en geven slecht geluid (vervorming) bij hogere volumes.

Als je de 7520 overweegt, informeer dan goed naar welk LCD paneel er gebruikt wordt. De 7520 is leverbaar met een Full-HD TN-scherm met een AdobeRGB bereik van 42%, een Full-HD IPS scherm met een kleurbereik van 72% en een 4K IGZO paneel met een kleurbereik van 100% AdobeRGB. Het wordt niet altijd aangegeven of een Full-HD scherm het TN of IPS paneel betreft, en als je ook maar een beetje om kleurweergave geeft raad ik aan om het TN-scherm te vermijden. Informeer dus goed naar het scherm voordat je een bestelling plaatst. Dit geldt alleen voor de standaardmodellen, als je de notebook bij Dell.com configureert kun je direct aangeven welk paneel je wilt bestellen.

Toch is de 7520 voor mij een prima laptop. Hij is rap en zeer stabiel en ik hoop hier nog vele jaren plezier van te kunnen hebben. Zowel voor serieuze toepassingen als voor games.

Wil je Windows 7 draaien, dan is dit een van de beste, zo niet de beste 15" professionele notebooks die je kunt vinden. Als je echter graag of net zo lief Windows 10 draait, kies dan voor de nieuwere Precision 7530. Deze heeft de nieuwste processoren en de Quadro P GPU.

Performance benchmarks:

PCMark 8 Home 3.0 Accelerated 3.0: 4614
PCMark 8 Work 2.0 Accelerated: 4933
PCMark 8 Creative 3.0 Accelerated 3.0: 4406

PCMark 7: 5782

Mijn systeem is voorzien van full-disk encryption. Hierdoor vallen de storage benchmarks wellicht wat lager uit dan gebruikelijk.

Heb jij ook een Dell Precision M7520-7FJW8?

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Apple