Teufel Ultima Kombo 62 Review

galena 26 december 2018, 656 views Product gekocht

Teufel Ultima Kombo 62

Voor het geld is dit een prima set. De speakers zijn enorm groot, het geluid is redelijk gedetailleerd en het frequentiebereik goed. Wat ik wel erg mis in deze speakers is een beetje levenslust, alles klinkt nogal mat. De service van Teufel is geweldig.

Pluspunten

• geluid
  • prijs
  • service

Minpunten

• formaat
  • levenslust

Geluidskwaliteit Score: 3
Ik heb deze set een paar weken op proef gehad omdat ik die eens wilde proberen. Mijn oude set bestond uit een Harman Kardon PM655 met een set Driade en een set Elac speakers. Deze gebruik ik ter referentie.

Wat bij het uitpakken meteen opviel was het enorme formaat van deze speakers. Nog veel groter dan mijn toch al flinke Elac zuilen. De versterker daarentegen is vrij klein en licht.

Als eerste heb ik er een jazz-cd van Avishai Cohen (de trompettist) op gespeeld. Het geluid is evenwichtig qua frequentiebereik en gedetailleerd, maar het "plakt" enorm aan de speakers. Dat wil zeggen dat het geluid niet mooi loskomt in de ruimte en de onderlinge instrumenten ook niet goed te onderscheiden zijn. Het is als het ware of de trompettist en band opgesloten zit in de speakerkast. Ook de scherpe randjes in zijn spel komen niet goed uit. De speakers klinken eigenlijk heel netjes, maar voor mij té netjes. Als een instrument scheurt, moet het wel scheuren en dat doet het op deze speakers nooit. Ik luister daarna nog wat elektronische muziek en dat klinkt wel een stuk beter.

Ik heb de speakers nog twee weken gebruikt, omdat ik wellicht aan het nieuwe geluid moet wennen. Maar als ik daarna mijn oude set weer aanzet, die toch niet in al te beste staat meer is, merk ik gelijk het verschil in levenslust. Ik besluit daarom de speakers terug te sturen.

Bij alles moet ik toch opmerken dat dit ook een hele goedkope set is. Voor het geld wat het kost is dit spul zeker niet slecht!

Mijn ervaringen met Teufel support zijn uitstekend. Toen ik de speakers uitpakte, zat in eentje een deukje in het houtwerk. Ik heb gelijk gemaild en kreeg vlot een mail terug dat ik de speaker kon omruilen. Ik heb dat niet gedaan omdat ik ze toch eerst wilde testen. Uiteindelijk heb ik gebeld en alles teruggestuurd, dat ging vlot en soepel, mijn geld werd een paar dagen later weer teruggestort. Twee weken later kreeg ik ineens nog een pakketje van Teufel, daarin bleek mijn CD te zitten, die ik blijkbaar in het laatje had laten zitten. Helemaal top natuurlijk dat ze die terugsturen!

Heb jij ook een Teufel Ultima Kombo 62?