LG UltraGear 34GK950G Zwart

Specificaties 34" • 3440x1440 • 120Hz • AH-IPS • 5ms - Bekijk alle specificaties

LG UltraGear 34GK950G Zwart Review

matje500Testpanel 19 november 2018, laatste update op 5 december 2018, 2.487 views Testpanel

LG UltraGear 34GK950G Zwart

De LG 34GK950G is een mooie 34" ultrawide monitor met 120Hz beeldverversing (in overclock modus). De toevoeging van G-sync. maakt het de ideale monitor voor gamers met Nvidia videokaart, die opzoek zijn naar een groot 21:9 scherm. Voor niet-gaming doeleinden zijn andere schermen/configuraties mijn inziens echter meer geschikt.

Pluspunten

• 3440x1440 op 120Hz!
  • Strak design met mooie curve
  • Sphere RGB-verlichting
  • Sphere RGB-verlichting is uit te zetten, indien je er geen fan van bent
  • DCI-P3 kleurenbereik door Nano IPS toepassing
  • Game features als Black Stabilizer zijn aanwezig
  • Snel tussen presets te wisselen
  • Goede kijkhoeken

Minpunten

• Materiaal gebruik voelt slechts een stapje beter dan veel goedkopere monitoren
  • Uniformiteit kan beter
  • Sphere RGB-verlichting staat altijd aan, of altijd uit. Er is geen tussenstap.
  • Ondersteunt geen microfoon ingang op de 3,5 mm uitgang
  • Hoge prijs

Dit jaar ben ik (net als vele anderen) geselecteerd om mee te mogen doen met het Tweakers Oktober Testfest. Dit is een grote gebeurtenis waarbij Tweakers.net in samenwerking met fabrikanten websitegebruikers van Tweakers.net uitnodigt om eens een kijkje te nemen bij het kantoor in Amsterdam. Met natuurlijk een hele hoop gave tech spullen om eens te proeven wat er op de markt is en wat het doet!
Bij de deelname was er de keuze uit een heel aantal verschillende apparaten die, als voorwaarde voor de prachtige dag, 2 weken lang stevig aan de tand gevoeld moesten worden.
Tja, dat maakt dat ik nu ineens op een 34” utrawide een Tweakers review aan het schrijven ben O-) .
De LG 34GK950G is een 34" Ultrawide monitor, een monitor uit de UltraGear serie van LG. Zoals ik begrepen heb is dit LG's vernieuwde game serie voor monitoren, waarbij ieder model in de serie een beeldverversing van minimaal 120Hz biedt.

Laten we starten met een leuke samenkomen van toevalligheden:
Mijn inschrijving was voor de LG 32GK650F, een 32” normaal 16:9, platte monitor. Dit exemplaar is uitgerust met Freesync, wat goed overweg gaat met mijn AMD kaart. Maar, vraag je je nu af, ik zit toch naar de LG 34GK950G review te kijken? Een super dik curved scherm voor Nvidia gamers? Niet een ‘normaal’ 120 Hz scherm?
Klopt. Maar LG was ons erg goed gezind en heeft een upgrade beschikbaar gemaakt, waardoor de Tweakers allemaal met een monitor van categorie hoger aan de slag konden. Ik ben dus naar de 34” gegaan. Een andere Tweaker met Nvidia kaart had dit 34” scherm en is naar een 38” scherm met, je raadt het al, Freesync gegaan! En de Tweaker met AMD kaart die de 38” mocht testen ging naar een 34” 5K scherm zonder Freesync of G-sync.

Om deze monitor in context te zetten met onderstaande scenarios en mijn focus punten voor deze review ook toelichten:
Ik gebruik zelf op het moment een 27” 16:9 4K scherm, naast een 24” 16:10 Full HD scherm. En op werk twee stuks 21,5” 16:9 Full HD. Daarnaast maak ik ook graag gebruik van de optie om in Windows het scherm in twee vensters te delen. Als aanvulling op het gebruik van MS Office en andere kantoor programma’s doe ik graag aan fotografie en de daarbij behorende fotobewerking. En games zijn een leuke afleiding.

Dit scherm ga ik dus beoordelen op de normale functionaliteiten, met daarnaast de focus op gaming, kantoorwerk en fotografie. Ik ben erg benieuwd hoe het 21:9 scherm zich verhoudt tot twee 16:9 of 16:10 schermen. Lees snel verder om hier meer over te weten te komen!

Specificaties

De LG 34GK950G is dus een 34” 21:9 monitor, met een curve. Standard functioneert de monitor op 100Hz, maar er zit vanuit de fabriek een optie voor de overclock tot 120Hz. Het paneel ondersteunt G-sync en wordt komende maand voor zo’n €1400,- geïntroduceerd.
Wat ik wel miste in de specificaties is HDR-ondersteuning. De HDR-specificatie is nu rond en wordt al geïmplementeerd op nieuwe monitoren. Het broertje met Freesync (de 34GK950F) krijgt wel een HDR400 ondersteuning. Voor een monitor van dit kaliber en van deze prijs vind ik dit een gemis.

Een overzicht van de volledige specificaties volgens de website van LG:

Display
Beeldverhouding: 21:9
Pixel Pitch: 0,2325 x 0,2325 mm
Helderheid (Min.): 320 cd/m²
Helderheid (std.): 400 cd/m²
Kleurengamma (Min.): DCI-P3 90% (CIE1976)
Kleurengamma (Std.): DCI-P3 98% (CIE1976)
Kleurdiepte (aantal kleuren): 16,7 mln
Contrastverhouding (Min.): 700:1
Contrastverhouding (Std.): 1000:1
Responstijd: 5ms (GtG bij instelling Faster)
Kijkhoek (CR≥10): 178º (R/L), 178º (U/D)
Oppervlaktebehandeling: Anti-weerspiegeling, 3H

HDMI (Max. resolutie bij Hz): 3440 x 1440 bij 50Hz
DisplayPort: JA (1x)
DP-versie: 1.2
DP (max. resolutie bij Hz): 3440 x 1440 bij 100Hz
DP (max. resolutie bij Hz): 3440 x 1440 bij 120Hz (O/C)
Mini DisplayPort: NEE
Thunderbolt: NEE
USB-C: NEE
Doorlussing: NEE
USB Upstream-port: JA (1x / ver. 3.0)
USB Downstream-port: JA (2x / ver. 3.0)
Audio in: NEE

Type: Externe stroomadapter
AC-ingang: 100-240Vac, 50/60Hz
Energieverbruik (std.): 75 W
Energieverbruik (max.): 130 W
Energieverbruik (Energy Star): NA (ES7.0-norm niet ondersteund)
Energieverbruik (slaapmodus): Minder dan 0,5 W
Energieverbruik (DC Uit): Minder dan 0,3 W

Mechanisch
Aanpassingen displaypositie: Kantelen/Hoogte/Draaien
Aan de muur monteerbaar: 100 x 100 mm

Afmetingen / Gewicht
Afmetingen met standaard in hoogste positie (B x H x D): 819,4 x 572,6 x 286,5 mm
Afmetingen met standaard in onderste positie (B x H x D): 819,4 x 462,6 x 286,5 mm
Afmetingen zonder standaard (B x H x D): 819,4 x 361,9 x 104,0 mm
Afmetingen met verpakking (B x H x D): 983 x 207 x 520 mm
Gewicht met standaard: 7,9 Kg
Gewicht zonder standaard: 6,1 Kg
Gewicht met verpakking: 11,4 Kg

Meegeleverde accessoires
HDMI-kabel: 1x (1,5 meter)
Displaypoortkabel: 1x (1,5 meter)
USB3.0 upstreamkabel: 1x (1,5 meter)

Ontvangen, uitpakken en in elkaar zetten

Nadat LG de monitor aan Tweakers beschikbaar heeft gesteld, is deze per koerier naar mij verstuurd. En dan neem je het ‘pakketje’ in ontvangst...
Ineens staat er dan een gigantische doos voor je neus met een gloednieuwe monitor om voor 2 weken aan de tand te voelen. Welkom tijdelijke bewoner!
Althans, dat hoopt mijn portemonnee.

Nog even een fotootje schieten van gebruikelijke opstelling, diezelfde opstelling opruimen en vervolgens uitpakken maar!

Zie hier, de doos van grofweg 98x52x20 cm. Met een BeQuiet! SilentBase 600 (ATX-moederbord) als schaal:

En je weet direct waar je aan toe bent:

Al voordat je het paneel uit de doos haalt wordt je begroet met montage instructies. Het is snel te zien wat je moet doen en duidelijk dat het paneel bij assemblage extra ondersteund moet worden met piepschuim wat al in de doos zit:

Gevolgd door de accessoires doos:

In de accessoires doos zitten de instructieboekjes, netstroomkabel, voedingsadapter, HDMI kabel, Displaypoort kabel, USB 3.0 Upstream kabel, Kabelmanagement beugel, Muiskabel(!) management beugel en Driver en software CD:

Alles zit netjes verpakt, inclusief de voet:

En daar is de voet van de monitor. Deze voet voelt erg solide aan en de bevestiging schroef zit in de voet, zodat die er niet uitvalt en zoek raakt. Dit is erg fijn, maar voor een dergelijk prijzig product mag dit ook wel verwacht worden.
Persoonlijk ben ik erg blij dat de voet ingetogen is met kleine rode accenten en logo’s links en rechts:

Nu de voet uitgepakt is gaan we verder met de midden kolom en het paneel zelf:

De midden kolom is ook stevig en het paneel wordt via een soort quick-connect achtig systeem bevestigd. Er steken 2 pinnen uit aan de boven kant en 2 pinnen uit aan de onderkant van de midden kolom. Deze grijpen eerst boven in de monitor, en daarna onderin via stap 3 in de bevestiging. Een mooie ‘klik’ geeft aan dat de kolom vergrendeld is.
Op onderstaande foto’s is ook te zien dat de midden kolom eerst in het metalen vierkant van de voet wordt geschoven. Tegelijkertijd valt de buitenkant van de kolom over de voet heen, die door de vormgeving strak aansluit en bijdraagt aan de vormgeving en afwerking:

Voordat we de midden kolom aan het paneel te bevestigen, gaan we eerst nog even het paneel apart bekijken. Hiervoor moeten we een kleine, maar belangrijke, tussenstap uitvoeren. LG heeft goed aandacht besteedt aan de montage van de monitor en heeft het piepschuim in de doos een dubbele functie gegeven. Het piepschuim wat het scherm in de doos beschermt plaats je op het bureau, om daarna hier het scherm op te leggen. Dit zorgt ervoor dat het paneel beschermd is en je tegelijkertijd een horizontaal werkvlak hebt. De opstaande randen aan de zijkant zorgen ervoor dat het paneel niet naar links of rechts kan schuiven.
Mooi gedaan LG!
(Negeer de randapparatuur die nu weleens in beeld komt a.u.b. Een 34" ultrawide monitor fotograferen is geen klein klusje :P ).

Vervolgens kunnen we de achterkant van het scherm nog even bekijken. De rode gaten zijn de ventilatie gaten van het scherm, met daaromheen de witte strip met de Sphere Lighting (RGB-verlichting). In het midden zit de quick-connect bevestiging met de voet en schroeven voor een VESA 100mm bevestiging. Direct onder de uitsparing voor de quick-connect bevestiging zit een palletje om deze bevestiging te ontgrendelen. Als dit palletje naar beneden wordt geschoven kan je de monitor los van zijn voet halen.

Voor de O/I zien we aan de achterkant van het paneel van boven naar beneden:
  • De USB 3.0 Upstream uitgang (voor communicatie met OnScreen Control, de usb hub en de audiopoort)
  • De Displayport ingang
  • De twee USB 3.0 ingangen
  • De HDMI ingang
  • Een derde USB 3.0 ingang, enkel bedoeld voor service/firmware updates (deze ingang werd door het zwarte klemmetje afgeschermd)
  • De headphone uitgang (ondersteunt géén microfoon input)
  • De voeding ingang

Onderaan het scherm is links de draaiknop te zien van de Sphere Lighting (RGB-verlichting). Rechts bevindt zich de aan/uit toggle met 4-weg selectie om te navigeren door het OSD (On Screen Display, het menu wat op de monitor zelf bedient wordt). Een uitgebreidere uitleg van de functies van deze knoppen is te vinden bij het hoofdstuk features.

De midden kolom van de monitor wordt in het quick-connect systeem bevestigd met het simpele (maar wel degelijke) vergrendelingssysteem. Er klinkt een mooie ‘Klik’ en de kolom zit vast. Hierna bevestigen we de voet aan de midden kolom met de vooraf geplaatste schroef.
Het aandraaien kan met het beugeltje die aan de schroef zit, maar voor een laatste zetje wil je misschien even een klein muntstuk gebruiken. Hiermee weet je zeker dat het goed vast zit. Let wel, ik zeg klein muntstuk. Geen 50 cent of 1 euro muntstuk, want die passen niet. Een 5 cent muntstukje paste wel (kost zo'n monitor uiteindelijk toch gewoon €1400,- i.p.v. €1399,95 of iets dergelijke :Y) ).

Een extra, leuk detail waar LG aan heeft gedacht is een houder voor de kabel van je muis. Hierdoor is deze vrijer om te bewegen en blijft niet achter bijvoorbeeld de rand van een muismat hangen. En om vragen van linkshandige muisgebruikers voor te zijn, heeft LG de bevestiging ook aan de linkerkant toepasbaar gemaakt.

Hierna ziet het geheel eruit zoals onderstaand:

En hoe verhoudt dit 34" beest zich tot een 'gewone' 27” 16:9 monitor?

Hmm, dan lijkt het ineens iets minder spectaculair. Oké, nog een stapje hier bovenop. Hoe verhoudt dit zicht tot de gehele oude opstelling?

Ja, voor een enkele monitor opstelling levert het 34" paneel toch wat schermruimte in t.o.v. de twee andere schermen. Om iets onderscheidt te houden is het 34" paneel op de hoogste stand gezet, dit geeft ook nog een kleine vertekening in het voordeel van het 34" paneel.

Bouwkwaliteit, afwerking en vormgeving

Het is een flinke monitor, dat staat voorop. En een prijzige. Maar is deze ook degelijk?
De voet en midden kolom zijn hoofdzakelijk gemaakt van metaal, met wat plastic details. Deze componenten zijn zeer degelijk en voelen stevig aan. Het scherm zelf is gemaakt van een combinatie van metaal en plastic. Het metalen frame is solide en de bevestiging van de voet zal ik als toereikend omschrijven. De combinatie van het (glossy) plastic maakt het voor mij wel duidelijk een consumenten monitor. Nou moet ik er wel bij zeggen dat mijn referentie voor echt degelijke schermen een EIZO CS24 type scherm is, gericht op grafische professionals met veel metaal en zeer stevig kunststof. Toch voelt het maar een klein stapje beter dan de afwerking van mijn 27" LG scherm. En daar kun je 3 tot 4 exemplaren van kopen voor dezelfde prijs van één monitor van deze review.

De kabels kunnen achter het scherm weggewerkt worden met een plastic kapje. De uiteinden van de kap moeten iets uit elkaar geduwd worden en dan kan deze op de midden kolom bevestigd worden. Vervolgens moet je de kap even op de juiste plek duwen zodat deze zichzelf in de groeven op midden kolom klemt. Het plastic kapje is toereikend voor de functie, maar daar is dan ook alles mee gezegd. Ditzelfde geldt voor het plastic clipje voor de muiskabel.
Een ander puntje wat ik toch nog even toe wil lichten is, de bevestiging van de I/O. Deze gaat loodrecht op het paneel. Voor mensen die een wandmontage willen doen is dit natuurlijk niet handig. Daarnaast is dit met name voor gebruik van de koptelefoon uitgang naar mijn idee niet ideaal. Als iemand deze gebruikt, dan moet de 3,5 mm pin stevig aangedrukt worden om goed in de poort te zitten. Het is lastig om tegen druk te geven, omdat je dan direct op het paneel moet drukken. Via tegen druk aan de bovenzijde van het paneel lukt het wel, maar het blijft iedere keer vervelend omdat je voorzichtig wilt zijn met de monitor.
Ik ben verder geen pixeldefecten tegengekomen, dus dat is op dit exemplaar ook in orde.

Al met al voelt het scherm degelijk en meer dan geschikt voor zijn functie.
Wees wel voorzichtig als je met deze monitor van LAN-party naar LAN-party gaat. Het is en blijft 34” 21:9 met een curve, dus transport is niet altijd even makkelijk. Ook ligt het zwaartepunt verder naar voeren dan normale monitoren, doordat de curve het zwaartepunt naar voren toe plaatst.
Vormgeving
Een deel van de vormgeving is in bovenstaand gedeelte bij de bouwkwaliteit al aanbod gekomen. Maar hier valt natuurlijk nog meer over te vermelden.

Voor wat betreft de vormgeving komen we bij meer persoonlijkere voorkeuren. Voor een gaming monitor is het een erg minimalistisch design van de voorkant, waar ik erg blij om ben. De rode accenten op de voet zien er strak uit en staan goed bij het zwart van de andere componenten. De logo’s van Nvidia G-Sync. Links en LG rechts op de voet zijn aanwezig, maar niet overheersend. De symmetrie in de logo’s maakt dat ze niet afleiden. Helaas is het duidelijk te zien dat het Nvidia G-Sync logo een sticker is. Het LG-logo is veel strakker in de voet verwerkt.
De zij-, boven- en onderkanten van de monitor zijn voorzien van een zwarte glossy plastic rand. Hier ben ik zelf niet zo een fan van, maar het past goed op de monitor. De rode accenten aan de achterkant hoef ik gelukkig niet te zien, maar anderen zullen dit heel vet vinden.
De Sphere lighting RGB-strip aan de achterkant is een leuke toevoeging voor zij die het waarderen. Doordat er een plastic strip met matte afwerking over de lampjes is geplaatst, zijn de individuele lampjes niet te onderscheiden en is de verlichting een mooi geheel.
Al met al scoort de monitor wat mij betreft op vormgeving ook weer veel punten, ondanks sommige materiaal keuzes en toepassingen.
Afwerking
Met de afwerking maken we het onderdeel van de bouwkwaliteit af. De afwerking is erg netjes. De lijnen lopen vloeiend in elkaar over tussen de verschillende componenten en de midden kolom sluit perfect aan op de vormgeving van de voet. Alles lijkt precies op zijn plek te vallen, alsof het zo bedoeld is. Ook is er voldoende antislip aan de onderkant van de voet aangebracht.
Ook het paneel is erg net weggewerkt in de monitor. Het ‘glas’ loopt door over de bezels, tot 1 tot 2 mm van de rand van de monitor. Die zijn van metaal en steken 1 mm uit, om het paneel te omsluiten.
In het kort: Een erg nette afwerking!

Features

Laten we beginnen met de meest in het oog springende feature:

De 21:9 beeldverhouding
Deze verhouding op een 34” scherm geeft een in feite een 27” 16:9 scherm met 33% extra ruimte in de breedte. Voor gamen is dit erg fijn, omdat het je meer gevoel geeft dat je echt in het spel zit. Ook kun je de extra breedte gebruiken om horizontaal eerder de omgeving en bijbehorende voordelen te zien.

120Hz verversingssnelheid via overclock, 100Hz native
Voor de meeste is dit natuurlijk al klare koek. Maar op een 1440p ultrawide is het toch een mooie feature, die 1 tot 2 jaar geleden nog niet erg toegankelijk was, laat staan met een IPS-paneel (nu kost het gewoon een hoop geld).
De native verversingssnelheid van het paneel is 100Hz. LG maakt vanuit de fabriek een overclock profiel waarmee de 120Hz bereikt wordt. Deze is makkelijk via het OSD te activeren en deactiveren. Er wordt wel gewaarschuwd dat de monitor opnieuw op moet starten om de overclock in werking te laten treden, maar dit kost slechts een paar seconden.

3440x1440 resolutie
Dit is naar mijn idee eigenlijk voor alle scenario’s voordelig, behalve voor je videokaart (en mogelijk je portemonnee). Het geeft meer werkruimte ten opzichte van lagere resoluties, dus er kan meer informatie tegelijk op het scherm geplaatst worden. De scherpte van het beeld ligt hoger en aliasing is minder aanwezig.

Black Stabiliser
De Black Stabiliser licht donkere hoeken op, om het voor tegenstanders lastiger te maken om zich ongezien te verbergen. Ik ben zelf geen fan van dit soort features, omdat het naar mijn idee een oneerlijk voordeel oplevert en tactische opties limiteert. Daarnaast gaat het sterk ten koste van het contrast en de kleurenechtheid. Maar tegenwoordig zit dit op vele schermen en hoort het er voor deze prijs op te zitten.

Nvidia G-Sync.
Voor de Nvidia gamers is dit wel een feature die voor deze prijs ingebouwd moet worden. Het zorgt ervoor dat stuttering en tearing geëlimineerd wordt als er minder dan 120 fps gerenderd wordt, door synchronisatie tussen de monitor en de Nvidia videokaart.
G-Sync. is trouwens niet uit te zetten via het OSD. Er wordt registreert of er een geschikte videokaart aangesloten is, waarna G-Sync. aan of uit geschakeld wordt. Mogelijk kan dit in de Nvidia GeForce software uitgezet worden, maar dit heb ik niet kunnen bevestigen.

Curve van 1900R
Voor tv’s heb ik nooit zo veel waarde gezien in krommingen, maar voor monitoren was mijn verwachting dat het beter tot zijn recht ;) zou komen. Je zit ten slot van rekening veel dichter bij een monitor en bent meestal de enige gebruiker. Ik vind het lastig om te zeggen of er echt iets beter aan was, maar onbewust voelde het toch goed. Onbewust denk ik dat het toch natuurlijker voelt en daarmee voor games de immersie nog eens extra verhoogt.

USB 3.0 hub
Dit kan wat mij betreft niet ontbreken op een monitor in deze prijsklasse. Het is wel lastig om de hub veel te gebruiken, omdat die aan de achterkant van de monitor zit.

Headphone poort
Je kan deze monitor gebruiken om je koptelefoon mee te verbinden. Gebruik hiervan maakt dat je ook met het OSD het volumen aan kan passen, los van het volume van de pc. Wel geldt hier weer dezelfde beperking als voor de USB 3.0 hub, de poort zit achter het scherm. Dit is zowel voor on-the-fly gebruik onhandig, als voor kabelmanagement wat misschien niet meer zo strak is. De kans is groot dat er nu weer een kabel over het bureau heen komt te liggen.

OnScreen Control
Met de OnScreen Control software van LG kan de monitor onder andere in verschillende schermen onderverdeeld worden. Een 2:1 verhouding, viermaal een kwart scherm, Picture-in-Picture en meer, zoals in onderstaande foto te zien is:

Windows split screen past zich hier trouwens niet op aan. Een programma kan ‘gewoon’ tegen de linker of rechter wand geworpen worden en daarmee nog steeds de helft of een kwart van het gehele paneel beslaan.

Deze afbeelding is van het 27" scherm met LG Ultra HD als naam, maar het idee is hetzelfde. Vreemd genoeg waren de menu's 'My Application Preset' en 'Instellingen spelmodus' niet beschikbaar bij het 34" scherm, toen ik deze in gebruik had. Voor de nieuwsgierigen, dit is wat anders in te stellen zou zijn:

De helderheid en het contrast staan bij mij op Aangepast omdat deze via een kalibratie unit zijn aangepast.
De software is te installeren vanaf de bijgeleverde CD en ook te downloaden vanaf de website van LG. Voor gedetailleerdere instellingen als de kleurbalans en andere functies moet het OSD met de toggle onder het scherm gebruikt worden.

Ergonomie
De midden kolom beschikt over zo’n beetje alle ergonomische functies die je wilt hebben voor dit type monitor. En in deze prijsklasse is dit ook wel vereist. Het scherm kan:
  • 30° naar links en rechts draaien om de as van de midden kolom (waarschijnlijk niet verder door het grote formaat)
  • 30° naar voren en naar achteren kantelen
  • 110 mm omhoog en omlaag geschoven worden
Oh ja, er is nog een klein ergonomisch detail, die minder opvallend is. Het clipje om de muiskabel aan de onderrand van het paneel te bevestigen maakt dat deze minder last heeft van obstakels. Het moment dat ik weer mijn ander monitoren ging gebruiken merkte ik direct dat mijn muismat af en toe wat wrijving geeft langs de muiskabel. Hier had ik totaal geen last van bij de game monitor.

Sphere Lighting, ofwel RGB-verlichting aan de achterkant
Om maar te beginnen met een misser wat mij betreft:
De verlichting kan enkel altijd aan staan. Of altijd uit. Dus ongeacht of de monitor aan of uit staat, zal de belichting aan (of uit) staan. Het is jammer dat er geen optie is om de verlichting uit te laten gaan als je de monitor uit zet. Hierdoor heb ik de verlichting voor het grootste gedeelte van de tijd uit laten staan.
Ook is de verlichting niet synchroniseren met andere verlichting. Er zijn een aantal programma’s van LG en daar moet je het mee doen. Dit zijn onder andere:
  • Statisch rood
  • Statisch blauw
  • Statisch groen
  • Meer statische kleur programma's
  • Dynamisch één voor één afwisselen van kleur
  • Dynamisch regenboog effect met ieder lampje een andere kleur en de kleuren roteren langs de strip
Er kan geroteerd worden tussen verschillende programma’s door de draaiknop kort in te drukken. En dit te herhalen tot het gewenste programma bereikt is. Door aan de draaiknop te draaien is de verlichting feller of minder fell te zetten. Als de knop 3 seconden wordt ingedrukt gaat de verlichting uit. De verlichting gaat dan weer aan bij een korte druk op de knop. Oók als het scherm uit staat.

De verlichting ziet er mooi uit en is net verwerkt. Het schijnt mooi op de wand achter de monitor en geeft zo wat meer spektakel. Het is echter geen Ambilight van Philips, verwacht niet dat de kleurweergave op het beeld met de sphere lighting gesynchroniseerd wordt.

Mocht bovenstaande toelichting nog niet voldoende zijn om de verlichting duidelijk te maken, dan adviseer ik onderstaande afbeeldingen nog even goed te bekijken.

Eerst de led strip achterop de monitor:

Dan de monitor op het bureau:

En om het geheel in RGB sfeer te houden :P :

OSD
Nu hebben we al een aardige lijst met features gehad…. Maar in het OSD zijn er gewoon nog meer te vinden! Hoe meer te customizen is, hoe beter toch voor Tweakers?

Om overzicht te houden over de functies van de toggle en draaiknop onderaan het scherm, wordt bij het opstarten van de monitor onderstaande melding kort weergeven:

Door één maal kort de toggle in te drukken verschijnt het volgende keuzemenu:

Door in dit keuzemenu de toggle naar rechts te duwen, kunnen we naar het 'echte' instellingen menu navigeren:

Het valt op dat Nvidia G-Sync. niet aan of uit kan worden gezet via het OSD. Meer hierover was bij het kopje G-Sync. in dit hoofdstuk Features te vinden.

Met een klik en daarna duw naar beneden op de toggle kan snel gewisseld worden tussen verschillende game modes. Deze zijn in te stellen in het uitgebreide menu en behouden daarna hun wijzigingen. Hiermee is dus snel te wisselen tussen een preset voor bijvoorbeeld Counter-Strike of PUGB met Black Stabilizer en een preset om bijvoorbeeld Tweakers artikelen en afbeeldingen zonder vertekende Black Stabilizer te bekijken.

Software

Nadat de hardware geassembleerd is, begint de software installatie om alles vloeiend te laten werken en de toegevoegde features te kunnen gebruiken.
Zogezegd, zo gedaan, dat cd’tje in die externe cd-speler.
We beginnen met een keuzemenu voor een taal. Nederlands staat er niet bij, hoewel ik anders alsnog voor Engels zou hebben gekozen. Afijn, we gaan in het Engels door naar het hoofdmenu:
De Monitor driver
Oké, laten we eerst de driver installeren. Er opent een klein venster waar gekozen moet worden op welke stuk displayhardware de driver geïnstalleerd moet worden en welk type driver dat moet zijn. Na het selecteren van de juiste configuratie, is de driver in een paar seconden geïnstalleerd:

Hierna kan enkel op Cancel gedrukt worden. Opnieuw op Ok klikken geeft opnieuw aan dat de driver succesvol is geïnstalleerd. In ieder geval, de driver is geïnstalleerd en lekker snel zonder gedoe.
De OnScreen Control software
Met de OnScreen Control software van LG kan de monitor in verschillende schermen onderverdeeld worden. Ook kan de helderheid en het contrast aangepast worden. Dit hebben we eerder al behandeld in het hoofdstuk Features.

Ik wilde hier de installatie van het programma vermelden, maar heb dit even verward met screenshots voor het updaten van het OnScreen Control. In ieder geval, de stappen zijn gelijk. En ja, er was dus een update beschikbaar direct na de installatie vanaf de cd. En ja, de pc moet opnieuw opstarten om de installatie/update van het programma af te ronden.

Ook dit proces ging zonder vreemde handelingen.

Hoe krijgen we nu meer dan 60Hz in Windows?
Oké, alle software en drivers staan erop. Maar, hè, het scherm draait nog steeds op 60Hz? Dat is niet die dikke 120Hz die we willen. Eerst in Het OSD kijken op het scherm zelf. De overclock staat niet aan. Zou dat het zijn?
Nadat de overclock aan is gezet en het scherm opnieuw opgestart is, zitten we op… [tromgeroffel] wéér 60Hz. Oké, dan gaan we in Windows 10 de instellingen eens na. Via de beeldscherm instellingen van Windows gaan we naar Geavanceerde beeldscherm instellingen.
Hier is te zien dat het paneel op 60Hz loopt. In de beeldscherm adapter eigenschappen zien we onder het kopje ‘Monitor’ de verversingssnelheid van het scherm. Hierin kunnen we 120Hz selecteren! Mooi. Direct doen. En ja, nog voordat ik op het OSD gecontroleerd heb of dit ook klopt, merk ik al aan de muisbewegingen dat er iets veranderd is. We zitten nu op 120Hz.
Overigens, als de overclock uitgezet wordt met het OSD, gaat Windows weer terug naar 60Hz (bij mij). Via dezelfde stappen kan het paneel op de maximale native verversing van 100Hz gezet worden. Daarna blijft deze instelling onthouden en wordt enkel tussen 100Hz en 120Hz geschakeld, mocht je ineens besluiten geen overclock meer toe te passen.
Tot zover ging alles goed...
Na de monitor bijna twee weken in gebruik te hebben merkte ik wat vreemds. De monitor ging niet meer aan? En daarna gaf het een verkeerde weergave met veel compressie? Oh, en tegelijkertijd klinkt het alsof er continue een apparaat verbind en weer ontkoppeld met de pc.

Oké, eerst gebruikshandelingen voorafgaande aan de problemen:
Ik startte mijn pc op gedurende de normale gang van zaken. Na opstarten gaf het OnScreen Control echter aan dat er geen monitor gedetecteerd was:

Kan gebeuren, dacht ik. Eén keertje een bug of iets degelijks kan in ieder programma tot uiting komen en ik had die software op dat moment toch niet nodig. Als ik het straks wil gebruiken start ik de pc dan wel even opnieuw op, dacht ik op dat moment. De monitor werkte verder prima, dus ik zag geen verdere bezwaren. Vervolgens heb ik even wat product foto's geschoten en het scherm in de tussen tijd uitgezet. De pc stond al die tijd aan. Na zo'n 15 minuten heb ik gepoogd om het scherm weer aan te zetten.

Dan, de monitor gaat niet aan of weigert beeld te geven? En geeft daarna vreemd beeld?
Tot mijn verbazing lukte het aanzetten niet op de normale manier. Na enkele keren pogingen om met de aan/uit toggle het scherm aan te krijgen, heb ik de knop voor zo'n 5 tot 10 seconden ingedrukt. Nog steeds geen reactie... Tegelijkertijd functioneerde de knop voor de Sphere Lighting nog wel.
Ik heb vervolgens nog éénmaal een poging gedaan om op de normale manier aan te zetten, daarna wilde ik de voeding loshalen voor een reset. Gelukkig reageerde het scherm met die laatste poging wel. Maar niet zoals het hoort. Dit is goed te zien in onderstaande foto's. Deze foto's zijn correct gefocust. De onscherpte komt door de weergave van het scherm, niet door een fout met fotograferen.
Ik heb de foto's op volledige resolutie bijgevoegd, deze zouden onderaan de pagina te zien moeten zijn. Er is iets hogere jpg compressie toegepast dan ik normaal zou willen, maar anders waren de afbeeldingen te groot voor op de website van Tweakers.

Op onderstaande afbeelding hoort de weergave de volledige breedte en hoogte van de monitor in gebruik te nemen. Tegelijkertijd is tekst op het scherm (met name de popup van Windows) niet of slecht leesbaar:

Hier is de compressie (zo zal ik het maar even noemen) beter te zien. De tekst is niet leesbaar:

En dit is gelijktijdig een screenshot gemaakt op de computer zelf. Dus hoe de weergave had moeten zijn:

Zoals te zien is, is het buitenste gedeelte van het scherm niet in gebruik, en heeft het binnenste gedeelte behoorlijke compressie ondergaan. Het scherm reageert wel op muisbewegingen, dus er is weergave van wat de pc aan bediening ontvangt, maar onder zware compressie. Ook bleef ik continue van AMD Radeon Settings de error rechtsonder in beeld krijgen:
“Error: The system has detected a link failure and cannot set the requested resolution and refresh rate. Your display might not support the requested resolution or …”

Ik had even moeten noteren of het OSD wel reageerde, maar ik dacht het uit mijn hoofd gezegd niet. Tegelijkertijd zijn de screenshots die ik met de pc genomen heb wel op normale resolutie en beeldkwaliteit.
Om het probleem op te lossen heb ik de stekker maar uit het stopcontact gehaald en er weer terug in gedaan. De Sphere Lighting begon spontaan weer te branden als begroeting. Een goed teken. De reset bleek voldoende, waarna het beeld ook weer normaal was. Ondanks dat gaf OnScreen Control nog steeds geen monitor aan. Ook SpyderUtility voor beeldscherm kalibratie snapte er ook niet zoveel meer van (deze melding kwam pas na de 'reset' van het scherm):

Nadat de pc opnieuw op is gestart werkte alles weer normaal. Phoe, gelukkig maar.
Leg dit anders maar eens uit aan de crew van Tweakers en LG. Misschien wel een mooi moment om een teardown te doen samen met Tweakers :Y) , maar dat is een ander verhaal. Gelukkig is het niet defect en kan ik weer rustig ademhalen.

Aah, we kunnen weer normaal aan de slag met de moni... Ik heb iets te vroeg gesproken...
Tot de volgende dag…. Precies hetzelfde verhaal. Er was weer weinig respons van de aan/uit toggle. Nu heb ik maar de Displayport kabel uit het scherm ontkoppeld en daarna er weer in gedaan, met de gedachte dat dit een 'reset' forceerde. Het werkte en alles reageerde weer normaal. Ook bij deze situatie reageerde het OnScreen Control voorafgaand wat raar.
De Sphere lighting knop voor de verlichting aan de achterkant van het scherm werkte tijdens dit fenomeen opnieuw zonder problemen. Maar aangezien deze altijd al los van het aan/uit staan van de monitor werkt, zal deze module wel geheel losstaand werken.
Samenvatting problemen met weergave van de monitor
Ik heb met Tweakers en vervolgens met LG contact gehad om dit fenomeen aan te kaarten. Helaas is het behoorlijk éénzijdig contact geweest naar LG, waarbij ik na twee weken nog steeds niets verder weet dan:
Goedemorgen [mijn naam], Wij hebben jouw email in goede orde ontvangen en wij gaan intern opzoek naar een geschikte oplossing. Wij komen hier zsm bij jou op terug!

Tijdens het reproduceren van het probleem om de oorzaak te vinden ben ik 4 type situaties tegengekomen. Deze deden zich voor bij het uit/aan zetten van de monitor terwijl de pc aan bleef staan. Bij allen bleef er continue een apparaat koppel geluid afspelen op de achtergrond.
  • Het beeld is normaal, 3440x1440 op 120Hz
  • Het beeld is op 800x600 op 60Hz en geeft een kleine verticale zwarte balk aan beide zijkanten. Het bruikbare beeld is breeder dan 16:9, wat vreemd is gezien de resolutie slechts 4:3 is...
  • Het beeld is op 800x600 op 60Hz en er zijn brede verticale zwarte balken aan beide zijkanten, meer overeenkomstig met 4:3 beeld.
  • Het beeld geeft rondom zwarte balken en enkel het midden van het beeld wordt op ongeveer 21:9 gebruikt. Tekst is niet te lezen en de achtergrond bevat veel zichtbare gradaties in kleuren, meer dan normaal. Bij gebrek aan een betere omschrijving noem ik het maar zware compressie. Screenshots worden wel op 3440x1440 maakt op goede kwaliteit.
Gebruik van de monitor in combinatie met een (AMD) Asus ROG STRIX Radeon RX 580 8GB GAMING OC:
  • Twee verschillende Displayport kabels vertonen het probleem, die bij andere monitoren zonder problemen functioneren
  • Een HDMI kabel vertoont geen problemen, maar doet slechts 50Hz i.v.m. beperkte bandbreedte van HDMI 1.4
  • Overclock aan of uit (120Hz of 100Hz) geeft allebei problemen
  • Twee verschillende USB 3.0 Upstream kabels geven problemen
  • Ook zonder USB 3.0 Upstream kabel blijft het probleem
Bij gebruik van de monitor in combinatie met een (Nvidia) MSI GeForce GTX960 spelen deze problemen niet. Gelukkig maar, want de doelgroep van deze monitor is gebruikers van Nvidia videokaarten.

Toch blijft het is het erg vreemd. Het lijkt er dus op dat de combinatie van mijn videokaart en dit exemplaar monitor problemen geeft, als de monitor uitgezet wordt terwijl de pc nog aan staat.
Ik kan niet zeggen of dit enkel dit sample monitor betreft, enkel mijn sample videokaart of een andere sample specifieke oorzaak. Of dat dit een meer structureel probleem is, dat de producten niet compatible met elkaar zijn.
Meer dan dit kan ik nu niet rapporteren over dit probleem. Ik kan ook geen verdere nuances aangeven en heb geprobeerd met LG af te stemmen, maar kan ook hier nu niet mee verder. Mocht er wel verder informatie beschikbaar komen, dan zal ik dat in een update voor de review plaatsen.

Vervolgens nog wat onregelmatigheden met de OnScreen Control software
Losstaand hiervan, heb ik wat onregelmatigheden ondervonden met het OnScreen Control zelf. Deze lijkt een keer gecrasht te zijn en was ineens weg. Even via het Windows start menu opnieuw het OnScreen Control opstarten en het programma verscheen weer.
Er waren op een ander moment wat onregelmatigheden als het OnScreen Control gebruikt werd om het scherm in meerdere vensters op te delen (bijvoorbeeld 1:2 verdeling). Adobe Lightroom en Chrome wilden niet hetzelfde venster delen en daarop een rangschikking vormen. Als één van de twee gebruikt werd zou de ander in hetzelfde venster naar de achtergrond moeten gaan. Maar dit gebeurde niet. Om de ene of andere manier ging Chrome of Lightroom naar het kleinere 33% venster (bij 1:2 deling van scherm) als de ander van de twee naar het grote 66% venster werd gesleept. Terwijl tegelijkertijd een venster wel gemaximaliseerd kon worden en het gehele 21:9 paneel vulde. In plaats van braaf binnen het toebedeelde venster te maximaliseren en in 2:1 breedte verhouding te blijven.
Dit is om even een voorbeeld te noemen. Meestal werkte het wel goed, maar dit waren toch wat vreemde momenten die ook wat frustreerde.

Beeldkwaliteit

Ja, daar zijn we dan, de beeldkwaliteit van het paneel. Om te beginnen ziet het paneel er fantastisch uit! De 21:9 verhouding is toch wezenlijk anders dan 16:9 en heeft zijn eigen charmes. Het paneel in dit scherm ziet er op eerste indruk ook goed uit.
Het grote kleurenbereik van 98% DCI-P3 door de Nano IPS technologie is erg mooi, hoewel veel materiaalbeeld enkel gebruik maakt van sRGB. Het contrast is in orde en de maximale helderheid is meer dan toereikend voor de meeste situaties. Als je op een zonnige dag zomerdag vlak naast een raam zit zul je waarschijnlijk wel de zonwering moeten gebruiken om invallend licht te voorkomen, maar dat heeft iedere monitor. Hoewel deze monitor hier wel meer last van heeft door de toegepaste curve. Deze vangt licht van meer hoeken. Van spiegeling heb je geen last, omdat het paneel mat is afgewerkt.
Als we dan naar de kijkhoeken gaan kijken, is het direct duidelijk dat dit geen TN- of VA-paneel is. Zelfs bij extreme kijkhoeken van bijna 180° treedt er geen kleurvertekening op, dankzij de IPS-techniek. Tegelijkertijd is deze monitor ook onderhevig aan de nadelen van IPS. Het paneel heeft last van IPS-glow, waardoor het beeld in de hoeken lichter is dan de rest van het scherm. Hier ‘lekt’ licht doorheen en dit geeft vertekening van kleuren. Met name de hoek linksonder heeft hier last van op mijn exemplaar.

De IPS-glow is in onderstaande 16:9 afbeeldingen te zien (iets versterkt op de afbeeldingen):

Om deze woorden bij te staan heb ik objectieve metingen uitgevoerd en hieronder geplaatst. Hiervoor zijn een Spyder 4Pro en een i1Display Pro gebruikt.
De meet resultaten zijn in orde, met prima contrast (uitgaande van de i1Display Pro) en maximale helderheid. Het paneel is wel te blauw en groen afgesteld zonder kalibratie. Bij de uniformiteit valt het op dat de bovenhoeken (de meting is verricht naast de gebieden met IPS-glow en heeft hiervan geen invloed gehad) consistent 10+% donkerder zijn. Het is niet iets wat opvalt bij gebruik, maar voor gebruikers die hier kritisch op zijn ongewenst.
De gemiddelde kleurenfout valt binnen dE < 3.0, dus in orde.
Beeldschermkalibratie en analyse met een Spyder 4Pro
Er zit geen fabriekskalibratie documentatie bij het scherm. Daar gaan we dan zelf maar even mee aan de slag. Volgend uit mijn workflow met mijn andere LG-paneel start ik de Spyder kalibratie in sRGB modus. Al snel krijg ik de melding dat het paneel waarschijnlijk een breder kleurenbereik heeft. Ja, denk ik bij mij zelf, dat klopt. Door de LG Nano IPS toepassing is een 98% van DCI-P3 bereikt, dit is een wijder bereik dan sRGB.
Even de instellingen voor de kalibratie aanpassen en we kunnen weer door.

De kalibratie is klaar op Wide gamut, op de hoogste helderheid van het scherm. Direct blijkt dat het paneel te blauw en te groen is afgesteld. Een te blauwe afstelling komt vaker voor, om wit extra te laten knallen en het paneel nog indrukwekkender en helderder te laten lijken. Voor kleurenechtheid is dit alleen niet wenselijk. Het is even wennen aan het feit dat het beeld nu meer rood bevat, maar het oogt beter. Dit zijn de resultaten:

En dan de geavanceerde analyse, met onderstaande OSD-instellingen:
  • Brightness: 100%
  • Contrast: 70% (hier stond het scherm vanaf eerste gebruik op)
  • Overclock: Aan
  • Black Stabilizer: Uit
  • Response Time: FAST
  • Gamma: Mode 2 (dit was standard)
  • Color Temperature: Custom
  • R/G/B: 50/50/50

Meetresultaat met Gamma Mode 1 van het OSD:

Meetresultaat met Gamma Mode 2 (de standard instelling) van het OSD:

Meetresultaat met Gamma Mode 3 van het OSD:

En het overzicht voor Gamma Mode 2:
Beeldschermkalibratie en analyse met een X-Rite i1Display Pro
Ik kreeg voordat deze review geplaatst moest worden nog beschikking over een X-Rite i1Display Pro om testen mee uit te voeren. Hiermee heb ik een kalibratie uitgevoerd op 120 cd/m2. Deze monitor ondersteunt trouwens de Automatic Display Control (ADC) van de i1Profiler software.

En hieronder volgen metingen van de uniformiteit van het paneel. Uitschieters worden vanaf 10% afwijking in rood weergeven.

White (255,255,255)

Gray (127,127,127)

Dark Gray (63,63,63)

Prestaties bij gamen

We zijn nu na een lange lap tekst met foto’s lekker opgewarmd over wat de monitor is en kan doen, laten we dan toch ook maar even gaan kijken wat die dan ook echt doet. We gaan doen waar deze UltraGear voor bedoeld is: Gamen!

En wat kan die dat goed zeg! De extra breedte en de kromming maakt dat je een grotere betrokkenheid voelt bij de spellen. En tegelijkertijd kun je snel op alles reageren door de 120Hz verversing, naast de extra details van de omgeving die beschikbaar zijn door de hogere resolutie.
Tijdens gebruik heb ik geen ghosting opgemerkt en is de responstijd voor mijn gebruik uitstekend. Er zijn natuurlijk TN- en VA-panelen met een snellere responstijd, maar dit was voor mijn gebruik geen bezwaar. De kleurenechtheid is iets wat bij mij meer voorkeur heeft en daarin wint dit IPS-paneel het van die twee andere technieken.
De Black Stabilizer doet zijn werk om donkere hoeken op te lichten. Hiermee wordt het lastiger voor tegenstanders om zich ongezien te verbergen. Ik ben zelf geen fan van dit soort features, omdat het naar mijn idee een oneerlijk voordeel oplevert en tactische opties limiteert. Daarnaast gaat het sterk ten koste van het contrast en de kleurenechtheid. Maar de Black Stabilizer doet wat die moet doen.

Naast mijn AMD grafische kaart heb ik ook een Nvidia GTX960 kunnen gebruiken om wat testen mee te doen. G-Sync functioneert naar behoren, hoewel ik niet zo veel verschil merkte tussen wel of niet gebruik van G-Sync. Misschien onbewust, maar niet iets wat ik zo één twee drie objectief kan onderbouwen. Mijn begrip was ook dat G-Sync en Freesync een grotere toegevoegde waarde bieden op panelen met lagere verversingssnelheden, maar dit kan ik mis hebben.
G-Sync is trouwens niet uit te zetten op het paneel zelf. De monitor detecteert of er een videokaart gebruikt wordt die deze functie ondersteunt en zet het dan aan. Anders blijft het uit staan. Mogelijk kan G-Sync wel in de Nvidia software uitgezet worden, maar kan ik op het moment niet zeggen. Niet dat dit in de meeste situaties wenselijk is, maar er zullen vast Tweakers zijn die hiermee willen experimenteren. Ik zelf trouwens ook, maar op dit moment werd tijd een schaarste.

Maar wat kan je nu in praktische zin op 21:9 meer zetten dan op 16:9?
De Cyclops uit Subnautica! Eindelijk past die op een screenshot!

Vergeleken met 16:9:

Misschien is het nog wel leuk om kort even naar de hardware te kijken die gewenst is en om deze in een simpel perspectief te zetten. Tweakers publiceerd bij videokaart reviews tegenwoordig prestaties voor 1080p, 1440p en 4k. Echter is dit zover ik weet op 16:9 verhoudingen. Een 21:9 1440p scherm heeft meer pixels om aan te sturen en zal dus iets meer vragen van de hardware.
  • Full HD: 1920x1080 pixels vraagt om 2,07 MegaPixels (MP) per beeld, per seconde
  • QHD: 2560x1440 pixels vraagt om 3,69 MP per beeld, per seconde
  • 21:9 QHD: 3440x1440 pixels vraagt om 4,95 MP per beeld, per seconde
  • 4K: 3840x2160 pixels vraagt om 8,29 MP per beeld, per seconde
Vluchtig omgerekend vraagt dit scherm rekenkracht voor 3440x1440 op 120Hz dan een 4k scherm op 60Hz vereist. Dus ondanks dat het scherm zelf er mooi is, vraagt deze wel heel veel van de hardware om van al het pracht en praal gebruik te kunnen maken. Gelukkig kun je gebruik maken van G-Sync. om een lagere frame rate op te vangen. Toch, om echt 120Hz op AAA spellen te halen zul je erg krachtige hardware moeten gebruiken, of wat grafische pracht en praal in de spellen moeten verlagen.

Uiteindelijk kan ik er lang of kort over typen, veel of weinig screenshots laten zien, maar het scherm doet wat die moet doen. Een mooi beeld weergeven met veel details bij een beeldverversing van 120Hz.

Prestaties bij kantoorwerkzaamheden

Heel simpel gezegd? Er is kan meer informatie op het scherm gezet worden. Maar dat is niet voor alles van toegevoegde waarde.
Volledig scherm gebruik van kantoorprogramma’s is overkill. De meeste programma’s zijn fijn in gebruik op 16:9, maar bieden weinig extra functionaliteit op een ultrawide. Daarnaast zijn de meeste webpagina’s niet gemaakt om hier gebruik van te maken. Inclusief de site van Tweakers.net.
De enkele webpagina’s die je tegen zal komen en dit wel ondersteunen zien er dan wel weer erg vet uit.

Je kan het paneel in tweeën delen met functie van Windows en dit biedt wel iets meer werkruimte dan op een 16:9 in twee vensters, maar niet veel meer. Ook de OnScreen Control software biedt opties voor gebruik van verschillende schermindelingen. Een 2:1 verdeling geeft ongeveer een 16:9 venster en een 5:9 venster. Dit kan voor sommige werkhandelingen fijn zijn, maar lang niet voor allen. Ook de Picture-in-Picture modus is af en toe handig, maar hiervoor geldt hetzelfde als de 2:1 verdeling.
De 1440p resolutie laat het wel toe om één complete pagina in de hoogte te weergeven in Microsoft Word op 100%. Iets wat ik zelf erg fijn vindt. Deze past ook precies op het 5:9 venstertje van de 2:1 verdeling.

Toch wint deze opstelling het niet van mijn 2 scherm opstelling. Het scherm biedt slechts 33% meer breedte dan een normaal 16:9 scherm, de prijs is erg hoog en de bredere werkruimte biedt slechts beperkte toegevoegde waarde.
Voor de prijs kan je makkelijk twee 16:9 schermen met 1440p resolutie kan kopen, inclusief dualstand. Dit geeft meer werkruimte, minder gedoe met iedere keer in het OnScreen Control de juiste verdeling instellen en zal met minder gewenning meer productiviteit opleveren.
Mogelijk dat enkele gebruikers wel toegevoegde waarde zien in de 21:9 verhouding, vanwege een specifiek programma of specifieke werkwijze. Voor diegene is het fijn. In mijn ervaringen en mijn voorkeuren voor het gebruik van de werkruimte op monitor(en) is bovenstaande van toepassing. En voor de meeste anderen denk ik dat 2 schermen een beter keuze is als gamen slechts een bijzaak is.

Prestaties bij fotobewerking, videobewerking en het bekijken van films

Voor fotobewerking en videobewerking zullen gebruikers kritisch kijken naar de kwaliteit van het paneel en de toegevoegde waarde van de extra breedte. De kwaliteit van het paneel hebben we eerder al gehad en moge duidelijk zijn. Dit paneel is niet bedoelt voor gebruikers die strikte uniformiteit en absolute kleurenechtheid eisen.
De 1440p resolutie is naar mijn idee voor alle gebruiken in dit kopje van waarde. Het kleurenbereik is nog een twistpuntje. Voor videobewerking is DCI-P3 een belangrijke toevoeging. Voor fotobewerking is de keuze voor DCI-P3 ten koste van Adobe RGB een minpunt. De ondersteuning van sRGB is wel in orde.

De 21:9 verhouding biedt voor de meeste fotobewerking niet zo heel veel extra’s. De sensoren in camera’s hebben 3:2 en 4:3 verhoudingen en gaan goed samen met de indelingen van bewerkingsprogramma’s op 16:9 en 16:10. Deze sensoren zijn niet ultrawijde. Voor panorama’s valt wel voordeel te behalen, zoals onderstaand te zien is. Hier zijn van boven naar beneden uitsneden op 3:1, 2:1 en 3:2 formaten weergegeven. De 3:1 panorama wordt heel mooi met de tools in Adobe Lightroom uitgelijnd. 2:1 al iets minder, en de veel gebruikte 3:2 afbeelding wordt nog minder efficiënt gebruikt. Een 4:3 afbeelding zou zelfs nog minder fijn zijn.
De toegevoegde waarde van de extra breedte hangt dus af van hoeveel brede panorama’s je schiet.

De 21:9 verhouding biedt voor videobewerking een mooie brede timeline en meerdere vensters voor monteren en bewerken. De 1440p resolutie voegt hieraan toe door meer werkruimte te bieden. Dit zijn grote pluspunten.
Voor 4K video’s verandert dit iets. Dan is de resolutie niet voldoende om de native video te bekijken. Daarvoor zul je toch echt naar de nieuwe LG 34WK95U moeten kijken, een 5k2k scherm met resolutie van 5120x2160 pixels.

Voor het bekijken van video’s is het voor niet-kritische gebruikers een mooi scherm om ook films te bekijken die breder zijn dan 16:9. Voor 16:9 films worden de buitenranden zwart weergeven.
Zowel hierbij en bij donkere scenes kan de IPS glow wel opvallen. Het contrast is wel goed buiten deze zones, maar donkere details zullen in de glow zones lastiger te onderscheiden zijn en anderszins kan de glow afleiden.

De LG 34GK950G uit de UltraGear serie is een degelijke, mooi vormgegeven monitor met een strakke afwerking. Er worden een hoop features geboden om de beste ervaring met de 21:9 verhouding te bieden. Het uitpakken en in elkaar zetten van de monitor was met enig gemak te doen, dankzij het denk werk dat LG in dit proces gestopt heeft.
De beeldkwaliteit is goed voor gamen, maar voor echte critici valt wel het een en ander op te merken.

Om het kort te houden heb ik voor 3 categorieën een conclusie:
1. Gamers
2. Kantoorwerk
3. Fotobewerking

1. Gamers
Ja jongens (en meiden) met Nvidia videokaart, voor jullie is dit scherm echt prachtig! Door de 21:9 is de immersie in games echt groot. Jullie gaan deze monitor erg waarderen.
Voor AMD gebruikers zou ik even wachten tot de LG 34GK950F-B monitor beschikbaar is. Die gebruikt Freesync, biedt 144Hz en kost dacht ik evenveel.

2. Kantoorwerk
Vervang je met een 34” 21:9 een 2x 24” 16:9 of vergelijkbaar? Nee. Dit is slechts ‘een 27” 16:9 scherm met 7,5 cm aan beide kanten geplakt. Ofwel 130% van een 27” 16:9 scherm.
De 1440p resolutie maakt wel wat goed met een grotere werkruimte. Maar niet genoeg voor mij om het als volwaardig alternatief te zien. Hoewel mijn oog het meer opgeruimde bureau met minder kabels wel erg fijn vindt om te zien :).

3. Fotobewerking
Het scherm is leuk, maar niet toereikend voor de prijs die het kost. Het sRGB kleurenbereik is aanwezig, maar Adobe RGB niet. De uniformiteit kan beter en IPS-glow is aanwezig. Ook gaat het 21:9 formaat niet goed samen met de standard foto formaten. De enige directe meerwaarde zit in panorama's met een verhouding van 2:1 en wijder.

Ik hoop dat jullie de informatie waar jullie naar zochten gevonden hebben in deze review. En dat jullie door de enorme lap tekst heen konden komen.
Ik vond het een leuke ervaring om deze monitor te kunnen testen. Bedankt Tweakers.net en LG! Ik ga dit exemplaar monitor zelf niet kopen, maar zal niet ontkennen de LG 34GK950F nog eens beter te bekijken als die uit is.

Voetnoot:
Gezien ik niet de exacte oorzaak kan aanwijzen voor de problemen die ik met dit scherm heb meegemaakt, heb ik deze niet mee genomen in de weging. Dit scherm is niet bedoeld voor AMD gebruikers. Stel dat mijn type AMD videokaart de oorzaak is, dan zal dit nog steeds geen standard gebruiksscenario zijn.

-Edit 1, 23-1-2018:
Afbeeldingen waarop de Sphere lighting te zien waren ontbraken, net als de afbeeldingen om het IPS-Glow zichtbaar te maken. Deze zijn nu toegevoegd.
Ook heb ik de drie kopjes in de conclusie vetgedrukt gemaakt om iets meer overzicht te bieden.

Heb jij ook een LG UltraGear 34GK950G Zwart?

Vergeet niet als je de freesync versie van die scherm koopt dat je een 10 ms meer inputlag / signall processing hebt dan dit g-sync model.
Oké, daar was in nog niet van op de hoogte. Ik heb me verder nog niet extra verdiept in de freesync versie, maar zal het even nakijken als ik me op dat scherm ga oriënteren. Dank voor de toevoeging.
Dikke review! Lekker uitgebreid en super duidelijk. +3.
Bedankt voor de goeie review! Ik zat er aan te denken om mijn alienware weg te doen en deze ervoor in de plaats te nemen, voornamelijk omdat ik dacht dat de nano-ips minder ips-glow zou vormen. Dat blijkt dus helemaal niet het geval te zijn, en bij tftcentral blijkt deze monitor een ietsje tragere pixel responstijd te hebben dan de alienware, dus ik hou die lekker :)
Graag gedaan! Fijn dat je gevonden hebt wat je wilde weten in de review!
Zoals ik het mij even voorstel is de Nano-IPS technologie een soort verbeterd kleurenfilter, vergelijkbaar met wat Samsung nu met Q-LED kleurenfilters doet op tv's. Dit staat naar mijn idee dus los van de regeling van het backlight zelf en heeft dus weinig effect op IPS-glow.
Als dit je stoort zou ik inderdaad nog even met de Alienware door gaan. Volgende stap OLED of MicroLED O-) ?

Overigens, ik zag na jouw opmerking dat de IPS-glow foto's misten. Deze heb ik nu in de review gezet.
Ik heb korte tijd een 950f in bezit gehad en daar zat een fabrieks calibratie bij. Wordt dit bij de de gsync modellen helemaal niet gedaan of was dit uniek aan jouw review sample?

Edit: heb net beide reviews van tft central even naast elkaar gezet en blijkbaar krijgt de freesync versie wel een fabrieks calibratie mee en de gsync versie niet. Beetje vreemd eerlijk gezegd.

[Reactie gewijzigd door AtlAntA op 26 juni 2019 20:57]

Bij mijn review exemplaar zat geen document over fabriekskalibratie en ik ben ook nergens in de specificaties of op de site van LG tegengekomen dat er een fabriekskalibratie wordt gedaan.

Interessant dat dit bij de 950f wel wordt gedaan en bij de 950G niet.

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Groot-Brittanie