Tweakers zegt: 8,5

Samsung Galaxy S9 Dual Sim 64GB Zwart

Specificaties 5,8" • 2960x1440 • 64GB (uitbreidbaar) - Bekijk alle specificaties

Samsung Galaxy S9 Dual Sim 64GB Zwart Review

TBK001 19 november 2018, laatste update op 19 november 2018, 889 views Product gekocht

Samsung Galaxy S9 Dual Sim 64GB Zwart

Een toestel waarbij vreemde keuzes gemaakt zijn.

Pluspunten

• Amoled scherm
  • Snelheid

Minpunten

• Batterij
  • Randen scherm
  • Bloatware

Deze telefoon gekocht voor mijn vrouw, zij is inmiddels nu overgestapt naar een IPhone X na 8 jaar Android te hebben gebruikt. Nu heb ik deze telefoon enkele weken in het bezit. Wij hebben altijd telefoons uit het hogere segment en ik kan zeggen dat ik nog nooit zo ontevreden ben geweest over een telefoon als dit exemplaar. Dit toestel heeft voor mij mijn vertrouwde OnePlus 2 opgevolgd.

Het eerste punt, de batterij. Op stap gaan zonder een extra batterij of laadkabel is niet te doen. Zelfs in vergelijking met de oude batterij in mijn oude Oneplus is dit een drama. Ik game niet, het is muziek luisteren, internet en mail en video kijken. Alles staat reeds op energie besparing ingesteld (lage resolutie en helderheid) en dan nog is het niet te doen. Absurd voor een toestel uit dat segment. Vooral omdat mijn vrouw het verschil tussen dit toestel en de IPhone X heeft gemaakt valt dit verschil extra op. De S9 heeft tussendoor stroom nodig waarbij de IPhone met gemak een complete dag op een lading door weet te brengen.

Wat voor de een een plus punt is zal voor de ander een minpunt zijn. Het beeldscherm met zijn rare gekromde randen. Met typen langs de randen blijft het vreemd voelen. De edge gerelateerde software is voor mij compleet overbodig.

Bloatware is iets wat door Samsung uitgevonden had kunnen zijn. Het lijkt erop dat Samsung Apple heeft na willen doen op veel zaken qua software en daarin de sterke punten van Google te niet te doen met alternatieven die de plank compleet misslaan. Verder blijft het systeem eisen dat je inlogt en gebruik maakt van de Samsung diensten. Dat opdringerige kan ik erg slecht verdragen. Als voorbeeld de Bixby dienst. Ik gebruik naar tevredenheid de Engelse versie van de Google Assistent maar op een normale manier kan ik niet de fysieke Bixby knop op mijn telefoon omzetten. Dit heb ik dmv een extra app moeten doen welke alsnog Bixby kort opstart waarna de camera gestart word.

Updates, vrijdag heb ik nog een update gehad maar ik blijf wel op Android 8.0 voorlopig steken. Ik zie genoeg andere merken om mij heen reeds over 8.1 beschikken wat Samsung waarschijnlijk over gaat slaan.

Mijn conclusie, voor dit bedrag zijn er veel betere alternatieven te koop. Ik zie geen enkele reden waarom iemand voor dit toestel zou willen kiezen.

Heb jij ook een Samsung Galaxy S9 Dual Sim 64GB Zwart?

Een hoop vraagtekens bij deze review.
Hoi, als je aangeeft waar je vragen over hebt dan beantwoord ik ze graag voor je.
Ik denk dat beta-ark doelt op een aantal door jou opgeschreven kritiekpunten. Ik heb zelf een S9, en kan me in een aantal van jouw negatieve punten niet vinden.
Batterij: ik haal met gemak 2 dagen, nu gebruik ik mijn telefoon niet zo intensief, maar een dag moet zeker mogelijk zijn (zelfs met op stap gaan) met het gebruik wat jij beschrijft. Hier gaat denk ik iets mis met jouw toestel. Misschien een veelverbruikende app of een hardware defect? Je kunt een factory reset proberen, dit wil nog wel eens helpen na bepaalde updates.
Bloatware: ik weet niet of je ooit een S3/4/5 hebt gehad? Daar was het nog veel erger. Maar sinds de S6 gooit Samsung al veel minder apps van derden erop. Ik heb er in ieder geval geen last van en gebruik het ook niet. Touchwiz is sinds de S6 ook cleaner en minder log.
Samsung diensten: je kunt de S9 prima gebruiken zonder een Samsung account te installeren. Een enkele keer wordt de Samsung inlog getriggerd waarna ik het weer annuleer. Maar dit is zeker niet opdringerig. De Google Assistant kun je ook activeren door de 'home-knop' onderaan het scherm.
Updates: Samsung gaat denk ik meteen naar Android 9. Wel komt er zowat iedere maand een update binnen met verbeteringen en nieuwste beveiligingspatches.
Gekromde rand: de gekromde rand zit mij af en toe in de weg doordat er dan een spiegeling optreed waardoor je delen van het scherm niet meer kunt lezen. Zodra ik mijn toestel dan iets kantel, is het weg.

Ik ben juist super tevreden met mijn S9. De telefoon is onwijs snel en ziet er geweldig uit, zeker het infinity display. Ik denk juist dat met de huidige prijsstelling van de S9 het een heel goed alternatief is voor een hoop telefoons.
Het resetten van het toestel is reeds gedaan op het moment dat ik deze van mijn vrouw over heb genomen. Zij heeft veel andere apps, ikzelf gebruik momenteel dezelfde apps als op mijn OnePlus 2. De batterij is verder stabiel, zij het erg snel leeg, vertoond verder geen vreemd gedrag. Het lijkt er echt op dat de capaciteit gewoon niet voldoende is voor het toestel. Ik gebruik mijn toestel erg intensief gedurende de dag. Voor mijn vrouw geldt hetzelfde. Het vergelijkingsmateriaal voor mij is de OnePlus 2 die ik hiervoor had. Mijn vrouw had voor de S9 een OnePlus 3t en nu een Iphone X. De Samsung valt daar echt in op in negatieve zin, veel slechter dan de andere genoemde toestellen.

De kleuren van het scherm zijn simpelweg geweldig. Vanuit mijn OnePlus 2 gezien echt een vooruitgang. Als ik het met de OnePlus 3t en Iphone X vergelijk maakt het mij weinig uit. De gekromde randen, Samsung zal willen laten zien dat dit voor hun mogelijk is, maar als gebruiker zijnde heb ik er eigenlijk alleen last van. Ook daarvoor geldt, iedereen zal daar anders tegenaan kijken, ik zit heel praktisch in de wedstrijd.

De Google Assistant gebruik ik inderdaad op de door jou geschetste manier. Echter doen zich nog steeds situaties voor waarbij Samsung melding maakt dat ik in hun omgeving in moet loggen. Het feit dat ik deze meldingen niet uit kan zetten stoort mij. Ik wil alleen meldingen zien die voor mij belangrijk zijn en dat wil ik zelf kunnen managen. Ik ben allergisch wanneer een bedrijf dergelijke zaken zo loopt te pushen.

Het is mijn eerste Samsung telefoon en van alle Android telefoons de meest gesloten telefoon. Als ik het vergelijk met de OnePlus 2 dan scheelt dit echt enorm. En als ik het vergelijk met de Iphone X dan zie ik heel veel overeenkomsten, waarbij de Iphone X de zaken toch behoorlijk wat beter voor elkaar heeft. Dat vind ik erg jammer want de zaken waar Android zich in onderscheid draait Samsung eigenhandig de nek om door teveel op de Iphone te willen lijken.

Zoveel mensen, zoveel smaken. Ik kan mij voorstellen dat iemand die al jaren Samsung gebruikt het prettig vind om weer over te stappen naar een andere Samsung. Ikzelf sta er echter heel open in en heb geen voorkeur voor een OS of merk. Hetgeen waar het toestel zich mee onderscheid is het hebben van een goed beeldscherm, een goede camera en een 3,5mm jacket. Dit zijn allemaal punten welke voor mij niet relevant zijn. Zolang ik buiten maar op het scherm fatsoenlijk kan kijken en teksten goed kan lezen is het voor mij al prima, ik schuif het apparaat niet in een 3d bril of zo. De camera op mijn OnePlus was goed genoeg voor de simpele kiekjes onderweg, voor echt goede foto's pak ik mijn camera wel, daar voldoet momenteel nog geen enkele smartphone voor. De koptelefoon gebruik ik d.m.v. Bluetooth, die 3,5mm aansluitingen gebruik ik al jaren niet meer.

In mijn geval zijn er voor dit bedrag dan ook veel betere alternatieven en wegen sommige zaken zwaarder dan voor andere mensen en omgekeerd. Vandaar dat mijn review erg laat scoort, waarbij dit toestel bij andere mensen veel hoger zal scoren.

Hopelijk verduidelijkt dit het perspectief waar vanuit ik mijn review heb geschreven iets. :)